EricDee

Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

TV via UTP

Beste lezer,

Ik heb even op dit forum rondgekeken, wat betreft mijn onderwerp "TV via UTP (Cat5e/6e enz.)”.  Er zijn redelijk veel vragen gesteld, maar deze dateren alweer van minimaal een jaar terug. Misschien dat Ziggo in de tussentijd wat meer mogelijkheden ontwikkeld zijn?

Mijn situatie:

In mijn (huu)rhuis komt een coax kabel binnen in de meterkast.  In mijn huiskamer, waar de televisie staat, is geen coax aansluitpunt aanwezig. Hier is ALLEEN een UTP aansluiting. Kan er inmiddels bij Ziggo, al via een UTP televisie worden gekeken? Ik lees dat je ook UTP naar COAX bestaan, maar deze zijn prijzig.. 

 

Met vriendelijke groet,

EricDee

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Nee, de situatie is wat dat betreft nog steeds gelijk. Ziggo werkt met Coax en dus heb je voor het Tv kijken een coaxkabel nodig. Maar is het dan niet mogelijk een kabel vanaf de meterkast naar de kamer, en eventuele andere ruimtes, te brengen. Is er al wel een AOP (aansluiting van Ziggo) aanwezig in de meterkast? 

Bekijk in context

34 Reacties 34
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Nee, de situatie is wat dat betreft nog steeds gelijk. Ziggo werkt met Coax en dus heb je voor het Tv kijken een coaxkabel nodig. Maar is het dan niet mogelijk een kabel vanaf de meterkast naar de kamer, en eventuele andere ruimtes, te brengen. Is er al wel een AOP (aansluiting van Ziggo) aanwezig in de meterkast? 

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Er komt in de meterkast (van buiten) een coax kabel binnen. Daar zit inderdaad een aop aansluiting, maar dan houdt het op. Er zit geen coax aansluiting in mijn huiskamer, alleen een UTP contactdoos , met één UTP aansluiting.

Nu heb ik mijn coax kabel vanuit de meterkast, over de vloer via via naar de televisie lopen, maar dat is oplossing van niks natuurlijk. Ik heb nog geprobeerd een coax kabel te trekken via een bestaande buis, maar dat is geen doen.

Blijf het vreemd vinden, dat Ziggo hier geen oplossing voor heeft. Als klant ben je genoodzaakt om zelf dure oplossingen vinden / kopen, UTP → Coax converter b.v.. Best vreemd, dit omdat je bij de concurrent (KPN) gewoon alleen via UTP, televisie kunt kijken.

(Je zou bijna overstappen, prijs is hetzelfde).

 

 

 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Een meer recent topic. Voor Ziggo heeft u voor lineaire TV een coaxkabel nodig. Er zijn oplossingen om het anders te doen, maar die zijn duur.

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Blijf het vreemd vinden, dat Ziggo hier geen oplossing voor heeft. Ja, als klant ben je genoodzaakt om zelf dure oplossingen te vinden / kopen, UTP → Coax converter b.v.. Best vreemd, dit omdat je bij de concurrent (KPN) gewoon alleen via UTP, televisie kunt kijken.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
EricDee wrote:

 

Blijf het vreemd vinden, dat Ziggo hier geen oplossing voor heeft.

Ziggo levert tot en met het AOP, vanaf daar is het de verantwoordelijkheid van de klant. Dat staat in artikel 8.1 van de algemene voorwaarden. Bij het aangaan van een abonnement bent u daarmee akkoord gegaan.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Normaal gesproken plaats je ook het modem bij het AOP en ga je van daaruit werken. Het is nou eenmaal niet anders dat je de binnenshuisinstallatie zelf dient aan te leggen. Maar staat de Tv dichtbij het AOP levert Ziggo wel gratis een coax kabel tot 5 meter. 

Het is helaas niet anders. Wij hebben hier als klant ook geen vat op. Is het niet mogelijk een kabel onder de vloer door te trekken? Deze moet alleen niet in het water liggen. Zo wel, moet een waterbestendige (coax grondkabel) worden gebruikt. 

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

AOP zit ook in de meterkast, samen met het modem van Ziggo.

Dan moet ik een gat in de vloer gaan boren.om met de coax kabel weer naar boven te gaan. En omdat ik in een huurhuis woon, met vloerverwarming, denk ik dat de verhuurder daar geen toestemming voor gaat verlenen  

Hieronder situatie: Nu, uit nood, coax kabel over de vloer van de meterkast naar de televisie. 

