Sander
Community Developer
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes

Problemen met Rockstar Games Social Club (GTA V)

Op de Community komen steeds meer meldingen voorbij dat de website van Rockstar niet benaderbaar is en het spel niet te verbinden is met het Playstation Network. Omdat dit probleem zich voordoet bij verschillende providers en in verschillende opstellingen is het lastig hier een vinger achter te krijgen. Een tijdelijke oplossing is het aanpassen van de DNS instellingen op de Playstation zelf. Helaas werkt dit niet voor iedereen maar is zeker de moeite waard om te testen.

De tip van luckyl: Let hierbij wel op dat dit de DNS-servers van https://dns.watch/ zijn en geen servers van Ziggo. Wees hier dus bewust van in je keuze.

1: 84.200.69.80
2: 84.200.70.40

In deze youtube video wordt uitgelegd hoe dit te doen.
Mocht de foutmelding toch weer terugkomen, zet dan de playstation even uit en na een paar minuten weer aan. Start het spel GTA 5 en druk direct in het zwarte venster na het splashscreen op L1 en L2.


Als dit voor jou de tijdelijke oplossing is, zijn we benieuwd naar je oude DNS instellingen. We willen weten door middel van de nslookup of de webpagina https://socialclub.rockstargames.com/ met zowel de oude als de nieuwe DNS instelling hetzelfde IP adres weergeeft. Open hiervoor een commando prompt op je PC. Dit kan in Windows door via Start te zoeken naar CMD en vervolgens het programma opdrachtprompt te openen. Zie ook de eerste stappen uit dit topic. In de prompt kun je dan onderstaande kopiëren:

nslookup socialclub.rockstargames.com

Zie hieronder hoe zo'n resultaat er uitziet, er zijn dus twee resultaten die we graag allebei ontvangen, dat zijn de adressen die achter Address: staan.


We zien dus graag:

DNS oud:
Resultaat nslookup:

DNS nieuw:
Resultaat nslookup:

Mocht jou dit niet helpen willen we graag het volgende testen. Maak een rechtstreekse LAN verbinding tussen de Playstation en het modem. Als je geen verbinding krijgt wil je dan onderstaande vragen kopiëren en beantwoorden:


  • Is de UPnP ingeschakeld?
  • Wat voor NAT-type geeft de Playstation weer?
  • Werken andere spellen van de Playstation?
  • Welke DNS instellingen heb je getest op de Playstation? Welke stond er standaard ingesteld? En indien van toepassing met welke DNS werkt het na aanpassen wel?
  • Maak een screenshot van de eventuele ingestelde forwards
  • Staat het modem in bridge- of routermodus?
  • Welk type modem heb je van ons in huis?


Werkt GTA V bij jou wel probleemloos? Ook dan zijn we heel erg nieuwsgierig naar de opstelling.

Uiteraard hopen we met de verzamelde gegevens een oplossing te vinden.
30 Reacties 30
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sander Ziggo
Is het niet ook handig te weten welk kastje van Ziggo men heeft en of dat kastje wel/niet in
in Bridge mode staat? Of juist expliciet aangeven dat het hier niet over Bridge mode gaat,
wat m.i het meest voor de hand ligt.

Ik heb me in het recente verleden bewogen in topics over dit issue.
Kreeg toen de indruk dat het ConnectBox related is ihb in IPv6 DS-Lite stand.
Ik herhaal: dit was slechts een indruk.
Het is wel interessant hier ook naar te kijken om het probleem goed te kunnen pinpointen.

Gr Han
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
@hanh,

Daar heb je zeker een goed punt! Dit probleem is ook geconstateerd met een IPv4 verbinding op een Ubee modem in bridge functie. Dat maakt het ineens heel erg breed qua mogelijkheden waar het probleem kan zitten. Om het goed in beeld te krijgen heb ik voor de zekerheid de vragen toegevoegd.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sander Ziggo
Goede aktie! Mooi dat we het eens zijn over het nut van die extra vragen.

Het is inderdaad een bijzonder lastig vast te pinnen probleem, als zelfs ook
een UBEE in Bridge met eigen Router dezelfde nogal bizarre verschijnselen kan geven.
Mijn eerste indruk, het is ConnectBox in DS-Lite mode, was dus niet juist.
Eigenlijk is dat jammer. Je begrijpt waarom ik dit vind.

Succes met je onderzoek & thanks, Han
Leo48

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
@Sander Ziggo bedankt, na instelling DNS werkt tot opluchting van mijn zoon GTA V weer op zijn PS4 pro.
Nu heb ik pas een connectbox ontvangen ter vervanging van mijn Cisco modem, kan ik na aansluiten van de connectbox weer problemen ondervinden met GTA V ?
Sander
Community Developer Topicstarter
Community Developer
  • 2769Posts
  • 290Oplossingen
  • 2180Likes
Leo48 wrote:
@Sander Ziggo bedankt, na instelling DNS werkt tot opluchting van mijn zoon GTA V weer op zijn PS4 pro.
Nu heb ik pas een connectbox ontvangen ter vervanging van mijn Cisco modem, kan ik na aansluiten van de connectbox weer problemen ondervinden met GTA V ?


