jmeulstee

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

spamfilters lijken niet goed te werken

Nog altijd hebben enkele van mijn geadresseerden bij het ontvangen van mijn verzonden mail een spamprobleem, lijkt het. Eerder al heb ik ook onderstaande tip gekregen.
Wordt een e-mail onnodig als spam gezien, dan kan bij de meeste e-mail clients bijvoorbeeld Outlook) de afzender toegevoegd worden aan de zogenaamde "whitelist". In Outlook wordt dit gedaan door met de rechtermuisknop op het betreffende bericht te klikken en onder "Ongewenste e-mail" te klikken op "Toevoegen aan de lijst met veilige geadresseerden".
Echter nog altijd zijn er via (kpn)planet en hetnet, maar ook via wxs, telfort, online en xs4all bepaalde geadresseerden die mijn mail niet of alleen als spam ontvangen. Heel irritant, vooral omdat ik zelf geen melding hiervan krijg. Wat kunnen we hier nu aan doen????
13 Reacties 13
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het probleem ligt aan de ontvangende kant. Daar krijg je geen automatisch bericht van.
Kunnen de ontvangers hun SPAM Filter niet laten leren dat berichten van jou voortaan niet in de SPAM Folder thuishoren?
Verstuur eens een Email in plain text zonder evt handtekening. Gaat dat wel goed?
Zo ja: Dan proberen met handtekening, als je die hebt. Etc. Al doende kom je nog eens ergens achter.

Let op: je hebt het ook over helemaal niet ontvangen, dus ook niet in de SPAM Folder. Dat kan een ernstige zaak zijn.
Meer detail is dan beslist nodig voor verder onderzoek.

Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Gaat het om mail van een Ziggo email-adres? Of iets anders?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
jmeulstee
Ik naam zomaar aan dat het over een Ziggo afzendadres ging.
Dat was niet goed.
jmeulstee
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het gaat wel degelijk om verzending via een Ziggo-adres.
Gek genoeg komen de meeste mails bij de geblokkeerde adressen wel via webmail aan.
Dan zou het ook in Outlook moeten zitten??? Ik heb daar al eerder gezocht, maar kan geen instellingen vinden die ik kan aanpassen om bepaalde filters bij anderen uit te zetten, toch???
Ik hoop ook nog steeds dat het bij de ontvangers zit, maar...?????
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Het wordt wat vaag nu.
Gek genoeg komen de meeste mails bij de geblokkeerde adressen wel via webmail aan.

De meeste, maar niet allemaal? Waarin wordt afgeleverd: in Inbox of SPAM Folder?

Je gebruikt ook Outlook. Hoe is daarmee de score aan de ontvangende kant?

Ik denk dat je wat gerichte tests moet doen samen met een ontvanger.
Probeerde je dit al:
Verstuur eens een Email in plain text zonder evt handtekening. Gaat dat wel goed?
Zo ja: Dan proberen met handtekening, als je die hebt. Etc. Al doende kom je nog eens ergens achter.


Gr Han
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Gebruik je de Ziggo SMTP server in outlook? Of een andere?
Laat de ontvangende partij even in de headers van je mail kijken. Spamfilters geven daarin vaak wel aan, waardoor ze getriggerd worden.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Tja webmail verzenden of vanaf een mailclient.

Daar zitten verschillen in bijv ip adres en alles daaromheen.

Dan kan het zijn dat filters aan ontvangende partij, bij mails vanaf een mailclient verzonden een te hoge spam waarde geven omdat ipadres al dan niet op een black list staat, maar vaker minstens op een greylist.

Ziggo heeft een aantal waarden voor mail in hun ns records staan, die worden dan uitgelezen door deze filters en afhankelijk van diverse waarden en instellingen gebruikt om een spam via spamfilters te zetten.

Je kan met watismijnip.nl vanaf je aansluiting zien wat je ip is en checken of die blacklisted is enz. Dit vooral als je uitgaande mails (bijna) helemaal niet meer aankomen, dan moet ziggo een delist aanvragen voor jou ip enz enz


Je ziet het verschillende mogelijkheden waar ziggo wel of niet e.a. kan doen.
Maar dan hebben ze info's van jou nodig.

De mailheaders bijv van beide wel en niet werkende zoals deze aankomt bij ontvanger kan je hier of aan support posten..

Is je ip blacklisted dan zullen diverse filters je mail gewoon domweg blokken en al vaak geen eens meer melden mede omdat dit resources kost.

Heb je aan verzender kant verouderde software / hardware kan het ook zijn dat je mailverkeer of geheel niet meer werkt of maar half, dit wegens steeds nieuwere veiligheids settings en regels zoals bijv gebruikte tls versie enz
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Hier staan een aantal tips die kunnen voorkomen dat spamfilters aanslaan op de gestuurde mails.

Ik zie bij andere providers dezelfde vragen en opmerkingen komen over de spamfilters.

Er worden overal nieuwe spamfilters geïnstalleerd, om nieuwe spamtechnieken tegen te houden, en deze kunnen nog wel eens te strak staan in het begin.

Diegenen die je mail niet in hun inbox krijgen, kunnen dit aangeven bij het abuse team van hun provider.
b.v. abuse@ziggo.nl

of abuse@kpn.com
https://www.kpn.com/service/internet/veilig-internetten/abuse.htm
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
De ontvangen partij kan e.a. zien in de headers van mail, indien spam staat er best vaak ook info info en die is belangrijk.
Gewoon ook naar meerdere ontvangers met verschillende maildiensten sturen.
Dat is ook belangrijk dan weet je of het aan verzenderkant of ontvanger kant fout gaat.

