FeaR

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Traag laden websites

Goedemorgen,

Sinds enkele weken heb ik (ook) last van het traag laden van websites. Bekabeld of WiFi maakt niet uit. Een site neemt zo'n 10 - 30 seconden om te laden waarna het nog eens een seconde of 10 - 30 duurt voordat de gehele site (voornamelijk afbeeldingen) is geladen. Als de site eenmaal is geladen dan werkt het naar behoren. Met de snelheid is niets mis, ik haal de 200/20 die mijn abonnement biedt. Als ik test met mijn mobiel over 4G of mijn mobiel als Hot Spot gebruik dan heb ik er geen last van. Daardoor vermoed ik dat het aan mijn Ziggo verbinding ligt.

Google geeft veel hits op dit probleem in combinatie met Ziggo. Echter zijn veel issues een jaar oud tot eind vorig jaar. Veel schijnt op zijn gelost met een update van de ConnectBox. Ik heb de nieuwste firmware op de ConnectBox, maar helaas nog steeds problemen.

Om uit te sluiten heb ik diverse dingen gedaan:
- testen via WiFi en bedraad, beide geven de issues
- Wifi via 2.4 GHz en 5 GHz geven dezelfde issues
- DNS aangepast naar Google DNS of OpenDNS, geeft dezelfde issues
- ConnectBox geheel reset naar Factory Defaults, na opnieuw instellen is het issue er nog steeds.
- ConnectBox in Bride Mode gezet (kan ik zelf) met een Netgear er achter, geeft dezelfde issues.

De test met IPv6 instellingen kan ik niet doen aangezien mijn modem IPv4 is.

Bovenstaande is getest op een laptop (Windows 10 Pro), een PC (Windows 10 Pro), een OnePlus 5 (Android 8 mobiele telefoon), iPhone 5s (iOS 11) en een iPad (iOS 11).

Naar aanleiding van de problemen en bevindingen heb ik contact gehad met Ziggo Helpdesk (telefonisch). Daar was het probleem niet bekend en konden ze me niet veel verder helpen. Vooral omdat ze niets geks zagen in mijn modem en omdat ik de snelheid van 200/20 wel gewoon haal. Ziggo Helpdesk heeft daarom een monteur ingepland. Deze monteur heb ik die één dag van te voren zelf afgezegd omdat het probleem haast geheel was verdwenen. Dan ga ik de tijd van de beste man niet verspillen en houd ik de eventuele kosten in mijn zak. Echter is het probleem nu weer terug...

Iemand nog ideeën voordat ik toch maar weer een monteur in laat plannen? Ik vind het vooral apart dat de problemen er soms wel en soms niet zijn. Dan neig ik om te denken dat het issue niet in mijn hardware ligt. Of mogelijk een modem wat niet geheel lekker is?
23 Reacties 23
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Een Ziggo moderator kan in je modem kijken, zij komen eens in de paar dagen langs in ieder topic.

Heb je op de diverse computers bepaalde antivirus of blokkers software draaien?
FeaR
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Op Tweakers.net had ik ook reeds een post gedaan in het Ziggo-topic, maar daar leeft het minder zoals hier. Hopelijk dat één van de moderators mogelijk iets geks ziet in het modem.

Qua anti-virus draait er op de PC ESET NOD32 en op de laptop Windows Defender (wel een zakelijke versie die via SCCM wordt bijgehouden). Het uitschakelen van beide stukken software heeft geen invloed op het laden van de pagina's. Google Chrome op de PC en laptop heeft een add blocker (AdBlock) als plug-in draaien, maar die verwijderen maakt het niet sneller. Andere browsers/devices draai ik zonder add-ons of plug-ins.

