Brampie

Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

TV ontvangst digitale zenders veel slechter via de tuner van de TV dan via de Humac 5300c.

Ik heb Ziggo Connect & Play Start (en bellen) met een Humax 5300C. Op een enkele hapering na is de TV-ontvangst via de Humax goed.
Maar aangezien mijn huisgenoten een hekel hebben aan dat kastje en omdat ik het ook wel interessant vind, ben ik zoveel mogelijk zonder het kastje gaan doen, dus via de tuner van de TV (Sony KDL-32WD759, volgens de ziggo website geschikt voor ziggo kabel TV).
Daarbij stel ik vast dat de ontvangt van heel wat zenders heel erg slecht is (de ene dag beter dan de andere). NPO1 t/m3, Ziggo Sport en het testbeeld zijn altijd goed.
De analoge zenders zijn ook goed.
Wat kan er aan de hand zijn?
 

30 Reacties 30
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Heb je een smartcard in de Humax?

Hoe heb je de zenders ingesteld?

Ik vermoed dat je ze analoog hebt ingesteld, want digitaal is goed of allemaal blokjes of geen beeld.

Volg eens deze stappen: https://www.ziggo.nl/installeren/schakel-mee-instellen/

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Be rt bedankt.
Ja, ik heb een smartcard in de Humax.
De digitale zenders heb ik op de TV ingesteld met het juiste stappenplan.
De "slechte” digitale zenders hebben een blokkerig beeld en geluid.
Het zijn niet altijd precies dezelfde zenders die slecht zijn.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Dat lijkt toch een signaalprobleem te zijn, maar waar?

Even bij het begin beginnen.

Kun je een foto hier plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers op de foto?

En eventueel ook een foto van een andere wandcontactdoos of splitter waar de TV op aangesloten zit?

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Be rt Ik heb een 2-gats hoofdaansluiting in de huiskamer, met op de TV aansluiting een POA-01-B splitter en daarop aangesloten 1 TV en 1 modem met schroefaansluiting, met een groen/rood coaxkabel. Zie foto.
Geen versterker.
De hoofdaansluiting zit niet goed vast in de muur.

Deze configuratie heb ik overigens pas sinds gisteren. Een paar weken geleden wilde ik mijn aansluiting verbeteren i.v.m. de ontvangstproblemen. Ik ging naar de (online)kabelshop in Leiden voor een nieuwe coaxkabel van de hoofdaansluiting naar de splitter Tratec CTU-04 van 15 jaar geleden. Toen bleek dat men dat tegenwoordig niet meer zo doet. Daarop nam ik contact op met Ziggo. Die stuurde mij verschillende zendingen die volgens mij niet bruikbaar waren en dat werd niet tegengesproken. Uiteindelijk kwam de POA-01-B met een groen/rode datakabel voor het modem met schroefaansluiting. De situatie is niet verbeterd. Misschien was nog het beste resultaat de splitter POA-3IEC-NL, maar die had 3 uitgangen (Radio, TV en Data) en dat leek me niet juist. Dat vond Ziggo kennelijk ook. Het effect is moeilijk nauwkeurig te bepalen, want de mate van storing kan behoorlijk wisselen.

Hopelijk kun je hiermee verder.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

OK duidelijk, @Brampie hier moet een monteur van Ziggo aan te pas komen.

Deze niet meer hedendaagse hoofdaansluiting wordt gratis vervangen door een Ziggo monteur.

Neem contact op met Ziggo via de chat.
De oranje chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt vanzelf midden in het scherm van het contactformulier, maar alleen als er iemand beschikbaar is, soms een tijdje wachten.

https://www.ziggo.nl/formulieren/contactformulier  

of https://www.ziggo.nl/klantenservice/contact 

 

Laat SVP even weten wat de verdere stappen zijn?

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Be rt Zeer hartelijk dank. Ik heb een contactformulier ingevuld.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Be rt wrote:

Heb je een smartcard in de Humax?

Hoe heb je de zenders ingesteld?

Ik vermoed dat je ze analoog hebt ingesteld, want digitaal is goed of allemaal blokjes of geen beeld.

