Janqui

Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes

Problemen Connectbox met Android

Situatie

Op 22-11-201`7 oude Ubee EVW320 modem vervangen door Connectbox TG2492.

Hierop zijn aangesloten:
o via ethernet: 2 desktop PC’s;
o via wifi: Iphone (7/2017), LG90 (2/2015), Samsung Tab Pro (11/2014), Tab 3 (2/2014) en GT N7000 (7/2012); de laatste 4 met Android 4.1.2. tot 5.0.2.
Mijn abonnement is goed voor maximaal 200Mbps up- en 20 Mbps download.
Deze waarden worden fluitend gehaald door de desktop PC’s en door de Iphone op 5 GHz. Op 4,2 GHZ gaat de Iphone maar tot (een acceptabele) 90 Mbps. Ongeachte het ingestelde kanaal, dat standaard op automatisch staat.
De Connectbox staat hoog in een meterkast op een afstand van max. 7 meter van de werkplekken. Dichterbij de box gaan staan heeft nagenoeg geen effect.

Probleem

Alle Android apparaten komen na een aantal metingen via verschillende kanalen op 4,2 GHz niet verder dan een download van zo’n 24 Mbps met uitschieters naar beneden (N7000 6 tot 14 Mbps) en naar boven (Tab Pro tot 43 Mbps).
Een test op 5 GHz geeft alleen voor de Tab Pro een verbetering te zien.
De pingwaarden variëren willekeurig van 11 tot 134.
De testen laat slechts één enkele keer upload-waardes zien bij de Tab Pro; bij de andere android apparaten lukt de upload helemaal niet.
Kanalenwisseling heeft nauwelijks effect. De op internet gevonden wijziging van de DHCPv6 Server naar “Stateful” evenmin.
Testen met http://www.dslreports.com/speedtest laat ongeveer dezelfde resultaten zien; wel lukt het hier om ook (lage) uploadcijfers te zien.

Verdere verloop

Deze situatie is gemeld bij Ziggo. Binnen enkele dagen stond er een vriendelijke en goedwillende monteur voor de deur die een verouderd aansluitkastje heeft vervangen alsmede de coax-kabel van dit kastje naar de Connectbox. Verder heeft hij een en ander doorgemeten en alles in orde bevonden. Het zou dus aan de Android apparaten liggen. Vervanging(!)van de vier mobieltjes en tablets zou de oplossing moeten zijn. Uh?:slight_frown:
Een netwerkdiagnose van de Connect Box zelf geeft echter een aantal foutmeldingen aan zoals "de signaalsterkte van het apparaat is laag, ga dichter bij de android-xyz staan" of "Je internetverbinding is verbroken etc..." hetgeen niet eens klopt.

Uit een rondgang op internet blijkt dat er meer mensen zijn die met dit probleem te maken hebben.

Mijn vraag is dan ook: hoe ben je hiermee omgegaan en/of heb je een (deel)oplossing gevonden voor dit probleem? Is je probleem ook bij Ziggo gemeld?

Ik ben in elk geval van mening dat Ziggo dit niet op zijn beloop kan laten en deze problematiek actief moet aanpakken.
40 Reacties 40
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/problemen-met-trage-slechte-verbinding-op-android-met-ipv6-lees-een-mogelijke-workaround-hier-19644
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Janqui, welkom op onze Community. Bedankt voor je uitgebreide verhaal, dat is duidelijk! Ben je verder gekomen met de tip van Be rt?
Erik-Rik

Level 11
  • 479Posts
  • 11Oplossingen
  • 23Likes
Na de update van snelheids verhoging van internet had ik ook wat problemen met internet zowel bedraad als met Wi-Fi, heb ook een Wi-Fi met stopcontact maar haalde niet eens de helft van wat ik zou moeten hebben. Telefonisch contact gehad en kreeg een monteur toegewezen en deze had veel goede kennis. Alles goed nagekeken en daar waar nodig was toch een UTP kabeltje en dan ook Wi-Fi met stopcontact en alles werkt nar wens. Ik heb een Connectbox die ik nu iets van een jaar of zo in gebruik heb en me niet in de steek gelaten heeft afgelopen tijd dat ik hem heb.
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Marianne Ziggo wrote:
Janqui, welkom op onze Community. Bedankt voor je uitgebreide verhaal, dat is duidelijk! Ben je verder gekomen met de tip van Bert?


