Beantwoord

Schakel mee naar digitale kabel tv

• Gedreven Ontdekker
  • 7 reacties
Kortgeleden hebben we bericht gekregen dat het analoge tv-signaal gaat stoppen. Bij de aankondiging is een instructie gevoegd die beschrijft hoe je kunt vaststellen of je digitaal kijkt door kanaal 14 te selecteren.
Nu hebben we een analoge tv uit eind jaren negentig. Die beschikt niet over een DVB-C tuner om het digitale signaal te decoderen. Dus deze tv de deur uit en een nieuwe Samsung 32 inch digitale tv gekocht ter vervanging. Deze tv beschikt over de DVB-C tuner en is geschikt voor Ziggo.

Ik zou nu verwachten dat wannee je de nieuwe tv aansluit op de kabel (dus zonder mediabox of iets dergelijks) dat je de digitale kanalen te zien krijgt. Niets is minder waar. Als je de instellingen zodanig zet dat zowel analoge als digitale zenders worden opgezocht, verschijnen alleen de analoge zenders. Als die straks verdwenen zijn is er dus helemaal niets meer.

Bijgesloten heb ik een overzicht van de installatie.
Vragen:
  1. Waarom herkent de nieuwe tv het digitale signaal niet? Althans de digitale zenders worden niet herkend.
  2. Is er dus ook een Ziggo decoder/mediabox nodig om op de nieuwe tv digitaal te kunnen kijken?
icon

Best beantwoord door hanh 18 januari 2019, 14:46

DVB-TSC2 is geen DVB-C Tuner voor de Ziggo kabel.
Hij is geschikt voor Digitenne van KPN (Digital Video Broadcasting – Second Generation Terrestrial).
Snel terugsturen die TV. Snap niet zo waarom een TV als deze wordt aangeboden in NL, zonder daar duidelijk over te zijn.
Moderne TV's hebben een hybride Tuner, die van alles en nog wat aankan. Waaronder DVB-C.
GR Han

Bekijk origineel

Dit topic is gesloten. Staat je antwoord hier niet bij, start dan een nieuw topic.

22 Reacties

Reputatie 1
Badge +1
Heb je dit stappenplan al eens gevolgd.

https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/digitale-tv/zenders-zoeken/#zonder-mediabox-of-ci-plus-module

Het zenderoverzicht Zonder smartcard (Kabel TV) vind je hier;
https://www.ziggo.nl/televisie/zenderoverzicht/
Reputatie 7
Badge +17
Zoals hierboven al aangegeven . En digitale TV is wat gevoeliger qua signaal. Goede kabels en splitters dus.
dank voor de snelle reacties. Stappenplan gevolgd. Eindigt met mededeling dat TV wat hulp nodig heeft?! TV is een Samsung UE32M5690. Specificatie zegt dat er een DVB-TCS2 in zit. Is dan de tuner in deze TV niet geschikt om direct digitale tv te spelen?

DVB-TSC2 is geen DVB-C Tuner voor de Ziggo kabel.
Hij is geschikt voor Digitenne van KPN (Digital Video Broadcasting – Second Generation Terrestrial).
Snel terugsturen die TV. Snap niet zo waarom een TV als deze wordt aangeboden in NL, zonder daar duidelijk over te zijn.
Moderne TV's hebben een hybride Tuner, die van alles en nog wat aankan. Waaronder DVB-C.
GR Han
Wel dat verklaart veel. Dank voor de informatie en de moeite. Niet dat ik er blij van wordt, maar het is in ieder geval nu duidelijk wat de oorzaak is.
By the way & ter geruststelling.
Dit geeft andere info:
https://tweakers.net/pricewatch/968517/samsung-ue32m5690-zilver/specificaties/

Er zal dus wel een DVB-C capabele Tuner in zitten, denk ik zo.
De specs die je liet zien lijken niet te kloppen.
Gr Han
Reputatie 5
Badge +8
Natuurlijk is de tv wel geschikt!
Gewoon iemand vragen die er iets meer van weet.
@youriy Denk ik inmiddels ook, zie vorig bericht.
Dat is wel verwarrend. Tweakers.net info suggereert inderdaad de aanwezigheid van de correcte tuner. Dan blijft het vreemd dat er geen digitale kanalen kunnen worden gevonden.
Ben nu eerst maar teruggegaan naar de leverancier. Wellicht is de tuner kapot?
Ik ben nog even een paar andere checks aan het uitvoeren geweest. TV aangesloten op een Ziggo Mediabox. Box met HDMI kabel verbonden met TV. Geen digitale TV te zien. Bronnen gechecked. De aansluitkabel van de mediabox losgekoppeld van de mediabox en dan direct op de tv dan is er wel weer analoge tv. Toch maar terug naar de leverancier.
Reputatie 7
Badge +31
Als ik op verschillende websites kijk, zie ik wel 3 verschillende specificaties wat tuners betreft van dit model Samsung UE32M5690, er moet nog een onderliggend modelnummer zijn.
één model geeft duidelijk aan: TunerDVB-T2CS2 x 2

Ik vermoed ook dat de verkeerde geleverd is.
Reputatie 5
Badge +8
Weet je dan wel hoe je zenders moet vinden op een mediabox?
Reputatie 7
Badge +17
Het zal me niets verbazen als het weer eens om een buitenlands model gaat, met net weet wat andere specs en opties. Die verkopen ze hier ook nog steeds. Iets dat eigenlijk niet zou mogen. In ieder geval maakt zoeken op het type het niet echt veel duidelijker.

