bobob

Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

tweede router i.c.m. ConnectBox configureren

Hai

Om het wifi signaal te versterken heb ik een extra router (met een UTP kabel) verbonden met mijn ConnectBox. Mijn vraag is hoe ik het beste deze twee routers naast elkaar kan laten werken.

Router 1 = Ziggo ConnectBox. Staat beneden in de meterkast. Zowel bedrade als draadloze clients zijn daar aan verbonden. En het fungeert natuurlijk als kabelmodem.

Router 2 = Netgear R6200 met DD-WRT. Staat boven in studeerkamer. Ook hier maken zowel bedrade als draadloze clients verbinding mee.

Ik heb router 2 nu zo ingesteld dat alleen de AP/switch functie werkt. DHCP e.d. zijn uitgeschakeld. Werkt op zich prima. Maar ik merk dat alle MAC-filtering die ik op Router 2 instel niks doet. Alleen de MAC-filtering van Router 1 werkt (op zich logisch). Maar ik ben niet tevreden over de beperkte mogelijkheden tot mac-filtering op de ConnectBox.

Nu is mijn vraag, hoe kan ik de twee routers samen laten werken dat op beide routers zowel draadloze als bedrade clients kunnen verbinden, maar ook mac-filtering op beide werkt? Of werkt dat per definitie niet en zal mac filtering altijd maar op 1 router werken? Indien dat het geval is, dan wil ik de mac-filtering van router 2 gebruiken.

Houdt dit dan in dat ik de ConnectBox als 'slave' moet instellen van Router 2? Zo ja, hoe werkt dit / hoe kan ik dit instellen? Let op: ik wil dus nog wel bedraad/draadloos kunnen verbinden met de ConnectBox in slave modus
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jij wilt Router op Router.
Zie het plaatje bij LAN-WAN.
Gr Han

Bekijk in context

17 Reacties 17
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jij wilt Router op Router.
Zie het plaatje bij LAN-WAN.
Gr Han
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Dank.

Ik was aan de sticky "router achter modem" aan het lezen. Als ik het goed begrijp, dan is de DHCP van de Ziggo dan uitgeschakeld en de DHCP van eigen router ingeschakeld. Is dat ook een optie?

Bij nader inzien heb ik voldoende aan de Mac-filtering van mijn eigen router. De Ziggo router hoeft geen mac-filtering te hebben (maar wel wifi!). De kinderen verbinden namelijk toch alleen via de eigen router boven, niet via de ziggo router beneden.

De LAN-WAN configuratie kan ook, maar begrijp uit de eerste voetnoot dat sommige devices dan niet bereikbaar zijn op het andere netwerk. Ik weet niet of dat in mijn opstelling problemen levert:

Ziggo modem/router in meterkast aangesloten devices: klikaanklikuit controler, NAS, TV in zitkamer en de router boven (alle 4 UTP). En verder nog draadloze devices van volwassenen (laptops, tablets, etc)

DD-WRT router boven: PC en Tado (thermostaat) controller unit. Verder nog draadloos: TV studeerkamer, printer + devices van kinderen.

De NAS in de meterkast moet op de PC boven bereikbaar zijn. En de printer boven moet bereikbaar zijn voor een laptop die met de Ziggo modem is verbonden. Kan dat met de LAN-WAN opstelling? En de opstelling die staat beschreven in de sticky (=de LAN-LAN opstelling in jouw plaatje?)?

Dus als alle apparaten uit de twee netwerken onderling te bereiken zijn + de DD-WRT mac-filtering van kracht is, dan ben ik blij 🙂

Als er andere voor- of nadelen zijn aan een van de netwerk opstellingen, dan hoor ik het ook graag. Zowel op de bedrade PC boven als de draadloze laptops beneden gebruiken we een VPN client (Pulse Secure) om te verbinden met werk.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Even een snelle reaktie.
"Ik was aan de sticky "router achter modem" aan het lezen."
Dat is de LAN-WAN oplossing anders uitgelegd.
Vergelijk het maar.

