AvdM

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes

SMTP-server Ziggo blokkeert uitgaande e-mails

Hai,
Sinds enkele dagen krijg ik met enige regelmaat een pop-up bij het versturen van e-mail via Thunderbird. Bij het verzenden maak ik gebruik van de SMTP-server van Ziggo.

De pop-up vermeld:
An error occurred while sending mail. The mail server responded: Message refused by spam filter (node=smtp6.tb.mail.iss.as9143.net
msg-id=1ff1P4-0003RV-16). Please check the message and try again.

Vanmorgen heb ik gebeld met de helpdesk. Het bleek dat er geen spamblokkade was van mijn account. Tijdens het gesprek met de helpdesk was het probleem even weg, maar nu krijg ik de pop-ups weer bij elke keer als ik wat wil versturen.

Heeft iemand suggesties wat hier aan de hand is?

Groet,
Arjan
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Arjan, goed om te lezen dat de problemen al zijn verholpen!

Mocht dit probleem toch weer terugkeren zou ik je adviseren om dit topic over 550 meldingen eens door te nemen, het kan best zijn dat een spamfilter op je handtekening heeft gereageerd en dat kan nagekeken worden door Abuse (wanneer het probleem actueel is).

Bekijk in context

22 Reacties 22
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
AvdM,

die melding krijg ik met Thunderbird als ik vergeet iets in de regel onderwerp te plaatsen. Misschien heeft U deze ook leeg gelaten.

Succes.
AvdM
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Sparco,
Bedankt voor uw reactie.
De onderwerp regel is bij mijn e-mails tot nu toe niet leeg. Helaas is uw suggestie dus geen oplossing voor mijn probleem.
Mocht u nog andere suggesties hebben, dan hoor ik het graag.
Met vriendelijke groet,
Arjan
RobertKoopman

Level 7
  • 915Posts
  • 86Oplossingen
  • 253Likes
Een handtekening met een url erin geeft ook wel eens problemen.
Gebruik je dat?
AvdM
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Robert,
Ja, dat klopt, die gebruik ik.
Echter, waarom zou dat een probleem zijn? De URL is naar de website van mijn eigen bedrijf.
Tevens staat er trouwens mijn eigen e-mailadres in vermeld. Is dat ook een probleem?
Groet,
Arjan
Boompieapp

Level 1
  • 431Posts
  • 11Oplossingen
  • 26Likes
Wellicht heb je hier wat aan:

https://community.ziggo.nl/e-mail-103/te-verzenden-email-reply-soms-geweigerd-door-ziggo-mailserver-1836
Sparco1955

Level 16
  • 1781Posts
  • 171Oplossingen
  • 458Likes
AvdM,

indien U de ondertekening in HTML modus heeft staan, probeer dan eens de optie "platte tekst"
Dit wil nog weleens helpen bij starre spamfilters.

Succes.
AvdM
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Beste Boompieapp,
Die had ik inderdaad gelezen. De uitgaande e-mail gaat via poort 587. Daarmee log ik in met gebruikersnaam en wachtwoord.
Helaas bood het artikel geen oplossing.
Groet,
Arjan
AvdM
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hai,
Het gemelde probleem bleek een voorbode van een gehele blokkade van mijn e-mailaccount. De gehele blokkade komt met de mededeling:
An error occurred while sending mail. The server responded:
Beveiligings alarm! account is geblokkeerd voor uitgaande e-mail.
Please check the message recipient "" and try again.

Na het wijzigen van mijn wachtwoord zijn alle problemen opgelost. Ten minste....voorlopig. Dit heb ik helaas nu al meerdere keren gehad.
Dat het nu weer werkt is eigenlijk niet bevredigend.

Sparco©1963: Helaas kan ik dus jouw suggestie niet meer testen, omdat het probleem niet meer reproduceerbaar is. Je suggestie zal ik onthouden voor volgende keer, want die komt ongetwijfeld.

Groet,
Arjan
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi Arjan, goed om te lezen dat de problemen al zijn verholpen!

