dukster

Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes

verschil in kwaliteit analoog vs digitaal

Hallo allemaal,

misschien zit dit in het verkeerde sub forum maar dan mogen de moderatoren hem verplaatsen. Ik weet niet in welk subforum mijn vraag hoort maar denk in deze.

Even een inleiding.

Ik heb drie samsam tv's thuis. twee 32inch full hd en een 42inch full hd. De laatste staat in de woonkamer met een humax 5200/5300 omdat ik digitaal wil kijken (F1) en uitzendingemist wil kijken en met een kaartje in de tv kon dat niet. Over dit toestel niets vekeerds ook niet de aansluiting of verdere zaken.

De twee overige tv's staan op de slaapkamers. zonder een decoder en kijken analoog. Wat voor ontbijt tv en in bed journaal of pauw enz kijken meer dan voldoende is.

Het huis is in 2010 opgeleverd en de vorige bewoners hebben asociaal dure spullen in huis laten monteren, ze verdiende geld als water in Brussel 🙂 Toen wij het huis kochten in 2013, zomer, heb ik ziggo genomen omdat kpn er niet was bij ons in de wijk. en ik keek alt van ziggo. ik heb tv standaard en internet 400/40

ik heb toen alles door de ziggo monteur laten aansluiten. na tig monteurs en tig modems heb ik nu een werkend internet signaal en met tv heb ik nog nooit problemen gehad als ook niet met telefoon die er gratis bij zat.

Ik heb toen de dure dubbel afgeschermde coax kabels die er lagen in het huis van mooie Hirschmann F connectoren voorzien en een Hirschmann GHV 41 MX voor tv woonkamer er de twee in de slaapkamers.

Sofar so good.

Op dit moment werkt alles dus en god tot zeer goed.

Echter gaat ziggo analoge tv uit het pakket donderen ivm ruimte gebrek. (ik denk flikker dan van de 400 zenders er 100 weg waar werkelijk niemand naar kijkt maar goed wie ben ik).

dus moet ik op de slaapkamers ook digitaal gaan kijken. Ik heb al een insectie gedaan en beide slaapkamer Samsung Full HD schermen hebben geen interne digitale tuner en dus is een kastje extra nodig. (De reden waarom ik nog niet aar kpn was over gegaan.)

Nu is een kastje extern nodig. Ik heb nog een humaan 5300 liggen dus dan zou ik met een extra gratis kastje van ziggo helemaal klaar zijn. Behalve dat ik de tas zo gemonteerd heb aan de muur dat ik die kastjes niet kwijt kan maar daar zal ik jullie niet mee lastig vallen.

echter wat blijkt?

Het analoge signaal is top en geeft geen enkel probleem en voelt als 101% aan maar digitaal is op beide slaapkamers geen volledig digitaal tv te kijken.

NED 1,2,3, RLT4,5 en meer doen het niet maar wel andere zenders als fox nicelodean sbs6 enz.

Nu heb ik geleerd op school dat een analoog signaal veel sneller van storingen last heeft en daarom is oa een coaxiale afscherming nodig. en voor een digitaal signaal geldt dat deze hier geen last van heeft want het is er of het is er niet. Ook over digitaal coaxiaal elektrische verbindingen. Immers signalen worden ingepakt en verstuurd in stroompjes en pas weer in de decoder (daarom heet zon ding ook zo) gedecodeerd en komt er weer signaal uit. Het zou zelfs een analoog signaal kunnen zijn welke verstuurd wordt in een digitale container, maar goed.

Nu mijn vraag.
Hoe komt het dat een digitaal ingepakt signaal aankomt en uitgepakt verstoringen zou hebben en last 'zou' hebben van andere instraling?
Hoe komt het dat een hoe kan een instraling op een afgeschermde coax kabel geen verstoringen geven aan analoog signaal en in de embeded digitaal signaal?

maw als een signaal niet goed doorkomt snap ik dat digitale tv niet werkt. immers de signaal waarde en de kwaliteit van het digitale signaal bepalen de container verzend kwaliteit maar niet het ingepakte pakket aan signalen.

Ik kan er dus niet bij dat bepaalde signalen niet doorkomen en andere wel bij digitaal. want als dit wel zo is wordt er dus blijkbaar dwars door een afgeschermde kabel een digitaal signaal gepenetreerd en daar dan bepaalde frequenties uit verstoord en andere niet?

Ik kan er niet bij en ik heb informatie gestudeerd en was ooit audiofiel met Van Den Hul kabels met rodium plated connectoren van WBT dus neem kabels en signalen best serieus.

wie helpt mij hier mee.

Ik krijg trouwens E48-21 en E37-32 signalen afwisselend in beeld en niet. i am lost zelfs als ik gratis kastjes krijg van ziggo ben ik bang dat ik dus nog steeds geen digitale tv kan kijken en nu alles 101% in orde heb.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je hebt dat nieuwe kastje van Ziggo nog niet, denk ik, en test nu met die
Humax 5300 die je nog had liggen & dus lang uit bedrijf is geweest?