Mooi dat het weer werkt @Leo48!

Dat durf ik je niet te zeggen omdat we niet weten wat het probleem veroorzaakt en wat je huidige instellingen zijn. Heb je ook gekeken of er eventuele verschillen zitten in de verschillende DNS resultaten door middel van de nslookup? Hier zijn we heel erg benieuwd naar!
Leo48

Level 1
  • 16Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Na deze dns instelling te gebruiken op de ps4 pro werkt gta weer. oeff, nslookup zo technisch ben ik niet.
1: 84.200.69.80
2: 84.200.70.40
Mocht gta niet werken met de connectbox, kan ik dan de cisco weer terugzetten of is er dan een probleem met de activatie modem o.i.d.?
Jonathan-458

Level 16
  • 2489Posts
  • 168Oplossingen
  • 498Likes
Beste alle,

Het uitvoeren van NSlookup via verschillende OS'en via Command prompt of Terminal;
Windows (10)
Start->Command prompt
Windows Key + X -> Windows PowerShell of Command prompt (:wink: hanh)

MacOS
Finder->Applications->Utilities->Terminal

Ubuntu
Control + Alt + T of Applications->Accessories->Terminal

Zouden jullie vervolgens resultaten van de volgende domeinen kunnen posten.
NSlookup patches.rockstargames.com

NSlookup prod.cloud.rockstargames.com

NSlookup cdn.sc.rockstargames.com

NSlookup a.rsg.sc

NSlookup rsgames-2.hs.llnwd.net

NSlookup socialclub.rockstargames.com


Na kopiëren van code druk op "Enter"

Maak vervolgens een screenshot of kopieer het resultaat gewoon hier.

Het is ook mogelijk om via de volgende wijze alle output direct te verkrijgen;

Navigeer naar C:\Users\"active user" en maak een text file aan genaamd "rockstar.txt" en voer hier de volgende domeinen aan toe, bewaar vervolgens dit bestand;
patches.rockstargames.com
prod.cloud.rockstargames.com
cdn.sc.rockstargames.com
a.rsg.sc
rsgames-2.hs.llnwd.net
socialclub.rockstargames.com


open nu het "command prompt" en voer het volgende in;
for /f %i in (rockstar.txt) do @nslookup %i 1>>rockstar-nslookup-results.txt 2>>rockstar-nslookup-errors.txt


U vindt nu onder "C:\Users\"active user" 2 bestanden genaamd;
rockstar-nslookup-results.txt
rockstar-nslookup-errors.txt

Post deze inhoud.

Hiervoor dient natuurlijk de computer voorzien te worden van het zelfde DNS adres als uw console, zie hiervoor; https://www.windowscentral.com/how-change-your-pcs-dns-settings-windows-10

MVG
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Jonathan-458

Uitstekend! Maar het zal m.i. voor sommige mensen erg lastig blijven.

En dan Windows 10 (gebruik dat OS zelden, geef mij maar Win 7- of Linux).
Bij mij is Start>Command prompt er niet, wel bv dit:
- WindowsToets-X
- Klik 'Windows PowerShell' (bij sommige versies staat daar 'Cmd Window' of zoiets)
En het kan natuurlijk ook weer op 5 andere manieren................

Brrrrrrrrrrrrr. Met dank aan Microsoft.
Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
jonathan
Een om het nog ingewikkelder te maken.
nslookup is een deprecated cmd bij Red Hat based Linux distro's.
Is soms niet eens standaard beschikbaar.
Vervangend cmd is 'host'.
Er is onderhand een heel boekwerk nodig om alle mogelijkheden te dekken.
Gr Han
MrAdriano

Level 2
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Na een veel zoeken contact met Ziggo hebben wij de oplossing gevonden die eenvoudig en simpel is. In de connectbox dien je ervoor te dat de UPnP opstaat. Wis alle door de connectbox geopende poorten. Vervolgens moet je ervoor zorgen dat de DMZ UIT staat. Nu de Playstation helemaal uitzetten. De modem van het stroom en opnieuw laten opstarten. Vervolgens de Playstation opstarten en netwerk instellen via de kabel.

