johan1603

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Replay van Tv hapert

Sinds kort heb ik een Mediabox XL in de veronderstelling dat TV uitzendingen terug te zien zijn. Op zich is dat zo, ik kan uitzendingen terug zien. Echter de beelden staan regelmatig, tot aan het irritante toe, stil. Geluid loopt wel goed door. In een enkel geval heb is het zelfs zo dat de uitzending helemaal niet te zien is en het geluid ook niet te volgen is.
Ik had een splitter aan de Mediabox XL zitten ten behoeve van de TV boven. Deze heb ik er tussen uitgehaald, maar dat heeft niet veel geholpen. De Mediabox XL is geinstalleerd door een monteur. Ben ik de enige die dit probleem heeft of is dit standaard?
Wat kan ik doen om dit te verbeteren, of is er een monteur voor nodig?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik zie een splitter op een splitter, hier gaat het vaak fout, omdat je binnenkomend signaal wel goed kan zijn, kan de Mediabox XL waarschijnlijk de Ziggo servers niet goed bereiken.

We zien dit fenomeen vaak voorkomen op dit forum, replay werkt met een opdracht aan de Ziggo servers en als dat al niet goed doorkomt.
En het binnenkomend signaal naar de Mediabox XL kan enigszins haperen met een splitter op een splitter en dat merk je pas met replay wat gaat via een netwerk IP adres via de coax kabel.

Kun je een keer proberen om maar 1 splitter te gebruiken naar de Mediabox XL en je modem?
Zijn de replay storingen er dan nog?

Bekijk in context

19 Reacties 19
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Even wat vragen om één en ander uit te sluiten of juist het probleem te vinden:

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Zwak, Goed of Uitmuntend is.

Heb je de box opgenomen in een thuisnetwerk of met een UTP kabel aangesloten aan je modem?
Laat SVP even weten, er zijn nogal wat problemen met het thuisnetwerk via de Mediabox XL.
Lycke
Community Moderator
Community Moderator
  • 14026Posts
  • 1177Oplossingen
  • 6122Likes
Hey @johan1603. Leuk dat je de Ziggo Mediabox XL in huis gehaald hebt. Minder leuk dat hij nog niet volledig aan de verwachtingen voldoet, natuurlijk. Laten we voorop stellen; dit is zeker niet standaard. Vanuit mijn persoonlijke situatie kan ik vertellen dat ik dagelijks gebruik maak van Ziggo Replay, zonder dat het beeld stil staat. Bij jou moet dit dus ook zeker kunnen!

@Be rt heeft een mooi overichtje gemaakt van de informatie die handig is om te hebben, in deze situatie. Kan je ons aan deze informatie helpen? Dan weet ik zeker dat we er hier samen uitkomen.
johan1603
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo @Be rt, Hierbij de foto. Lijkt me goed toch? Overigens heb ik niet altijd last van de haperende replay. Als het zich weer voor doet, zal ik de signaalsterkte nog eens bekijken. Verwacht je overigens dat dat het probleem is?

Vwb. thuisnetwerk. Deze het ik niet aangesloten, hoewel ik dat wel zou willen. Ik heb geprobeerd de wireless aan te sluiten op mijn thuiswerk, maar dat is niet gelukt.
Kun je aangeven wat ongeveer de problemen zijn met opnemen in een netwerk?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Hier alle informatie betreffende thuisnetwerk:
Als je de box aansluit op je modem heb je al 2 DHCP servers draaien in je netwerk en er is een bug die de eigen netwerkverbinding van de box via de coax met Ziggo overhoop gooit.

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Mocht je iets wijzigen is het ook aanbevolen om de box 30 seconden van de stroom te halen voor een verse netwerk startup.

Mocht je de box als Acces Point willen gebruiken dan kun je deze stappen volgen, je hebt wel wat netwerkkennis nodig mocht het fout gaan, Ziggo ondersteunt dit niet:
https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/de-horizon-box-mediabox-xl-gebruiken-als-acces-point-21251
johan1603
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het thuisnetwerk stond op onbekend. Die heb ik nu weer 'op de Mediabox' ingesteld. Eens kijken of de haperingen nu opgelost zijn. Even afwachten dus......
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Succes gewenst, laat het even weten?
johan1603
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Wederom haperingen bij Replay tv. Of beter, uitzending was al begonnen, vanaf het begin dezelfde uitzending willen kijken. Opnieuw de uitzending proberen op te starten, zonder succes.
Daarna de Media box opnieuw opgestart (zonder de stroom eraf te halen). Daarna geen probleem meer.
Ik heb even niet gekeken wat de signaal sterkte was of wat de netwerk settings waren.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Als je het nog eens ziet, deze stappen nog een keer doorlopen, voor de zekerheid:

* Haal de kabel tussen de Mediabox XL en het modem of andere apparaten af.

