Aliasvos

Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes

Telefoon via utp

Ik heb een probleem en ik hoop dat iemand mij kan helpen. De situatie is als volgt: Ik heb in een leiding 2 utp kabels lopen. Op een van deze kabels wil ik een analoge telefoon aansluiten rechtstreeks op de telefoonaansluiting van de modem. Wie kan mij uitleggen hoe de aders in de stekkers moeten zitten? Eventueel nieuwe RJ11/RJ45 connectoren monteren is geen probleem.
37 Reacties 37
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Maakt in principe niets uit zolang je aan beide kanten dezelfde volgorde aanhoudt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zoek anders eens op "kleurcode rj11 stekker" en vervolgens op afbeeldingen.

Gr. Willem
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
Telefoon kan / gaat over slechts twee geleiders. Het best is om voor die twee draadjes er twee gebruiken die twisted zijn. Dus bruin met bruin-wit; oranje met oranje –wit enz..

Op de RJ11 connector komen die twee in het midden. De twee buitenste kan je ook monteren om de kabel –connector-verbinding van meer solide te maken.

Het twisten is om overspraak / inductie invloeden te beperken.

De officiële kleur PTT-codering voor de A en B-draad is rood en blauw, maar dat gaat je met UTP dus niet lukken. Vandaar dat Nick999 aangeeft, dat de te gebruiken kleur niets uitmaakt, zoalang je aan beide kanten maar hetzelfde doet. Elektrische-signalen zijn namelijk “kleurenblind”.:)

Gebruik je RJ 45, dan zou ik het telefoon signaal ook over de twee middelste pennetjes laten lopen.
Bij UTP RJ45 “horen” pen 1 en 2 bij elkaar (een getwist stengetje) en 3+ 6 zijn van hetzelfde stengetje en dan volgt hieruit dat 4 en 5 een paartje zijn (de twee middelste) en rest dus 7 en 8.

Zie eventueel dit topic:
https://community.ziggo.nl/internet-wifi-gebruiken-102/ethernet-kabel-15541/index1.html#post142300
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
DennyW wrote:
Telefoon kan / gaat over slechts twee geleiders. Het best is om voor die twee draadjes er twee gebruiken die twisted zijn. Dus bruin met bruin-wit; oranje met oranje –wit enz..

Op de RJ11 connector komen die twee in het midden. De twee buitenste kan je ook monteren om de kabel –connector-verbinding van meer solide te maken.

Het twisten is om overspraak / inductie invloeden te beperken.

De officiële kleur PTT-codering voor de A en B-draad is rood en blauw, maar dat gaat je met UTP dus niet lukken. Vandaar dat Nick999 aangeeft, dat de te gebruiken kleur niets uitmaakt, zoalang je aan beide kanten maar hetzelfde doet. Elektrische-signalen zijn namelijk “kleurenblind”.:)

Gebruik je RJ 45, dan zou ik het telefoon signaal ook over de twee middelste pennetjes laten lopen.
Bij UTP RJ45 “horen” pen 1 en 2 bij elkaar (een getwist stengetje) en 3+ 6 zijn van hetzelfde stengetje en dan volgt hieruit dat 4 en 5 een paartje zijn (de twee middelste) en rest dus 7 en 8.

Zie eventueel dit topic:
https://community.ziggo.nl/internet-wifi-gebruiken-102/ethernet-kabel-15541/index1.html#post142300


Ik heb alles zo aangesloten, zoals je het beschrijft. Nu krijg ik totaal geen geluid (geen kiestoon). De kabels die er getrokken zijn, zijn nieuw. Deze zijn tijdens de schoonmaak nieuw getrokken. Als ik de telefoon direct aan de modem koppel in de meterkast, dan doet de telefoon het wel.

Internet werkt perfect (145 Mbit/s), tv's geven een kraakhelder beeld.

Rarara, ik weet het niet meer
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Nick999 en Willem-A ook bedankt voor jullie antwoorden!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aliasvos wrote:
Nick999 en Willem-A ook bedankt voor jullie antwoorden!


Graag gedaan. Maar ik begrijp dat het niet werkt? Zijn de stekkers wel goed gemonteerd? Bij het afmonteren van de stekkers gaat er nog wel eens wat mis... Ik heb een paar UTP kabels ontdaan van de stekkers aan een zijde, onder de vloer door getrokken, en voorzien van nieuwe stekkers en dat werkt prima, maar ik zie ook nogal eens anders.
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:
Aliasvos wrote:
Nick999 en Willem-A ook bedankt voor jullie antwoorden!


Graag gedaan. Maar ik begrijp dat het niet werkt? Zijn de stekkers wel goed gemonteerd? Bij het afmonteren van de stekkers gaat er nog wel eens wat mis... Ik heb een paar UTP kabels ontdaan van de stekkers aan een zijde, onder de vloer door getrokken, en voorzien van nieuwe stekkers en dat werkt prima, maar ik zie ook nogal eens anders.


