Kasper

Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Verbinding met connectbox valt regelmatig weg

Mijn vader heeft een Ziggo verbinding met een connectbox. Hoofdzakelijk maakt hij gebruik van 1 Windows 10 laptop die bedraad verbonden is direct met de connectbox. Hier zit dus geen eigen apparatuur tussen.

Al enkele maanden is het zo dat de verbinding met de connectbox regelmatig wegvalt. Hij moet dan naar de connectbox lopen en deze van de stroom afhalen en er weer opzetten voor de boel weer begint te werken. Los van de normale irritatie is dit ook nog eens erg irritant omdat hij slecht ter been is en de connectbox in een andere kamer staat.

Toevallig ben ik er nu zelf en gisteravond gebeurde het weer. Ik merkte op mijn telefoon ook dat de verbinding weg viel. Ik heb even ingelogd op de connectbox en kwam de volgende meldingen in het log tegen. Ik weet niet exact wat dit betekent (heb al jaren geen Ziggo internet meer) maar het kan mogelijk wijzen op problemen. Ik heb zelf het Mac adres weggehaald evt kan de volledige log in een PB naar een mod gestuurd worden uiteraard.

Een x maanden geleden is er een monteur geweest en die heeft het AOP vernieuwd. Echter problemen blijven. Mijn vader heeft een aantal keer de klantenservice gesproken maar tot nu toe zien die een nieuwe connectbox niet als oplossing.

Samenvattend:

Verbinding valt regelmatig weg op random tijden

Zowel draadloos als bekabeld

Normaal gesproken maar 1 apparaat wat voornamelijk gebruikt wordt bedraad aangesloten

Apparaat is Win10 voorzien van nieuwste drivers en updates

Wanneer de verbinding wegvalt kan ik niet via de GUI bij de connectbox. Wel kan ik de connectbox pingen op 192.168.178.1

Het gaat om een DS Lite setup. WAN IP is IPv6 de Win10 laptop is voorzien van zowel IPv4 als een IPv6 adres.

(Ik ben ingelogd onder mijn eigen Ziggo account het gaat niet om het adres wat hieraan gekoppeld is maar een ander adres wat op verzoek per PM gestuurd kan worden).

Log & Config gegevens:

Algemene configuratie

Netwerk toegang Toegang tot internet
Maximaal aantal apparaten 3
Standaard beveiliging Ingeschakeld
DOCSIS-Modus Docsis30
Config bestand internet500_40_wifion_v6-sip.bin
Connect Box status voor monteurs
Onderdeel Status Status
Ingesteld Downstream kanaal (Hz) 626000000 Locked
Ingesteld Upstream kanaal (Hz) 44000056 Locked
Provisioning status Verbonden  
08/02/2020 21:38:12 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<MAC Addr>CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:38:11 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:33:50 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:31:12 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:28:40 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:28:40 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=4<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:25:18 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:25:18 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:24:28 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:24:27 critical SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:20:33 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=<Mac Addr>CMTS-MAC=<Mac Addr>=1.1;CM-VER=3.0;
08/02/2020 21:20:33 critical

SYNC Timing Synchronization failure - Loss of Sync;CM-MAC=<Mac Addr>;CMTS-MAC=<Mac Addr>;CM-VER=3.0;

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Sorry mensen, dit moet ik ff kwijt.

Volgens de monteur gebruikt mijn vader een CAT6 kabel tussen connectbox en laptop. Volgens de monteur levert dit vaker storingen op en adviseert hij de kabel te vervangen voor een cat5e kabel.

Lulkoek, als dit waar is!

Een niet goed werkende cat6 kabel vervangen door een goed werkende cat5e kabel kan een oplossing zijn van een ten onrechte 100 Mbps verbinding via de Cat6 kabel. Dat wel.

Bekijk in context

40 Reacties 40
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Je had het CMTS-MAC wel kunnen laten staan. Mogelijk valt daar namelijk nog iets uit af te leiden. Als de OUI van het die CMTS-MAC overeenkomt met 00-01-5C, dan is je vader verbonden met een Cadant CMTS wat nu niet de beste CMTS'sen zijn voor stabiele verbindingen met EuroDOCSIS modems.

