Samsonite

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Traag internet en lag (spikes) tijdens het gamen

Hey allemaal, sinds afgelopen week hebben we bij ons thuis problemen met het internet. Wanneer er gegamed wordt (League of Legends) is er veel last van lag spikes die om de minuut plaatsvinden, de ping schiet dan van 25 ms naar 600+ ms.
Ook laden internetpagina's erg traag en kunnen YouTube filmpjes niet op hoge kwaliteit bekeken worden omdat deze dan blijven laden. De problemen vinden plaats op alle apparaten, verbonden met het wifi en verbonden met ethernetkabel. We hebben op het moment een Connect box hangen (die is gereset maar dat heeft niet geholpen).
Heeft iemand enig idee waar dit opeens vandaan komt en wat er aan gedaan kan worden?
25 Reacties 25
t.daelmans

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hoi allemaal mijn connectbox vind de netwerknaam niet meer we hebben geen wiffi
Heb al gekeken alles staat aan heb hem al 4 x opnieuw opgestart , heb de telefoons en tablet opnieuw opgestart niente niks.
Iemand een idee.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi Samsonite,

Gamen met zo'n ping schiet niet op :disappointed:
Kun je hier de upstream en downstream waardes posten? Je vindt deze als je ingelogd bent op het modem bij Geavanceerde Instellingen > Hulpmiddelen > Netwerk status en dan de tabbladen Downstream en Upstream.

Als je een speedtest runt, bijvoorbeeld met http://dslreports.com/speedtest via een bekabelde verbinding, welke snelheden krijg je daar dan uit?

Groet,
Evert
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
t.daelmans, je hebt een eigen topic aangemaakt, laten we daar verder gaan met jouw probleem! 🙂
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hey Evert, bedankt voor je reactie.
voor download speed krijg ik 40Mbit/s, voor upload geeft hij geen resultaat omdat deze tijdens de test 0 bereikte(?). Ik heb de test 3 keer uitgevoerd waarbij de eerste een goede ping naar de andere steden gaf maar de 2 testen daarna zat het rond de 300 ms (en naar Duitsland helemaal geen resultaat).
Hieronder staan de waardes van de up- en downstream.

Downstream bonded channels
Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) SNR (dB) Modulation Channel ID
1 306750000 7 38 256qam 1
2 314750000 7 38 256qam 2
3 322750000 7 38 256qam 3
4 330750000 7 38 256qam 4
5 338750000 7 38 256qam 5
6 346750000 7 38 256qam 6
7 354750000 7 38 256qam 7
8 362750000 8 38 256qam 8
9 370750000 8 38 256qam 9
10 378750000 7 38 256qam 10
11 386750000 7 38 256qam 11
12 394750000 7 38 256qam 12
13 402750000 7 38 256qam 13
14 410750000 7 38 256qam 14
15 418750000 7 38 256qam 15
16 426750000 7 38 256qam 16
17 434750000 7 38 256qam 17
18 442750000 7 38 256qam 18
19 450750000 7 38 256qam 19
20 458750000 7 38 256qam 20

Upstream bonded channels
Channel Frequency (Hz) Power (dBmV) Symbol Rate (ksps) Modulation Channel ID
1 37100000 42 5.120 64qam 70
2 28600000 42 2.560 64qam 72
3 31800000 42 2.560 64qam 71
4 44000000 42 5.120 64qam 69
5 50900000 43 5.120 64qam 68
6 57800000 43 5.120 64qam 67

Ik hoop dat je hier wat aan hebt. 🙂
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Deze waardes zien er goed uit! Alles valt binnen de marges, al is eigenlijk voor het mooie de downstream wat hoog. (veroorzaakt waarschijnlijk niet jouw probleem) Gebruik je een signaalversterker? Zo ja, is je modem daarop aangesloten?

Over die falende upload speedtest: je mag niet van tabblad of venster wisselen tijdens de speedtest, anders stopt ie ermee. Bleef je op de pagina van de speedtest staan?
En heb je het abonnement van 40 Mbit/s download en 4Mbit/s upload? Zo niet, dan is de download speed ook niet goed.
Als laatste: je geeft aan dat je het modem gereset hebt, heb je hem toen terug gezet naar de fabrieksinstellingen?

Groeten!
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
We hebben voor zover ik weet de modem niet aangesloten op een signaalversterker. Wat betreft de speedtest, ik bleef inderdaad gewoon op de pagina dus dat is niet de reden dat hij zei dat de upload speed nul bereikte. Ik zou de huisbaas moeten vragen of we inderdaad een 40 Mbit/s download en 4Mbit/s upload abonnement hebben maar ik weet dat dat wel de resultaten van de speedtest waren toen alles nog goed functioneerde (dus lijkt me van wel).
En met de reset bedoelde ik de manier waarop ze je vertellen dat het moet op de Ziggo site: stekker er uit, minuut wachten, stekker er weer in en controleren of de juiste lampjes branden. Zou een factory reset een oplossing kunnen zijn?
Groet Sem
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als je telkens een download hebt van 40, verwacht ik het wel, maar beter zeker weten dan een beetje gokken 😉
Zo'n fabrieksreset kan zeker de oplossing zijn. Of het daadwerkelijk de oplossing is, kom je pas achteraf achter.. Je kunt vooraf even een backup maken die je daarna weer terug kunt zetten.

