Ben de Brouwer

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Veel packetloss

Hallo,

Ik heb al een tijdje veel last van packetloss. Ik merk dit vooral met gamen, maar ook mijn ouders merken dit als zij bijvoorbeeld een filmpje op hun telefoon kijken of tv aan het streamen zijn middels de Ziggo App. Ik heb al een paar keer contact gehad met de chat van Ziggo, maar helaas komen wij er niet uit. Vandaar dat ik het maar via de community probeer.

 

Probleem

Sinds een aantal maanden (2 à 3) ervaar ik packetloss in de internet verbinding. Dit merk ik bij gamen, Netflix kijken en tv kijken middels de Ziggo app. Afbeeldingen die ik op mijn telefoon (wifi) opzoek laden ook niet altijd meteen. De verbinding is niet altijd slecht, maar het is steeds vaker slecht.

 

Wat heb ik zelf al gedaan / geprobeerd

Als aller eerste heb ik contact opgenomen met Ziggo en aangegeven dat ik een probleem had met internet. Zij zagen dat ik een verouderde box had en er is een nieuwe opgestuurd. Deze heb ik aangesloten en ik heb de nieuwe kabels gebruikt welke in de doos zaten. Een paar dagen heeft het internet goed gewerkt, maar daarna weer erg bagger. Vervolgens heb ik het modem gereset maar dit mocht niet baten. Ik heb de coax kabel vervangen en het modem meerdere malen gereset.

Onderzoek

  • Pingen: Via de CMD ping ik naar google (8.8.8.8) heeft vaak een packetloss van ~3-5%. In sommige gevallen als het internet echt slecht is loopt deze op naar de 10%. Ping testen zijn uitgevoerd op een laptop welke direct aan de connectbox is aangesloten, een via de WiFi en een vaste computer waar nog een switch tussen zit. Overal evenveel packetloss.
  • Pingplotter: Ik gebruik deze tool om te analyseren om te kijken waar de packetloss precies is. Ik zie dat mijn 2e en 3e hop één en hetzelfde IP adres is en dat ik erg veel verschillende resultaten krijg. De ene keer heb ik al packetloss bij de eerste hop (dit zou dus mijn eigen netwerk betekenen) en de andere keren doet hij het perfect en zie ik packetloss op IP adressen van Ziggo. Ik kan op aanvraag screenshots uploaden met de resultaten van pingplotter.

Connectbox

Ik ben in de connectbox gaan kijken en ik zie een aantal dingen wat naar mijn mening niet klopt.

  • Downstream: Ik heb de connectbox nagekeken en ik zie extreem veel foutmeldingen in de downstream (Geavanceerde instellingen > Hulpmiddelen > Netwerk status > Downstream). In het tweede stuk ‘Gebundelde downstream-kanalen’ zie ik bij elk kanaal (op kanaal 7 na) minstens 77892074 Pre RS errors. en onder de 100 Post RS errors. Kanaal 7 heeft 150819 Pre RS Errors maar 39677829 Post RS Errors. Dit is met een uptime van minder dan 1uur. Hiervoor had het modem een uptime van 34 dagen en had ik 101080226871 Pre RS Errors en 6374 Post RS Errors, en wederom kanaal 7 had weer uitzonderlijk hoge waardes: 69251822913 Pre RS Errors en 22353935065 Post RS errors.
  • Netwerk historie: Ik heb de netwerk historie van het apparaat nagekeken en met een uptime van 45minuten heb ik 20 regels hierin staan met ongeveer 10 warnings en 10 notices.
    De warnings geven het volgende aan: “Lost MDD Timeout;CM-MAC=ac:22:05:38:0c:d7;CMTS-MAC=00:01:5c:73:0e:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0; “
    De Notices geven het volgende aan: “ MDD Recovery following MDD Loss;CM-MAC=ac:22:05:38:0c:d7;CMTS-MAC=00:01:5c:73:0e:53;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;”
  • Status: Ik zie dat de connectbox een hardware versie heeft van 5.01 en een software versie van CH7465LG-NCIP-6.12.18.25-2p5-NOSH. Ik heb nagevraagd bij een collega van mij en hij zit op hardware versie 10.

 

Omdat ik veel foutmeldingen zie in de apparatuur en middels pingplotter heb ik het idee dat het niet helemaal lekker gaat in de connectbox. Een collega ook met een Ziggo verbinding heeft geen last van packetloss en heeft een ‘verbeterde’ versie van de connectbox. Ik heb bij mij in de buurt nagevraagd of er meer mensen last van hebben, en zij geven aan dat sinds een maand of 2-3 zij ook problemen ervaren. Wel geven ze aan minder intensief gebruik te maken van het internet.