Dat dit linke soep kan zijn, hoef ik je niet uit te leggen.
Er kan iets niet helemaal lekker mee zijn, dat overigens
best een op te lossen probleem kan zijn.......

Dan krijg je natuurlijk van dit soort suggesties:
- test ook eens met die andere Humax, waarvan je weet dat ie goed werkt
- test die 'oude' Humax op de plek waar de goed werkende Humax staat

Etc

E48-21 is dit
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/e48-e52-melding-oplossen/
E37-32 is dit
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/e37-melding/

Die laatste is opmerkelijk.

Gr Han

NOOT je redenering over de mindere gevoeligheid voor verstoring bij een HF gemoduleerd digitaal signaal dan bij een RF gemoduleerd analoog signaal klopt. Helaas hebben we daar nu even niets aan.

Bekijk in context

15 Reacties 15
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je hebt dat nieuwe kastje van Ziggo nog niet, denk ik, en test nu met die
Humax 5300 die je nog had liggen & dus lang uit bedrijf is geweest?

Dat dit linke soep kan zijn, hoef ik je niet uit te leggen.
Er kan iets niet helemaal lekker mee zijn, dat overigens
best een op te lossen probleem kan zijn.......

Dan krijg je natuurlijk van dit soort suggesties:
- test ook eens met die andere Humax, waarvan je weet dat ie goed werkt
- test die 'oude' Humax op de plek waar de goed werkende Humax staat

Etc

E48-21 is dit
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/e48-e52-melding-oplossen/
E37-32 is dit
https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/e37-melding/

Die laatste is opmerkelijk.

Gr Han

NOOT je redenering over de mindere gevoeligheid voor verstoring bij een HF gemoduleerd digitaal signaal dan bij een RF gemoduleerd analoog signaal klopt. Helaas hebben we daar nu even niets aan.
arjan

Level 9
  • 317Posts
  • 20Oplossingen
  • 30Likes
Het mobiele 4G netwerk maakt gebruik van dezelfde frequentie als kabeltelevisie. Een niet goed afgeschermde coax kabel kan een verstoring van het tv signaal teweegbrengen wanneer de frequentie waarop het 4G signaal wordt uitgezonden interfereert met het tv signaal.
Afhankelijk van de frequentie waarop verstoring plaatsvindt kunnen bepaalde tv kanalen wegvallen.

Tip: gebruik een driedubbelafgeschermde coaxkabel zoals de Hirschmann koka 9 eca (of TS) of vergelijkbare kabel van Technetix om verstoring van het tv signaal tegen te gaan.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Zijn uw full HD tv's echt niet voorzien van een dvb-c tuner? Wat zijn de typenummers?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
arjan
Dat zal niet altijd even makkelijk worden als de 'verkeerde' kabels er al liggen.
Interferentie zal dan eerst maar eens goed moeten worden vastgesteld
alvorens je met grote operaties gaat beginnen.
Hoe denk je dat je 4G interferentie kunt testen? Een suggestie van jouw kant zou TS dan beter kunnen helpen.
Heb overigens nog niet de indruk dat dit hier het probleem zou zijn.
Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het digitale signaal lijkt boven niet geheel fris aan te komen, terwijl je dubbel afgeschermde kabels voldoende zouden moeten zijn.

Kun je hier een foto van je AOP (= eerste plaats in huis waar Ziggo binnenkomt) willen plaatsen met eventuele splitters en versterkers erop?
Mocht dit van een bepaald type zijn en niet meer van de laatste tijd is qua afscherming, dan kan dat alvast gratis omgewisseld worden door een monteur, dan kun je dat als oorzaak al uitsluiten zonder kosten.

Kun je in de Humax op de slaapkamer eens naar het signaal kijken en de BER hier ook plaatsen?
dukster
Topicstarter
Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes
Allen dank voor het nadenken en meedenken. TOP!!

Ik heb nog even getest met een rechtstreekse coax kabel vanaf het AOP naar het humax kastje op de slaapkamer en op beide ook geen succes. na het lezen van de eerste reactie van @hanh, hier en het rechtstreeks aansluiten en daarmee de gehele infra uitsluitende moest ik tot de conclusie komen dat er iets iet klopte.

Ik heb nog ff gezocht en vond de Cisco8485dvb met de derde smartcard die ik nog nooit gebruikt had. De Cisco was van de buurman die op kpn over is gegaan. 🙂

En na een update het het resetten van de kanalen op de kaart via mijn ziggo is het aanbod volledig digitaal op de slaapkamer van mijn zoon.

Ik denk en ga ervan uit dus dat de Humax 5300C idd kaduuk ik terwijl de fout meldingen op de humax en de Cisco doen vermoeden dat kabels en alles niet ok is maar blijkbaar zijn fout meldingen zinloos en moet je alle kabels en stekkers in huis altijd ff omwisselen. Wie wat bewaard heeft wat 🙂

Dus ik heb daarna Ziggo gebeld voor die ene gratis decoder en die komt er aan. die gooi ik achter de tv op mijn slaapkamer en dan kan ik er bijna met 100% vanuit gaan dat het werkt en dat ik volledig digitaal over ben.

