Deauville

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

Uitgangsgeluidniveau van mediabox XL voor radio en tv verschillend

Ik heb op de Horizonbox (mediabox XL)een (oudere) versterker aangesloten via de jack. ( zit geen hdmi aansluiting op)Echter het geluidsniveau van de tv uitzendingen is veel lager dan van de radio.
Mijn vrouw en ik zijn beide hardhorend en hebben nu een kastje (Resound) dat aangessoten is via de jack zodat we ook het geluid via de gehoorapparaten kunnen krijgen.
Hierbij speelt hetzelfde probleem : het geluid van de radio is veel harder als van de TV uitzendingen. Op het resound apparaat staat het volume al zo zacht mogelijk, maar blijft toch te hard voor het radiogeluid. Voor de TV moet het weer harde gezet worden.
Is dit een bekend probleem? En wat is er aan te doen?
(Bij voorkeur gelijk trekken naar het geluidsniveau van de TV uitzendingen.)
11 Reacties 11
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Deauville Het is gebruikelijk dat bv zenders en of radio zenders qua geluid met elkaar kunnen verschillen. Afhankelijk van mogelijkheden /merk/type/ is wellicht inderdaad de mogelijkheid om audio volume te begrenzen. zowel tv als versterker. Wat is het merk? google eens , vaak is er een gebruiksaanwijzing te downloaden.
Deauville
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Het is een JVC installatie van 20 jaar oud. Zowel radio als tv geluid worden hierop afgespeeld.
Voor degehoorapparaten gaat echter rechtstreeks vaan de horizonbox naar het Resound kastje.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Dan wordt het inderdaad wat moeilijker ..mits de hoorapparaten een volume regeling heeft.. Dan is is het inderdaad steeds bijstellen.. Wellicht heeft andere een ervaring met het zelfde om hier hulp te bieden...
Deauville
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Robbo bedankt voor je adviezen. ik denk dat ik een 3.5 mm audio verlengkabel met volumeregeling ertussen zet zodat ik het uitgangsniveau kan verlagen en dan met het Resound kastje het gewenste volume kan regelen.
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
In de horionbox kan het zijn dat de geluid instelling op surround staat deze kun je verzetten na stereo dan is de tv en de radio geluid bijna gelijk
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Fester 538 Het is zo bij de mbxl als je dolby hebt geselecteerd bij een stereo set. Dat je überhaupt geen geluid hebt bij zenders die standaard dolby 5 1 uitzenden.. dus Deauville zal vast al stereo hebben gekozen. En zeker als de koptelefoon via de jack is aangesloten..
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
robbo als deze op surround staat . Komt er nog wel geluid uit als deze op de jack is aan gesloten . Alleen heb je erg zacht geluid op een stereo uitgang .
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Fester 538 Ok mijn ervaring was anders toen ik de mbxl nog had.. of ik ben dan in de war bij hulp aan andere dat op tv aansluiting je echt geen geluid had.. Maar in iedergeval thx voor de aanvulling/ verbetering. Ik heb zelf altijd via hdmi/ of spdf aangesloten gehad zodoende wellicht even in de war.. ?
Fester 538

Level 1
  • 554Posts
  • 27Oplossingen
  • 73Likes
robbo had zelf bij een kennis een losse stereo versterker aan gesloten deze mediabox xl had geluid na de tv via hdmi na de versterker kwam eers niks via 3.5 aansluiting deze kon via de box appart in geschakeld worden geluud ging over de tv maar via hdmi maar ook over de versterker . Alleen geluid zo als op tv en versterker zat verschil in op radiozender stond was deze luid en via tv zender minder , de suround opte uitgezet , toen was het verschil tussen radio en tv zender een minder sterkte verschil van geluid . Het is het proberen waard
Deauville
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Het probleem hebben we nu kunnen minimaliseren door de kabel met volume regeling er tussen te zetten.. Surround hadden we al uitgezet.
Het is nu werkzaam voor ons.
Iedereen bedankt voor de adviezen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Deauville Goed om te horen! .. ( letterlijk en figuurlijk :wink:)

Uitgelicht topic