Mocht dit probleem toch weer terugkeren zou ik je adviseren om dit topic over 550 meldingen eens door te nemen, het kan best zijn dat een spamfilter op je handtekening heeft gereageerd en dat kan nagekeken worden door Abuse (wanneer het probleem actueel is).
AvdM
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 3Likes
Hai Mark,
Bedankt voor je suggestie. Die hou ik in gedachte!
Groet,
Arjan
Gebruik Geen Ku

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb ditzelfde probleem gehad, ook opeens mijn account geblokkeerd voor SMTP. Met de service desk gebeld, kreeg toevallig iemand met meer rechten aan de lijn, die heeft het geheugen van de spamfilter gereset en het probleem was gelijk opgelost. Blijkbaar gebruikt Ziggo een Bayesian filter o.i.d. dat erg scherp staat afgesteld en soms verkeerde dingen leert.

Sommige van de tips hierboven zijn nuttig, maar hoe absurd is het dat we workarounds aan het verzinnen zijn om gewoon e-mail te versturen?! Als we censuur door ISPs normaal gaan vinden, dan is het einde zoek.
Franks45

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bij ons hetzelfde probleem.

SMTP zonder enige aankondiging geblokkeerd. Na een lang gesprek met de 'helpdesk' afgesproken dat ik een reactie zou krijgen van de ict deskundigen. Een week later een brief ontvangen met het bericht dat er 'een zeer sterke aanwijzing is dat uw e-mailadres misbruikt wordt zijn wij genoodzaakt om het versturen van e-mail via een SSL verbinding te blokkeren voor uw e-mailaccount. In deze brief leest u hoe u deze blokkade kunt opheffen'.
Waar deze zeer sterke aanwijzing uit bestaat kon men me niet vertellen, maar deze aanwijzing was blijkbaar belangrijk genoeg om m'n bureau enkele dagen van e-mail verkeer los te koppelen.

Het 'opheffen' van de blokkade bestaat uit het opnieuw instellen van de wachtwoorden, waarna het account direct weer werd geblokkeerd. Na lang doorvragen verwees een andere geduldige helpdeskmedewerkster met even weinig kennis van zaken me eerst naar dit forum (welke professionele organisatie verwijst z'n klanten voor technische ondersteuning naar een forum van goedwillende amateurs?) en gaf me uiteindelijke het mailadres abuse@ziggo.nl waar een volgende medewerker 'de reputatie ge-reset heeft' van een van onze domeinnamen.

Nu slaat de spamserver niet meer aan, maar voor hoe lang... Zeer onprofessioneel en ik heb iets dergelijks bij vorige providers (xs4all en ipact), niet eerder meegemaakt. Dagenlang geen mail kunnen versturen is voor thuisgebruik eigenlijk al niet meer acceptabel, laat staan voor professioneel gebruik.

Xs4all kon in onze straat geen goede snelheid leveren, maar hun netwerk is ondertussen ge-upgrade dus als er weer problemen zijn zal ik teruggaan naar xs4all.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Franks45 schreef: "(welke professionele organisatie verwijst z'n klanten voor technische ondersteuning naar een forum van goedwillende amateurs?)"

Dat is deels waar, goedwillende amateurs, die kunnen niet in de systemen kijken, maar daarnaast zijn hier Ziggo moderators actief die veel dieper in de systemen kunnen kijken en de weg weten en directe contacten hebben binnen de Ziggo troubleshooting afdelingen.
Zij komen minstens eens in de paar werkdagen langs in ieder topic, zo nodig vaker als er urgente zaken spelen.

Heb je een zakelijk account voor professionals of een consumenten account?
Bij een zakelijk account heb je uitgebreidere service dan bij een consumenten account en een andere helpdesk.
Franks45

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Als dit het platform is waar ZIGGO zijn officiële support verleent zou ziggo dat moeten aankondigen, vooral omdat de mensen aan de telefoon inhoudelijk niet zo veel antwoorden hebben op technische vragen.