Op details kom ik zonodig wat later terug. Kan morgen zijn.

Kort door de bocht
(1) mijn enige echte zorg: VPN-gebruik vanaf je eigen router zou een probleem kunnen zijn;
de enige manier om daar in de LAN-WAN setup achter te komen is, helaas: uitproberen
(2) NAS kan aan de Ziggo Router; de bereikbaarheid vanaf systemen aan de eigen Router is anders;
NAS komt niet zomaar in beeld; wel bv onder Windows via 'UNC'
\\ip.van.de.nas\folder_name
waar je een vaste Network Drive X: van kan maken (X: of andere vrije Drive letter).

Gr Han
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Even een snelle reaktie.
"Ik was aan de sticky "router achter modem" aan het lezen."
Dat is de LAN-WAN oplossing anders uitgelegd.
Vergelijk het maar.


Ah. Zal het even wat beter bestuderen.

hanh wrote:
Op details kom ik zonodig wat later terug. Kan morgen zijn.

Kort door de bocht
(1) mijn enige echte zorg: VPN-gebruik vanaf je eigen router zou in probleem kunnen zijn.
de enige manier om daar in de LAN-WAN setup achter te komen is, helaas: uitproberen



Ok. Ik weet niet of het iets zegt, maar de VPN werkt in de huidige opstelling (Ziggo = router, eigen modem is AP) prima.


(2) NAS kan aan de Ziggo Router; de bereikbaarheid vanaf systemen aan de eigen Router is anders;
NAS komt niet zomaar in beeld; wel bv onder Windows via \\ip.van.de.nas\folder_name waar je een vaste Network Drive X: van kan maken (of andere vrije Drive letter).


NAS op Ziggo router is door wel voor het hele netwerk beschikbaar, maar printer op Eigen Router niet? Is op zich geen ramp. Dan laat ik de printer verbinden met de Ziggo router i.p.v. Eigen Router 🙂

NAS alleen bereikbaar via een mount/share is ook geen ramp. Zo werk ik nu ook.


Is het mogelijk om de DHCP van mijn Ziggo router uit te zetten en die van mijn eigen router aan? Dat ik feitelijk de situatie omdraai. Dus Ziggo modem wordt AP (draadloos en bedraad) en Eigen Router wordt de (hoofd) router? Dat lijkt mij het makkelijkst. Ik zie namelijk geen voordelen om de Ziggo router-functie boven de DD-WRT router te gebruiken. En hoef hopelijk ook minder in te stellen met twee aparte netwerken

Dank alvast voor de antwoorden (morgen) !
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Bob,

De details.

Je schrijft:
"Is het mogelijk om de DHCP van mijn Ziggo router uit te zetten en die van mijn eigen router aan? Dat ik feitelijk de situatie omdraai. Dus Ziggo modem wordt AP (draadloos en bedraad) en Eigen Router wordt de (hoofd) router? Dat lijkt mij het makkelijkst. Ik zie namelijk geen voordelen om de Ziggo router-functie boven de DD-WRT router te gebruiken. En hoef hopelijk ook minder in te stellen met twee aparte netwerken"

In de LAN-WAN Router op Router situatie heb je twee DHCP Servers nodig.
De Routers hebben twee gescheiden subNets met een eigen Ip address 'ruimte'.
Het uitzetten van de DHCP-Server op de Ziggo Router heeft in deze situatie het effect dat
een Phone die een Wireless connectie wil maken met de Ziggo Router,
geen Ip krijgt.

In de LAN-LAN setup, met de eigen Router als Access Point, maak je
een groot network in het subNet van de Ziggo Router.
Nadeel is dat je alle DD-WRT goodies kwijt bent.
Je kunt bij LAN-LAN wel de DHCP-Server van de Ziggo Router uitzetten en die van je
eigen Router gaan gebruiken.

