Excuses voor de late reactie. Druk weekend gehad. Afgelopen week wel 's avonds kunnen testen. Bij deze de bevindingen:
Even dacht ik dat het aan mijn NAS lag. Toen de NAS down was voor een update was het internet opeens een stuk sneller als het gaat om het resolven van pagina's. Helaas was de snelheid er voor slechts vijf minuten. Toen de NAS weer up was heb ik deze als test geheel uit gezet, maar het internet bleef traag. Jammer omdat ik even dacht het probleem gevonden te hebben. Aan de andere kant gelukkig, want het ligt niet aan de NAS.
Op een Raspberry Pi 2 had ik een versie van Linux geïnstalleerd (vraag niet welke, ik heb een online handleiding doorlopen aangezien Linux niet mijn sterkste kant is :innocent: ) maar ook via de browser daar laadde pagina's traag. Toegegeven, ik weet niet of dit echt een goede test was. Een Raspberry Pi is niet de meest krachtige PC en mogelijk was dat ook een bottle neck.
Toen nog maar eens het modem reset volgens
deze handleiding. Lampjes gingen inderdaad uit en aan en het modem zou reset zijn. Echter kon ik het modem gewoon op mijn eigen ingestelde DHCP-range benaderen. Ook mijn ingestelde wachtwoord en SSID's stonden nog in het modem. Typisch, maar toch maar eens controleren wat het had gedaan. En wat blijkt, internetpagina's resolven nu wel zoals het hoort.
Maar wat was nu het issue? Is bovenstaande toch een teken van een gaar modem? Zeker omdat er door Ziggo aan wordt gegeven dat het modem al een lange uptime had (vorige week stond de teller op 68 dagen) waarbij ik het modem in die tijd meerdere malen reset heb en down heb gehad en zelfs in Bridge Mode heb gehad... 68 dagen was wel precies de tijd dat ik het nieuwe modem heb gekregen en aan had gesloten. Maar de resets van het modem zijn niet gelogd.
Maar goed, voor nu is het probleem weg. Ik hoop voor altijd...