Volg eens deze stappen: https://www.ziggo.nl/installeren/schakel-mee-instellen/

 

Dan doel je op de Tv @Be rt , neem ik aan? Want bij een Humax zijn er geen analoge zenders te installeren…. 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Brampie wrote:

@Be rt bedankt.
Ja, ik heb een smartcard in de Humax.
De digitale zenders heb ik op de TV ingesteld met het juiste stappenplan.
De "slechte” digitale zenders hebben een blokkerig beeld en geluid.
Het zijn niet altijd precies dezelfde zenders die slecht zijn.

 

De Humax laat al wat storingen zien zeg je, maar kan nog goed werken met een lage signaalsterkte. Een Tv kan dat anders doen en nóg sterker signaal eisen. Daardoor kan het beeld op de Tv dus slechter zijn als op de Humax. Een goede installatie is een pré. Daarbij heb je echter al hulp. 

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes

@Be rt @Willem-A Bedankt. Ik durf het haast niet te vertellen, maar ik las iets over direct aansluiten van de TV kabel op de TV. Bij mij gaat de TV kabel naar de Humax en van de Humax nog naar een 25 jaar oude dvd-recorder voor schijfjes (handig om iets op een schijf op te nemen) en dan pas naar de TV. Het probleem lijkt zeer waarschijnlijk verholpen te zijn als ik de DVD-recorder oversla (nu in ieder geval wel)! Daar is heel goed mee te leven (in de incidentele gevallen even aansluiten) en misschien helpt een beter TV kabeltje van de recorder naar de TV wel voor een permanente aansluiting van die recorder. Ik meld de resultaten.
Het hele gedoe begon met de recente aansluiting van een externe HDD op de TV om flexibeler te zijn voor opnamen. Die HDD werkte goed, maar de TV stoorde zodanig dat de opname niet om aan te zien was. Daar wilde ik iets aan doen.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

TOP, @Brampie  dat is een begin van de oplossing, ik zou, als Ziggo dit aanbied ook de monteur je binnenkomende wandcontactdoos laten vervangen, dat voorkomt in ieder geval problemen in de toekomst.

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Be rt wrote:

TOP, @Brampie  dat is een begin van de oplossing, ik zou, als Ziggo dit aanbied ook de monteur je binnenkomende wandcontactdoos laten vervangen, dat voorkomt in ieder geval problemen in de toekomst.

 

Die contactdoos moet zeker vervangen worden ivm met de ombouw naar Giganet.

De oude dVD recorder @Brampie heeft ook een ingebouwde antenne versterker en deze zijn niet echt bedoeld voor het hoge aantal tv kanalen , streams , die tegenwoordig over het net worden doorgegeven en die kan mede daarom over sturingsverschijnselen gaan vertonen.

Je kan ook de coax die van de aop komt verdelen bij de humax en de dvd recorder.

Dus kabel vanuit aop , splitter in > uitgang naar humax en uitgang > naar dvd recorder dit zorgt er wel voor dat je minder sterk signaal gaan aanbieden aan beide apparaten dus even goed kijken of het geen problemen geeft en zou daarom ook de mogelijke oversturing kunnen verminderen naar de dvd recorder , het scheelt zo een 3.5 Dbmv

 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Brampie schreef:

“Bij mij gaat de TV kabel naar de Humax en van de Humax nog naar een 25 jaar oude dvd-recorder voor schijfjes (handig om iets op een schijf op te nemen) en dan pas naar de TV”. 

Als het analoge signaal vervalt, heeft het aansluiten van de coax kabel op de DVD recorder sowieso geen nut meer. Maar, in dit geval, 2 keer doorlussen naar een Tv is ook niet raadzaam. Zeker niet als die Tv de digitale kanalen moet gaan weergeven. En een DVD recorder kan er moeite mee hebben digitale signalen door te laten. Dat hoeft niet noodzakelijk het geval te zijn bij elke zender, maar een DVD recorder is gemaakt voor het analoge signaal, niet voor het digitale. 

Dat versterken van een DVD recorder aangaande het signaal valt we mee. Elk apparaat met een RF uitgang versterkt wel iets, om zo het verlies, opgedaan in de extra schakels, op te vangen. Maar we hebben ook nog maar een tijdje een analoog signaal, áls dat er nog is, en dus hoeft er (straks) helemaal geen coaxkabel meer aanwezig te zijn op de DVD recorder.

