Johnny_w

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Uitgaande mail geblokkeerd....maar niet door Ziggo... ? !

Beste mensen,

Ik heb op deze community al meerdere topics hierover gelezen , maar bij mij is het anders , en wel heel bijzonder....
Gistermiddag kreeg ik een mailtje van ziggo.contact@ziggo.nl
(Exacte inhoud: zie onderaan dit bericht)
Mijn account zou gehackt zijn, en ik zou geblokkeerd zijn.
De uitgaande mail van mijn net nieuwe Samsung tablet EN van mijn oude Samsung tablet werkten niet meer.
Berichten werden niet verzonden, en ik kreeg een beveiligings-alarm melding.

Toen ben ik achter mijn oude PC (laptop) gekropen, (Vista 2009 !) , en wat schetst mijn verbazing,
ik kon (en kan) mailtjes prima versturen, geen enkel probleem !

Dat is vreemd.
Dus helpdesk gebeld.
Die konden mijn blokkering niet bevestigen, niets te zien bij hun.
Blokkerings-mailtje zou niet van Ziggo komen.

Mijn beide (!) tablets , zowel de splinternieuwe als de oude tablet zouden dan , allebeide terzelfder tijd (?) gehackt zijn.....
Het kan er bij mij niet in.
kunnen hackers inbreken op mijn beide tablets en uitgaande mail blokkeren ???

De Ziggo helpdesk gaf mij het advies om bij beide tablets compleet systeem herstel te doen naar de fabrieks-instellingen.
Dat heb ik nog niet gedaan.

Wel heb ik via de PC mijn wachtwoorden veranderd.
Maar die nieuwe wachtwoorden kan ik natuurlijk niet op "gehackte" tablets invoeren , want wie weet kijken de hackers mee.....althans dat is mijn gedachte.
Mailen doe ik voorlopig wel met de PC.

Kan iemand mij verklaren hoe zoiets mogelijk is ?
Zouden de hackers behalve de mail nog meer "buit" gemaakt hebben op mijn tablets ???
En waarom via een mail-programma , wat kunnen ze daar dan mee ?

Bij voorbaat dank voor uitleg en hulp, en graag zou ik weten of ik toch aan een systeemherstel van mijn beide tablets vast zit....

Met vriendelijke groet,

John

Mailtje van ziggo.contact@ziggo.nl :

Geachte heer/mevrouw,

Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is. We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt van uw e-mailaccount.
U bent nu geblokkeerd
Uw e-mailaccount is door ons uit voorzorg geblokkeerd. Hierdoor kunt u geen e-mail meer versturen vanaf uw Ziggo Mail account.

Bij het versturen van een bericht zult u de volgende melding krijgen:

"Beveiligings alarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies

Om deze blokkade op te heffen dient u twee wachtwoorden te wijzigen.
1.Het wachtwoord van uw e-mailaccount (via Mijn Ziggo)
2.Het wachtwoord van uw Mijn Ziggo (ook via Mijn Ziggo)

Verander beide wachtwoorden in een sterk, niet eerder gebruikt, nieuw wachtwoord.
1.Het wijzigen van uw e-mail wachtwoord- Ga naar https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/nieuw-wachtwoord-kiezen/ en volg de instructies
1.Het wijzigen van uw Mijn Ziggo wachtwoord- log in op Mijn Ziggo via ziggo.nl/mijnziggo- klik onder het 'gegevens' gedeelte op 'bekijk en wijzig gegevens'- Klik onder het 'Inloggegevens Mijn Ziggo' gedeelte op 'Wijzig wachtwoord'- Vergeet niet om na het veranderen van uw wachtwoord op 'Wijzigingen opslaan' te drukken

Nadat u uw wachtwoord heeft gewijzigd duurt het deblokkeren tot maximaal een uur. U kunt dan ondertussen al wel inloggen en e-mails lezen, maar nog geen e-mail versturen.

Wat is hacken?

Lees alles over hacken, spam, identiteitsfraude en andere internet risico's op onze website:
Het veiligst doet u dit door rechtstreeks in de zoekbalk van uw browser https://www.ziggo.nl/internetrisicos te typen


Heeft u nog een vraag?

