W45FG1ZCQR

Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Sinds enkele dagen slecht internet: No Ranging Response received - T3 time-out

Hallo,

De afgelopen twee weken valt het internet 1 of 2 keer per dag uit (bedraad en draadloos). De connectie komt vanzelf weer terug (tussen 10 min tot een uur). Het Modem resetten (aan/uit knop) verhelpt het probleem meteen.

Ik heb de modem log de afgelopen dagen bijgehouden:

30-05-2018 15:16:02 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-05-2018 01:17:44 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
30-05-2018 00:12:52 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-05-2018 22:55:27 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-05-2018 17:26:54 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
29-05-2018 05:41:44 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
27-05-2018 13:14:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-05-2018 15:43:38 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-05-2018 08:56:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2018 13:26:48 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
26-05-2018 08:56:08 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
25-05-2018 13:26:48 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;

De interne bekabeling is 4 maanden geleden aangepast volgens de laatste standaard (100% kabelkeur componenten).

Groeten
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik heb het inderdaad over de dBmV waardes, die mogen niet hoger dan 50 zijn.

Het modem hoort binnen 1,5 meter van het AOP te staan, bij jou is dat ongeveer 7 meter, dat kan de oorzaak zijn. Om dat zeker te weten kun je twee testjes doen.

1. Sluit het modem aan op de wandcontactdoos (tweede foto) zonder die splitter ertussen, je upstream moet dan ongeveer 3.5 dBmV minder zijn. Als dat zo is, weet je in ieder geval dat die splitter in orde is. Zit er meer verschil tussen, geef dan aan hoeveel verschil er tussen zit.

2. Sluit het modem rechtstreeks aan op het AOP met de kabel van 1 meter. Ik ben benieuwd welke waardes je dan krijgt 🙂

Groeten!

Bekijk in context

66 Reacties 66
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hoi,

Je upstream is te hoog. Staat je modem bij het AOP? (De plek waar Ziggo je huis binnenkomt)
Kun je ook een foto plaatsen van het AOP?

Groet,
Evert
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hoi,

Eerste foto daar komt de groene kabel op binnen. De witte kabel vertrekt naar de woonkamer (zit een meter of 6 tussen) en komt binnen op de doos op de tweede foto. De oranje gemerkte kabel van een meter zit rechtstreeks op het modem.

Heb je het over de dBmV upstream waarde? Waat zou deze moeten zijn?

Greoten
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik heb het inderdaad over de dBmV waardes, die mogen niet hoger dan 50 zijn.

Het modem hoort binnen 1,5 meter van het AOP te staan, bij jou is dat ongeveer 7 meter, dat kan de oorzaak zijn. Om dat zeker te weten kun je twee testjes doen.

1. Sluit het modem aan op de wandcontactdoos (tweede foto) zonder die splitter ertussen, je upstream moet dan ongeveer 3.5 dBmV minder zijn. Als dat zo is, weet je in ieder geval dat die splitter in orde is. Zit er meer verschil tussen, geef dan aan hoeveel verschil er tussen zit.

2. Sluit het modem rechtstreeks aan op het AOP met de kabel van 1 meter. Ik ben benieuwd welke waardes je dan krijgt 🙂

Groeten!
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ga ik testen!! Dank voor je hulp!
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Natuurlijk past het allemaal niet dus ik heb wat nieuw aansluitmateriaal moeten bestellen. ik plaats het modem meteen naast het AOP voor het beste resultaat. Ik post de upstream resultaten als het modem naar het AOP is verplaatst.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als je de doos van het modem nog hebt, zit daar als het goed is wel een kabeltje bij die past, maar dat is nu misschien mosterd na de maaltijd :confused:
Ik zie de resultaten wel verschijnen 🙂
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Het modem in nu als volgt aangesloten:

AOP -> POA 03-UPC -> 0,5m kabel -> modem

Zie de bijgevoegde waarden
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hmm, de upstream is nog steeds te hoog.
Hoe ziet de upstream eruit als je die POA 03 UPC eraf haalt? Je hebt dan voor het modem een kabeltje nodig met aan beide kanten een groen kabeltje (plug connector)
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Nu direct aangesloten:
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hmm, je ziet een duidelijk verschil, maar een verschil is ook niet meer dan logisch. Ik twijfel er alleen over of dit verschil groot genoeg is om te concluderen dat de POA 03 niet helemaal goed is. Misschien kan een moderator zoals Lycke Ziggo hier even naar kijken 🙂

Het kan even duren voordat een moderator je topic ziet, maar ze komen sowieso!

In de tussentijd kun je natuurlijk de POA 03 weer gewoon aansluiten op het AOP en kijken of het dan beter gaat.