Je schrijft:
"Ziggo modem/router in meterkast aangesloten devices: klikaanklikuit controler, NAS, TV in zitkamer en de router boven (alle 4 UTP). En verder nog draadloze devices van volwassenen (laptops, tablets, etc)"

Kan allemaal prima, tenzij er een dienst nodig is van een Systeem dat aan
je eigen Eigen Router hangt. Dat kan niet.
Wel de andere kant op: systemen aan je Eigen Router kunnen de NAS gebruiken (of een andere dienst op een Server die aan de Ziggo Router is aangesloten).

Een radikale maar qua opzet eenvoudige oplossing is:
Ziggo Router in Bridge laten zetten (geen Wifi meer en geen Ziggo Hotspots) en eigen Router op LAN1 aansluiten.
- je eigen Router bestiert nu het hele network
- de rest van je network moet aan de eigen Router aangesloten worden;
hem in de meterkast zetten ligt dan voor de hand ivm bestaande kabels;
- een probleem met de Wifi dekking elders, los je op met een extra Access Point
Zoals deze. 30 dagen uitproberen, dan pas betalen; er zit ook een Switch in
voor bekabelde verbindigen (het is een gedresseerde TP-Link Archer C7 Router).
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Zet hem bv op de plek waar nu je eigen Router staat.

LAN-WAN Router op Router zou wellicht een oplossing voor je kunnen zijn,
maar het blijft meer gedoe en het is opletten geblazen met die twee gescheiden subNets.
Een show stopper zou nog het mislukken van VPN-gebruik kunnen zijn.

Gr Han
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Het uitzetten van de DHCP-Server op de Ziggo Router heeft in deze situatie het effect dat
een Phone die een Wireless connectie wil maken met de Ziggo Router,
geen Ip krijgt.


Ook als de DHCP van mijn Eigen Router (ER) aan staat?

Als ik ER als AP instel (DHCP uit), dan kan ik wel gewoon draadloos verbinding ermee maken. Omgedraaid kan dus niet: DHCP van ER aan, DHCP van Ziggo Modem (ZM) uit en en dan draadloos met ZM verbinden?



In de LAN-LAN setup, met de eigen Router als Access Point, maak je
een groot network in het subNet van de Ziggo Router.
Nadeel is dat je alle DD-WRT goodies kwijt bent.


yep. daar ben ik achter gekomen 😞 (is mijn huidige set-up)

Je kunt bij LAN-LAN wel de DHCP-Server van de Ziggo Router uitzetten en die van je
eigen Router gaan gebruiken.


ja, bedoel ik! Kan ik dan nog wel draadloos verbinden met de ZM? Zo ja, dan lijkt mij dit het mooist. Ik zie geen nadelen aan deze set-up.



Kan allemaal prima, tenzij er een dienst nodig is van een Systeem dat aan
je eigen Eigen Router hangt. Dat kan niet.
Wel de andere kant op: systemen aan je Eigen Router kunnen de NAS gebruiken (of een andere dienst op een Server die aan de Ziggo Router is aangesloten).


Ok, dan moet ik dan uitproberen. Volgens mij hoef ik niks uit het netwerk van de ER bereiken. Printer kan ik draadloos met ZM verbinden. Blijft alleen de vraag over of de Tado thermostaat controller werkt als die aan de ER hangt (zou ik aan de ZM kunnen hangen, ware het niet dat alle 4 de poorten reeds bezet zijn)

Een radikale maar qua opzet eenvoudige oplossing is:
Ziggo Router in Bridge laten zetten (geen Wifi meer en geen Ziggo Hotspots) en eigen Router op LAN1 aansluiten.
- je eigen Router bestiert nu het hele network
- de rest van je network moet aan de eigen Router aangesloten worden;
hem in de meterkast zetten ligt dan voor de hand ivm bestaande kabels;
- een probleem met de Wifi dekking elders, los je op met een extra Access Point
Zoals deze. 30 dagen uitproberen, dan pas betalen; er zit ook een Switch in
voor bekabelde verbindigen (het is een gedresseerde TP-Link Archer C7 Router).
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster/via-internetkabel/
Zet hem bv op de plek waar nu je eigen Router staat.