Verder is te zien op dat het modem eigenlijk doorlopend downstream problemen heeft aangezien regelmatig niet de volledige set van downstream kanalen is gekoppeld (de RCS = Receive Channel Set meldingen) en het modem problemen heeft om in SYNC te blijven bij het uitlezen van DOCSIS packets die binnenkomen via de downstream. Ofwel een instabiele downstream verbinding met de CMTS.

Als laatste kan je aan de frequentie van de als eerste gekoppelde upstream kanaal zien dat het modem ook geen goede upstream verbinding heeft met de CMTS. Die frequentie (44000056) heeft namelijk een offset van 56 Hz t.o.v. de door de CMTS geconfigureerde 44000000 Hz voor dat upstream kanaal.

Vreemd dat Ziggo dat allemaal niet ziet.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@ArChie.DVB Hartelijk dank voor de snelle reactie op de zondag ochtend 🙂

Dit is nog een keer het volledige log met mac. Het weghalen was een voorzorg aangezien ik niet zeker wist hoe nuttig het zou kunnen zijn voor een kwaad willende.

Wat adviseer je? Met het bovenstaande verhaal nogmaals de klanten service bellen of zitten er in de community mensen van Ziggo die hier mogelijk iets mee kunnen doen? Tot nu toe is de ervaring met de klanten service niet bijster positief als mijn vader zelf belt.

08/02/2020 21:38:13 Let op! RCS Partial Service;CM-MAC=48:d3:43:8e:e4:d3;CMTS-MAC=00:01:5c:76:ee:4d;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes

Tja, ik ben bang dat dit weer zo iets gaat worden waar de klanten van Ziggo maar mee moeten leren leven of overstappen op een andere provider. Ziggo is namelijk bezig om de oude EuroDOCSIS 3.0 CMTS'sen te vervangen voor CMTS’sen die DOCSIS 3.1 compatible en EuroDOCSIS 2.0/3.0 backwards compatible zijn. Daarvoor hebben ze kennelijk gekozen voor een CMTS van het merk Cadant (Arris) gezien de OUI. Hier in mijn coaxsegment hebben ze voor de jaarwisseling een Cisco CMTS met stabiele upstream verbindingen met EuroDOCSIS 2.0/3.0 modems vervangen door zo'n Cadant CMTS met onstabiele upstream verbindingen met EuroDOCSIS 2.0/3.0 modems. Ik verwacht niet dat Ziggo dat alsnog gaat terugdraaien, dus zullen ze wel weer met zo'n standaard zelf verzonnen verklaring komen dat het allemaal normaal is en geen kwaad kan. Dat zie je namelijk ook bij de buggy modems en mediaboxen die Ziggo uitbrengt.

Het enige dat je nog kan doen is van Ziggo eisen dat ze zorgen voor een goed werkend kabelinternet dienst waarbij Ziggo nog een paar keer een monteur gaat sturen die maar wat gaat rommelen aan de AOP, splitters en kabels in de hoop dat het dan wat beter gaat.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@ArChie.DVB Dankjewel voor de reactie. Dat klinkt niet heel hoopgevend.

Het alternatief hier is DSL, laatste keer dat ik dat heb gecheckt was 2018 maar toen was het maximaal haalbare rond de 10mbit/sec. Niet echt een optie dus.

 

Is er wellicht nog iemand van Ziggo die hier commentaar op kan leveren? Als dit klopt heeft het hele dorp hier last van en dan lijkt me toch dat Ziggo hier een passende oplossing voor moet vinden.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Gelukkig helpt het heel vaak wel als er wat beter gekeken wordt naar de aansluitingen in je huis of dieper daarbuiten door Ziggo monteurs, die komen niet alleen om maar wat te rommelen met het één en ander, maar kunnen ook doormeten en gespecialiseerde monteurs komen er ook aan te pas als het de straatkasten, kabels en wijkkasten betreft, om deze in orde te maken voor een constante normale verbinding met het internet.

Om je signaal te kunnen beoordelen, kun je hier uit je modem de volledige pagina's van downstream en upstream waarden plaatsen?

Waar vind ik de up- en downstreamwaardes van mijn modem?https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-292... 

En kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Be rt Netwerk historie zie hiervoor mijn OP. Meer historie dan dit is er niet helaas. 

