caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes

Waarom kopen we nog steeds DVD's?

We hebben ondertussen allemaal een Full HD flatscreen staan, en de Ultra HD versies beginnen nu standaard te worden in de winkels. Maar als we een film willen kopen, dan kopen we blijkbaar nog steeds een DVD! Een BluRay speler kun je al kopen voor €70, maar toch staan de schappen nog steeds vol met DVD's in plaats van BluRay's. Een DVD is nooit HD, altijd SD. Beeld, maar ook geluid zijn stukken minder dan van BluRay. Dit voorjaar komen UHD BluRay spelers op de markt, maar de consument snapt blijkbaar niet dat hij alleen maar via BluRay werkelijk plezier van zijn dure TV kan beleven, en hij koopt nog steeds die ondertussen toch echt wel achterhaalde DVD's! Wie het snapt mag het zeggen.

Overigens komen er nu ook audio BluRay's op de markt. De CD is namelijk pas echt verouderd. Hij had eigenlijk opgevolgd moeten worden door de Super Audio CD (SACD) (heel nauw verwant aan de DVD), maar de industrie bedacht weer zulke idiote kopieer beveiligingen dat het medium nooit opgang vond. De geluidskwaliteit is vele malen beter dan die van een gewone CD. Surround i.p.v. alleen maar stereo bijvoorbeeld. De Audio BluRay's bieden een extreem hoge geluidskwaliteit die in feite gelijk is aan die van de master opname. Maar goed, als je denkt dat een low-bitrate MP3 het summum is, dan zul je daar weinig waardering voor hebben.
34 Reacties 34
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
Ik kom nog regelmatig tegen dat er een prachtige dik betaalde uber grootte nieuwe tv aan de wand hangt alle kabels weg gefreesd in de muur, en dan staat er nog een dvd speler met een scart aansluiting onder in de kast... :?
Blijkbaar geven we er niks om dat de kwaliteit van DVD's minder is als gewoon tv kijken. Tevens wordt er steeds meer online/on demand gekeken My Prime/Videoland/Netflix. Downloaden in HD kwaliteit en via de media player afspelen enz enz.
Ik heb zelf een aantal jaar geleden al afscheid genomen van alle dvd's die ik huis had. Alles wat ik nog niet digitaal had geript en de kratten met de verjaardag in de kamer, gratis uitzoeken volk succes!.

Het blijft alleen wel raar dat we bij films blijkbaar het prima vinden dat de kwaliteit soms wat minder is maar owee als er een blokje in beeld komt bij live tv kijken of dat er een programma in SD kwaliteit wordt uitgezonden dan is de wereld te klein...

Kwa muziek vraag ik me ook af hoeveel mensen er nog naar cd's luisteren afgezien van in de auto. Veel ouderen vinden de kwaliteit van de muziek prima, en ik moet zeggen dat de oude tuner/versterkers ook een beter/warmer geluid hebben dan de moderne lawaai dozen die blijkbaar als enig doel hebben het zo luid mogelijk de kamer in te schreeuwen.
Veel jongeren luisteren muziek via de media boxen of ook weer online via bijv Spotify en Youtube, dit gaat dan weer naar de geluid apparatuur.

Ook in deze komen de fabrikanten weer te laat met innovatie en is de digitale wereld de fabrikanten al jaren geleden voorbij gelopen.

Ik vraag me soms ook wel eens af hoe mensen geluid ervaren, ik hoor soms audio sets waar mij de nekharen van overeind gaan staan brrrr. Of geluid uit de moderne tv's brrrr, ik moet wel toegeven ik heb ook geen audio set bij de tv staan maar dat komt meer omdat ik nooit op de bank zit tv te kijken, vaak achter de laptop/PC en daar of een goede kop telefoon bij dan wel een goed geluidsysteem.
De mooisten vind ik nog wel de mensen die een 5.1 setje voor bij de computer hebben gekocht (vaak van een budget merk) en die vervolgens op de kop telefoon aansluiting van de tv aansluiten en ook nog eens beweren dat ze een mooi dolby geluid hebben;):8
dijkmane

Level 1
  • 427Posts
  • 31Oplossingen
  • 19Likes
waarom zou ik een bluray speler kopen als mijn DVD/surroundset het nog gewoon doet ?

als die er ooit mee stopt, zien we dan wel wat er te koop is.

kijk trouwens zelden een DVD, behalve als oppaskindje er is, dan gaat Ernst & Bobbie erin 🙂
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Technisch kan het allemaal misschien wat mooier zijn, maar ik denk dat de meeste mensen het verschil niet bewust zien. Waarschijnlijk alleen als je twee systemen naast elkaar zet en dan op de verschillen gaat letten.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Is dat zo? Kijk dan eens of je verschil zie tussen NPO1 in SD en HD, zo ja dan zul je ook verschil zien tussen DVD en BluRay.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Dat is nu precies wat ik bedoel. Bij vergelijking tussen 2 beelden zie je de verschillen. Maar als je aan een willekeurige kijker vraagt als hij een programma heeft gekeken of het HD of SD was, moet die een gokje wagen. 90% of meer van de kijkbeleving zit tussen de oren.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik gebruik ook nog steeds cassettebanden en vinyl platen.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Jan F. wrote:
Dat is nu precies wat ik bedoel. Bij vergelijking tussen 2 beelden zie je de verschillen. Maar als je aan een willekeurige kijker vraagt als hij een programma heeft gekeken of het HD of SD was, moet die een gokje wagen. 90% of meer van de kijkbeleving zit tussen de oren.