Ja, daar zat ik ook aan te denken. Nadeel is dat daar wel kosten aan zijn verbonden en er nog een kastje in de (volle) meterkast komt te hangen. Maar is mogelijk wel de beste oplossing. Er zijn verder geen nadelen van de ZM in bridge modus zetten? Mis ik geen essentiele (security) features? Wifi spots (gastgebruik) gebruik ik nooit.


LAN-WAN Router op Router zou wellicht een oplossing voor je kunnen zijn,
maar het blijft meer gedoe en het is opletten geblazen met die twee gescheiden subNets.
Een show stopper zou nog het mislukken van VPN-gebruik kunnen zijn.


idd
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok.

Je schrijft:
"Ook als de DHCP van mijn Eigen Router (ER) aan staat?
Nee dan ook niet. Bij LAN-WAN heb je voor DHCP gescheiden subNets.
Stel dat de DHCP van je Eigen Router response zou geven op een Request
vanuit een syteem op de Ziggo Router, dan zou dat systeem
een Ip krijgen uit het subNet van de eigen Router dat niet past in
in het subNet van de Ziggo Router.
Wat technischer geformuleerd: DHCP wordt afgewikkeld via het Broadcast Address (eindigt op 255).
De data pakketjes daarvoor verlaten het subNet niet.

Je schrijft:
Als ik ER als AP instel (DHCP uit), dan kan ik wel gewoon draadloos verbinding ermee maken. Omgedraaid kan dus niet: DHCP van ER aan, DHCP van Ziggo Modem (ZM) uit en en dan draadloos met ZM verbinden?"

Niet in LAN-WAN, maar
wel in LAN-LAN met eigen Router als Access Point. Je hebt dan 1 groot netwerk met 1 DHCP Server.
Je kunt kiezen welke van de twee beschikbare DHCP-Servers je gebruikt.

Voor de rest merk ik dat je wel iets gaat voelen voor de Bidged oplossing met
je Eigen Router als baas over het hele network.
Er is geen enkel security risk. Daar staat DD-WRT borg voor.
Er is nog een belangrijk voordeel. Zo'n ConnectBox heeft een zeer beperkte
feature set. Bij DD-WRT is de sky the limit- niet dat je alles zou moeten gaan gebruiken.
En bovendien: de hele boel werkt i.h.a. gewoon beter dan via een Ziggo-kastje.
Dat extra Access Point moet je m.i maar voor lief nemen.

Heb nog wel 1 belangrijke kanttekening.
Je Netgear is wel al een oudje en niet meer top of the bill.
Met een moderne Router en DD-WRT zou je nog beter uit kunnen zijn.
Trouwens wil je per se DD-WRT?

Als je zou gaan voor Bridge plus nieuwe eigen Router, dan kan die Netgear
natuurlijk netjes als Access Point blijven dienen.

Een beslissing ga ik niet voor je nemen.
Dat moet je zelf doen.

Gr Han
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes

Niet in LAN-WAN, maar
wel in LAN-LAN met eigen Router als Access Point. Je hebt dan 1 groot netwerk met 1 DHCP Server.
Je kunt kiezen welke van de twee beschikbare DHCP-Servers je gebruikt.


Dus in LAN-LAN opstelling kan ik kiezen of ZM of ER de DHCP runt. Even voor de zekerheid checken of ik het goed heb begrepen. Ik kan dan kiezen voor
a) ZM = router, ER=AP. Ik kan met beide draadloos verbinden. Ik zit vast aan de beperkte Mac-filtering van ZM. (huidige opstelling)
b) ER = router, ZM = AP (dhcp uit). Ik kan met ER draadloos verbinden, niet met ZM. Ik kan nu wel gebruiken van de mac-filtering van DD-WRT.


Voor de rest merk ik dat je wel iets gaat voelen voor de Bidged oplossing met
je Eigen Router als baas over het hele network.
Er is geen enkel security risk. Daar staat DD-WRT borg voor.
Er is nog een belangrijk voordeel. Zo'n ConnectBox heeft een zeer beperkte
feature set. Bij DD-WRT is de sky the limit- niet dat je alles zou moeten gaan gebruiken.
En bovendien: de hele boel werkt i.h.a. gewoon beter dan via een Ziggo-kastje.
Dat extra Access Point moet je m.i maar voor lief nemen.


