Dr.Drax

Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Stof op aanzuiging fan Next

Ik heb alweer een tijdje de Next box naar alle tevredenheid overigens.

Alleen kwam ik er tijdens het stofzuigen achter dat links op de bovenkant een stof berg zich had opgebouwd bij de ingang/aanzuiging van de fan.

Aan de onderkant was het nog veel erger.

Ik denk wel om de next optimaal te blijven koelen dat dit wel bij gehouden moet worden.

Kunnen hier geen filters geplaatst worden oid ?

(Jammer genoeg geen foto gemaakt.)

38 Reacties 38
Verwijderd account
Niet van toepassing

Ik stofzuig 2x per week en heb hier geen last van 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

De meeste fans blazen warme lucht naar buiten.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Ik ben sowieso geen fan van fans.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
hanh wrote:

De meest fans blazen warme lucht naar buiten.

 

Inderdaad.

….maar als het apparaat in een stoffige omgeving/hoekje staat, gaan de luchtingangen ( gaten/kiertjes/sleuven/… ) wel stiekem vol zitten. Een oplossing is om regelmatig om het apparaat te stofzuigen.

Let u wel op, dat als u rechtstreeks de stofzuiger op de fan-opening zet, de kans groot is dat u de fan over zijn toeren jaagt, waardoor de kans groot is dat deze gaat brommen/piepen of snel verouderd en dan eerder dan verwacht gaat brommen/piepen.
Ik zet de fan altijd met een rietje ( plastic dus ook qua elektriciteit veilig ) ‘vast’, voordat ik met de stofzuiger in de buurt van de ventilator kom.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Kan anders best leuk geluid geven hoor Pasi: wwwwwhhhhhoeoejjjjjjjjjffffffffffzzzzzzzshshshshsssssss (evt gevolgd door: <klèènngggg>)

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Dolfff wrote:

...wwwwwhhhhhoeoejjjjjjjjjffffffffffzzzzzzzshshshshsssssss (evt gevolgd door: <klèènngggg>)


Iiiiiiiiii, dat klinkt nergens naar. Zo krijg je geen fans hoor.

Dr.Drax
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Fijn dat er met zoveel humor gereageerd wordt , maar als deze fan dicht zit en de next vast loopt door hitte zal het voor Ziggo wat kostbaar zaakje worden denk ik.

Ik heb het vaak met laptop fans gezien die dicht zitten en maar miepen dat ze bsod`s voor de kiezen krijgen.

De next zuigt boven en onder lucht dmv slakkenhuis coolertje aan zo lijkt maar een lucht uitgang heb ik nog niet gevonden dus zal intern over een koelblokje blazen.

@Pasi jij snap het

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
Dr.Drax wrote:

Fijn dat er met zoveel humor gereageerd wordt , maar als deze fan dicht zit en de next vast loopt door hitte zal het voor Ziggo wat kostbaar zaakje worden denk ik.

Ik heb het vaak met laptop fans gezien die dicht zitten en maar miepen dat ze bsod`s voor de kiezen krijgen.

De next zuigt boven en onder lucht dmv slakkenhuis coolertje aan zo lijkt maar een lucht uitgang heb ik nog niet gevonden dus zal intern over een koelblokje blazen.

@Pasi jij snap het

 

Dat is een ‘eigenschap’ van het ontwerp. ‘By design’ zoals een groot bedrijf dat noemt .

Apparatuur die behoorlijk warm wordt, zet ik altijd graag met extra voetjes iets hoger op poten. Zo kan de onderkant makkelijker gekoeld worden en kan er makkelijker lucht aangezogen worden. Tevens raakt het zo minder gauw met stof verstopt én is het stof er ook zo onder weg te zuigen.

Leetjuh90

Level 2
  • 112Posts
  • 12Oplossingen
  • 19Likes
Dr.Drax wrote:

Ik heb alweer een tijdje de Next box naar alle tevredenheid overigens.

Alleen kwam ik er tijdens het stofzuigen achter dat links op de bovenkant een stof berg zich had opgebouwd bij de ingang/aanzuiging van de fan.

Aan de onderkant was het nog veel erger.

Ik denk wel om de next optimaal te blijven koelen dat dit wel bij gehouden moet worden.

Kunnen hier geen filters geplaatst worden oid ?

(Jammer genoeg geen foto gemaakt.)

 

Wauw dit ben ik nog niet tegengekomen! Waar heeft u de NEXT staan dat hij dan zoveel stof aan kan trekken? Zelf heb ik hem open en bloot op een plank liggen bovenop een gameconsole. Op het feit dat beide apparaten op elkaar flink warm kunnen worden na heb ik geen last van stof laat staan stof ophoping.

Zoals hier al gezegd word om de zoveel tijd een keer het kastje stofzuigen. Vooral als je huisdieren hebt. Dit adviseerde ik ook altijd bij klanten met een MXL. Maar ik had echt niet verwacht dat dit bij de NEXT ook een probleem kon zijn. 

Een bus perslucht doet ook wonderen. Alleen opletten dat u dan niets wat kwetsbaar is kapot spuit.

 

L.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

@Dr.Drax

De next zuigt boven en onder lucht dmv slakkenhuis coolertje aan zo lijkt maar een lucht uitgang heb ik nog niet gevonden dus zal intern over een koelblokje blazen.

ja, zoveel weet ik er ook niet van…..

Schreef nl.

De meeste fans blazen warme lucht naar buiten.