* De Mediabox XL uit het thuisnetwerk halen:
Ga naar Menu
Ga naar Opties
Ga naar Mijn Thuisnetwerk
Ga naar Instellen Thuisnetwerk
Kies Op de Mediabox
Kies Terug bij Mediabox bibliotheek samenstellen

Controleer daarna bij Thuisnetwerkmodus. Staat deze nu op Gateway Modus? Dan is het gelukt!

Geen UTP kabel aansluiten aan de Mediabox XL, ook niet naar je modem toe.

Mocht je iets wijzigen is het ook aanbevolen om de box 30 seconden van de stroom te halen voor een verse netwerk startup.
Dynamiteluc

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hehe eindelijk na de afgelopen jaren meerdere malen met de helpdesk met het haperend probleem gebeld te hebben, een oplossing. Dank je. Wat vreemd blijft, is dat ze dit niet weten bij Ziggo.
Dank je, Bert:relaxed:
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Dynamiteluc Dat weet Ziggo wel degelijk, zie dit bericht wat licht werpt op het hoe en het waarom:
https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/mediabox-xl-zeeeeer-slecht-22023/index3.html#post269104
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Beste Bert,
Sinds kort heb ik ook het probleem van haperend beeld en piepend geluid bij de replay functie. Uiteraard heb ik jouw tips toegepast (mediabox uit thuisnetwerk halen) helaas blijft het probleem bestaan. Heb je nog aanvullend advies? Signaalsterkte is overigens goed...
dank alvast voor het meedenken!
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Empie69 Ik begin even bij het begin om de oorzaak te vinden of om één en ander uit te sluiten.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.

Ik begrijp dat je al een aantal stappen hebt gedaan wat betreft het thuisnetwerk, maar loop dit topic nog even door:
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-installeren-op-mediabox-xl-20580

Kun je hier een foto plaatsen van de eerste plaats waar Ziggo je huis binnenkomt met eventuele splitters en versterkers?
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert dank voor je snelle reactie. Hierbij wat fotootjes. Hopelijk biedt dit voldoende info?
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik zie een splitter op een splitter, hier gaat het vaak fout, omdat je binnenkomend signaal wel goed kan zijn, kan de Mediabox XL waarschijnlijk de Ziggo servers niet goed bereiken.

We zien dit fenomeen vaak voorkomen op dit forum, replay werkt met een opdracht aan de Ziggo servers en als dat al niet goed doorkomt.
En het binnenkomend signaal naar de Mediabox XL kan enigszins haperen met een splitter op een splitter en dat merk je pas met replay wat gaat via een netwerk IP adres via de coax kabel.

Kun je een keer proberen om maar 1 splitter te gebruiken naar de Mediabox XL en je modem?
Zijn de replay storingen er dan nog?
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik volgde jouw advies op, maar dat ging niet helemaal oké... heb wel nog wat gewrikt met de coax kabels en dat levert al verbetering op volgens mij. Ik ga het in de gaten houden...
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Mmm...merk nu al dat er kwaliteitsverschil tussen zenders...NPO1 gaat goed, NPO3 hapert weer wat meer...
ik wil nog wel evt een keer proberen om er 1 splitter tussenuit te halen, maar er zit ook nog een versterker tussen... Eerlijk gezegd weet ik zo 1 2 3 niet meer precies hoe al die lijntjes lopen (ik heb het ook niet zelf allemaal aangesloten)...
ik had ook Ziggo gebeld en die gaven aan dat er ook nog een storing is in mijn postcode gebied, wellicht heeft dat ook nog effect op replay....
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75174Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Oeps, Empie69 dan wordt het even wachten tot de storing is opgelost.

Kunnen we daarna weer verder kijken wat de beste oplossing is voor je.
Nu is het een beetje onduidelijk hoe alles verbonden is, splitters en versterker en dan, en dat is essentieel om goede adviezen te geven.

Mocht je later nog problemen hebben, laat het vooral hier weten, er zijn er veel hier die je kunnen helpen en dan ook nog de Ziggo moderators die meekijken en nog veel verder kunnen helpen.
Empie69

Level 1
  • 6Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank zover!

Uitgelicht topic