Als ik het goed heb begrepen (optie A en B), dan gaat inderdaad mijn voorkeur uit naar optie C: ZM in bridge. Ik wil namelijk zowel boven als beneden een wifi punt EN wil gebruik maken van de geavanceerde mac-filtering van DD-WRT. Bij optie A en B lijkt dat niet te kunnen als ik het goed begrijp en optie D, LAN-WAN opstelling, lijkt me ingewikkeld + wat nadelen. Dan blijft optie C over, de ZM bridgen en met twee eigen routers werken.

Heb nog wel 1 belangrijke kanttekening.
Je Netgear is wel al een oudje en niet meer top of the bill.
Met een moderne Router en DD-WRT zou je nog beter uit kunnen zijn.
Trouwens wil je per se DD-WRT?


Ja, is inderdaad een paar jaar oud. Maar voor mijn gevoel maakt het niet veel uit of wel? Voor performance zitten mijn PC en NAS bedraad op een cat6 kabel. Voor draadloos verbinden van tablets e.d. maakt performance me minder uit. Wat zouden de voordelen van een nieuwe router zijn?

Ik weet niet meer precies waarom ik ooit DD-WRT heb geinstalleerd op de Netgear. Volgens mij omdat de router in mijn vorige woning pal naast mijn bed stond wat ik niet zo'n fijn idee vond. Met DD-WRT kon ik de radio power verminderen. Dat is nu voor mij minder relevant. Wat ik wel wil is per mac adress een andere tijdslot er op kunnen zetten. Als dat met de standaard firmware van een nieuwe router kan, of met een andere open source firmware, dan vind ik dat prima (ik hou me aanbevolen voor suggesties). Ik zit dus niet per se vast aan DD-WRT.


Als je zou gaan voor Bridge plus nieuwe eigen Router, dan kan die Netgear
natuurlijk netjes als Access Point blijven dienen.


Zou ik de Netgear boven als AP kunnen houden, ZM in bridge modus en dan die extra Ziggo router waar jij naar verwees als hoofdrouter kunnen gebruiken? Of is die alleeen geschikt als AP en moet ik ofwel de Neatgear als router inzetten, ofwel een nieuwe krachtig model?

Een beslissing ga ik niet voor je nemen.
Dat moet je zelf doen.


Snap ik. Om een goede keuze te maken wil ik weten (en snappen) wat mijn opties zijn. Met jouw sparren daarover helpt! Dank daarvoor 🙂
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
) ER = router, ZM = AP (dhcp uit). Ik kan met ER draadloos verbinden, niet met ZM. Ik kan nu wel gebruiken van de mac-filtering van DD-WRT.

Nee zo zit het niet.

- je kunt ook met ZM draadloos verbinden, waarom niet?
Het is een onafhankelijke functie.
- MAC filtering via DD-WRT werkt uitsluitend als de Router functie aan staat
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Wat bedoel je met de 'router functie aan staat'? Als de DHCP van de ER aan staat, dan staat ook de router functie aan toch? Of zijn het twee verschillende dingen?

Dus optie B is:

ER = router. Er is draadloos en bedraad mee te verbinden. Bij ZM is de DHCP uit. Er is zowel bedraad als draadloos mee te verbinden. Gezien de ER de router functie heeft overgenomen, kan ik de mac-filtering van DD-WRT gebruiken.

Als dit klopt, dan zou ik graag voor deze optie willen gaan. Hoe ga ik dan te werk? (ik weet niet of jouw plaatje deze optie beschrijft)
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sorry mijn vorige reaktie was FOUT. Las te snel.
Kom er zorgvuldiger op terug.
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Sorry mijn vorige reaktie was FOUT. Las te snel.
Kom er zorgvuldiger op terug.


ah, ok. (onze posts hebben elkaar net gekruisd). Ik ben benieuwd
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dus in LAN-LAN opstelling kan ik kiezen of ZM of ER de DHCP runt.

