Rob W6369

Level 5
  • 49Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes

Samsung TV en cisco mediabox, geen beeld na aanzetten beide apparaten

Hoi,

We zijn alweer enige tijd in het bezit van een Samsung UE49KU6400, waar een cisco 8485DVB media kast aan hangt.

Alles werkt naar behoren, alleen is er een klein puntje dat ik niet gefixt krijg.
Als beide apparaten aangezet worden, heb ik in eerste instantie op de TV geen beeld en geluid. Als ik de TV weer uit-en aanzet, is dit er gelijk. Volgorde van aanzetten geeft geen verschil btw..
Al dit uit-en aanzetten is imho niet echt bevordelijk voor de levensduur van de TV....

Ik heb alle HDMI poorten al geprobeerd, de kabel vervangen, maar het euvel blijft.
Bij de vorige (plasma)TV was dit euvel niet aanwezig.

Ik heb beide handleidingen al meerdere malen doorgenomen, maar krijg het idee dat er in eerste instantie een communicatie dingetje misgaat bij aanzetten van de apparatuur.

Herkent iemand dit, en zo ja, hoe heb je het opgelost? 😉

Dank voor elke tip!

rob
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nou ja, echt heel vreemd is het ook weer niet, want bij HDMI is er natuurlijk sprake van veel meer dan ene simpele verbinding. Als de apparaten niet goed met elkaar communiceren ontstaat een handshake probleem en dus komt er geen of moeilijk een verbinding tot stand. Daarom dus het advies het eens via genoemde HDMI switch te laten verlopen. Deze schakelt automatisch naar de juiste ingang van de switch en is heel klein. Het is dus het proberen waard te kijken of het dan wel naar behoren werkt.

Maar het kan wel een lastig probleem zijn. Dat is iets anders als vreemd... :wink:

Bekijk in context

14 Reacties 14
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Probeer eens of het werkt als er een HDMI switch/splitter tussen mediabox/ontvanger word gezet. Dat kun je eerst eens proberen met een switch van de Action, welke verbazend goed werken als je HDMI ingangen tekort komt. Of het in jou situatie doet is even de vraag, maar het lijkt een handshake issue te zijn. Pakt de Tv bij het inschakelen wel de juiste HDMI ingang op?
Rob W6369
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes
Dag Willem,

Ja, bij het aanzetten van de TV ziet deze wel de juiste HMDI poort waar de kabel inzit.

Het maakt echter niet uit welke poort dit is, HDMI1, 2, 3 etc., er is de eerste keer geen beeld.
Na het wederom uit/aan zetten is er gelijk beeld en geluid.
Het is een vreemd probleem 😉

rob
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Nou ja, echt heel vreemd is het ook weer niet, want bij HDMI is er natuurlijk sprake van veel meer dan ene simpele verbinding. Als de apparaten niet goed met elkaar communiceren ontstaat een handshake probleem en dus komt er geen of moeilijk een verbinding tot stand. Daarom dus het advies het eens via genoemde HDMI switch te laten verlopen. Deze schakelt automatisch naar de juiste ingang van de switch en is heel klein. Het is dus het proberen waard te kijken of het dan wel naar behoren werkt.

Maar het kan wel een lastig probleem zijn. Dat is iets anders als vreemd... :wink:
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Rob W

Ergens in het menu bij instellingen ( ik weet even niet uit mijn hoofd waar ) heb je een mogelijkheid om video en audio instellingen te wijzigen.

Daar kan je keuze maken HDMI en 16:9 beeld , kijk eens of dat op HDMI 1980P 16:9 staat

Misschien helpt het
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:
Rob W

Ergens in het menu bij instellingen ( ik weet even niet uit mijn hoofd waar ) heb je een mogelijkheid om video en audio instellingen te wijzigen.

Daar kan je keuze maken HDMI en 16:9 beeld , kijk eens of dat op HDMI 1980P 16:9 staat

Misschien helpt het


Je bedoelt vast 1080P, maar dat maar even terzijde. Maar het zou niet mogen uitmaken welke resolutie je kiest, daar een HDMI verbinding niet afhankelijk mag zijn van een, op de bron ingestelde resolutie. Is dat wel zo, is er echt iets mis, en dat geld tevens voor het gekozen beeldformaat op de bron.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Willem-A wrote:
Ronihd wrote:
Rob W

Ergens in het menu bij instellingen ( ik weet even niet uit mijn hoofd waar ) heb je een mogelijkheid om video en audio instellingen te wijzigen.