Het geeft namelijk als er aan verzendkant zaken niet op orde zijn geen ( of in ieder geval weinig) zin bij de ontvangers e.a. te willen regelen en hun dienst abuse enz aan het werk te zetten. ( kan bij echt niet op orde zijn aan verzender kant soms zelf negatief uitpakken)

Er zijn diverse mogelijkheden je uitgaande mail te testen ook gratis / half gratis bij online diensten, handiger is eerst waar je mails heen wil verzenden dat ze aan moeten komen daar simpel testen en gewoon om een relpy vragen enz, waar men de mailheaders dan in de mail plakt.

Want Abusediensten zijn zelden snel met afhandeling bij problemen niet aankomende mails , als jezelf e.a. aan voorwerk gedaan hebt is het ook lastiger bij duidelijk aanwijzingen je te negeren enz.

Abuse diensten zijn duur in personeel en vaak alleen het hoognodige doet men, vooralsnog is mijn ervaring met > 20 jaar IT en diverse contacten met diverse Abuse diensten.
Erger is als men een melding bij abusedienst doet van e.a. dan wil en dwingt men vaak dat je hun werk doet namelijk erg veel uitzoeken en van alles en nog wat aanleveren.

Of je dat wil moet jezelf weten, bij e.a. is men overigens verplicht zaken te regelen ook met weinig maar wel genoeg voor bewijs info zover ik weet. ( of dat bij gewoon spam en/of mail niet aankomen ook zo is weet ik niet)

De automatische blacklists / abuselists enz, zijn vooral zo snel en mede uit noodzaak ontstaan omdat de manuele abuse diensten niet goed bleken te werken! vergeet dat niet..

Overigens dat veel van de spamfilters steeds strakker gaan staan met
alle echtheidswaarmerken tegen e-mailphishing (DMARC, DKIM en SPF)
Wat daadwerkelijk het geval is moet de maildienst hier e.a. beter gaan regelen instellen en hulp gaan bieden verwacht ik zo

EN gebruik je verouderde mailclients of settings is het simpel daarvan zullen bij meer en meer mails compleet geblokt gaan worden soms al binnen je eigen netwerk.
Dit omdat ze niet meer veilig zijn!:wink:

ONtopic voor :
Misschien voor topicstarter hier zijn outlook versie en welk systeem windows enz gebruikt enz. waar de mails aankomen even in de header te kijken bijv welke tls versie en cipher enz.
BIJ de webmail van ziggo gaat mail met juist cipher en tls versie de deur uit zo ook klopt het ipadres waarmee verzonden wordt daar wel en zal dus meestal nog goed gaan.

Men is bijv. gelukkig begonnen met TLS 1.0 en onveilige ciphers te blokken bij steeds meerdere partijen en systemen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Was in mijn bovenstaande mail vergeten de link te plaatsen.

Hier staan een aantal tips die kunnen voorkomen dat spamfilters aanslaan op de gestuurde mails.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550-552-foutmelding-waarom-kan-ik-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Thanks Bert
Gaat niet allemaal altijd van een leien dakje daar.
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/550-552-foutmelding-waarom-kan-ik-geen-e-mails-naar-ziggo-klanten-sturen-17063/index4.html#post205920

Ik wil nog even opmerken soms is dit alles frusterend en moet je je geduld beter maar niet verliezen of beter dan workarrounds zoeken.
Voorbeeld bij een firmanaam komt het woord play met spatie naar voren, daar kan je de firmanaam niet te vaak als play spatie in mail naar voren laten komen. maar play-firma of playfirma gebuiken kan dan weer net even genoeg zijn om mail wel doro filters heen te laten.( het is niet een gok of andere soort firma met bad reputatie maar toch blokt een filter dan)

Overigens filters die op woorden filteren, houden daardoor ook best veel mails tegen die eigenlijk wel in orde zijn, en daarvoor moet dus een ieder de spam box blijven checken. ( Facturen en texten van rekening betalen enz krijgen een afwaardering in diverse filters, soms als deze wat slimmer zijn alleen in combinatie met overige waarden namelijk dat die email niet van een vertrouwd emailadres verzonden kan zijn enz.)


Hulpjes in Engels ze hebben er daar meerdere:
https://mxtoolbox.com/whatismyip/

https://mxtoolbox.com/blacklists.aspx

https://mxtoolbox.com/EmailHeaders.aspx

https://mxtoolbox.com/deliverability
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Ach, alle dynamisch uitgedeelde ip s staan op sommige van deze blacklist. Echter, zolang je een gewoon via de Ziggo smtp verstuurt, speelt dat geen rol. Immers de Ziggo servers worden tegen het licht gehouden van de blacklist, niet je eigen IP.
Dat speelt pas als je een eigen mailserver voor uitgaande mail zou hebben op je eigen IP. maar dat speelt hier niet.

Ik heb het al gezegd, maar vraag de ontvanger eens in de headers te kijken waarom het als spam wordt aangemerkt. Dat helpt je verder, dan wild guesses.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Staat echt een aantal keren genoemd klopt en is nog geen reactie op dus kan ieder hier alleen maar Gues..


Ik heb het al gezegd, maar vraag de ontvanger eens in de headers te kijken waarom het als spam wordt aangemerkt. Dat helpt je verder, dan wild guesses.

Uitgelicht topic