Leuk dat je even reageert.
Nee, helaas ben ik nog geen stap verder. Van alles geprobeerd. Uit- en aanzetten, kanalenwisseling geprobeerd, stateful aangevinkt, kanaalbreedte gewijzigd. Geen resultaat. En aan andere instellingen waag ik mij niet omdat ik daar geen kennis van heb.
Vreemd is ook dat het uitvoeren van een diagnose van het netwerk blijft resulteren in een aantal foutmeldingen zoals ik in mijn eerste post heb aangegeven. Is die Connectbox van mij wel in orde?

Hier nog even wat cijfers die ziggo speedtest laat zien:



Als er upload mogelijk is, dan zijn de cijfers meestal prima. Maar de downstream is met name bij 2,4 GHz bedroevend. Bij 5,0 MHz laat de Iphone zich van zijn beste kant zien.
Ook de bekabelde desktop pc's zitten met de verwachte cijfers van ca. 200 up en 20 down.

Ik vraag mij af wat er nu verder gaat gebeuren en/of Ziggo of een mede-forumlid een oplossing weet.
Bij geen verbetering van bovenstaand resultaat zal ik een klacht deponeren bij Ziggo en mij beraden op verdere stappen.

Met vriendelijke groet,
Jan
Ozz

Level 1
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Hallo Janqui

Een meterkast is verre van ideaal voor het plaatsen van een WiFi Acces Point.
Een meterkast is een bron van ellende, aangaande magnetische velden, gecreëerd door sterkstroom, die nu eenmaal door een meterkast + aangesloten buizen stroomt.
Vooral op de 2.4-GHZ band (Kanaal 1-13) kan deze interferentie van magnetische velden (wisselstroom 50Hz + eventuele transformators) problemen veroorzaken. Dit heeft te maken met harmonischen van de storingsbron frequenties.
Verder is de 2.4-Ghz band propvol met gebruikers, die een hoop zendervervuiling produceren + met een beetje pech, ook nog een bandbreedte van 40Mhz gebruiken i.p.v 20Mhz.
40Mhz overlapt immers 2 kanalen.
Iedereen in jou buurt gebruikt de 2.4Ghz band, de 5Ghz band is veel later gekomen, daardoor zijn lang niet alle apparaten zijn geschikt voor 5Ghz.

De 5-GHz band is tot op heden een stuk rustiger. Het is niet zo verwonderlijk dat je Iphone hier goed presteert. Hier zit immers veel minder zender-vervuiling vergeleken met de 2.4Ghz band.
Kortom: In jou geval een optelsom van storingsbronnen.
De Connect Box is nu eenmaal gevoeliger, vergeleken met je oude Ubee 320 modem, omdat deze meer upstream + dowstream kanalen bezit.

Oplossing:
Plaats het WiFi modem zo ver mogelijk bij de meterkast vandaan.
Indien dit niet mogelijk is, creëer zo hoog mogelijk in het gebouw, een externe WiFi Acces Point, die je bekabelt verbind met je Connect Box. Deze dien je apart te configureren.
Betonijzer + staalconstructies zijn ook killers voor het Wifi Signaal. deze werken als een kooi van fahrenheid.
Uitleg: https://nl.wikipedia.org/wiki/Kooi_van_Faraday

Gr, Geert
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Goeiemorgen Ozz, bedankt voor je reactie.

Ik ben gisterenavond ca. een uur bezig geweest en heb de modem ruim buiten de meterkast opgesteld. Het resultaat van deze actie zie je hieronder. Geen opmerkelijke verschillen met de down- en upstreams ten opzichte van de vorige keer. De Ziggo monteur had een weekje terug ook al gezegd dat de plek in de meterkast prima was. De modem staat vrij en hoog, en op een afstand van ca. 7 meter van de wifi-apparatuur.