Daar kan je keuze maken HDMI en 16:9 beeld , kijk eens of dat op HDMI 1980P 16:9 staat

Misschien helpt het


Je bedoelt vast 1080P, maar dat maar even terzijde. Maar het zou niet mogen uitmaken welke resolutie je kiest, daar een HDMI verbinding niet afhankelijk mag zijn van een, op de bron ingestelde resolutie. Is dat wel zo, is er echt iets mis, en dat geld tevens voor het gekozen beeldformaat op de bron.


uiteraard 1080 P 😉
Ik weet uit ervaring dat als je op de bron een verkeerde instelling hebt staan het fout kan gaan in een TV.
Maar het kan geen kwaad dat Rob W het even probeert toch ?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
O, nee, proberen kan altijd. Ook daar worden tenslotte kindjes mee geboren ... :relieved:
Rob W6369
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes
Ik heb mijn inziens alle instellingen al meerdere malen nagelopen, maar ik controleer alles nog een keer.
Zoals ik al zei, de TV bevalt verder prima. Het is alleen dit ene dingetje....

rob
acoster

Level 16
  • 1320Posts
  • 56Oplossingen
  • 133Likes
Ik herken dat probleem en ik had het ook met een al wat oudere Samsung TV. Er gaat soms iets mis met het opzetten van de HDMI-verbinding. Bij mij stelde de TV zich dan automatisch in op 720P en had ik geen beeld, geen geluid. Ik doe dan vaak de soundbar die er tussen zit even uit en weer aan en dan gaat het vaak wel goed. Ook ik heb gespeeld met de volgorde van aanzetten en time-outs ertussen, maar ook dat gaf vaak niet de oplossing.
Overigens heb ik het ook met mijn huidige Sony-TV, die ik onlangs heb neer gezet, maar niet zo veelvuldig als ik met de Samsung had. Ik heb ook nog een test-box en met deze kwam het nog vaker voor dat het beeld niet goed was.

Wat je nog kan proberen is om de CEC uit te zetten. Je moet dan wel zelf zorgen dat alles op het juiste kanaal enzo staat.
https://www.homecinemamagazine.nl/2013/03/wat-is-hdmi-cec-simplink-anynet-bravia-sync-easy-link-etc/
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
CEC zou er juist voor moeten zorgen dat de Tv op de juiste ingang komt te staan, maar dat lijkt soms toch mis te gaan. En hier word wel de juiste ingang gekozen, maar lijkt er geen verbinding te ontstaan. Lijkt dus erg op ene HDMI handshake issue, maar dat kan soms lastig zijn. Dat is dan weer het nadeel van HDMI...
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
De cisco heeft geen 1080p zover ik weet.
Rob W6369
Topicstarter
Level 5
  • 49Posts
  • 4Oplossingen
  • 5Likes
Hoi allen,

Ik heb nogmaals alle instellingen van zowel de csisco box en de TV opnieuw nagelopen en ingesteld. Geen dingen aangepast, alleen alles opnieuw geselecteerd en bevestigd.
Het werkt nu gedeeltelijk.

Als de cisco en TV kort geleden ( max. paar uur) aan hebben gestaan, dan werkt het.
Ik krijg dan na opnieuw aanzetten na enkele seconden beeld en geluid. Heeft de combo nu langere tijd uitgestaan, werkt het weer niet.
Het lijkt er inderdaad op dat er een soort 'slaapstand' zit op een van de twee HDMI poorten, die verhinderd dat er gelijk een verbinding gemaakt wordt..

Ik zal ook nog eens kijken naar SEC, want daar lees ik toch wat nadelen over, ondanks het zg. 'gebruikersgemak'.

We blijven zoeken wat het is, en elke extra tip is welkom.

rob
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Rob W

je kan niet geheel uitgaan van wat je leest over CEC. Het is n.l. zo dat elke fabrikant zelf mag bepalen welke opties er in haar CEC protocol zijn opgenomen. Dat houd tevens in dat men het ook niet bekend hoeft te maken wat er zoal is opgenomen in hun CEC optie. Dat betekent dus ook, dat het ene apparaat heel andere opties in de CEC optie kan hebben dan het andere. Je moet dus ook per apparaat kijken wat er aan mogelijkheden word genoemd door eventuele gebruikers, maar ook wat de klachten daarbij zijn en kan het dus niet op één hoop gooien.

Vreemd is echter wel dat bij inschakelen van 'koude' apparaten er geen weergave tot stand komt. Van een 'slaapstand' op de HDMI poorten heb ik nog nooit gehoord, maar uiteraard zijn deze niet meer in werking als je een apparaat in stand-by zet. Ze zijn dan dus geheel buiten werking. Worden de apparaten ingeschakeld, zullen/moeten deze elkaar 'zien' en een handshake tot stand brengen. Door de communicatie
tussen beide apparaten komt er dan een verbinding tot stand. Het is dus best wel een ingewikkeld protocol.

De Cisco zal waarschijnlijk ook over een energiespaarstand beschikken, en zo ja, heb je deze al eens aan, of juist uitgeschakeld? En probeer ook eens een andere HDMI kabel. Je weet maar nooit.

En heb je al een HDMI switch geprobeerd? Bij de Action kosten ze 5 euro, dus dat kost je de kop niet, en handig zijn deze altijd.

Ook zou ik graag eens zien wat de Tv doet met andere bronnen, aangesloten middels HDMI. Is er dan wel meteen verbinding en weergave, dan kun je de Tv uitsluiten. Op die manier zal je op zoek moeten naar de oorzaak, maar zoals gezegd, kan het lastig zijn.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Kijk ook even om alles uit te sluiten in het systheem menu van de samsung tv, en evt tijd en en eco oplossing en zet daar alles uit.

Uitgelicht topic