Als je de DMZ aan hebt staan en ook UPnP dan gaat dit conflicten geven. Wij zijn al ruim een week bezig zin met online gamen van GTA en COD, waar chatten en online gamen problemen opleverden. Binnen 20 minutenleverde het problemen op, maar nu zijn wij al ruim 3 uur online aan het gamen en chatten. Vraag me niet waarom en hoe dit kan, maar probeer het en geniet er van.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Sander Ziggo Jonathan-458
Hoe zinvol ook MrAdriano: dit is geen nieuws.
Zie bv
https://community.ziggo.nl/thuisnetwerk-101/nat-type-veranderen-playstation-4-16847
Ook bij engelstalige Sony support sites kom je dit tegen,
naast een hele hoop onzin.

Helaas blijven mensen al even verkeerde als frustrende aanpakken hanteren.
Je kunt verdedigen dat Port Forwarding veiliger is dan UPnP, maar
dat blijkt toch vaak een brug te ver en/of te mislukken.
De Game industrie leunt nu eenmaal sterk tegen UPnP voor de nietsvermoedende speler.
Dat geldt niet alleen bij de PS.

En wat moet je anders als je twee Playstations in huis hebt?
Port Forwarding gaat je dan niet helpen. Met een goede UPnP op je Ziggo kastje lukt het wel.

Voor de goede orde nog dit.
Dit topic gaat niet alleen over het wel/niet kunnen spelen,
maar minstens ook over de onbereikbaarheid van https://socialclub.rockstargames.com/
Dat is (misschien was) een nogal bizar probleem, waar UPnP geen lieve moedertje aan helpt.

Gr Han
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
MrAdriano
Nog een toevoeging.
Wat ik wel een probleem vind is dat je
Port Fowarding en DMZ-host moet uitzetten op de ConnectBox, om van UPnP gebruik te kunen maken.

Is dat bij elke Router zo, vraag ik mij af. Denk van niet.
Wat moet je dan met de ConnectBox als je een PS hebt en ook Port Forwards nodig hebt voor iets anders?
Lukt dat dan wel? Geen idee, vrees van niet. Het zou slecht zijn, als je geen enkele Port Forward
kan combineren met UPnP voor de PS.
Gr Han
MrAdriano

Level 2
  • 25Posts
  • 2Oplossingen
  • 6Likes
Hanh je DMZ is eigenlijk bedoeld om een apparaat een vast ip adres geven en alle poorten op te zetten. Dit wordt vrijwel alleen gebruikt als je via WiFi connect. Je moet de DMZ uitzetten in de connectbox. UPnP inschakelen niet uitschakelen. Alleen UPnP is een tool waarmee de modem / router zelf poorten gaat open zetten die nodig zijn. Voor de zekerheid alle poorten zie openstaan wissen in de modem als je de modem opnieuw opstart en vervolgens de PS4 ook, dan worden alle benodigde poorten opengezet. Als je nu DMZ en UPnP open hebt staan, dan zoeken ze beide poorten en daar logt het probleem. Dit werkt in ieder geval op de connect box goed. De UPnP poorten kun je wissen in het menu van de connect box. Vink achter ieder poort aanzetten en onderaan kiezen voor opslaan.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
MrAdriano
Sorry, dit wist ik allemaal al. Zie wat ik hier opschreef.
Gr Han
Sinasjuh

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hallo,

Sinds mijn verhuizing ervaar ik problemen met het opstarten van GTA 5 (code 202) en de toenadering naar de website socialclub.rockstars.com
Met dezelfde modem kon ik in mijn oude woning wel GTA 5 gewoon starten.
Nu is het zo dat wanneer ik mijn laptop op een ander WiFi netwerk aanmeld of via een hotspot van mijn mobiel wel toegang krijg tot de site en dat het spel start.
Het veranderen van DNS heeft niet geholpen.

Wat wel opvalt dat het starten van BF3 en 4 wel gewoon vlekkeloos gaat.

Wie oh wie kan mij helpen.

Heb een Ubee EVW321B

groeten Sinasjuh
luckyl

Level 1
  • 4Posts
  • 1Oplossingen
  • 5Likes
Hoi Sander,

Ik kan bevestigen dat het probleem nog steeds actueel is. Zodra ik de DNSwatch servers vervang door de Ziggo DNS servers dan is het probleem terug. Hierbij de gevraagde informatie. Sinds ik de servers van dnswatch gebruik heeft het probleem zich niet meer voorgedaan.

Het lijkt mij niet aan UPNP settings of portforwardings te liggen aangezien de website https://socialclub.rockstargames.com al niet goed te bereiken/laden is.

In de bijlage staan twee afbeeldingen die het probleem in de browser laten zien en hoe het er wel hoort uit te zien.

Zoals verzocht volgen hieronder de NSlookup resultaten, hierin zijn duidelijke verschillen te zien tussen de resultaten van ziggo en dnswatch.