En mijn Samsungs hebben idd geen digitale tuners maar zijn wel allemaal Full HD, ik heb alles onder de 1080P uitgesteld met kopen toentertijd. En die in de woonkamer is vier jaar oud maar die ga ik niet op de slaapkamer hangen alleen omdat die wel insteekmodules heeft.

Dank voor het mee denken en ik ga de humax 5300 begraven denk ik 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
TS moet nog antwoord geven op mijn vraag hoe hij de TV's test, die nu nog
gebruik maken van het analoge TV-signaal.
Of dat inderdaad een oude Humax is, zoals ik veronderstel, is nog maar de vraag.
Zie mijn eerste reaktie.
Gr Han
dukster
Topicstarter
Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes
Be rt wrote:
Het digitale signaal lijkt boven niet geheel fris aan te komen, terwijl je dubbel afgeschermde kabels voldoende zouden moeten zijn.

Kun je hier een foto van je AOP (= eerste plaats in huis waar Ziggo binnenkomt) willen plaatsen met eventuele splitters en versterkers erop?
Mocht dit van een bepaald type zijn en niet meer van de laatste tijd is qua afscherming, dan kan dat alvast gratis omgewisseld worden door een monteur, dan kun je dat als oorzaak al uitsluiten zonder kosten.

Kun je in de Humax op de slaapkamer eens naar het signaal kijken en de BER hier ook plaatsen?


ik heb een UMU-1006 AOP die vrij recent is en ik heb alle modellen gehad 🙂 als ook alle modems 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
dukster
Mijn reaktie richting Bert kruiste de jouwe, anders had ik hem weggelaten.

Goed bezig geweest, zo te zien.
Of die 'oude' Humax nog te redden is, weet ik niet.
Je hebt genoeg opties, zo te zien en alles ok nu.
Succes verder, Han
dukster
Topicstarter
Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes
Signaal komt dus top aan boven zowel analoog als digitaal. en mijn tv's zijn getest op twee manieren door het model de handleiding door te nemen 🙂 en door het stappen plan van ziggo te volgen van het menu en de twee slaapkamer modellen hebben geen digitale tuner maar met een oude Cisco en het gratis Digitale Ontvangertje wat ik komende dagen ga ontvangen zal alles werken. Ben alleen wel blij met de Cisco. A om er achter te komen dat de Humax stuk is en omdat ik verder geen extra kosten heb om digitaal tv te gaan kijken. en C omdat ik vanaf volgende week eindelijk formule 1 vanuit mijn eigen bed kan gaan kijken. normaals tx voor het mee denken.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik was wat voorbarig met mijn vraag hanh

Goed dat alles in orde is, veel kijkplezier gewenst dukster
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik zie een glasvezel-aansluiting, daar was ík voor gegaan, vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik vind glasvezel nog steeds de technisch mooiste optie.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Even voor de zekerheid, wellicht overbodig: heb je die Humax 5300C van Ziggo gekregen? Zo ja, dan kunnen ze die vervangen en moet je de oude terug sturen. Als je zelf de Humax gekocht hebt, kan Ziggo er uiteraard niets mee 😉
dukster
Topicstarter
Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes
Evert96 wrote:
Even voor de zekerheid, wellicht overbodig: heb je die Humax 5300C van Ziggo gekregen? Zo ja, dan kunnen ze die vervangen en moet je de oude terug sturen. Als je zelf de Humax gekocht hebt, kan Ziggo er uiteraard niets mee 😉

de humax was van Ziggo maar stond samen met de Cisco op de naam van mijn buurman 🙂
dukster
Topicstarter
Level 6
  • 94Posts
  • 1Oplossingen
  • 19Likes
N.N. wrote:
Ik zie een glasvezel-aansluiting, daar was ík voor gegaan, vloeken in de kerk natuurlijk, maar ik vind glasvezel nog steeds de technisch mooiste optie.


Ken het gevoel. Ik ben zelf ooit bij de start van WXS begonnen en dus een kpn man qua ip verkeer en ziggo was mijn tv leverancier. strikt gescheiden om dat de een een tv boer is en de ander een telco boer.

maar bij de verhuizing was er geen kpn glas mogelijk in mijn wijk en dus ziggo. ging van 80Mbit naar 120/20 en dat is in de loopt van de tijd veranderd in 150-180-200-300 in nu 400. belachelijk maar ok.

Glasvezel werd aangelegd op de dag van de verhuizing en de ziggo en reggefibre monteur stonden gezamenlijk in mijn meter kast 🙂

maar om nu naar ip tv te gaan van kpn betekende extra kastjes en coax uit de muur en STP in de muur. daar had ik geen zin in toen. Nu moet ik toch met kastjes werken en tja dan lonkt kpn wel.

maar als kpn per gisteren hun ziggo go app volledig open gooien naar google chrome ondersteuning dan heb je helemaal geen kasjes nodig. Dus zodra ziggo dat doet met of gogme chrome of voor mijn huidige appeltv's dan gooi ik die kastjes meteen weg en vind ik het nog beter.

Uitgelicht topic