PJM v.d. Vooren

Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes

Stom stom stom... Map verwijderd in Thunderbird...

Stom stom stom... Ik gebruik het e-mailprogramma Thunderbird, en heb per ongeluk een map verwijderd in een e-mailaccount en daarna de prullenbak geleegd. Gevolg: alle bewaarde mailtjes in die map zijn nu weg. Ik weet dat het een stomme handeling is, maar is er een handigheidje om de inhoud van die map weer terug te krijgen...?

Piet (die zich wel voor z'n kop kan slaan...). :cry:
19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Ik heb iets in het Engels gevonden:
According to the add-on description, "it should be able also to recover deleted messages from Imap folders, if they're set for offline use". Right-click the folder, Properties, Synchronization tab, and check "Select this folder for offline use" and click Download Now. Once that is done, you should be able to recover deleted messages from IMAP folders, but it may not work if the messages were deleted before the setting was changed.
Also, check the Trash or Deleted Items folder for the account to see if the message is there.

En kijk nog even in je webmail.

https://freeshell.de//~kaosmos/index-en.html#recDelMsg
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Dank voor het meedenken, Be rt. Helaas heb ik de map met de verwijderde mailtjes op deze manier niet meer kunnen terughalen.

Piet.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Misschien nog terug te vinden in de backup, die u natuurlijk geregeld maakt, van uw bestanden.
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Die back-up maak ik inderdaad, maar daar zijn helaas niet alle e-mails in terug te vinden.

Piet.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
PJM van der Vooren wrote:
Die back-up maak ik inderdaad, maar daar zijn helaas niet alle e-mails in terug te vinden.

Alle emails die in die map zaten bij de laatste backup kunt u via een herstelprocedure terugzetten. De latere zijn definitief verloren, helaas.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
PJM van der Vooren,

als u de prullenbak leegt, "Weet u het zeker? Ja!", is er echt nog maar één manier om bestanden/mail terug te halen. Uit een back-up. Als niet alle bestanden/mails daar in zitten maar u weet nog wel een beetje waar het over ging staan zou u aan de verzenders/ontvangers kunnen vragen of zij de mail opnieuw willen sturen of terugsturen. Het is als in het echte leven, zodra de vuilniszak is opgehaald kunt u niks meer uit de zak halen. Mooier kunnen we het niet maken en dat geldt overigens niet alleen voor de e-mail client Thunderbird maar voor alle prullenbakken op uw computer, leeg is leeg...

Ps Zie dat Jan F. me net voor was; wat hij (ook) zegt dus.
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Na veel zoeken ben ik erachter gekomen dat er een soort back-up zit in Thunderbird. Daardoor is het mogelijk om een groot deel van de verwijderde e-mails alsnog terug te halen.

In de zoekbalk bovenin dient een trefwoord opgegeven te worden. Men krijgt dan een overzicht van alle huidige en verwijderde e-mails die dat trefwoord bevatten. Links op de pagina verschijnt dan de mogelijkheid om e-mails eventueel te filteren. In het midden staat 'E-mail openen als lijst'. Als men hierop klikt komt er in lijstvorm een overzicht van alle e-mails. Door middel van het klikken met de rechtermuisknop op een of meerdere e-mails kan men deze indien gewenst verplaatsen naar een andere map. En voila: klaar is kees! De eerder verwijderde e-mails zijn dan weer beschikbaar.

Piet.
Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
PJM van der Vooren
Handige feature van Thunderbird. Bedankt voor de terugkoppeling, die zal ook voor veel andere gebruikers van nut kunnen zijn.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Raar! Ik denk dat er wat anders aan de hand is (bijv. dat ze in een andere prullenmap off-line nog wel beschikbaar waren, versleept ofzo en misschien dan alleen de on-line prullenbak leeggemaakt of andersom etc. etc.) want als je mails uit een prullenbak weghaalt ('Prullenbak legen?' > 'Ja!') zijn die mails echt niet meer uit die prullenbak terug te halen. Maar goed, is niet meer relevant.

Fijn dat je de mails hebt kunnen redden! :thumbsup_tone1:
PJM v.d. Vooren
Topicstarter
Level 9
  • 336Posts
  • 41Oplossingen
  • 92Likes
Hoi junior,

Als ik jouw redenering zou volgen zou dat toch betekenen dat de mails ook nog beschikbaar zouden moeten zijn in Mail (Windows 10) en Webmail? Ook daar waren ze echter niet meer aanwezig. Alleen in Thunderbird kon ik ze op de beschreven manier terughalen.

Het belangrijkste is natuurlijk dat ik veel e-mails weer terug heb.