Fotos zijn wat lastiger hier maar daar kom ik later op terug.

 

Overigens is eind vorig jaar de hele boel nagekeken en vervangen door een monteur van Ziggo die, volgens mijn vader, ruim 2 uur bezig is geweest.

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) SNR (dB) Modulatie Kanaalnummer
1 626000000 3.4 38 256 qam 4
2 602000000 3.9 38 256 qam 1
3 610000000 4.5 38 256 qam 2
4 618000000 3.9 38 256 qam 3
5 634000000 3.5 38 256 qam 5
6 642000000 3.5 38 256 qam 6
7 650000000 4.4 38 256 qam 7
8 658000000 3.5 38 256 qam 8
9 666000000 3 38 256 qam 9
10 674000000 3.2 38 256 qam 10
11 682000000 3.4 38 256 qam 11
12 690000000 4.4 38 256 qam 12
13 698000000 3.4 38 256 qam 13
14 706000000 3.5 38 256 qam 14
15 714000000 3.2 38 256 qam 15
16 722000000 3.7 38 256 qam 16
17 730000000 4.6 38 256 qam 17
18 738000000 3.2 38 256 qam 18
19 746000000 3.2 38 256 qam 19
20 754000000 3 38 256 qam 20
21 762000000 3.9 38 256 qam 21
22 770000000 3.7 38 256 qam 22
23 778000000 2.5 38 256 qam 23
24 786000000 2.7 38 256 qam 24


 

Gebundelde downstream-kanalen

Kanaal Locked Status RxMER (dB) Fouten voor RS Fouten na RS
1 Locked 38.9 7173134 2132310
2 Locked 38.6 8579806 2244256
3 Locked 38.6 7612304 2263671
4 Locked 38.6 7327189 2260774
5 Locked 38.6 6795616 2152851
6 Locked 38.6 6387365 2118640
7 Locked 38.9 5786580 2053252
8 Locked 38.6 6130542 2042143
9 Locked 38.9 6203429 2001715
10 Locked 38.6 6110324 1957420
11 Locked 38.9 5635524 1913772
12 Locked 38.9 5143853 1888710
13 Locked 38.9 5023405 1862328
14 Locked 38.9 5279528 1855129
15 Locked 38.6 5279267 1831043
16 Locked 38.6 5055099 1811299
17 Locked 38.9 4517129 1786666
18 Locked 38.9 4871219 1780992
19 Locked 38.6 5026160 1797543
20 Locked 38.9 4840539 1761087
21 Locked 38.9 4628305 1748805
22 Locked 38.6 4740807 1749007
23 Locked 38.9 5077303 1788073
24 Locked 38.6 5051141 1760521
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Heb je ook de upstream kanalen kunnen vinden? @Kasper 

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Be rt 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Frequentie (Hz) Vermogen (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulatie Kanaalnummer
1 44000056 4.529 5120 64 qam 3
2 57800054 4.575 5120 64 qam 1
3 31800011 4.4 2560 64 qam 5
4 28600045 4.375 2560 64 qam 6
5 50900201 4.579 5120 64 qam 2
6 37100025 4.45 5120 64 qam 4


 

Gebundelde upstream-kanalen

Kanaal Kanaal soort T1 Timeouts T2 Timeouts T3 Timeouts T4 Timeouts
1 ATDMA 0 0 0 0
2 ATDMA 0 0 0 0
3 ATDMA 0 0 0 0
4 ATDMA 0 0 0 0
5 ATDMA 0 0 0 0
6 ATDMA 0 0 0 0
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

TOP, duidelijk een signaalprobleem van buiten naar binnen gezien de vele fouten onder Fouten na RS.

Waarom een foto van binnen in huis, om te voorkomen dat, als er iets is wat na het AOP niet geheel goed meer aangesloten zit of iets dergelijks en dan de kosten voor jezelf zijn, als dat verder in orde is, dan komt Ziggo gratis één en ander onderzoeken en doormeten.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Be rt Binnen ziet het er prima uit. Het is een huiskamer AOP met een splitter. Op de splitter zit de witte kabel uit het installatie pakket die naar de connectbox gaat.

De splitter herken ik niet maar is dus geplaatst door de ziggo monteur of komt uit het installatie pakket. Ik woon hier niet dus geen idee welke van de 2 het is.

