stendhal

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Router achter connectbox heeft af en toe geen internet

Ik heb een TP-link N600 router met ethernet aan de connectbox hangen. Dit werkt over het algemeen prima, maar af en toe (minstens 1 keer per dag) zijn alle devices die met de TP-link router verbonden zijn offline.

Ik heb hier al een keer over gebeld met 1200, waarbij de helpdesk medewerken aangaf dat het mogelijk een bug in de connectbox is m.b.t. MAC adressen. Hij heeft toen iets gedaan daarmee (weet de details niet) maar het probleem is er nog steeds.

Ik ben 99% zeker dat het een probleem met de connectbox is:

  • het wifi network van de connectbox werkt gewoon
  • de TP-link router is bijna altijd connected
  • ik gebruik deze router al jaren ook bij andere providers en nooit issues gehad.

Iemand een idee hoe dit te "debuggen"?
10 Reacties 10
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gebruik je de TP-Link als Router of als Access Point?
Zelfde vraag, maar anders geformuleerd: is de TP-Link met de Ethernet/WAN poort aangesloten of met een LAN Poort?
Nog anders: staat de DHCP server van de TP-Link aan of uit?
stendhal
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Gebruik je de TP-Link als Router of als Access Point?
Zelfde vraag, maar anders geformuleerd: is de TP-Link met de Ethernet/WAN poort aangesloten of met een LAN Poort?
Nog anders: staat de DHCP server van de TP-Link aan of uit?


De TP-Link is met de LAN/WAN poort aangesloten.
De DHCP server van de TP-Link staat aan.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Dan heb je Router op Router met aparte subNets. Dat kan.
Heb je dit bewust zo gekozen?
Er kunnen daardoor dingen misgaan, als je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Geen schande overigens.
stendhal
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Ok. Dan heb je Router op Router met aparte subNets. Dat kan.
Heb je dit bewust zo gekozen?


Ja dit werkt beter dan wifi-extenders in mijn ervaring.

Er kunnen daardoor dingen misgaan, als je niet helemaal weet waar je mee bezig bent. Geen schande overigens.



Wat zijn dat voor soort dingen? Is er een methode om daar doorheen te lopen?
Het aparte is dus dat het meestal gewoon werkt. Alleen af en toe ligt het subnet van de TP-link er dus uit.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja dit werkt beter dan wifi-extenders in mijn ervaring.

Wifi extenders zijn rommel.
Een apart Access Point is dat niet.
Zie bv.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster
Ik bedoel die via een UTP kabel.

Een Router kopen voor verbetering van je Wifi is schieten met een kanon op een muis. Een Access Point is makkelijker.
Wil je het toch dan stel je hem in als Access Point. Dwz zonder gebruik te maken van de Router functie.

Router op Router constructies is voor ingewijden die daar een goed motief voor hebben. Maakt niet uit. Ga nu wellicht lastige vragen stellen.

Wat is het WAN Ip van je TP-Link Router? Is dat goed vast ingesteld?

Han
stendhal
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:

Ja dit werkt beter dan wifi-extenders in mijn ervaring.
Wifi extenders zijn rommel.
Een apart Access Point is dat niet.
Zie bv.
https://www.ziggo.nl/internet/wifibooster
Ik bedoel die via een UTP kabel.

Een Router kopen voor verbetering van je Wifi is schieten met een kanon op een muis. Een Access Point is makkelijker.
Wil je het toch dan stel je hem in als Access Point. Dwz zonder gebruik te maken van de Router functie.


Hmm, ik weet niet zeker hoe ik dat doe. Als me dat lukt kunnen de ethernet ports van de TP-link dan ook worden gebruikt?

Router op Router constructies is voor ingewijden die daar een goed motief voor hebben.

Wat is het WAN Ip van je TP-Link Router? Is dat goed vast ingesteld?


Nee, dat had ik niet vast ingesteld. Nu wel: 192.168.178.11.

Dank je voor het meedenken!

Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ho. De ConnectBox DHCP Server begint standaard bij 10.
Als je 11 als WAN IP hebt ingesteld op de TP-Link kan het fout gaan.
Het Ip moet buiten de DHCP Range liggen van de ConnectBox.
Anders kan een ander systeem dat aangesloten is op de ConnectBox datzelfde IP krijgen.
Je voelt: dat gaat niet goed.
stendhal
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
hanh wrote:
Ho. De ConnectBox DHCP Server begint standaard bij 10.
Als je 11 als WAN IP hebt ingesteld op de TP-Link kan het fout gaan.
Het Ip moet buiten de DHCP Range liggen van de ConnectBox.
Anders kan een ander systeem dat aangesloten is op de ConnectBox datzelfde IP krijgen.
Je voelt: dat gaat niet goed.



Ik heb in de ConnectBox de TP-link router een vast IP adres gegeven (192.168.178.11 dus). Ik dacht dat je bedoelde dat dat adres vast moet zijn. Het adres in het subnet van de TP-link router is 192.168.2.1, maar dat is niet relevant lijkt me.
T0x1c

Level 1
  • 86Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
stendhal Als je geen portforwarding nodig hebt is een vast ip niet echt belangrijk wat wel belangrijk is is dat je niet op bijde routers het zelfde subnet gebruikt wat niet het geval is zo tezien tenzij je je router een groot subnet range hebt gegeven.

Modem 192.168.178.x/24
Router 192.168.2.x/24
Met /24 zouden bijde routers 256 ips hebben 0-255.
stendhal
Topicstarter
Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik denk niet dat het een issue is met subnets oid. Ik heb nu vastgesteld dat het iedere dag op het zelfde tijdstip gebeurd (rond een uur of 14:00). Als ik gedurende de periode dat het 2e subnet geen internet heeft ping (met http://192.168.178.1/?tool_ping&mid=Ping) vanuit de ConnectBox kan ik de TP-link router niet bereiken. Daar zit toch echt een ethernetkabel tussen die het 90% van de dag wel voor elkaar krijgt.

De ethernet verbinding met de TV werkt trouwens wel.

Blijft erg raar dat het iedere dag rond deze tijd gebeurd. Dat doet me toch vermoeden dat het iets met de ConnectBox is en met MAC filters die buggy zijn (dat is wat iemand van de Ziggo helpdesk me vertelde).

Is er iemand van Ziggo online die er meer verstand van heeft dan de telefonische helpdesk?

Uitgelicht topic