Groeten!
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Ok, bedankt zover. Wat zou de maximale dBmV waarde mogen zijn voor de upstream? Wanneer zit je als Ziggo klant met de connect box goed?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Boven de 50 is te hoog, de voorkeur ligt bij 42, maar tussen 42 en 49 is het ook in orde en het mag niet lager zijn dan 30.
Verwijderd account
Niet van toepassing
W45FG1ZCQR wrote:
Ok, bedankt zover. Wat zou de maximale dBmV waarde mogen zijn voor de upstream? Wanneer zit je als Ziggo klant met de connect box goed?

Hallo W45FG1ZCQR,
als je inlogt in je modem en je klikt op de tab 'netwerkdiagnose' en de uitslag daarvan is alles groen, dan is alles in orde.
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
N.N. wrote:
W45FG1ZCQR wrote:
Ok, bedankt zover. Wat zou de maximale dBmV waarde mogen zijn voor de upstream? Wanneer zit je als Ziggo klant met de connect box goed?

Hallo W45FG1ZCQR,
als je inlogt in je modem en je klikt op de tab 'netwerkdiagnose' en de uitslag daarvan is alles groen, dan is alles in orde.


Hallo N.N.,

Dat tool is bij mij bekend, laat altijd alles netjes in het groen zien. Ondanks alle groene vinkjes heb ik 1 of twee keer per dag het probleem waar ik deze post mee heb geopend, middag weer:

01-06-2018 15:35:58 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:34:36 warning B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:34:35 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:33:23 warning B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:33:20 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:32:26 warning B-INIT-RNG Failure - Retries exceeded;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
01-06-2018 15:32:19 critical No Ranging Response received - T3 time-out;CM-MAC=ac:22:05:xx:xx:xx;CMTS-MAC=00:14:f1:xx:xx:xx;CM-QOS=1.1;CM-VER=3.0;
Verwijderd account
Niet van toepassing
Dan kan ik je helaas niet verder helpen en is Ziggo aan zet.
Henno

Level 17
  • 2620Posts
  • 79Oplossingen
  • 730Likes
Mark Ziggo, Kun jij hier naar kijken?

gr, Henno
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi W45FG1ZCQR, een vervelend probleem wat je ervaart. Hopelijk kunnen we achter de oorzaak komen en deze verhelpen.

Allereerst over de T3 meldingen. Die geven niet direct aan dat de verbinding wegvalt. Er kunnen namelijk andere oorzaken zijn de een T3 melding veroorzaken waarbij de verbinding gewoon in stand blijft en je nergens last van hebt. Bijv: de CMTS (onze centrale) heeft het druk met dataverkeer, dan reageert hij simpelweg niet op een T3 verzoek, resulteert in een timeout maar je dataverkeer blijft gewoon doorgaan.

In het signaal tussen jouw modem en onze centrale vind ik ook geen afwijkingen, de upstream TX (signaalniveau bij versturen uit het modem) was wat aan de hoge kant (maak ik me ook nog geen zorgen over) maar de Upstream RX (signaalniveau bij ontvangst in de CMTS) is perfect.

Ervaar jij ook werkelijk meerdere malen uitval van je verbinding elke dag? Of trek je die conclusie naar aanleiding van de modemlogs die T3 time-outs laten zien?

Ik laat voor de zekerheid ook een nauwkeurige meting lopen over de komende 24u, wellicht kan ik daaruit wel de uitval terugzien in het signaal. Maar voorlopig kan ik geen verklaring vinden aan onze kant.
W45FG1ZCQR
Topicstarter
Level 1
  • 33Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Hoi Mark,

Dank je wel!

Ja de verbinding valt echt weg. Ik heb Smokeping draaien en ping alles op het interne netwerk en een aantal punten op het internet (alle bekende DNS services zoals Google/OpenDNS/Cloudflare etc.). De internetverbinding valt echt weg!

Echter: ik heb vrijdag het modem direct naast het AOP geplaatst. De upstream dBMV is niet echt beter geworden maar ik heb ook geen uitval van de verbinding meer gehad.

Groeten
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
W45FG1ZCQR wrote:
ik heb vrijdag het modem direct naast het AOP geplaatst. De upstream dBMV is niet echt beter geworden maar ik heb ook geen uitval van de verbinding meer gehad.

Dat klinkt goed, ik zie ook geen opvallende zaken in de 24-uurs meting die zojuist is afgerond. Fijn dat de verbinding zo weer stabiel werkt!

ps: ik maak me echt geen zorgen als een Upstream TX iets boven de 50 zit terwijl de Upstream RX perfect is, zoals bij jou het geval.

Uitgelicht topic