Ik hoop dat Ziggo hier iets aan kan doen. Zoals gezegd is mijn vader slecht ter been en regelmatig naar de connectbox moeten lopen om die te resetten is vrij frustrerend.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dan is een foto des te waardevoller, zegt meer dan 100 woorden.

Als het een POA-01 is, kan het zijn dat er een wit kapje op zit, als dit witte kapje te ver over de splitter heen zit, kan de splitter niet diep genoeg in het AOP voor een stevige verbinding, met dit soort storingen tot gevolg.

Mocht dit niet zo zijn, dan is een Ziggo monteur aan de beurt.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Be rt Ik zal eens kijken of ik die kan toevoegen. Gaat vanavond worden.

 

Dank voor de reacties tot nu toe!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Kasper Even nog één en ander over je opmerking: “Is er wellicht nog iemand van Ziggo die hier commentaar op kan leveren? Als dit klopt heeft het hele dorp hier last van en dan lijkt me toch dat Ziggo hier een passende oplossing voor moet vinden.”

Ziggo moderators komen hier vrijwel iedere werkdag langs in ieder topic.
Zorg dat de postcode en huisnummer van je vader in je Ziggo community profiel staan, deze zijn niet openbaar te zien, dan kunnen gelijk de juiste gegevens erbij gepakt worden en kan er op afstand gekeken worden in het modem en de verdere achtergrond informatie in de wijk betreffende het signaal.
https://community.ziggo.nl/settings/profile 

Ik heb de tekst onder je opmerking aangevuld met: Gelukkig helpt het heel vaak wel als er wat beter gekeken wordt naar de aansluitingen in je huis of dieper daarbuiten door Ziggo monteurs, die komen niet alleen om maar wat te rommelen met het één en ander, maar kunnen ook doormeten en gespecialiseerde monteurs komen er ook aan te pas als het de straatkasten, kabels en wijkkasten betreft, om deze in orde te maken voor een constante normale verbinding met het internet.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

Dank voor de reactie @Be rt 

 

ik hoop dat iemand van Ziggo hier nog een keer naar kan kijken gezien de vele fouten. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Kasper Heb je nog een foto kunnen maken van de eerste plaats waar Ziggo het huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

Want een signaal is te meten, maar een bepaalde situatie niet.

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Be rt Nee. Dat gaat hier lastig. 
 

ik wil nog steeds graag een reactie van Ziggo zelf. Die vele fouten zeggen, volgens mij, al heel veel. Het commentaar over inferieure kwaiteit straat apparatuur ook. 
 

Bellen en chatten heeft geen enkele zin. Kastje muur etc. 
 

als een reactie hier uit blijft zie ik geen andere mogelijkheid dan weer de directie direct te mailen. Dit heeft in het verleden wel resultaat opgeleverd. 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemiddag @Kasper

Allereerst welkom op de Community! 

Ik begrijp dat het bij je vader niet naar behoren functioneert en wij denken hier graag allemaal met je mee wat hiervan de oorzaak zou kunnen zijn, zodat dit bij je vader opgelost kan worden. 
Had je het adres in je community profiel al gewijzigd naar het adres van je vader? Dan kijk ik vanaf hier of er iets te zien is in het signaal. 

Kasper
Topicstarter
Level 6
  • 100Posts
  • 2Oplossingen
  • 25Likes

@Gianna Ziggo Ja het adres in mijn profiel is dat van mijn vader op dit moment. 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Top! 

Als ik op dit moment het signaal in de wijk bij je vader bekijk ziet dat er allemaal goed uit. Het signaal naar het modem zelf toe bevat wel wat schommelingen, maar niet de gehele tijd. 
Wat betreft het feit dat je aangeeft dat er eind vorige jaar een monteur is geweest. Hiervan kan ik zo geen afspraak terug vinden. De laatste afspraak bij ons in het systeem met een monteur is geweest in maart 2019. Deze desbetreffende monteur heeft inderdaad toen het AOP vervangen en een splitter geplaatst. 

Ik zie ook dat er een Mediabox XL aanwezig is. Is deze ook verbonden met het internet? Bekabeld of via een draadloze verbinding? Dit kan namelijk voor problemen zorgen. 

Uitgelicht topic