Klopt.

Even voor de zekerheid checken of ik het goed heb begrepen. Ik kan dan kiezen voor
a) ZM = router, ER=AP. Ik kan met beide draadloos verbinden. Ik zit vast aan de beperkte Mac-filtering van ZM. (huidige opstelling)
Klopt ook. Dit is LAN-LAN en jou welbekend.

b) ER = router, ZM = AP (dhcp uit). Ik kan met ER draadloos verbinden, niet met ZM. Ik kan nu wel gebruiken van de mac-filtering van DD-WRT.

Deze mogelijkheid b) bestaat niet.

Als ER Router is, kun je kiezen uit:
- ZM Router + eigen DHCP + Wifi + Switch (=LAN-WAN Router op Router) of
- ZM in Bridge (alleen LAN1 & verder niks anders dan het Modem voor het Ziggo coax signaal)
Je kunt van alle faciliteiten van ER gebruik maken voor de systemen die
erop zijn aangesloten. Bij ZM in Bridge zijn ze dat allemaal.
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Als ER Router is, kun je kiezen uit:
- ZM Router + dan zijn dus ER als ZM beide router?!

eigen DHCP , dus ER heeft DHCP runnen en ZM niet neem ik aan

Ik herhaal even mijn vorige post omdat onze berichten elkaar hebben gekruisd:

Wat bedoel je met de 'router functie aan staat'? Als de DHCP van de ER aan staat, dan staat ook de router functie aan toch? Of zijn het twee verschillende dingen?

Dus optie B is:

ER = router. Er is draadloos en bedraad mee te verbinden. Bij ZM is de DHCP uit. Er is zowel bedraad als draadloos mee te verbinden. Gezien de ER de router functie heeft overgenomen, kan ik de mac-filtering van DD-WRT gebruiken.

Als dit klopt, dan zou ik graag voor deze optie willen gaan. Hoe ga ik dan te werk? (ik weet niet of jouw plaatje deze optie beschrijft)
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
"Als de DHCP van de ER aan staat, dan staat ook de router functie aan toch?"

Nee. Een DHCP-Server is een aparte functie, die je aan of uit kunt zetten.
DHCP en Router hebben op zich niets met elkaar te maken.
Het zijn wel vriendjes van elkaar. Zonder DHCP geen Ip's
en zonder Ip's valt er niks te routeren.

Theoretische mogelijkheid, want grote praktisch bezwaren: DHCP uit en alle via Wifi en bekabeld aan te sluiten apparaten met het handje een vast Ip geven.


Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
"Als ER Router is, kun je kiezen uit:
- ZM Router + dan zijn dus ER als ZM beide router?!"

Ja. Dat is de essentie van wat ik vanaf het begin 'LAN-WAN Router op Router' heb genoemd.
Ik weet niet hoe ik dit duidelijker kan omschrijven.
Ik heb het in dit verband ook gehad over twee aparte subNets etc.

We hebben op dit punt langs elkaar heen gepraat.
Op grond van je reakties raad ik je aan te gaan kiezen voor:
1 ConnectBox Router en ER Access Point of
2 ConnectBox in Bridge en Eigen Router de zaak te laten bestieren.

Voor Router op Router is redelijk wat network kennis vereist.
Over Router, DHCP etc, etc.
Ik merk dat je daar nog weinig ervaring mee hebt.
Dat geeft verder niks, maar ik zou er dan niet aan beginnen.

Gr Han
bobob
Topicstarter
Level 1
  • 25Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Je hebt gelijk. Ik denk dat ik nog even het aankijk of ik met de beperkte mac-filtering van de ZM kan volstaan (hopelijk geen time drift!). Zo niet, dan lijkt ZM bridge + ER als DD-WRT router + extra AP boven toch de beste (en makkelijkste) oplossing. Volgens mij zitten daar alleen maar voordelen aan.

Dank voor je geduld en hulp Han!

Uitgelicht topic