Aanvullend: Het enige wat echt wat uitmaakt is Mozilla Firefox als browser gebruiken in plaats van Chrome of Edge. Met Firefox is het sneller maar nog steeds niet zoals het hoort te zijn.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Chrome is bewezen nog steeds de snelste browser, mits goed geconfigureerd.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Alleen jammer dat die brouwser van de grootste "datagraaier" is. 😞
Verwijderd account
Niet van toepassing
Gusto wrote:
Alleen jammer dat die brouwser van de grootste "datagraaier" is. 😞

Daarom schreef ik ook: 'mits goed geconfigureerd'.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
Maak het minder ernstig, gebruik chromium. 😉
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
FeaR ,

heb je een voorbeeld, van een site die traag laadt?
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
N.N. wrote:
Gusto wrote:
Alleen jammer dat die brouwser van de grootste "datagraaier" is. 😞

Daarom schreef ik ook: 'mits goed geconfigureerd'.


N.N. ,

hoe kan je het goed configureren, als google ook de add-ons beheert?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Ik heb alle (geavanceerde) instellingen nagelopen en voor mij zo optimaal en veilig mogelijk ingesteld met de kennis en ervaring van webbrowers die ik heb.
Maar dat blijft natuurlijk persoonlijk, iets wat ik verbied in een instelling sta jij misschien juist toe en omgekeerd.
FeaR
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gusto wrote:
FeaR ,

heb je een voorbeeld, van een site die traag laadt?


Letterlijk elke site. Ik zit veel op gathering.tweakers.net en hardware.info waardoor daar dus veel van in de cache zal staan maar ook die site is traag. Ik heb ook sites geprobeerd waar ik eigenlijk nooit heen ga, dus dingen als kiwa.nl, unox.nl, nu.nl, et cetera.

Op de mobiele telefoon is bijvoorbeeld ook de 9GAG-app zeer traag. Over 4G kan ik alles redelijk snel inladen en spelen GIFjes snel af. Via WiFi (zowel 2.4 GHz als 5 GHz) duurt het laden vele malen langer. Youtube via mobiel wil ook meer bufferen als ik op WiFi zit dan op 4G.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
FeaR ,

ook ik zit dagelijks op GoT. 🙂
Laad hier gewoon snel.
Ubee (bridged) + Mikrotik + Linux + Firefox!
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
FeaR ,

test het eens met een linux-live-cd/usb?
FeaR
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Gusto wrote:
FeaR ,

test het eens met een linux-live-cd/usb?


Dat is iets wat ik nog zou kunnen testen inderdaad. Ik weet niet of en hoe snel Ziggo het oude modem blokkeert. Maar ik heb nog een Thompson (?) liggen die ik had voor de switch naar de ConnectBox. Anders kan ik die ook eens aansluiten.
Gusto

Level 7
  • 1490Posts
  • 34Oplossingen
  • 147Likes
FeaR ,

nee gewoon een stap testen. 😉
hanhoo

Level 1
  • 102Posts
  • 2Oplossingen
  • 24Likes
FeaR: Ik zou alles zoveel mogelijk proberen uit te sluiten. Zet alle devices uit / vliegtuigstand, daarna het modem naar fabrieksinstellingen. Laat daarna deze zeker 5 minuten uit en stroomloos. Sluit dan slechts 1 apparaat via de ethernetkabel aan, zet het modem aan en test alleen met dit ene apparaat (notebook bijvoorbeeld).