Ubuntu icm Ziggo DNS-servers
Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
patches.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39


Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
prod.cloud.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39

Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
cdn.sc.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39

Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
a.rsg.sc canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39

Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39

Server: 89.101.251.228
Address: 89.101.251.228#53

Non-authoritative answer:
Name: socialclub.rockstargames.com
Address: 104.255.105.71


Ubuntu icm DNSwatch DNS-servers
Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
patches.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
prod.cloud.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
cdn.sc.rockstargames.com canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
a.rsg.sc canonical name = rsgames-2.hs.llnwd.net.
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: 84.200.69.80
Address: 84.200.69.80#53

Non-authoritative answer:
Name: socialclub.rockstargames.com
Address: 104.255.105.71


Windows 10 icm Ziggo DNS-servers
Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39
Aliases: patches.rockstargames.com

Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39
Aliases: prod.cloud.rockstargames.com

Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39
Aliases: cdn.sc.rockstargames.com

Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39
Aliases: a.rsg.sc

Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 87.248.202.39

Server: 089-101-251228.ntlworld.ie
Address: 89.101.251.228

Name: socialclub.rockstargames.com
Address: 104.255.105.71

Windows 10 icm DNSwatch DNS-servers
Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83
Aliases: patches.rockstargames.com

Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83
Aliases: prod.cloud.rockstargames.com

Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83
Aliases: cdn.sc.rockstargames.com

Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83
Aliases: a.rsg.sc

Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: rsgames-2.hs.llnwd.net
Address: 178.79.242.83

Server: resolver1.ihgip.net
Address: 84.200.69.80
Aliases: 80.69.200.84.in-addr.arpa

Name: socialclub.rockstargames.com
Address: 104.255.105.71
Crizyz

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze week GTA V op Steam gekocht, echter kan ik niet verbinden met de Rockstar Games Social Club via de client/het spel ("The Rockstar update service is unavailable (202).") maar ook niet (helemaal) via de browser.

Als ik naar socialclub.rockstargames.com ga krijg ik alleen een html pagina voorgeschoteld, zie:

Nou zie ik meerdere topics over vergelijkbare problemen op zowel het Ziggo forum als het Rockstar support forum, deze wijzen voornamelijk richting DNS.
Een andere DNS op de PC instellen (zowel Google DNS als DNS.watch geprobeerd) verhelpt weinig.
Ik wil me in eerste instantie dan ook voornamelijk op de browser richten, aangezien poortjes openzetten altijd nog kan, maar dit niet relevant zou moeten zijn voor de browser.
Aangezien er wel iets op de pagina laad is het niet zozeer een probleem met DNS richting socialclub.rockstargames.com zelf lijkt mij, anders zou deze compleet niet laden(?).

Als ik de broncode van de pagina bekijk zie ik dat er gelinkt is aan cdn.sc.rockstargames.com (zowel afbeeldingen als CSS, al ben ik niet bepaald thuis in CSS) en als ik deze probeer te bereiken (plaatje openen als https://cdn.sc.rockstargames.com/images/icons/apple-touch-icon-152x152-precomposed.png bijvoorbeeld) krijg ik compleet geen pagina.

Ik heb dan ook op beiden een trace route uitgevoerd, al zegt de uitkomst me niet bijzonder veel moet ik zeggen, behalve dat een time-out nooit goed is.

Trace socialclub.rockstargames.com:

Trace cdn.sc.rockstargames.com:


Ik heb overgens geen trace uitgevoerd met een andere DNS.

De DNS (IPv4) van Ziggo die ik krijg zijn:
84.116.46.22
84.116.46.23

Computer is bekabeld aangesloten op Ubee EVW321B (deze uiteraard al een keer een powercycle gegeven).

Ik zou nu niet echt weten wat ik hieraan kan doen, enige tips voor mij zodat ik alsnog GTA V kan spelen? Of in ieder geval de site normaal kan benaderen?
Als de site werkt, zal het spel ook werken vermoed ik.
Crizyz

Level 1
  • 5Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Niet echt, daar gaat het voornamelijk over de DNS, dat heb ik al geprobeerd zoals aangegeven. En lijkt ook wat meer specifiek op de PSN gericht, niet op de laatste plaats gezien het in de titel staat.
Ik kan op PC de site niet fatsoenlijk benaderen via de browser (zowel Chrome als IE), UPnP/port forwarding zou daar niet veel mee te maken moeten hebben (enige poort die relevant zou moeten zijn voor de browser is poort 80).

Nou zie ik in dat topic wel e.e.a. over nslookup staan ipv tracert, heeft het enige toegevoegde waarde om nslookups te posten met de verschillende domain name servers, ook al werken dns.watch en de dns van google niet voor mij?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21927Likes
Je kunt het hier plaatsen, maar ik weet niet veel van spellen en achtergronden, maar er komen op dit forum allerlei mensen die er wel iets zinnigs over kunnen vertellen en je op weg kunnen helpen.

Uitgelicht topic