Inderdaad Willem het is nog steeds niet gelukt. Reeds diverse malen stekkers opnieuw gemonteerd. Zowel de RJ45 als de RJ11, maar helaas nog steeds zonder succes.
Nu is het wel zo dat de wcd, waar de aansluiting voor de telefoon komt, uit 2 aansluitingen bestaat. Het internet gedeelte is prima in orde. De ander aansluiting zou dan de telefoon stekker moeten komen. Kan het met die doos te maken hebben?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Heb je niet een telefoon die je kan testen op die doos? Voor een telefoon gebruik je overigens standaard een rj11 stekker.
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:
Heb je niet een telefoon die je kan testen op die doos? Voor een telefoon gebruik je overigens standaard een rj11 stekker.


Ik heb het met 2 verschillende telefoons getest. Beide geven hetzelfde probleem (geen geluid/verbinding). De bedoeling met de kabel is dat er aan de ene kant (de modemzijde) een RJ11 stekker komt voor de telefoon aansluiting. Aan de andere kant een RJ45 in de wcd en aan de andere kant in de telefoon een RJ11.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aliasvos wrote:
Willem-A wrote:
Heb je niet een telefoon die je kan testen op die doos? Voor een telefoon gebruik je overigens standaard een rj11 stekker.


Ik heb het met 2 verschillende telefoons getest. Beide geven hetzelfde probleem (geen geluid/verbinding). De bedoeling met de kabel is dat er aan de ene kant (de modemzijde) een RJ11 stekker komt voor de telefoon aansluiting. Aan de andere kant een RJ45 in de wcd en aan de andere kant in de telefoon een RJ11.


Dit ontgaat me een beetje. Kan aan mij liggen hoor:8 Maar begrijp ik nu dat er 1 kabel naar de betreffende aansluiting (wcd) loopt?

Heb je anders een foto van de binnenzijde van de wcd?

Maar wellicht komen er nog meer reacties...
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:
Aliasvos wrote:
Willem-A wrote:
Heb je niet een telefoon die je kan testen op die doos? Voor een telefoon gebruik je overigens standaard een rj11 stekker.


Ik heb het met 2 verschillende telefoons getest. Beide geven hetzelfde probleem (geen geluid/verbinding). De bedoeling met de kabel is dat er aan de ene kant (de modemzijde) een RJ11 stekker komt voor de telefoon aansluiting. Aan de andere kant een RJ45 in de wcd en aan de andere kant in de telefoon een RJ11.


Dit ontgaat me een beetje. Kan aan mij liggen hoor:8 Maar begrijp ik nu dat er 1 kabel naar de betreffende aansluiting (wcd) loopt?

Heb je anders een foto van de binnenzijde van de wcd?

Maar wellicht komen er nog meer reacties...


Bijgevoegd een foto van een soortgelijke wcd. In de leiding naar deze door lopen 2 kabels. Eén van die kabels (internet) is aangesloten op de bovenste rij en de andere (telefoon) moet op de onderste rij aangesloten worden.

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Oke zo wordt het wat duidelijker. Ik zag dat je het ook over 2 kabels had, maar dacht dus even dat er maar 1 naar de aansluitdoos/wcd ging.

Maar heeft jou aansluitdoos ook 2 rj45 aansluitingen of 1 rj45 en 1 rj11?
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:
Oke zo wordt het wat duidelijker. Ik zag dat je het ook over 2 kabels had, maar dacht dus even dat er maar 1 naar de aansluitdoos/wcd ging.

Maar heeft jou aansluitdoos ook 2 rj45 aansluitingen of 1 rj45 en 1 rj11?


De doos die ik heb heeft 2 RJ45 aansluitingen, dus de kabel die vanuit de wcd naar de telefoon gaat moet aan de ene kant een RJ45 hebben en aan de andere kant een RJ11.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als je ervan overtuigd bent dat de rj11 stekker aan de modemzijde goed is, zou je de andere kant van de kabel los kunnen nemen van de wcd, en de aders aansluiten op een telefoonstekker (binnenzijde) met rj11 aansluiting. De telefoon prik je dan even in de rj11 aansluiting van die stekker. Raak niet de pootjes aan, want dat prikt.

Het is even lastig, maar je kan dan zien of het op die manier wel werkt. Zo ja, weet je dat de fout bij de wcd ligt.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Aliasvos wrote:
Willem-A wrote:
Oke zo wordt het wat duidelijker. Ik zag dat je het ook over 2 kabels had, maar dacht dus even dat er maar 1 naar de aansluitdoos/wcd ging.

Maar heeft jou aansluitdoos ook 2 rj45 aansluitingen of 1 rj45 en 1 rj11?


