Ynnoz

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Vaste IP adressen raken zoek

Ik heb een probleem met mijn Ziggo modem (bekende witte exemplaar) waar ik niet uitkom.

Ik heb de eerste 6 adressen 192.168.178.1 t/m 192.168.178.6 vastgezet a.d.v. het MAC adres. Dat zijn o.a. mijn NAS, WiFi printer, Hue lampen en o.a. een NVIDEA media speler.

Al deze apparatuur is losgekoppeld / staat zonder stroom en dat geldt ook voor het Ziggo modem. Als ik na een half uur wachten mijn Ziggo modem modem weer onder stroom zet en 1 voor 1 bovenstaande apparatuur weer aan zet, dan kloppen de IP adressen. Dat controleer ik door in te loggen op mijn Ziggo modem (192.168.178.1) en kijk bij verbonden apparaten.

Als ik 24 uur later kijk (alle apparatuur blijft aan), dan zijn alle vaste IP adressen verdwenen en hebben een IP adres groter dan 100 (zoals 192.168.178.124).

Ook de namen hebben ineens een "vreemde naam" zoals UPCGW_9907, UPCGW_9903 en UPCGW_9905.

Modem staat niet in bridge mode en ik gebruik geen andere router/switch. Ik woon in Zoetermeer (Ziggo gebied).

Ziggo Helpdesk (chat) heeft geen idee en laat het me verder uitzoeken.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ynnoz
Voor een DHCP adresreservering voor het MAC address van een apparaat
moet je een adres toewijzen dat binnen de DHCP Range ligt. Dat deed je niet.
Het gekozen vaste adres moet immers via DHCP kunnen worden uitgedeeld aan het apparaat in kwestie. Zie ook de eerdere suggestie van Zipzn .

Een 'vrij' adres buiten die Range kan worden gebruikt om een vast Ip in te stellen op een apparaat zelf. Zo doende, kan er geen conflict ontstaan met een adres dat via DHCP kan worden uitgedeeld.

Dat de ConnectBox verkeerde adresreserveringen eerst zonder mokken accepteert en ze vervolgens vergeet, is wat vreemd gedrag. Het zou beter zijn als een verkeerde
reservering meteen geweigerd zou worden met een nette foutmelding over het waarom. Dan zou dit Topic niet nodig zijn geweest.
Gr Han

Bekijk in context

7 Reacties 7
Zipzn

Level 2
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Controleer even hoe lang het modem aan heeft gestaan. Wellicht dat er een update gepusht is en je instellingen verloren zijn gegaan?

Staan je MAC adress regels die je hebt opgesteld er uberhaupt nog in? Heb je daarnaast ook nog DHCP aanstaan? Die wijst namelijk in de meeste gevallen adressen toe vanaf 192.168.178.10, dus het is misschien een goed idee om de MAC-regels vast te leggen vanaf 192.168.178.10
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
IP-adres 192.168.178.1 is toch het IP-adres waarmee je inlogt in de web-interface van de router? Verder is toch ook het standaard IP-adres van de gateway en tevens IP-adres dat host via de DHCP-server doorkrijgen om de DNS-servers te kunnen aanroepen?
Ynnoz
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
DennyW wrote:
IP-adres 192.168.178.1 is toch het IP-adres waarmee je inlogt in de web-interface van de router? Verder is toch ook het standaard IP-adres van de gateway en tevens IP-adres dat host via de DHCP-server doorkrijgen om de DNS-servers te kunnen aanroepen?


Klopt. Met 192.168.178.1 log ik in op het Ziggo modem. DHCP begint vanaf 192.168.178.10 adressen uit te delen dus adressen van 192.168.178.2 t/m 192.168.178.9 zijn "vrij".

Ik zit te denken dat misschien mijn mediabox xl 2 roet in het eten gooit. Hoewel ik wel heb aangegevens bij het thuisnetwerk dat het modem alles uitdeelt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes
Ynnoz Er zit een bug in de software van de Mediabox XL en als je deze aansluit op je modem, dan heb je 2 DHCP servers in je netwerk wat al de nodige problemen kan veroorzaken.

Daarnaast kan er van alles misgaan met replay, on-demand, de gids en apps.
Lees dit topic en volg de stappen en kijk of het probleem opgelost is:
Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.

Mocht je de Mediabox XL als Acces Point willen gebruiken, lees dan het volgende topic, als er zaken in staan die je niet begrijpt, niet doen, Ziggo ondersteunt dit niet en geeft geen garantie op de werking en mocht er een monteur nodig zijn om alles weer in orde te maken, dan kunnen er kosten in rekening worden gebracht.
De Mediabox XL gebruiken als Access Point.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ynnoz
Voor een DHCP adresreservering voor het MAC address van een apparaat
moet je een adres toewijzen dat binnen de DHCP Range ligt. Dat deed je niet.
Het gekozen vaste adres moet immers via DHCP kunnen worden uitgedeeld aan het apparaat in kwestie. Zie ook de eerdere suggestie van Zipzn .

Een 'vrij' adres buiten die Range kan worden gebruikt om een vast Ip in te stellen op een apparaat zelf. Zo doende, kan er geen conflict ontstaan met een adres dat via DHCP kan worden uitgedeeld.

Dat de ConnectBox verkeerde adresreserveringen eerst zonder mokken accepteert en ze vervolgens vergeet, is wat vreemd gedrag. Het zou beter zijn als een verkeerde
reservering meteen geweigerd zou worden met een nette foutmelding over het waarom. Dan zou dit Topic niet nodig zijn geweest.
Gr Han
Ynnoz
Topicstarter
Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank Han! Dat is het waarschijnlijk. Mijn IP adressen nu vastgezet binnen de DHCP range en tot nu toe gaat het goed. Nogmaals dank.
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Welkom op de Community, Ynnoz. Fijn dat je je antwoord hebt gevonden door de goede tip van hanh 🙂

Uitgelicht topic