Piet.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
PJM van der Voore wrote:
Het belangrijkste is natuurlijk dat ik veel e-mails weer terug heb.
Exact! :smiley:
Quado

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,
In webmail van Ziggo heb ik per ongeluk ook mijn mails weggegooid (maar stuk of 100). Zijn die ergens nog terug te halen, prullenbak ook geleegd!
Of is weggegooid idd weg?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Quado

Als je in de webmail alles hebt weggegooid en je hebt zelf geen backup gemaakt is alles weg.
Het is het handigste om met een email client via POP3 alles binnen te halen, dan kun je er makkelijk een backup van maken.
Wil je ook IMAP gebruiken kun je POP3 de opdracht geven om nog een kopie achter te laten voor het aantal dagen wat je zelf invult.
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Be rt wrote:
Quado

Als je in de webmail alles hebt weggegooid en je hebt zelf geen backup gemaakt is alles weg.
Het is het handigste om met een email client via POP3 alles binnen te halen, dan kun je er makkelijk een backup van maken.
Wil je ook IMAP gebruiken kun je POP3 de opdracht geven om nog een kopie achter te laten voor het aantal dagen wat je zelf invult.


De laatste zin begrijp ik niet zo goed Be rt. Gebruik jij POP3 en IMAP naast elkaar? ...en dat POP3 het handigste is, dat is erg persoonlijk volgens mij. Ik vind POP3 totaal niet handig, omdat ik meerdere apparaten gebruik en overal dezelfde mappenstructuur en inhoud wil hebben. Daarnaast heb ik lokaal mappen waar ik in archiveer. En die mappen, als ook de 'live' IMAP(pen) lopen keurig mee in de back-ups en dus kan ik naar hartelust per ongeluk mails weggooien. Zowel in webmail als ook in de mailclient, dat is immers hetzelfde bij IMAP.

Gebruik je alleen webmail en geen lokale mailclient (Outlook, Mail, Thunderbird etc.) dan is weg vaak ook echt weg. Je provider maakt in de meeste gevallen géén back-up van je mailboxen.
Quado

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik gebruik alleen POP3, haal alles binnen (via Outlook), gooi "binnen" het een en ander soms wel weg, maar kan dan zo nodig altijd nog op de webmail zoeken naar wat ik misschien 'binnengehaald' heb weggegooid, wat minder slim was.
Geef bij instellingen op webmail/Outlook aan, dat er niets weggegooid mag/moet worden.
Dus ben ik bang dat ik vandaag op webmail verkeerd 'schakelde'!
Pas net Ziggo-mail-cliënt dus . . . ff wennen :upside_down: !
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Ieder doet het op zijn eigen manier Quado.

Ik heb zelf nog nooit iets niet kunnen terughalen [en ik druk ook echt wel eens dom op 'verwijderen'en 'Ja!'] en dat heeft niet met POP3 of IMAP te maken, wél met het feit dat ik om het uur even automatisch via Wifi een 'incrementele back-up' (verschillen tov. de vorige back-up) maak en ook af en toe test of het terugzetten werkt. Overigens heb ik ook wel eens pijn gehad hoor, was ineens 3 jaar foto's kwijt toen ik nog geen regelmatige back-ups maakte. Daar heb ik snel van geleerd. :smile:

Outlook .pst wordt overigens keurig meegenomen in een back-up, je on-line omgeving ((web)mailbox) uiteraard niet en daar zie je het voordeel van IMAP tov. POP3. IMAP is on-line hetzelfde als off-line en dus back-up je alles wat je ziet. POP3 kun je lokaal zaken verwijderen die on-line blijven staan en andersom. Dat kan dus wel eens misgaan, zoals je hebt ervaren.

Overigens met dit soort foutjes went het snel denk ik! :sunglasses: :wink:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Be rt schreef: "Wil je ook IMAP gebruiken kun je POP3 de opdracht geven om nog een kopie achter te laten voor het aantal dagen wat je zelf invult."
junior schreef: "De laatste zin begrijp ik niet zo goed @Be rt . Gebruik jij POP3 en IMAP naast elkaar? ...en dat POP3 het handigste is, dat is erg persoonlijk volgens mij."

Mijn uitleg en werkwijze al 20 jaar, alles op een hoofdcomputer/laptop POP3, met een kopie achterlaten van 100 dagen, met een regelmatige backup.
Op één of andere tablet, telefoon en laptop enz. IMAP om één en ander overal te kunnen zien en om 100 dagen terug te kunnen kijken en, als het nodig is te reageren op een mail, met een kopie naar mezelf, dan komt het vanzelf weer in de POP3 backup.
Natuurlijk in deze jaren af en toe een harddisk crash gehad waar niets meer op terug te halen viel of een virus die alles platgooide in de tijd dat het er nog echt heftig aan toeging, maar nooit een mail of een contact kwijtgeraakt.

Wel even afkloppen op heel hard hout natuurlijk.:relaxed:
junior

Level 10
  • 443Posts
  • 19Oplossingen
  • 99Likes
Vooral dat laatste Be rt, haha... knock knock!

Ps 20 jaar terug gebruikte ik ook POP(3) hoor. :wink:
Quado

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank voor wijze raad en zoals Junior schrijft: zal snel wennen met dit soort 'vergissingen'!
Fijne feestdagen!

Uitgelicht topic