pimternet

Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Twee extra horizon boxen aansluiten op zelfde coax kabel (rijg systeem verbinding) Kan dit?

Hallo,

Ik overweeg om over te stappen naar Horizon boxen. Alleen is mijn vraag of dit überhaupt wel gaat werken in mijn coax opstelling.

De situatie is als volgt als ik de horizon opstelling zou maken.

* Wandcontact doos (AOP)
(hierop is aangesloten)
* Ziggo tratec versterker
( 1x coax uitgang naar hoofd horizon box beneden / 1x coax uitgang naar boven naar de eerste wandcontactdoos (hierop sluit ik een extra horizon mediabox aan) in de 1ste slaapkamer, deze wandcontactdoos wordt doorgelust naar de volgende wandcontactdoos (hier sluit ik een extra horizon mediabox aan) in slaapmaker twee. Dit dus via het "rijg" systeem.)

Nu de vraag:
Kan ik dus twee extra horizon mediaboxen op 1 coax kabel achter elkaar aansluiten die dus via wandcontactdozen aangesloten worden? Zie situatie hierboven.

Waarschijnlijk is het coax rijgsysteem naar boven nu niet retour geschikt. Is dit noodzakelijk voor extra horizon boxen of is het voldoende als alleen de hoofd horizonbox retour geschikt is.

Wie heeft ervaring hiermee en kan mij advies geven?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Horizon boxen en Horizon Extra boxen gedragen zich nogal bijzonder op internet heb ik zo de indruk. Wat ik daar tot nu toe over bedacht heb is het volgende:

  • De Horizon is eigenlijk bedoeld om ook als router gebruikt te worden. Om één of andere reden gebeurt dat niet in het oude Ziggo gebied.
  • Een router geeft via DHCP IP adressen uit, maar naast het IP adres worden via de zgn. options ook nog de adressen van de default gateway, DNS servers, NTP servers etc. meegestuurd. Er is een hele lijst van mogelijke options.
  • De Horizon Extra boxen moeten naast de standaard options ook nog een speciale option hebben die naar het IP adres van de Horizon box verwijst.
  • Die speciale option wordt niet uitgegeven door een gewone Ziggo router, dus als je een Horizon Extra box aansluit op je gewone router, dan krijgt hij via DHCP niet die ene speciale option binnen met het adres van de Horizon box. Zo kan de Horizon Extra box dus niet werken.
  • De Horizon Extra box moet daarom (min of meer) direct op de Horizon box worden aangesloten.
  • Die Horizon box claimt volgens zeggen zo'n 20 IP adressen van je router. Ik ben er voor 99% zeker van dat de DHCP server van de Horizon box actief blijft, en uit die pool van 20 IP adressen Horizon Extra boxen van IP adressen voorziet. Feitelijk is een dergelijk constructie een doodzonde op een LAN, maar goed zo werkt het blijkbaar.
  • Diezelfde pool van 20 IP adressen zal ook gebruikt worden voor het uitdelen van IP adressen via MoCa verbindingen over coax.
  • Stel nu dat je op de bovenverdieping vier Horizon Extra boxen wilt plaatsen. Dan kun je die op een switch aansluiten, en die switch sluit je dan weer aan op de Horizon box. Dan krijgen al die Horizon Extra boxen nog steeds hun IP adres met speciale option van de DHCP server van de Horizon box.

Ik heb zelf helemaal niets van Horizon in gebruik, maar aan de hand van wat ik gelezen heb is dit volgens mij hoe het één en ander functioneert.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
pimternet wrote:

Waarschijnlijk is het coax rijgsysteem naar boven nu niet retour geschikt. Is dit noodzakelijk voor extra horizon boxen of is het voldoende als alleen de hoofd horizonbox retour geschikt is.


Ook de extra Horizonboxen zijn interactief en hebben dus een retoursignaal nodig.
pimternet
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bedankt voor je reactie.