Dan heb ik een vraag voor de ziggo mensen: waarom voeden jullie je spamfilter met blijkbaar onbetrouwbare informatie: gerapporteerde spam. Het is voor spammers eenvoudig om als afzender een fout e-mailadres op te even. Dus op deze manier gefilterde spam zal vaak ten onrechte uitgefilterd worden.
Vandaar ook mijn vraag die ik een paar weken geleden al gesteld heb: hoe weten jullie dat er via mijn domeinnaam spam wordt verstuurd. Je moet daarbij niet vertrouwen op een abonnement van een spamfilter-leverancier, maar je kunt eenvoudig kijken hoeveel mail er via mijn emailadres wordt verstuurd. Is dat onredelijk veel (bv meer dan 100 mail per dag voor een partikulier (de TU waar ik les geef hanteert 80 mail per uur geloof ik)) dan zou dat een indicatie voor spam kunnen zijn.
Een zeer eenvoudige controle die vrijwel waterdicht is, in tegenstelling tot black- en whitelisten. De juiste vervolgstap zou naar mijn idee zijn om de gebruiker te waarschuwen en in overleg uitzoeken wat er aan de hand is om vervolgens als vaststaat (dus niet bij een 'zeer sterke aanwijzing', lees: 'vermoeden') dat er gespamd wordt de uitgaande mail te blokkeren. Blokkeren van mails louter op grond van een slecht ingestelde spamfilter is een veel te zwaar middel en slechte service voor de klanten.

Ik heb geen zakelijk account, net als Hillary verwerk ik mijn meeste zakelijke mail vanaf mijn kantoor thuis. Met eerdere providers is dat nooit een probleem geweest.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Franks45 wrote:
Als dit het platform is waar ZIGGO zijn officiële support verleent zou ziggo dat moeten aankondigen, vooral omdat de mensen aan de telefoon inhoudelijk niet zo veel antwoorden hebben op technische vragen.

Dan heb ik een vraag voor de ziggo mensen: waarom voeden jullie je spamfilter met blijkbaar onbetrouwbare informatie: gerapporteerde spam. Het is voor spammers eenvoudig om als afzender een fout e-mailadres op te even. Dus op deze manier gefilterde spam zal vaak ten onrechte uitgefilterd worden.
Vandaar ook mijn vraag die ik een paar weken geleden al gesteld heb: hoe weten jullie dat er via mijn domeinnaam spam wordt verstuurd. Je moet daarbij niet vertrouwen op een abonnement van een spamfilter-leverancier, maar je kunt eenvoudig kijken hoeveel mail er via mijn emailadres wordt verstuurd. Is dat onredelijk veel (bv meer dan 100 mail per dag voor een partikulier (de TU waar ik les geef hanteert 80 mail per uur geloof ik)) dan zou dat een indicatie voor spam kunnen zijn.
Een zeer eenvoudige controle die vrijwel waterdicht is, in tegenstelling tot black- en whitelisten. De juiste vervolgstap zou naar mijn idee zijn om de gebruiker te waarschuwen en in overleg uitzoeken wat er aan de hand is om vervolgens als vaststaat (dus niet bij een 'zeer sterke aanwijzing', lees: 'vermoeden') dat er gespamd wordt de uitgaande mail te blokkeren. Blokkeren van mails louter op grond van een slecht ingestelde spamfilter is een veel te zwaar middel en slechte service voor de klanten.

Ik heb geen zakelijk account, net als Hillary verwerk ik mijn meeste zakelijke mail vanaf mijn kantoor thuis. Met eerdere providers is dat nooit een probleem geweest.
Deze vragen heb ik ook geen antwoord op, dit kun je beter direct aan abuse@ziggo.nl stellen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Franks45
Je hebt gelijk. De voorlichting over het waarom is niet goed.
Ik ken gevallen, waarin geen sprake was van SPAM abuse.
Het lag aan te primitieve detectie-methoden.

Doekje voor het bloeden.

Je kunt dit vanuit het Ziggo Netwerk -thuis dus- omzeilen door voor smtp.ziggo.nl
port 25 te gebruiken zonder Authenticatie en Encriptie.
Is hoogstens iets voor tijdelijk: je Email Client heeft een niet versleutelde verbinding met Ziggo.
Ook blijft Ziggo Web Mail netjes doorwerken bij een blokkade van je Account voor verzenden.

Dat port 25 verhaal gaat niet op, als je 'on the road' bent.