 

 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

U kunt natuurlijk een gesprek aangaan met uw verhuurder voor de installatie van een coaxkabel. Zit er nergens een loze leiding die u kunt gebruiken? Vreemd overigens dat de woning standaard alleen met ethernetbekabeling wordt opgeleverd. Is er een glasvezelaansluiting op het adres voorzien?

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Ja dat er geen coax aansluitpunt is gemaakt vind ik ook heel opmerkelijk. 

Er is inderdaad een glasvezelaansluiting aanwezig, maar ik heb geen glasvezel abonnement. Wat voor mogelijkheden zijn er dan mogelijk met glasvezel?

 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
EricDee wrote:

Wat voor mogelijkheden zijn er dan mogelijk met glasvezel?

 

Bij Ziggo geen, andere providers zijn actief in die markt.

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Maar ook geen toekomstige plannen (geruchten) van Ziggo om via glasvezel / UTP televisie te kunnen kijken? of blijft men zich vasthouden aan de combinatie mét coax?

 

Dan wordt de keuze om over te stappen naar een KPN o.i.d. wel een stuk makkelijker..Ziggo op zich niks mis mee, maar wel jammer dat ze b.v. tv over UTP met behulp van glasvezel niet in hun pakker hebben. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Al zou men het in de toekomst gaan integreren, dan heb je daar nu natuurlijk niets aan. En je zit anno nu met het ‘probleem’ dus ik zou maar niet wachten op de tijd dat het anders word. 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

Het is een lastige, in de regio waar ik woon hebben veel huizen naar alle kamers standaard coax bekabeling liggen en heb je in beginsel niets aan een provider die via UTP TV levert, dan moet je weer overal UTP zien te leggen.

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

@EricDee Ik blijf het vreemd vinden dat een verhuurder voor u de beslissing coax of glasvezel heeft genomen. Is er echt geen mogelijkheid via een loze leiding een kabel te trekken? De kosten zouden naar mijn mening door de verhuurder moeten worden gedragen. Deze voorzieningen horen bij nieuwbouw te worden gerealiseerd.

Weet u zeker dat er straks op het nieuwe adres een aansluiting van Ziggo mogelijk is?

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Jan F. wrote:

 Ik blijf het vreemd vinden dat een verhuurder voor u de beslissing coax of glasvezel heeft genomen...

Waarschijnlijk had/heeft de verhuurder er geen enkel verstand van en heeft gedacht …… éh …… coax da’s oud …… glasvezel en UTP is het beste en snelste ( misschien toevallig ook nog een reclame filmpje gezien op tv ? )…… oké …… aanleggen maar ……

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Je hebt inderdaad wel veel snellere Tv met glasvezel … 

EricDee
Topicstarter
Level 3
  • 22Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Jan F. wrote:

@EricDee Ik blijf het vreemd vinden dat een verhuurder voor u de beslissing coax of glasvezel heeft genomen. Is er echt geen mogelijkheid via een loze leiding een kabel te trekken? De kosten zouden naar mijn mening door de verhuurder moeten worden gedragen. Deze voorzieningen horen bij nieuwbouw te worden gerealiseerd.

Weet u zeker dat er straks op het nieuwe adres een aansluiting van Ziggo mogelijk is?

 

Er zit wel een loze leiding, maar die komt onder het aanrecht uit   Het lijkt erop dat men er vanuit gaat, dat iedereen maar glasvezel heeft.  Maaaaar dan nog, heeft Ziggo daar geen goede oplossing voor, zoals KPN deze heeft. Via UTP o.a. tv kunnen kijken, Bij Ziggo heeft bijna overal een coax nodig. 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
EricDee wrote:

 

 Maaaaar dan nog, heeft Ziggo daar geen goede oplossing voor, zoals KPN deze heeft. Via UTP o.a. tv kunnen kijken, Bij Ziggo heeft bijna overal een coax nodig. 

Ja, dat klopt helemaal. Ziggo is een kabel- en geen glasvezelprovider. U kunt waarschijnlijk ook geen kaas kopen bij de groenteboer.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21926Likes

“Maaaaar dan nog, heeft Ziggo daar geen goede oplossing voor, zoals KPN deze heeft.”

KPN heeft geen oplossing voor alle coax kabels die in veel huizen liggen, TV is alleen via UTP te kijken, dat is wel een flinke beperking.

Uitgelicht topic