Zo gaat de monteur ook tewerk en sluit je alles zoveel mogelijk uit. Als je dan nog steeds problemen hebt, kun je ongestoord de monteur laten komen toch?
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @FeaR, Je bent al grondig aan het testen geweest zeg! Op al je devices zijn er problemen met het openen van connecties, zodra er een connectie is meet je een goede doorvoersnelheid. @Be rt geeft aan dat het een goed idee is dat wij je modem eens bekijken. Het zou kunnen dat de modem het heel erg druk heeft ergens mee. Heb je al een reset naar fabrieksinstellingen van de modem gedaan? Koppel ook eens je eigen router, NAS, of mediaplayer af mocht je die hebben. Als dat niet helpt ontvang ik graag een privébericht met je postcode en huisnummer om de modem te bekijken.
FeaR
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na het modem in Bridge te hebben gehad heb ik het modem Factory Reset en daarna weer al mijn instellingen gedaan (al is dat alleen de SSID aanpassen en een andere range opgeven voor DHCP). Als ik de netwerkkabel loskoppel die mijn Xbox One X, Playstaton 4 Pro, receiver, mediaspeler, et cetera voedt dan houdt mijn PC nog steeds issues. Dat is dan het enige apparaat dat aan is gesloten. Vandaar dat ik eigenlijk mijn eigen apparatuur niet in twijfel trek. Zeker ook omdat het probleem even weg is geweest en het soms weer iets sneller gaat dan anders. Al was het gisteren helemaal drama. Ik moest Hardware.info tot drie keer toe laden (3 x 30 seconden) voordat de gehele site in beeld was.

Anne H Ziggo
Op Gathering of Tweakers verwachten ze wat eigen inzet alvorens je een topic opent, die stijl heb ik hier ook maar aangehouden. Des te meer ik uitzoek des te gerichten kunnen anderen meehelpen met zoeken toch? Je hebt een privébericht met mijn adresgegevens :relaxed:

Kan je ook zien of mijn oude Technicolor TC7200 nog actief staat? Ik dacht dat het een Thompson was, maar het wat dus een Technicolor. Anders kan ik die ook nog eens testen.

Ik ben ook bezig met een Linux-PC-tje in elkaar te zetten op werk zodat ik die thuis ook kan testen.
FeaR
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Excuses voor de late reactie. Druk weekend gehad. Afgelopen week wel 's avonds kunnen testen. Bij deze de bevindingen:

Even dacht ik dat het aan mijn NAS lag. Toen de NAS down was voor een update was het internet opeens een stuk sneller als het gaat om het resolven van pagina's. Helaas was de snelheid er voor slechts vijf minuten. Toen de NAS weer up was heb ik deze als test geheel uit gezet, maar het internet bleef traag. Jammer omdat ik even dacht het probleem gevonden te hebben. Aan de andere kant gelukkig, want het ligt niet aan de NAS.

Op een Raspberry Pi 2 had ik een versie van Linux geïnstalleerd (vraag niet welke, ik heb een online handleiding doorlopen aangezien Linux niet mijn sterkste kant is :innocent: ) maar ook via de browser daar laadde pagina's traag. Toegegeven, ik weet niet of dit echt een goede test was. Een Raspberry Pi is niet de meest krachtige PC en mogelijk was dat ook een bottle neck.

Toen nog maar eens het modem reset volgens deze handleiding. Lampjes gingen inderdaad uit en aan en het modem zou reset zijn. Echter kon ik het modem gewoon op mijn eigen ingestelde DHCP-range benaderen. Ook mijn ingestelde wachtwoord en SSID's stonden nog in het modem. Typisch, maar toch maar eens controleren wat het had gedaan. En wat blijkt, internetpagina's resolven nu wel zoals het hoort.

Maar wat was nu het issue? Is bovenstaande toch een teken van een gaar modem? Zeker omdat er door Ziggo aan wordt gegeven dat het modem al een lange uptime had (vorige week stond de teller op 68 dagen) waarbij ik het modem in die tijd meerdere malen reset heb en down heb gehad en zelfs in Bridge Mode heb gehad... 68 dagen was wel precies de tijd dat ik het nieuwe modem heb gekregen en aan had gesloten. Maar de resets van het modem zijn niet gelogd.

Maar goed, voor nu is het probleem weg. Ik hoop voor altijd...
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo @Fear, dank voor je uitgebreide antwoord!! Die reset had alles moeten wissen, dat is wel een beetje gek. De uptime counter is wel correct gereset zie ik. Dat is juist een goed teken!

Laat je het hier weten zodra je zeker weet dat het probleem weg is, of weer terug is?

Uitgelicht topic