Opnemen vanaf de Humax kan nog wel, zou je dat willen:
https://community.ziggo.nl/audio-en-tv-apparatuur-97/hoe-op-te-nemen-met-een-dvd-recorder-als-het-an...

Maar de Humax opnemen in je netwerk kan ook:

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/uitleg-ftp-met-filezilla-client-voor-de-humax-23209

Of;

https://community.ziggo.nl/mediaboxen-modules-95/tip-opnames-vanaf-de-humax-op-schijf-zetten-en-deze...

Gebruik voorts zeer goede coaxkabels, 2- of 3-voudig afgeschermd, met goede connectoren. Ziggo levert ook gratis een kabel tot 5 meter. Ik zie op de foto een oud AOP maar ook een stekker/connector met daarop een plastic afdekkapje. Vermijd het gebruik van dergelijke stekkers. Ga je over op nieuwe kabels, houd je dan aan de installatievoorschriften. Scherp buigen is uit den boze, net als het meermaals buigen op eenzelfde plaats. Kijk anders eens op de site van Hirschmann. 

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes
Ronihd wrote:

Je kan ook de coax die van de aop komt verdelen bij de humax en de dvd recorder.

Dus kabel vanuit aop , splitter in > uitgang naar humax en uitgang > naar dvd recorder dit zorgt er wel voor dat je minder sterk signaal gaan aanbieden aan beide apparaten dus even goed kijken of het geen problemen geeft en zou daarom ook de mogelijke oversturing kunnen verminderen naar de dvd recorder , het scheelt zo een 3.5 Dbmv

 

Bedankt @Ronihd . Wat is de “aop", de opdruksplitter op de wandcontactdoos? Dus de coax uit die splitter vóór de Humax splitten? Met wat voor splitter?
En hoe zit dat met die “oversturing” naar de dvd-recorder (die overigens “slechts”15 jaar oud is, sorry)?

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

@Brampie zie mijn plaatsing van eerder. Als je geen analoog signaal meer ontvangt heeft het geen enkele zin meer de coaxkabel op de DVD recorder aan te sluiten. Je kan nog de RF out van de Humax gebruiken naar de Tv toe, maar hoe kijk je normaal gesproken Tv? Als dat via de Humax is, hoeft er ook geen kabel op de Tv aangesloten te zijn. Kijk je (ook) via de Tv, kun je daarop een coax vanaf de Humax aansluiten, maar bij het inschakelen van de Humax kan er dan wel even een heel korte signaalonderbreking te zien zijn op de Tv zelf. Dat kun je vaak voorkomen door de Humax uit zijn energiespaarstand te halen* (*Bij de 5050c van Humax is dat sowieso nodig, omdat deze anders geen signaal voert via de RF out als het apparaat in stand-by staat). 

 

PS: je hebt overigens een nieuwe splitter. Alleen het AOP is oud. 

Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Brampie wrote:
Ronihd wrote:

Je kan ook de coax die van de aop komt verdelen bij de humax en de dvd recorder.

Dus kabel vanuit aop , splitter in > uitgang naar humax en uitgang > naar dvd recorder dit zorgt er wel voor dat je minder sterk signaal gaan aanbieden aan beide apparaten dus even goed kijken of het geen problemen geeft en zou daarom ook de mogelijke oversturing kunnen verminderen naar de dvd recorder , het scheelt zo een 3.5 Dbmv

 

Bedankt @Ronihd . Wat is de “aop", de opdruksplitter op de wandcontactdoos? Dus de coax uit die splitter vóór de Humax splitten? Met wat voor splitter?
En hoe zit dat met die “oversturing” naar de dvd-recorder (die overigens “slechts”15 jaar oud is, sorry)?

 

De aop is het abonneeovernamepunt , dat is dus de doos waar de opdruksplitter in zit die met 2 gaten 🙂 

Deze doos is verouderd en moet op een keer vervangen worden.

 

Oversturing is een fenomeen wat ontstaat als de antenne versterker die in de dvd recorder zit eigenlijk te veel te doen krijgt in combinatie met een wat verhoogde signaalsterkte vanuit Ziggo , deze heel simpele versterkers met een versterkingsfactor van 8 a 9 Dbmv kunnen dan gaan vervormen en dat zie je uiteraard terug in je beeld. 

Als je in een gebied woont waar je nog wel analoge signalen ontvangt kan je de dvd recorder nog wel gebruiken , de coax ingang bedoel ik dan in samenwerking met de ingebouwde tuner.