Dus als ik de wcd boven vervang voor retourgeschikte wcd's. Gaat het dan zo werken in deze opstelling?
Dus twee extra horizonboxen over dezelfde coax kabel?
pimternet
Topicstarter
Level 1
  • 10Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Kan deze situatie eigenlijk als alternatief. Weet iemand dit?

De hoofd horizon box sluit ik aan vanaf de AOP met coax.
Vanaf de hoofd horizon box leg ik een utp kabel naar mijn Ziggo modem.
Vanuit het ziggo modem leg ik een utp kabel naar boven naar een switch.
Vanaf de switch leg ik een utp kabel naar slaapkamer 1 en sluit hier de extra horizonbox op aan via utp.
Vanaf de switch leg ik nog een utp kabel naar slaapkamer 2 en sluit hier de extra horizonbox op aan via utp.

Kan deze situatie? Ziggo schrijft zelf dat je alles moet aansluiten op de horizonbox zelf. Maar kan deze bovenste situatie ook? Wie kan me helpen verder advies geven.
Paul.Niezing

Level 13
  • 895Posts
  • 46Oplossingen
  • 58Likes
Via Coax zou inhouden dat het via de techniek Moca gaat. Beste is een splitter op de uitgang van de Tratec zetten en de hoofdbox en de extra box rechtstreeks aansluiten. In ieder geval alle rijgdozen verwijderen (ik weet het dat is lastig in sommige huizen) dit is dikke drama. Ter info een rijgdoos verliest gemiddeld zo rond de 10dB en dat is gewoon veel te veel in de huidige tijd.

Via internet zou ik zelf ook even moeten na zoeken dacht dat de extra boxen rechtstreeks met de hoofdbox verbonden moeten worden. Zelf hier ook geen ervaring mee overigens.
caesar

Level 17
  • 4140Posts
  • 70Oplossingen
  • 1327Likes
Horizon boxen en Horizon Extra boxen gedragen zich nogal bijzonder op internet heb ik zo de indruk. Wat ik daar tot nu toe over bedacht heb is het volgende:

  • De Horizon is eigenlijk bedoeld om ook als router gebruikt te worden. Om één of andere reden gebeurt dat niet in het oude Ziggo gebied.
  • Een router geeft via DHCP IP adressen uit, maar naast het IP adres worden via de zgn. options ook nog de adressen van de default gateway, DNS servers, NTP servers etc. meegestuurd. Er is een hele lijst van mogelijke options.
  • De Horizon Extra boxen moeten naast de standaard options ook nog een speciale option hebben die naar het IP adres van de Horizon box verwijst.
  • Die speciale option wordt niet uitgegeven door een gewone Ziggo router, dus als je een Horizon Extra box aansluit op je gewone router, dan krijgt hij via DHCP niet die ene speciale option binnen met het adres van de Horizon box. Zo kan de Horizon Extra box dus niet werken.
  • De Horizon Extra box moet daarom (min of meer) direct op de Horizon box worden aangesloten.
  • Die Horizon box claimt volgens zeggen zo'n 20 IP adressen van je router. Ik ben er voor 99% zeker van dat de DHCP server van de Horizon box actief blijft, en uit die pool van 20 IP adressen Horizon Extra boxen van IP adressen voorziet. Feitelijk is een dergelijk constructie een doodzonde op een LAN, maar goed zo werkt het blijkbaar.
  • Diezelfde pool van 20 IP adressen zal ook gebruikt worden voor het uitdelen van IP adressen via MoCa verbindingen over coax.
  • Stel nu dat je op de bovenverdieping vier Horizon Extra boxen wilt plaatsen. Dan kun je die op een switch aansluiten, en die switch sluit je dan weer aan op de Horizon box. Dan krijgen al die Horizon Extra boxen nog steeds hun IP adres met speciale option van de DHCP server van de Horizon box.

Ik heb zelf helemaal niets van Horizon in gebruik, maar aan de hand van wat ik gelezen heb is dit volgens mij hoe het één en ander functioneert.

Uitgelicht topic