De doos die ik heb heeft 2 RJ45 aansluitingen, dus de kabel die vanuit de wcd naar de telefoon gaat moet aan de ene kant een RJ45 hebben en aan de andere kant een RJ11.


Ik.heb net nog wat geplaatst, dus onze laatste berichten hebben elkaar gekruist. Maar kijk daar eens naar.

Ik zou er alleen niet voor kiezen de telefoon uit te rusten met een rj45 stekker..
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
Willem-A wrote:
Aliasvos wrote:
Willem-A wrote:
Oke zo wordt het wat duidelijker. Ik zag dat je het ook over 2 kabels had, maar dacht dus even dat er maar 1 naar de aansluitdoos/wcd ging.

Maar heeft jou aansluitdoos ook 2 rj45 aansluitingen of 1 rj45 en 1 rj11?


De doos die ik heb heeft 2 RJ45 aansluitingen, dus de kabel die vanuit de wcd naar de telefoon gaat moet aan de ene kant een RJ45 hebben en aan de andere kant een RJ11.


Ik.heb net nog wat geplaatst, dus onze laatste berichten hebben elkaar gekruist. Maar kijk daar eens naar.

Ik zou er alleen niet voor kiezen de telefoon uit te rusten met een rj45 stekker..


Ik heb je bericht gelezen. Ik ga er mee aan de slag en ik hou je op de hoogte van de vorderingen.
Alvast bedankt!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Graag gedaan. Succes!
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
@Aliavos
Doet de telefoon het wel als deze rechtstreeks is aangesloten op het Ziggo-modem d.m.v. een RJ11-RJ11-snoertje?

Bij het recept voor telefoon over twee geleiders, ben ik uitgegaan van "gewone" analoge toestellen. ISDN-toestellen worden anders aangesloten en werken absoluut niet op een Ziggo-modem.

Voor (analoog) telefoon-gebruik, dien je de twee geleiders in de 8-pologe RJ45 wcd aan te sluiten op pen 4 en 5. Het leuke is dan, dat je hier ook een "gewoon" RJ11 modulair-plugje in kunt steken! (De clipjes zitten in het midden, dus het kan eigenlijk niet fout gaan.) Immers bij analoge telefonie worden ook de twee middelste contacten gebruikt.
(De andere twee worden nog wel gebruikt als er sprake is van een "oude PTT" twee-punts-aansluiting in combinatie met T-65-toestellen; de T-54-toestellen verwachten op een extra pin het belsignaal.) Maar het kan nooit kwaad een 2e draad strengetje van de UPT-kabel te gebruiken om de twee buitenste contacten van RJ11 (dus pen 1 en 4) te verbinden met de pennetjes 3 en 6 op de RJ45 wcd. Hier bedoel ik dus het RJ11 plugje dat in het Ziggo-modem wordt geprikt. Let op sommige Ziggo-modems (of wellicht allemaal) hebben twee telefoon aansluitingen. Gebruikt nr 1.)
Aliasvos
Topicstarter
Level 1
  • 22Posts
  • 1Oplossingen
  • 4Likes
DennyW wrote:
@Aliavos
Doet de telefoon het wel als deze rechtstreeks is aangesloten op het Ziggo-modem d.m.v. een RJ11-RJ11-snoertje?

Bij het recept voor telefoon over twee geleiders, ben ik uitgegaan van "gewone" analoge toestellen. ISDN-toestellen worden anders aangesloten en werken absoluut niet op een Ziggo-modem.

Voor (analoog) telefoon-gebruik, dien je de twee geleiders in de 8-pologe RJ45 wcd aan te sluiten op pen 4 en 5. Het leuke is dan, dat je hier ook een "gewoon" RJ11 modulair-plugje in kunt steken! (De clipjes zitten in het midden, dus het kan eigenlijk niet fout gaan.) Immers bij analoge telefonie worden ook de twee middelste contacten gebruikt.
(De andere twee worden nog wel gebruikt als er sprake is van een "oude PTT" twee-punts-aansluiting in combinatie met T-65-toestellen; de T-54-toestellen verwachten op een extra pin het belsignaal.) Maar het kan nooit kwaad een 2e draad strengetje van de UPT-kabel te gebruiken om de twee buitenste contacten van RJ11 (dus pen 1 en 4) te verbinden met de pennetjes 3 en 6 op de RJ45 wcd. Hier bedoel ik dus het RJ11 plugje dat in het Ziggo-modem wordt geprikt. Let op sommige Ziggo-modems (of wellicht allemaal) hebben twee telefoon aansluitingen. Gebruikt nr 1.)


@DennyW
Het toestel doet het als ik hem direct op de modem aansluit met RJ11-RJ11-snoertje.
Verder begint het voor mij behoorlijk wazig te worden waarom het niet werkt zoals je eerder beschreven hebt.

Uitgelicht topic