Peter465

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Welke aansluitingen en kabels zijn nodig voor een overstap naar Ziggo?

Hallo, ben nieuw hier op dit forum.Heb verschillende topics bekeken en lees over groene (Ziggo) en blauwe (KPN) kabels in huizen.
Ik vermoed dat ik maar 1 kabel hebt naar een coax aansluiting in de woonkamer. Deze gebruik ik echter niet omdat ik een KPN aansluiting heb via telefoonaansluiting naar router.
TV is verder digitaal.
Als ik over wil stappen naar Ziggo moet ik dan een nieuwe kabel van Ziggo aan laten leggen en moet de Ziggo aansluiting altijd via een coax kabel lopen.

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Mvg Peter
8 Reacties 8
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Zou hier een heel ingewikkeld genuanceerd antwoord op kunnen geven.
Ziggo is immers bezig TV-facilteiten te bieden over Internet, zoals KPN dat doet.
Maar het kan nog wel een flinke tijd gaan duren, alvorens dit helemaal klaar en perfekt is.

Het simpele verhaal is, dat je voor Ziggo TV (en analoge FM-Radio) coax-kabels nodig
hebt in je huis.

Gr Han
Peter465
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Han,

Dank voor je reactie, kan ik dan de bestaande KPN coax aansluiting hiervoor gebruiken?

Mvg Peter
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ziggo plaatst een AOP = Abonnee Overname Punt in de meterkast of deze is er al en levert en splitter en korte kabels voor de eerste installatie van modem.

Verdere coax kabels zijn voor jezelf in huis.
Of je doet het zelf of je laat het voor kostprijs aanleggen door Ziggo.

De monteur

Materiaalkosten
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
kan ik dan de bestaande KPN coax aansluiting hiervoor gebruiken?


Ik moet nu even speculeren. In het verleden kon je bij een Glasvezel-verbinding
bij sommige Providers een bestaand huis-coax-netwerk aansturen, zoals dat via de Ziggo coax-gaat.
Dat is allemaal opgeheven. Glasvezel Providers leveren thans alleen nog TV via een UTP-kabel.

Zou die aansluiting daar ooit voor bedoeld zijn geweest?

GR Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Peter465 schreef: "Dank voor je reactie, kan ik dan de bestaande KPN coax aansluiting hiervoor gebruiken?"

Kun je hier een foto plaatsen van die KPN coax kabel?
Kim Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 341Posts
  • 25Oplossingen
  • 63Likes
Hi Peter465, welkom op de Ziggo Community!

Ik zie dat hanh en Be rt je al aardig op weg helpen. Super! Een foto van de KPN coax aansluiting is inderdaad handig. Dan kunnen we wat beter met je meekijken en verder van advies voorzien 🙂
blueznl

Level 4
  • 33Posts
  • 2Oplossingen
  • 1Likes
Foto?

Er zijn aan paar scenarios:


  • je hebt alleen een KPN aansluting (koper, meestal blauw)
  • je hebt een Ziggo aansluiting (coax, meestal groen maar in bijvoorbeeld mijn eigen meterkast zit een witte)
  • je hebt een coax aansluiting van een andere operator (kan een andere kleur hebben)
  • je hebt al glas (niet waarschijnlijk)
  • of een combinatie van bovenstaande 🙂

Een foto helpt dus zeker 🙂

Wanneer je nog geen coax in huis hebt (maar dus alleen maar koper van KPN) dan weet ik niet of Ziggo een aansluitverplichting heeft... (Ik meen van niet, maar het kan zijn dat in bepaalde regios (bij overname van bestaande netten) dat weer wel het geval is. Maar hoe je daar nou weer achter zou moeten komen...)
B.J.O.

Level 3
  • 12Posts
  • 1Oplossingen
  • 6Likes
Er zijn 2 plekken algemeen leidend.
Of de groene kabel komt in de meterkast binnen of via de wandcontactdoos in de woonkamer.
Echter waar de groene kabel ook het huis binnen treedt (bijvoorbeeld in de kelder van het huis) dan kan de monteur dus aan de slag.
Verder kan je ook nog op postcode en huisnummer bij Ziggo een coax check laten uitvoeren waarbij gekeken wordt of er al een aanvoersignaal bekend is.
Mocht er nog geen coax het huis binnenkomen en ligt deze buitenshuis dan is er een kostenplaatje voor het het huis intrekken van de kabel.
Daarvoor kan je het beste met Ziggo bellen.

Uitgelicht topic