 

De screenshots zijn na het typen van dit verhaal toegevoegd.

 

 

Na het maken van deze topic heb ik een ping uitgezet naar 8.8.8.8 en dit is het resultaat:

Ping statistics for 8.8.8.8:
    Packets: Sent = 733, Received = 711, Lost = 22 (3% loss),
Approximate round trip times in milli-seconds:
    Minimum = 9ms, Maximum = 43ms, Average = 11ms

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het Abonnee Overname Punt met de eerste splitter en korte kabels valt geheel en al onder Ziggo wordt in jou geval gratis vervangen door een Ziggo monteur, als je het nu zelf zou doen en er gaat toch iets mis, dan zijn de reparatiekosten voor jou.

Verder in huis is voor jezelf, ik heb hier meer dan 40 meter coax liggen en meerdere aansluitingen en daar kan Ziggo niet voor verantwoordelijk zijn.

Ziggo monteurs kunnen verder in huis ook aansluiten voor grofweg de kostprijs, zie hier wat er gerekend wordt verder in huis: 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/materiaalkosten

Bekijk in context

31 Reacties 31
Ben de Brouwer
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Zojuist heb ik via een MAC vendor lookup gekeken wat de MAC adressen zijn die in de ‘Netwerk Historie’ voorkomen.

 

ac2205380cd7 = Compal Broadband Networks
00015c730e45 = CADANT INC.
00015c730e53 = CADANT INC.

 

Compal Broadband Networks lijkt te maken te hebben met WiFi en CADANT INC. lijkt te maken te hebben met de connectbox.

 

Lijkt dus toch niet helemaal lekker te zitten in de connectbox.

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

@Ben de Brouwer Je hebt zelf al een hoop gedaan. Ik zou het nog wat verder proberen te isoleren, primair te beginnen met hardware/fysieke oorzaken. 

  • Vraag eens of je bij de buren een ping test mag draaien ( wel even checken of ze op dezelfde wijkkast zitten als jouw verbinding). Is daar vergelijkbare packetloss? ( nb veel gebruikers zullen het niet eens merken, bij wat browsen op Facebook ect als enig gebruik connectie). Check ook even modem hardware versie en firmware, voor correcte vergelijking. ( ik heb zelf keer storing gehad in wijkkast 
  • Bij geen packeloss in de buurt, check je groene kabel, en mn de connectie punten hierop. Ik heb het zelf meegemaakt, echt de kleinste imperfectie kan voor veel storing zorgen.  Anders even laten doormeten door ziggo monteur.
  • Hangt je connection box bij je groene kabel? maw: korte coax kabel? Splitters ertussen?versterkers? kunnen allemaal oorzaak zijn.
  • En zo ga je verder..

Maar packet loss in steeds dezelfde paar down of upstream kanalen, zijn denk ik het beste te verklaren door suboptimale verbinding naar de modem of interferentie op een primair goede verbinding. 

Voordeel van een ziggo monteur laten komen is dat deze vaak alles zo heeft doorgemeten, en direct het probleem kan isoleren.  Aangezien je geen optimale connectie hebt, denk ik dat ze dit gewoon moeten leveren zonder betaling. 

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

Heb je btw iets van een mediabox old? 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Om te beginnen is je upstream in 3 kanalen te hoog, dat wil zeggen dat er tussen je modem en Ziggo iets zit wat het signaal aan het blokkeren is, je modem gaat dan steeds harder zenden om de servers te kunnen bereiken.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

@Be rt Dus beetje wat ik voorstel? Ik ben geen expert, maar het klinkt dus logisch?

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

YEP, nu nog pinpointen. @joepwillemsen 

Ben de Brouwer
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@joepwillemsen Bedankt voor je antwoord. Ik zal morgen eens aan mijn buren vragen of ik een test mag doen om het probleem te isoleren.

De ‘groene’ kabel zegt mij niks. Misschien heeft dit te maken met de splitter die wij aangesloten hebben. Het modem is aangesloten op de splitter middels een coax kabel (schroef) en deze kabel is vandaag nog vervangen. Ik meen dat deze coax kabel aangeraden / gecertificeerd is door Ziggo. De kabel is 1 tot 1,5 meter lang dus ik verwacht dat daar de problemen niet door komen.

