Beste mensen,
Ik heb op deze community al meerdere topics hierover gelezen , maar bij mij is het anders , en wel heel bijzonder....
Gistermiddag kreeg ik een mailtje van ziggo.contact@ziggo.nl
(Exacte inhoud: zie onderaan dit bericht)
Mijn account zou gehackt zijn, en ik zou geblokkeerd zijn.
De uitgaande mail van mijn net nieuwe Samsung tablet EN van mijn oude Samsung tablet werkten niet meer.
Berichten werden niet verzonden, en ik kreeg een beveiligings-alarm melding.
Toen ben ik achter mijn oude PC (laptop) gekropen, (Vista 2009 !) , en wat schetst mijn verbazing,
ik kon (en kan) mailtjes prima versturen, geen enkel probleem !
Dat is vreemd.
Dus helpdesk gebeld.
Die konden mijn blokkering niet bevestigen, niets te zien bij hun.
Blokkerings-mailtje zou niet van Ziggo komen.
Mijn beide (!) tablets , zowel de splinternieuwe als de oude tablet zouden dan , allebeide terzelfder tijd (?) gehackt zijn.....
Het kan er bij mij niet in.
kunnen hackers inbreken op mijn beide tablets en uitgaande mail blokkeren ???
De Ziggo helpdesk gaf mij het advies om bij beide tablets compleet systeem herstel te doen naar de fabrieks-instellingen.
Dat heb ik nog niet gedaan.
Wel heb ik via de PC mijn wachtwoorden veranderd.
Maar die nieuwe wachtwoorden kan ik natuurlijk niet op "gehackte" tablets invoeren , want wie weet kijken de hackers mee.....althans dat is mijn gedachte.
Mailen doe ik voorlopig wel met de PC.
Kan iemand mij verklaren hoe zoiets mogelijk is ?
Zouden de hackers behalve de mail nog meer "buit" gemaakt hebben op mijn tablets ???
En waarom via een mail-programma , wat kunnen ze daar dan mee ?
Bij voorbaat dank voor uitleg en hulp, en graag zou ik weten of ik toch aan een systeemherstel van mijn beide tablets vast zit....
Met vriendelijke groet,
John
Mailtje van
ziggo.contact@ziggo.nl :
Geachte heer/mevrouw,
Ons e-mailbeveiligingssysteem heeft gedetecteerd dat uw account gehackt is. We hebben uit voorzorg uw e-mailaccount geblokkeerd voor het versturen van e-mail. Er is namelijk, in korte tijd, vanuit meerdere landen gebruik gemaakt van uw e-mailaccount.
U bent nu geblokkeerd
Uw e-mailaccount is door ons uit voorzorg geblokkeerd. Hierdoor kunt u geen e-mail meer versturen vanaf uw Ziggo Mail account.
Bij het versturen van een bericht zult u de volgende melding krijgen:
"Beveiligings alarm! Uw account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail. U hebt hierover een e-mail van Ziggo ontvangen. Controleer uw inbox voor verdere instructies
Om deze blokkade op te heffen dient u twee wachtwoorden te wijzigen.
1.Het wachtwoord van uw e-mailaccount (via Mijn Ziggo)
2.Het wachtwoord van uw Mijn Ziggo (ook via Mijn Ziggo)
Verander beide wachtwoorden in een sterk, niet eerder gebruikt, nieuw wachtwoord.
1.Het wijzigen van uw e-mail wachtwoord- Ga naar https://www.ziggo.nl/klantenservice/internet/e-mail/nieuw-wachtwoord-kiezen/ en volg de instructies
1.Het wijzigen van uw Mijn Ziggo wachtwoord- log in op Mijn Ziggo via ziggo.nl/mijnziggo- klik onder het 'gegevens' gedeelte op 'bekijk en wijzig gegevens'- Klik onder het 'Inloggegevens Mijn Ziggo' gedeelte op 'Wijzig wachtwoord'- Vergeet niet om na het veranderen van uw wachtwoord op 'Wijzigingen opslaan' te drukken
Nadat u uw wachtwoord heeft gewijzigd duurt het deblokkeren tot maximaal een uur. U kunt dan ondertussen al wel inloggen en e-mails lezen, maar nog geen e-mail versturen.
Wat is hacken?
Lees alles over hacken, spam, identiteitsfraude en andere internet risico's op onze website:
Het veiligst doet u dit door rechtstreeks in de zoekbalk van uw browser https://www.ziggo.nl/internetrisicos te typen
Heeft u nog een vraag?
Wij staan op https://www.ziggo.nl/klantenservice dag en nacht voor u klaar. U vindt er handige oplossingen op maat en slimme stappenplannen voor bijvoorbeeld installaties. Heeft u daarna nog een vraag of heeft u liever telefonisch contact? Bekijk onze openingstijden op https://www.ziggo.nl/contact
Met vriendelijke groet,
Robin Clements
Directeur Klantenservice
NB: Ziggo vraagt nooit per e-mail naar uw persoonlijke gegevens. Helaas zijn er internetcriminelen die proberen uw privégegevens te achterhalen zoals bankrekening- of creditcardnummers, wachtwoorden, activeringscodes etc. Zij proberen u te misleiden met valse emails die afkomstig lijken van Ziggo. Dit heet phishing. Op onze website https://www.ziggo.nl/phishing leest u hoe u phishing kunt herkennen.