Ja, als je het zo bekijkt dan hadden we bij zwart-wit TV, middengolf radio en 78 toeren platen moeten blijven. Een mooi messcherp plastisch beeld draagt wel degelijk bij aan het kijkplezier.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
N.N. wrote:
Ik gebruik ook nog steeds cassettebanden en vinyl platen.


Dat heeft er toch niets mee te maken? Waar het om gaat is dat je op dit moment een film kunt kopen op DVD en BluRay, en dat de BluRay een veel mooier beeld geeft. Dus als je al geld uitgeeft aan zo'n film, koop dan de uitvoering waar je het meeste kijkplezier aan kunt beleven.
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
caesar wrote:

Dus als je al geld uitgeeft aan zo'n film, koop dan de uitvoering waar je het meeste kijkplezier aan kunt beleven.


Ik denk vooral dat het ook om precies dit stukje gaat, namelijk de prijs.:$
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Bol.com: The Revenant, DVD €17,99, BluRay €19,99. Van €2 rol ik niet ondersteboven.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Het blijft, afgezien van de prijs, een persoonlijke voorkeur. Er zijn mensen die als er weer een nieuw model iPhone, of welk merk dan ook uitkomt, menen dat ze niet goed meer kunnen bellen of whatsappen met de oude. De jacht op de nieuwste modellen is misschien goed voor de economie, maar ik denk dat een (groot) deel van de consumenten de prioriteiten ergens anders legt en pas overstapt naar een nieuwe techniek wanneer het oude apparaat defect is of de stap groot genoeg. Er zullen altijd early adaptors en followers blijven; heet dat niet zo in goed Nederlands in marketing?
Maar het is een interessant discussie.
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Dat gaat misschien op voor de nieuwe UHD BluRay speler die binnenkort op de markt komt, maar je kunt BluRay toch moeilijk nieuwe technologie noemen. Nieuwe technologie is altijd duur, een BluRay speler kost vanaf €70!

Dat is precies mijn punt, de BluRay hardware kost heel weinig, de software (plaatjes) zijn niet of niet noemenswaardig duurder, en toch kopen we nog steeds die oude DVD's.
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
Ik heb me al tijden niet verdiept in de kosten aangezien hier alles al tijden digitaal gaat, met de kosten zoals beschreven sluit ik me grotendeels bij Jan aan, kwestie van niet defect niet vervangen.

Verder snap ik het ook niet zoals in eerdere reactie ook al aangegeven alles duur vervangen en kritisch op elk dingetje in het tv signaal maar nog wel met oude technieken films e.d. kijken.
iMark

Level 16
  • 1859Posts
  • 141Oplossingen
  • 715Likes
Wij hebben in 2012 nieuwe spullen gekocht toen we van uitsluitend analoge TV zijn overgestapt naar digitale TV van Ziggo (in voormalig Ziggo-gebied).
Wij hebben toen ook een Bluray-speler (met 3D) gekocht en een setje brillen voor bij de TV.

Ik heb het idee dat mensen door het 3D-fiasco nogal huiverig zijn geworden om nieuwe spullen te kopen. Bovendien zijn er amper computers waarmee je een BR-schijf kunt bekijken en rippen is helemaal een probleem.

Onze BR-speler doet ook aan upscaling van DVD's en dat ziet er eerlijk gezegd heel behoorlijk uit.

DVD's zijn indertijd een groot succes geworden omdat ze onwaarschijnlijk veel beter beeld opleveren dan VHS-videobanden. Het verschil tussen BR en DVD is veel minder groot.

Tegelijkerijd heeft de strijd tussen de standaarden BR en HD-DVD voor een kopschuw koperspubliek gezorgd. Mensen willen geen spullen kopen als ze niet zeker zijn over de toekomst. En dan was er ook nog de opkomst van allerlei streaming-diensten als Netflix. Kortom, er is bijzonder weinig urgentie om een Bluray-speler te kopen. Maar vreemd is het natuurlijk wel dat mensen de prachtigste TV's hebben en daar vervolgens DVD's op kijken.
Minke Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1526Posts
  • 78Oplossingen
  • 14Likes
Mooie discussie! Ik moet toegeven, dat ik zo nu en dan nog een DVD koop :$ Ik kocht altijd alle films die ik geweldig vond op DVD, een ongeschreven regel voor mezelf, om waardering te tonen. Ik koop nu soms nog steeds een mooie film op DVD, omdat hij bij de verzameling kan. Daar komt bij, dat de BluRay bakjes gewoon niet leuk staan in de kast bij de rest van de verzameling 😉 Ik vind het fijn om de mooiste dingen die ik heb gezien, gelezen of gehoord, fysiek om me heen te hebben. Daarom koop ik ook mijn platen op vinyl en wil ik geen E-reader, maar echte boeken. Dat is mijn excuus :cool:

Verder waardeer ik het haarscherpe beeld en koop ik HD films online of via On Demand. Ik moet wel eerlijk zeggen dat de kosten natuurlijk niet onbelangrijk zijn. Als ik het scherpste beeld wil hebben, zal ik mijn televisie om moeten ruilen voor een spiksplinternieuw model en moeten investeren in een Blu-Ray speler of PS4 (twee vliegen in één klap). En vaak investeer ik mijn spaargeld liever in een leuke vakantie of weekendje weg.
Ik weet wel dat hier snel verandering in gaat komen, omdat mijn vriend ook steeds meer went aan het haarscherpe beeld. Dus ik zal straks ook overstag moeten 🙂
honda

Level 4
  • 842Posts
  • 10Oplossingen
  • 20Likes
Ja minke het is zeker een mooie dicussie maar ik ben het met veel beweringen niet eens om dat ik zelf met apperatuur werk van hoge kwalieteid waar je met een bluray speler gewone DVDS met een hoge kwaliteid kan af spelen mits de dvds ook goed van kwaliteid zijn en daar ont breekt het dik wijls aan. ook de HDMI aansluiting is erg belanrijk.
maar met een gewone dvd speler is het mogelijk een heel mooi beeld te krijgen. zelfs met scart aansluiting.maar dan geld ook de kwaliteid van de dvd.
ook het gebuik van casette bantjes en platen moet je op oudere apperatuur af spelen anders is het niet om aan te horen. ik ben zelf heel kritich in beeld en geluid.
ik test alles uit voor ik wat koop. en duur hoeft niet altyd goed te zijn en goed koop niet slecht.
ik zit zelf in de electronica en dat is mijn enige hobby.
ik kan ook Hbb signaal van ziggo ontvangen maar de kwaliteid van sataliet zenders is veel beter en meer keus. en ook het steeds beter worden van tvs heeft gevolgen dat bv viedeo niet meer om aan te zien is op de nieuwste tvs.ook word er dikwijls aan gegeven dat het HD is terwijl het niet eens SD i
dit komt vooral bij veel speel films voor.
Simba24

Level 13
  • 786Posts
  • 37Oplossingen
  • 190Likes
Maar goed, om eens een deur open te gooien..... Ikzelf heb niet eens een radio of versterker in huis.
Muziek luister ik zelden naar, ik heb al een hekel aan muziek in de supermarkt die in je oren zit te tetteren.
Maar goed ik zal wel een apart figuur zijn, dat heb ik vaker gehoord :);)
Minke Z
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 1526Posts
  • 78Oplossingen
  • 14Likes
Haha, zo heeft iedereen zijn eigenaardigheden 😉 Daarin mogen we gelukkig van elkaar verschillen. Maar daar zeg je wel wat, want net als beeldkwaliteit, is de geluidskwaliteit ook geweldig verbeterd. Hoewel ik veel waarde hecht aan het geluid van een plaat op de platenspeler, houd ik ook echt van mooi helder geluid en zou ik graag het ultieme audiosysteem in huis willen hebben om nog meer van muziek te kunnen genieten.
Maar er zijn ook mensen die nog naar casettebandjes luisteren of uberhaupt geen radio of versterker in huis hebben 😉
caesar
Topicstarter
Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Minke Ziggo wrote:
Haha, zo heeft iedereen zijn eigenaardigheden 😉 Daarin mogen we gelukkig van elkaar verschillen. Maar daar zeg je wel wat, want net als beeldkwaliteit, is de geluidskwaliteit ook geweldig verbeterd.

Ja, dat noemde ik eerder ook al. Geloof het of niet, maar de CD is zwaar verouderd. Je kunt er alleen maar stereo mee opnemen, geen surround. Surround (over een HiFi set up, geen plastic melkpak speakers) voegt echt iets toe. Sterker nog, sommige muziek kan alleen maar in surround weergegeven worden! Ik heb een Super Audio CD (dat is geen CD, eerder een soort van DVD) met een orgel concert. Het is opgenomen in een grote kerk ergens in Duitsland, en die kerk heeft vier orgels. Die muziek kan alleen maar tot zijn recht komen als die orgels inderdaad over vier speakers weergegeven worden. Is dit een nieuwe opname? Neen, het is een heel oude opname voor een quadrafonische langspeelplaat. Ja, die heb je ook gehad.....

Hoewel ik veel waarde hecht aan het geluid van een plaat op de platenspeler, houd ik ook echt van mooi helder geluid en zou ik graag het ultieme audiosysteem in huis willen hebben om nog meer van muziek te kunnen genieten.

Dat waag ik te betwijfelen :8 . De nieuwste audio standaard is DTS-X, daarbij kun je tot 32 speakers aansluiten.... Je kunt ook met minder toe, maar een 11.2 opzet is toch wel aan te bevelen. Dus 1 center speaker, 10 speakers rondom (ook aan het plafond), en twee sub woofers. Voor veel vrouwen een reden tot echtscheiding als manlief dat in de kamer zet 😉 .

Uitgelicht topic