Ik zat er inderdaad ook al te denken om een monteur langs te laten komen, maar ik zit niet te wachten op een monteur die langs komt, beweert dat het aan de bekabeling of apparatuur in huis ligt en dat ik dan €50 moet betalen. Met deze rede wilde ik graag eerst even goede onderzoek doen (en aan andere mensen vragen) om zeker te zijn dat het probleem niet bij ons ligt.

Het zit mij niet helemaal lekker dat de connectbox zo enorm veel fouten geeft en dat in de historie er ‘verwezen’ word naar (waarschijnlijk) de apparatuur van Ziggo.

 

Tijdens het typen van dit bericht heb ik een pingplotter gestart en een ping verstuurd naar google.nl, en ik zie packetloss bij verschillende hops. En op een of andere manier staat het gateway adres van Ziggo er 2 maal in (bij de 2e en 3e hop). Zie bijgevoegde screenshot:

De rede waarom de latency zo hoog is durf ik niet te zeggen. Ik heb een screenshot gemaakt via een tool die deze upload naar het web, en toen schoot deze omhoog.

 

De Linksys is een router welke wij aan het modem hebben aangesloten voor beter WiFi bereik boven.

 

 

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

de groene kabel is ip de kabel die je huis binnenkomt, en direct op je wijkkast zit. Het is dus de kabel waar ziggo het signaal levert naar je huis.

En packet loss kan een sig, bijdrage geven aan latency: ontvanger wacht op een packet, die niet komt, waarna verzoek resend. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers erop?

Dan is er te zeggen of die gratis vervangen wordt door Ziggo als het een niet hedendaagse is.

Ben de Brouwer
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Be rt 

 

Zie onderstaand foto’s van het aansluitpunt. Excuses voor de slechte kwaliteit, deze is met mijn telefoon genomen.

 

 

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

@Ben de Brouwer Ik ben geen expert, maar ik denk dat daar de oorzaak zit.. denk dat Be Rt je meer kan vertellen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

OK, dit is een oude, die moet vervangen worden voor een hedendaagse en dat is gratis.

Ben de Brouwer
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Be rt

Bedankt voor je antwoord. Doet de Ziggo monteur dit gratis? Of is dit iets waar ik zelf verantwoordelijk voor ben?

 

Edit: Ik lees net je andere post en ik zie dat dit gratis is. Bedankt!

 

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

@Ben de Brouwer Ziggo is naar mijn weten verantwoordelijk voor het leveren van een goed signaal tm de hoofdaansluiting, om de diensten aan te kunnen bieden die zijn besteld. Verbindingen achter de hoofdaansluiting zijn voor eigen rekening. 

dus is ip gratis. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Het Abonnee Overname Punt met de eerste splitter en korte kabels valt geheel en al onder Ziggo wordt in jou geval gratis vervangen door een Ziggo monteur, als je het nu zelf zou doen en er gaat toch iets mis, dan zijn de reparatiekosten voor jou.

Verder in huis is voor jezelf, ik heb hier meer dan 40 meter coax liggen en meerdere aansluitingen en daar kan Ziggo niet voor verantwoordelijk zijn.

Ziggo monteurs kunnen verder in huis ook aansluiten voor grofweg de kostprijs, zie hier wat er gerekend wordt verder in huis: 

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur

https://www.ziggo.nl/klantenservice/service-van-ziggo/monteur/materiaalkosten

Ben de Brouwer
Topicstarter
Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ik wil jullie beide bedanken voor de snelle reacties en voor de goede hulp. Ik zal maandag ochtend bellen om te kijken of ik komende zaterdag een monteur langs kan laten komen en dit laten nakijken, doormeten en eventueel vervangen.

 

Ik hoop dat hiermee de problemen verholpen zijn. In elk geval enorm bedankt!

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

@Ben de Brouwer Ziggo is 7 dagen per week bereikbaar van 8.00 tot 20.00 uur.

joepwillemsen

Level 1
  • 105Posts
  • 0Oplossingen
  • 21Likes

@Ben de Brouwer No problemo, suc6 🙂 

ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes

Goed dat je de signaalwaardes gepost hebt. Die Pre RS errors kun je vergeten op de Compal ConnectBox. Vanwege een bug in de firmware kloppen die niet. De Post RS klopt wel, en daar kun je zien dat je downstream kanaal 7 (kanaalnummer 6) onbruikbaar slecht is. Dat is naar mijn mening de meest waarschijnlijke verklaring voor de packet loss.

Verder sluit ik me aan bij wat Be rt zegt over je upstream signaalwaardes, die zijn aan de hoge kant.

Uitgelicht topic