Als analoog er uit is heb je er niks meer aan….maar ik weet niet zeker of je de dvd recorder ook kan laten opnemen van een externe bron ? dus buiten de tuner om.

De splitter die je kan gebruiken is een https://www.kabelshop.nl/Technetix-Coax-splitter-Technetix-Vrouwelijk-naar-2-x-mannelijk-19010700-PT...

Dus kabel aop > naar deze splitter 2 uitgangen 1 naar humax en de ander naar de dvd recorder.

Maar nogmaals heeft alleen zin als je nog analoog kan ontvangen

 

Gianna
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2553Posts
  • 180Oplossingen
  • 346Likes

Goedemorgen @Brampie
 

Er wordt al flink meegedacht zie ik.Super! Hoe staat het er momenteel voor? 
Waar ik ook benieuwd naar ben is of je het probleem ook ervaart als je de TV rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting. Zoals al werd aangegeven is het AOP inderdaad een verouderd type, maar dit houdt niet gelijk in dat deze ook de boosdoener is. 
Het inplannen van een monteur kan hiervoor, maar als de verstoring in de binnenhuisbekabeling blijkt te liggen zullen er voor de afspraak met de monteur kosten in rekening gebracht worden. Vandaar de vraag. 😉 Het is natuurlijk zonde van het geld als we dit van te voren hadden kunnen uitsluiten. 
 

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75176Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

Haal ook de witte stekker er eens af die rechts op de wandcontactdoos zit, die kan ook de veroorzaker zijn, deze is niet afgeschermd voor 4G, Digitenne en andere zenders die allerlei storingen kunnen veroorzaken op bepaalde frequenties.

 

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes
Willem-A wrote:

@Brampie zie mijn plaatsing van eerder. Als je geen analoog signaal meer ontvangt heeft het geen enkele zin meer de coaxkabel op de DVD recorder aan te sluiten. Je kan nog de RF out van de Humax gebruiken naar de Tv toe, maar hoe kijk je normaal gesproken Tv? Als dat via de Humax is, hoeft er ook geen kabel op de Tv aangesloten te zijn. Kijk je (ook) via de Tv, kun je daarop een coax vanaf de Humax aansluiten, maar bij het inschakelen van de Humax kan er dan wel even een heel korte signaalonderbreking te zien zijn op de Tv zelf. Dat kun je vaak voorkomen door de Humax uit zijn energiespaarstand te halen* (*Bij de 5050c van Humax is dat sowieso nodig, omdat deze anders geen signaal voert via de RF out als het apparaat in stand-by staat). 

 

PS: je hebt overigens een nieuwe splitter. Alleen het AOP is oud. 

Bedankt. Ik was vergeten dat een TV kabel naar de TV alleen voor de analoge zenders is (die ik nog heb). Maar huisgenoten vinden dat wel fijn, want dan hebben ze niets te maken met dat vervelende kastje. Van korte signaalonderbrekingen heb ik nooit iets gemerkt. Het veranderen van ingang op de TV duurt al even.

Brampie
Topicstarter
Level 9
  • 321Posts
  • 11Oplossingen
  • 45Likes
Gianna Ziggo wrote:

Goedemorgen @Brampie
 

Er wordt al flink meegedacht zie ik.Super! Hoe staat het er momenteel voor? 
Waar ik ook benieuwd naar ben is of je het probleem ook ervaart als je de TV rechtstreeks aansluit op de hoofdaansluiting. Zoals al werd aangegeven is het AOP inderdaad een verouderd type, maar dit houdt niet gelijk in dat deze ook de boosdoener is. 
Het inplannen van een monteur kan hiervoor, maar als de verstoring in de binnenhuisbekabeling blijkt te liggen zullen er voor de afspraak met de monteur kosten in rekening gebracht worden. Vandaar de vraag. 😉 Het is natuurlijk zonde van het geld als we dit van te voren hadden kunnen uitsluiten. 
 

Door de dvd recorder te passeren kan ik alle beschikbare zenders voor kabel TV prima ontvangen op de TV! Echt een feest. Dus als er niet toch ergens een storing opduikt ben ik dik tevreden. De monteur hoeft dus niet aan de gang met de bekabeling.

Uitgelicht topic