Gr Han
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Maar pas op, poort 25 wordt ook gecontroleerd en je internet verbinding kan volledig geblokt worden, als er mogelijke spam verstuurd wordt via poort 25.

Franks45 schreef: "Dan heb ik een vraag voor de ziggo mensen: waarom voeden jullie je spamfilter met blijkbaar onbetrouwbare informatie: gerapporteerde spam. Het is voor spammers eenvoudig om als afzender een fout e-mailadres op te even. Dus op deze manier gefilterde spam zal vaak ten onrechte uitgefilterd worden."

Wat ik ervaar als klant van Ziggo:
Voor zover ik het kan overzien in het laatste jaar, wordt niet alleen op email adres geblokt, maar ook op inhoud, vandaar dat vreemd niet lochisch complex gemaakte handtekeningen vaak worden gezien als spam en vreemde tekenreeksen in een mail.

Daarnaast wordt van bekende spamservers sowieso alles al geblokt, dit komt zelfs niet in je spam map.
Ik houdt het strikt bij het laatste jaar, ook voor rapportage en ik zie al behoorlijk wat verbetering, maar daar heb jij niets aan nu, en ik al een beetje, omdat ik wel een constante verbetering zie.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Be rt
Inderdaad zijn er gevallen waarbij niet smtp.ziggo.nl wordt geblokkeerd
voor het Account, maar de hele internetverbinding.
Bv
https://community.ziggo.nl/e-mail-103/slechte-behandeling-bij-spam-melding-17691

Zo'n blokkade van Account of verbinding wordt uiteraard door een geautomatiseerd mechanisme in gang gezet.

Ik heb de oude Topics over dit nog een beetje doorgelezen, maar mij wordt nergens
duidelijk dat het bij afsluiting van de verbinding typisch zou gaan over vermeende
SPAM-abuse via port 25.

Maakt verder ook niet zo uit.

Het belangrijkste probleem is dat Ziggo blokkeert en geen bewijslast aanvoert.
Dat kan niet.

Bewijslast kan de 'veroorzaker' helpen een evt werkelijk SPAM Abuse probleem in zijn network op te gaan lossen.
In de gevallen die ik tegenkwam keken gebruikers uiteraard ook naar evt
aanwezige malware als veroorzaker.
Er werd dan niks gevonden.

Door geen bewijslast aan te leveren maakt Ziggo de indruk die niet te hebben of
niet prijs te willen geven omdat die zo flinterdun is, dat je op grond daarvan niet kunt gaan blokkeren.

Ik vermoed dat Ziggo zijn eigen geautomatiseerde blokkeringsmechanismen niet begrijpt.
Dat stemt droevig.

Gr Han
Themedutch

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste ziggo,

Sinds kort problemen met het verzenden van email, we bezitten diverse webites met dus ook diverse email boxen. Op alle domeinen is het niet meer mogelijk om email te verzenden, aangezien ziggo eigen mailservers blijkbaar weigert/blokt. Lees het heeft jaren gewerkt. Jullie helpdesk zegt, nee hoor er is geen enkele reden voor een blokkade. En die zit er dan ook niet op….

Ziggo, ook ik kan gebruik maken van tools die mij aangeven of er wat bv. een ip adres aan de hand is. Ik snap dan ook echt niet waarom jullie keihard zeggen, er is niks aan de hand. Terwijl test aangeven dat vanaf mijn ip adres er een blokkade op smtp zit.

Jullie zogenaamde oplossing om dan maar de uitgaande mailserver van ziggo te gebruiken is ronduit schandalig. Jullie zullen toch ook weten dat er bepaalde mailservers zijn in de wereld, die verschillende ingaande en uitgaande mailservers gebruiken weigeren. Omdat dit een vaak gebruikte wijze is door spammers. Sorry ziggo maar jullie gaan mij niet dwingen om jullie email adressen te gebruiken, ik ben een zakelijke klant en wil dan ook graag de service die hier bij hoort. En dat is op zijn minst om mijn eigen email adressen te kunnen gebruiken.

Graag jullie oplossing in deze

Uitgelicht topic