Groet,
Evert
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb vanochtend de connect box terug gezet naar fabrieksinstellingen. Dit heeft helaas niet geholpen. Voor de reset (en ook erna) is de ping tijdens het gamen nu constant tussen de 200 en 600 ms. Dus nu haalt hij niet eens de 25ms meer.
Zou dit aan de connect box zelf kunnen liggen of ligt het probleem al voor de connect box?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Plaats ook eens de overige informatie van de modem status pagina's. Ik bedoel daarmee het tweede deel van zowel de upstream als de downstream status pagina's en alle logmeldingen op de netwerk historie pagina. Tevens kan het geen kwaad om ook de informatie van de configratie status pagina te plaatsen.
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hierbij de overige informatie.
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
Oké, in de log is te zien dat het modem vandaag twee keer opnieuw is configureerd en geregistreerd gezien de TLV-11 en MIMO meldingen om ongeveer 10:18 en 10:24. Verder sindsdien geen meldingen. De enige T3 in de lijst heeft als datum 1 januari 1970 wat de starttijd van ieder modem is zolang het modem de tijd nog niet van de CMTS ontvangen heeft. Deze T3 is dus opgetreden tijdens het initiële ranging proces waarbij het modem de eerste upstream probeert te koppelen. Dat komt vaker voor in die fase.

Sinds de laatste reset zijn er al een aantal Post Reed Solomon errors gelogd gezien de downstream status. Het zijn echter geen aantallen die de traagheid die je ervaart zouden kunnen verklaren.

Misschien is de traagheid een gevolg van een capaciteitsprobleem in jouw coaxsegment, maar dat is iets dat Ziggo zal moeten onderzoeken.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hoi Samsonite, welkom op onze Community. Maar vervelend dat je ping ineens zo hoog is zeg.

Als ik de verbinding nakijk zie ik een prima signaal en daarin ook geen wijzigingen de afgelopen maand. De capaciteit van de centrale is ook voldoende voor het dataverkeer in jouw regio dus ook daarin kan ik geen oorzaak ontdekken. Daarnaast nog een paar pingtestjes naar je modem gedaan vanaf hier en dat geeft ook geen problemen (13-16ms).

Begrijp ik het goed dat dit probleem alleen speelt wanneer iemand in huis LoL speelt?
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
ArChie.DVB bedankt voor je uitleg. Ik zal bij mijn huisbaas vragen of ze hierover contact wilt opnemen met Ziggo.
Mark Ziggo de ping/internet problemen zijn niet alleen wanneer er iemand LoL speelt in het huis. Toen ik een test had uitgevoerd met www.dslreports.com/speedtest kreeg ik ook ping resultaat van rond de 300ms, dit was op een moment dat ik de enige in huis was die gebruik maakte van het internet. Zou het kunnen dat bij jou pingtestjes het een geval was van een momentopnamen waar het even goed ging met de ping?
MoestieMartin

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
Beste Samsonite,

Ik heb ergens eens gelezen dat in heel sommige gevallen dergelijke problemen ook wel eens ontstaan door de Chipset in de Connect Box. Hier lees je daar meer over:

https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/puma-6-chipset-connectbox-23791

Misschien dat dat je op weg kan helpen? Het is slechts even meedenken dit natuurlijk 🙂

Groetjes, Martin
Samsonite
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hey MoestieMartin bedankt voor het meedenken :). Ik heb de andere discussie even gelezen en als dit inderdaad het probleem zou zijn dan zou het volgens mij makkelijk op te lossen moeten zijn. Weet iemand of het mogelijk is om gewoon een nieuwe connect box aan te vragen bij Ziggo?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Samsonite,
Een ander modem is zinloos, zijn dezelfde met dezelfde chips.
MoestieMartin

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
N.N. wrote:
Hallo Samsonite,
Een ander connect box is zinloos, zijn dezelfde met dezelfde chips.

Volgens mij is dat niet het geval? Dan ga je bijvoorbeeld wel van een Connect Box naar een Technicolor... Brengt ook weer bepaalde dingen met zich mee natuurlijk.
Verwijderd account
Niet van toepassing
MoestieMartin wrote:
N.N. wrote:
Hallo Samsonite,
Een ander connect box is zinloos, zijn dezelfde met dezelfde chips.

Volgens mij is dat niet het geval? Dan ga je bijvoorbeeld wel van een Connect Box naar een Technicolor... Brengt ook weer bepaalde dingen met zich mee natuurlijk.

Hallo MoestieMartin,
Er worden alleen nog Ziggo Connect Boxen uitgeleverd van het merk Compal en/of Arris.
De Technicolor 7200/7210 wordt uitgefaseerd en wordt niet meer standaard uitgeleverd.
MoestieMartin

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes
N.N.
Je hebt helemaal gelijk. Ik bedoelde inderdaad dat een ander modem niet per se zinloos was.

Maar ter zake. Ik weet niet hoe ver ze kunnen gaan bij de klantenservice, misschien dat ze wat kunnen betekenen als je specifiek naar een Technicolor vraagt? Anders houdt het wat deze oplossing betreft inderdaad op ben ik bang.

Succes in ieder geval!

Uitgelicht topic