Wij staan op https://www.ziggo.nl/klantenservice dag en nacht voor u klaar. U vindt er handige oplossingen op maat en slimme stappenplannen voor bijvoorbeeld installaties. Heeft u daarna nog een vraag of heeft u liever telefonisch contact? Bekijk onze openingstijden op https://www.ziggo.nl/contact


Met vriendelijke groet,
Robin Clements
Directeur Klantenservice

NB: Ziggo vraagt nooit per e-mail naar uw persoonlijke gegevens. Helaas zijn er internetcriminelen die proberen uw privégegevens te achterhalen zoals bankrekening- of creditcardnummers, wachtwoorden, activeringscodes etc. Zij proberen u te misleiden met valse emails die afkomstig lijken van Ziggo. Dit heet phishing. Op onze website https://www.ziggo.nl/phishing leest u hoe u phishing kunt herkennen.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
beste Johnny_w

Dit lijkt me niet een geval van overname van de tablets maar een werkelijke waarschuwing van Ziggo over misbruik van het e-mail account.
Er is een simpele verklaring waarom je met de oude Vista pc nog wel kunt versturen. De blokkade geldt enkel voor gebruik via poort 587 met versleuteling. Als je de oude pc al jaren geleden hebt ingesteld en daar nooit wat aan veranderd hebt, waarom zou je ook het werkt immers prima, staat die nog ingesteld op de oude instellingen.
Dit is versturen via poort 25 zonder versleuteling en zonder controle van wachtwoord. Met name dat laatste zorgt ervoor dat je daar nog normaal kunt versturen.

Om helemaal zeker te zijn dat je account door Ziggo is geblokkeerd log je in op webmail
https://mail.ziggo.nl met je e-mailadres en het wachtwoord dat daarbij hoort. Als je daarvandaan niet meer kunt versturen ben je geblokkeerd door Ziggo. Je krijgt als ik gelijk heb een duidelijke foutmelding.

Deze door mij veronderstelde blokkade wordt opgeheven door het wachtwoord van je mailadres en voor de zekerheid het wachtwoord van je mijn ziggo zelf te wijzigen.
Het een en ander doe je ingelogd in je mijn ziggo.

Overigens het is nu vakantietijd. Mogelijk ben je op reis geweest en heb je door je tablet in het buitenland te gebruiken ongewild een "false positive" veroorzaakt. Mogelijk heb je een rondreis gemaakt en zelf in korte tijd in meerdere landen gemaild.

Ten slotte waarom de helpdesk de blokkade niet niet heeft kunnen waarnemen is mij een raadsel.

succes Eddy

edit: nu je je wachtwoord hebt gewijzigd, wat ik op tijdpunt van schrijven nog niet wist, werkt de webmailtest niet meer.

edit 2: ben het geheel met Mark Ziggo eens

Bekijk in context

7 Reacties 7
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
U kunt veilig de wachtwoorden op uw PC voor uw mijn ziggo account en mailaccounts wijzigen. Daarna de nieuwe email-wachtwoorden in uw mailprogramma op uw tablets wijzigen.

Kijk verder naar https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/veiligheid/e-mail-van-ziggo/
Johnny_w
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Jan,

Bedankt voor je reactie.
Ziggo helpdesk beweert dat de mail NIET van hen afkomstig is.
En dat terwijl de afzender "ziggo.contact@ziggo.nl" is; dat adres staat in hun "lijst van veilige adressen" !

De wachtwoorden van Mijn Ziggo en ook van de e-mail, heb ik al gewijzigd via de PC.

De tablets herkennen dat er een nieuw wachtwoord is voor e-mail, en vragen daarom.
Dat durf ik momenteel niet via de tablets in te voeren.

Als die inderdaad gehackt zijn, zoals Ziggo beweert, zullen de hackers toch meekijken , en het nieuwe wachtwoord pikken ? !

Of maak ik daar een denkfout ?

Groet, John
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
beste Johnny_w

Dit lijkt me niet een geval van overname van de tablets maar een werkelijke waarschuwing van Ziggo over misbruik van het e-mail account.
Er is een simpele verklaring waarom je met de oude Vista pc nog wel kunt versturen. De blokkade geldt enkel voor gebruik via poort 587 met versleuteling. Als je de oude pc al jaren geleden hebt ingesteld en daar nooit wat aan veranderd hebt, waarom zou je ook het werkt immers prima, staat die nog ingesteld op de oude instellingen.
Dit is versturen via poort 25 zonder versleuteling en zonder controle van wachtwoord. Met name dat laatste zorgt ervoor dat je daar nog normaal kunt versturen.

Om helemaal zeker te zijn dat je account door Ziggo is geblokkeerd log je in op webmail
https://mail.ziggo.nl met je e-mailadres en het wachtwoord dat daarbij hoort. Als je daarvandaan niet meer kunt versturen ben je geblokkeerd door Ziggo. Je krijgt als ik gelijk heb een duidelijke foutmelding.

Deze door mij veronderstelde blokkade wordt opgeheven door het wachtwoord van je mailadres en voor de zekerheid het wachtwoord van je mijn ziggo zelf te wijzigen.
Het een en ander doe je ingelogd in je mijn ziggo.