Maar @RVG1 je hebt dus in ieder geval een Tv nodig met een DVB-C tuner welke ook nog eens Ziggo gecertificeerd is. Dan weet je zeker dat het kan gaan werken.
Dank voor alle reacties en support. De TV is bij een reguliere bekende electronica zaak gekocht (HiFiKlubben). Nu gebeurd er van alles in het zwarte circuit en het kan dus zijn dat dit ding geslipt is. Zij hebben inmiddels contact gezocht met Samsung over het probleem. Volgende week ga ik met de TV onder de arm richting winkel. Kijken of ze kunnen bevestigen dat hij een DVB-C tuner heeft en Ziggo certified is.
Reputatie 5
Badge +8
Plaats een paar foto's van het installatiemenu en het is zo opgelost.
Dat verhaal over die ziggo mediabox maakt het allemaal nog vager.
Als er ook op de MediaBox XL geen zenders kunnen worden gevonden dan
zou je je zomaar zorgen kunnen gaan maken over of de digitale streams wel goed aankomen bij de 2e TV. Een andere uitgang van de coax-versterker testen, ligt dan voor de hand. Checks van de connectors/wandcontactdoos, ook.

Over de MediaBox XL is inderdaad nog een te vaag verhaal. Dat gaan we verhelderen.
Die Box heb je in gebruik voor TV kijken. Zijn de zenders ineens verdwenen als je de Box meeneemt naar de andere TV? En als ie weer terug is op z'n oude plek, is alles dan weer ok?
Of zit het anders in elkaar?
De vragen zijn niet retorisch bedoeld.
Gr Han

Let op. Omdat ik het nette aansluitplaatje in de Topic start pas later zag (foei), is dit bericht ingrijpend gewijzigd tov de eerste versie, die wat eerder gezien kan zijn.
OK, kan jullie mededelen dat probleem is opgelost door HiFiKlubben. Ik woon in een gebied dat voorheen UPC gebied was. Hoewel er nu een sticker Ziggo over geplakt is zijn de frequenties in het netwerk anders dan de standaard Ziggo frequenties. Dus...........niet kiezen voor Ziggo wanneer daarom gevraagd wordt in het instellingen menu, maar voor 'Andere'.
En dan dien je handmatig de parameters voor net netwerk in te vullen: Netwerk ID 4444; Frequentie 164000 KHz; Modulatie: 64QAM; Symboolfrequentie 6900 KS/s.
Kreeg vervolgens keurig de boodschap dat er 74 tv kanalen waren gevonden een 55 radio kanalen.
Nogmaals dank voor jullie bemoeienis.
Reputatie 7
Badge +17
Er zijn inderdaad nog steeds verschillen tussen fZiggo en fUPC gebied. Maar mooi dat het voor elkaar is en dank voor de terugkoppeling. Dat word zeer gewaardeerd! 👍
Ok. gefeliciteerd. Dit soort dingen zijn instinkers, die je liever niet wilt hebben.
@youriy had gelijk.
youriy schreef:

Plaats een paar foto's van het installatiemenu en het is zo opgelost.

Het zou kunnen hebben geholpen tot het juiste inzicht te komen.
Gr Han
Reputatie 5
Badge +8
Als je de installatieinstructies op de ziggo website had gevolgd, dan had je gezien dat je voor upc moest kiezen.

Reputatie 7
Badge +17
Tja als... Is ook waar, maar je wilt ook niet weten hoeveel mensen er zijn die denken dat nu Ziggo en UPC samengevoegd zijn, alles in die gebieden ook identiek is. Ik plaats ook elders en daar kun je soms echt niet uitleggen dat er nog steeds verschillen zijn tussen die 2. Maar al doende leert men, toch? En een mens zonder fouten moet nog worden geboren.
youriy schreef:

Als je de installatieinstructies op de ziggo website had gevolgd, dan had je gezien dat je voor upc moest kiezen.

Yourly, dank voor je feedback. Het is wellicht een kwestie van interpreteren, maar ik krijg de vraag of je kunt kiezen tussen Ziggo of UPC. En dat kan niet omdat alleen Ziggo en 'Ander' wordt gegeven. Misschien dom om te 'Ander' niet gelijk te stellen aan UPC. Daarom ben ik nooit in de buurt gekomen van de pagina's die je laat zien.
Desalniettemin ben ik blij dat het opgelost is.