Schiksie

Level 11
  • 550Posts
  • 63Oplossingen
  • 119Likes

Dit zou een reden kunnen zijn om toch iedere week even te stofzuigen 

Help mijn Mediabox heeft de kat opgegeten……….


 

 

mathhein

Level 16
  • 1919Posts
  • 11Oplossingen
  • 1065Likes

Gewoon wederom voor actieve koeling gekozen door de ontwerpers en LG naar ik aanneem tja waarom zo een klein decodertje de Next uitrusten met een potentiële herriemaker ...fannetje...slecht ontwerp.Passieve koeling had hier meer op zijn plaats geweest en was zeker beter geweest lees maar eens in het openbare gedeelte van de Mediabox Next over de vele klachten betreffende geluid en piepende Next alles het gevolg van een minder ontwerp en dito klein ventilatortje in de NEXT. Zoals ook Dolf hier al aangeeft ook ik ben geen Fan van dit ontwerp en wederom een gemiste kans van Ziggo wat dat betreft helaas maar dit is wel een feit.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Dit IS het openbare gedeelte @mathhein 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
mathhein wrote:

Gewoon wederom voor actieve koeling gekozen door de ontwerpers en LG naar ik aanneem tja waarom zo een klein decodertje de Next uitrusten met een potentiële herriemaker ...fannetje...slecht ontwerp.Passieve koeling had hier meer op zijn plaats geweest en was zeker beter geweest lees maar eens in het openbare gedeelte van de Mediabox Next over de vele klachten betreffende geluid en piepende Next alles het gevolg van een minder ontwerp en dito klein ventilatortje in de NEXT. Zoals ook Dolf hier al aangeeft ook ik ben geen Fan van dit ontwerp en wederom een gemiste kans van Ziggo wat dat betreft helaas maar dit is wel een feit.

 

Dolfff wrote:

Dit IS het openbare gedeelte @mathhein 


Schrijft @mathhein dan iets wat nog niet bekend was? Ziggo dacht gewoon snel winst te kunnen maken, door een oude voorraad mediaboxen te kopen ( = door te schuiven ) en die met veel bombarie als de nieuwe NEXT uit te brengen. Dat ze daarna op de rem hebben moeten trappen, omdat de box toch niet zoals verwacht werkt en Ziggo de uitgave moest beperken is ook geen geheim. Dat Ziggo nu een stap verder maakt is ook te verwachten.

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Onze Next is als hardware en wordt qua software ontwikkeld door Liberty Global. Moeder van Ziggo, Telenet BE en UPC Zwitserland, etc.

Dr.Drax
Topicstarter
Level 7
  • 147Posts
  • 2Oplossingen
  • 15Likes

Even als de VIRGIN MEDIA TV V6 gebakje, maar dat zonder hdd, zodat je daar wel tijdens reclame door kan shufflen .. afijn.

De koeling lijkt een aanzuiging te hebben maar geen uitgang, de next staat bij mij gewoon vrij in het audio meubel, met de stofzuiger/compressor/longen/methaan burst/vacuümpomp , is dit makkelijk weg te halen maar goed je zal het maar niet in de gaten hebben,

Wanneer kijk je nou onder next als je langs loopt en het koelblok zit dicht, dan zal je 4k 60fps stream toch ook wat moeilijk lopen lijkt me.

Bij die horizon grind-tegel kan je het tenminste nog zien dat ie dicht zit, zoals hierboven een gedeelte van je huisdier er aan de zijkant uitsteekt.

Ik had idd ook liever een passief koelblok aan de achterkant gezien met een paar heatpipes maargoed er zal iemand over na gedacht hebben.

En als die dan te warm geworden is , en je partikels ziet, terug sturen maar ? hmmmm

Geen wereld schokkende problemen maar toch ...

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21923Likes

@Dr.Drax schreef: “Even als de VIRGIN MEDIA TV V6 gebakje, maar dat zonder hdd, zodat je daar wel tijdens reclame door kan shufflen  .. afijn.”

Begrijp ik je goed? Dan neem je het op, op de hdd van de V6 en kun je doorspoelen.
Als je de programma's hier bewaard in de cloud, kun je ook alles doorspoelen, ik zie geen verschil.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes
Pasi wrote:
mathhein wrote:

…. lees maar eens in het openbare gedeelte van de Mediabox Next over de vele klachten...

 

Dolfff wrote:

Dit IS het openbare gedeelte @mathhein 


Schrijft @mathhein dan iets wat nog niet bekend was?

Nee hoor maar hij verwees ernaar waardoor het lijkt of hij dacht dat dit het gesloten deel was. Ik dacht: toch even op scherp zetten voordat hij WEL dingen hier meldt die niet mogen.

charleyr

Level 10
  • 444Posts
  • 28Oplossingen
  • 211Likes

Veel commotie om stof in de Next, door een fan?
Wij hebben een hond in huis, normaliter stofzuig ik bijna elke dag en afstoffen van apparatuur geschiedt zeker 1 a 2 maal in de week.
Mijn reciever staat op een plankje en daar boven op de next op een plankje en het is een kleine moeite om apparatuur die je in bruikleen hebt, ook mee te nemen in je reguliere schoonmaak activiteiten in huis.
Zo sta ik erin, geen kritiek naar de aanmeld(st)er in kwestie maar meer een algemene opmerking.
Veel zaken aan apparatuur kan je zelf preventief voorkomen , dat geldt voor alle apparatuur in huis.

 

Uitgelicht topic