Overigens het is nu vakantietijd. Mogelijk ben je op reis geweest en heb je door je tablet in het buitenland te gebruiken ongewild een "false positive" veroorzaakt. Mogelijk heb je een rondreis gemaakt en zelf in korte tijd in meerdere landen gemaild.

Ten slotte waarom de helpdesk de blokkade niet niet heeft kunnen waarnemen is mij een raadsel.

succes Eddy

edit: nu je je wachtwoord hebt gewijzigd, wat ik op tijdpunt van schrijven nog niet wist, werkt de webmailtest niet meer.

edit 2: ben het geheel met Mark Ziggo eens
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Johnny, welkom op onze Community. Je zult wel geschrokken zijn van al deze e-mails en onduidelijkheid, daar gaan we wat aan doen.

De e-mail die je hebt gekregen over de blokkade komt echt van ons. 100% zeker.

Waarom zegt onze medewerker dan van niet?
- Wellicht vond dat gesprek plaats op 17 juni? De notitie van de blokkade kwam namelijk pas 18 juni in onze systemen te staan.

Waarom kon ik via de PC nog wel e-mailen ondanks de blokkade?
- Dan heb je op de PC waarschijnlijk geen SSL beveiliging ingesteld, maar verstuur je e-mail via smtp.ziggo.nl op poort 25. De blokkade treft alleen e-mail via SSL.

Is het veilig om de nieuwe wachtwoorden op de tablet in te voeren?
- Moelijk te zeggen vanaf hier, als je geen kwaadaardige software op je tablet hebt staan is dat veilig en zullen de 'hackers' je gegevens op een andere manier hebben achterhaald (die kans acht ik groot). Je kunt erachter komen door het simpelweg te proberen. Als je dan nogmaals geblokkeerd wordt weet je dat de tablets geïnfecteerd zijn met een virus/malware.


(edit: grotendeels hetzelfde als wat Eddy bovenstaand ook zegt, we typten tegelijk)
Johnny_w
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Eddy Bedankt voor je reactie.
Dat van de PC begrijp ik nu.
De webmail test heb ik gisteravond tijdens gesprek met helpdesk medewerker getest, vanachter de PC.
Volgens mij kon ik nog gewoon versturen (weet niet helemaal zeker meer, zoveel aan de kop....).

Verder ben ik niet op vakantie geweest, dus niks met mailen naar buitenland of zo.
De enigste verandering hier , is de nieuwe Samsung Galaxy Tab A10.1 tablet.

Mark ook thanks voor uitleg.
De helpdesk medewerker gisteravond was heel meelevend , alles geprobeerd.
Hij begreep ook niet waarom bij Ziggo niet te zien was dat ik geblokkeerd was.
Hij raadde aan om vanmorgen 18 juni weer te bellen, misschien dat het dan wel te zien zou zijn.

De medewerker vanmorgen , ongeveer 8:45 uur, had er niet zo veel zin in.
Er was bij Ziggo niet te zien dat ik geblokkeerd was.
Mail was niet van Ziggo volgens hem: "hebt u wel eens van spam gehoord meneer"....
Dus ik was gehackt.
En dus was zijn advies: beide tablets systeem herstel doen naar fabrieksinstellingen.

Dat heb ik nog niet gedaan.
Wel zoals gezegd , op de PC de wachtwoorden gewijzigd.

Vanavond als ik thuis kom (moet zo weg) , zal ik het nieuwe wachtwoord in de tablets invoeren.
En dan bericht ik jullie of dat goed gaat.

Groet,
John
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Hallo John

ga er van uit dat het probleem uit de wereld is als je de wachtwoorden op de tablets hebt aangepast.
let op op elke tablet moet je het wachtwoord aanpassen zowel op twee plekken bij het ontvangen (meestal de IMAP instellingen) als bij de instellingen voor het versturen (SMTP)
Dan zal het weer als een zonnetje werken.
gr. Eddy
Johnny_w
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Hallo Eddy , Mark en Jan,

Bedankt allemaal voor jullie hulp !
Beide tablets nieuw wachtwoord ingevuld en klaar.
Bij opstarten herkent mail-programma dat wachtwoord veranderd is, en vraagt daar automatisch om.
Eitje 🙂

Hopelijk blijft het goed, in de andere topics las ik verhalen van mensen die om de haverklap weer geblokkeerd werden , al dan niet tijdens buitenland verblijf.

Hier gebeuren geen vreemde zaken, ook niet op vakantie of in buitenland geweest.
Dus waarom Ziggo mij geblokkeerd heeft ..... geen idee.

Fijn dat er een Ziggo-community bestaat met hulpvaardige mensen , waar je zo goed en snel geholpen wordt.
Die helpdesk kunnen ze beter sluiten....of de medewerkers weer op cursus sturen 😉

Thanks en groeten,
John

Uitgelicht topic