pvkan

Level 3
  • 47Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Vreemd dagelijks gedrag internet verbinding

Hallo allemaal,

Ik prentendeer geenzins netwerkdeskundige te zijn, maar bij het langslopen van mijn logfiles op mijn Synology RT2600ac router kwam ik een raar, dagelijks terugkerend gedrag tegen.
De Connectbox staat uiteraard in bridge.

Elke dag ergens tussen 12 en 14 uur gaat mij WAN-IP van de router naar een 169.254.x.x nummer (wel steeds dezelfde).
169.254.x.x nummers zijn normaal het resultaat van een verbindingsprobleem met internet.
Vervolgens (een minuutje later) krijgt de RT2600ac het volgende IP toegekend: 192.168.100.20
192.168.100.x is echter een LAN IPrange, maar niet van mijn LAN: Die is 192.168.1.xxx
Enige wat ik kan vertellen is dat ik met 192.168.100.1 de connectbox van Ziggo kan benaderen.
Vraag 1 is dus: Wat is die 192.168.100.20 of staat de connectbox ineens DHCP server te spelen ?

Na nog eens pakweg 3 minuten volgt de derde DHCP renewal naar 89.98.x.x ; een bekend (DHCP) IP van Ziggo (waarvan het IP eigenlijk nooit veranderd).

Wie begrijpt wat hier gebeurd ? Waarom herhaalt zich dit dagelijks ?
Wat zijn die 2 vreemde IP nummers.

Overigens gaat de renewal ook nog eens regelmatig mis; mijn router krijgt dan geen external (WAN) IP. Na alsnog handmatige reset van de router is dit opgelost.

De Ziggo connectbox hoef ik niet te resetten hoewel ik (gezien de vreemde ipadressen) daar wel het probleem vermoed. Iemand opperde dat het er op lijkt dat de connectbox 1x per dag vanzelf heel even uit bridgemode gaat en dan een DHCP server aktief heeft (dat verklaard IP 192.168.100.20).


Peter
0 Reacties 0

Uitgelicht topic