Opmerkelijk en onbegrijpelijk is wel dat de LG90 géén internetverbinding meer kan krijgen met de gewone 2,4 GHz (wel verbinding, maar geen internet. Echter wél met een Ziggo hotspot en wél met het wifi-gastnetwerk. Dus wéér een probleem erbij met die Connectbox!:angry:

En Ziggo maar roepen:
Je ontvangt een wifi-modem, onze Connectbox die voldoet aan de laatste trends der techniek. Dus helemaal geschikt om onze razendsnelle en stabiele internetverbinding door te geven.
Kies je voor Ziggo, dan werkt je wifi gegarandeerd op volle kracht. In elk hoekje van je huis. Om dit voor elkaar te krijgen, kun je onze wifi scan, een modempakket op maat en onze monteur inschakelen. Dat is de Ziggo Power Promise.
"

Ik begin er een beetje twijfels over te krijgen. Ik ben al dagen bezig om het spul een beetje fatsoenlijk aan de praat te krijgen. Tevergeefs.
Enne.... lees voor de lol de reacties maar eens op http://allestoringen.nl/storing/ziggo, dan gaat het Ziggo-gevoel wel een beetje over. :slight_frown:
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Op allestoringen.nl vind je het afvoerputje van Nederland. De mensen die daar reageren, kunnen beter of contact opnemen met de klantenservice of zich hier op het forum laten zien. Dan zul je daarna hele andere berichten zien 🙂

De power promise monteur is een andere monteur dan die bij jou is geweest. Mocht je gebruik willen maken van deze monteur, dan kan dat absoluut. Zie hier voor meer informatie over Power Promise.

Zou je een screenshot kunnen plaatsen van de foutmeldingen die de Connect Box aangeeft na de netwerkdiagnose? En wil je voor de volledigheid ook de down- en upstreamwaardes van je modem hier posten? En hoe druk is het qua netwerken om je heen van zowel 2.4 en 5ghz?

Groet,
Evert
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Hoi Evert,

Bijgaand de gevraagde informatie.

Diagnosegegevens. Zien er beter uit als in de vorige dagen. Toen kreeg ik nog de melding extra:
Je internetverbinding is verbroken. Controleer de aansluitingen met de coaxkabel en wandcontactdoos, en herstart daarna je Connect Box. Het is ook mogelijk dat er een storing is in je wijk. Dit kan je zien via je mobiele telefoon op www.ziggo.nl/storingen.


De down- en upstreamwaardes e.d.

Die zeggen mij eigenlijk niet zoveel.

De drukte:

Kanaal 1 wordt door mij gebruikt; 2,4 GHz, gastgebruik en ziggo hotspot.

De Software versie van de modem: 9.1.116BR6

Ik hoop dat de info een beetje leesbaar is; ik de reactie niet van tevoren bekijken.

Groet, Jan
Ozz

Level 1
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Hallo Jan

Zo te zien een Arris CB modem?

Wifi Analyser:
1) Dikke zendervervuiling op kanaal 1. Interferentie van de gebruiker op kanaal 2. Waarom zet je deze niet handmatig op een vrij kanaal..... 8 of nog beter 13?
2) Jou signaal is 40Mhz breed. Maak er eens 20Mhz van, in modem instellingen.
3) De Up + downstream waardes zien er redelijk netjes uit. Kanaal 12 & 16 Down is een uitschieter met 2Dbv
4) De WiFi analyse van de 5Ghz band.........die mis ik helaas.

Zelf heb ik een Compal CB modem, de voorganger van de Arris. Deze is behoorlijk sterk qwa WiFi signaal.

Gr, Geert.
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Ozz
Zelf heb ik een Compal CB modem, de voorganger van de Arris. Deze is behoorlijk sterk qwa WiFi signaal.

De Compal is niet de voorganger van de Arris, de Arris is er naast de Compal bijgekomen.
Zijn beide gelijkwaardige modems.
Ziggo kan niet afhankelijk zijn van één fabrikant, vandaar dat ze tevens Arris in de arm genomen hebben als alternatief.
Ozz

Level 1
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
N.N. wrote:
Hallo Ozz
Zelf heb ik een Compal CB modem, de voorganger van de Arris. Deze is behoorlijk sterk qwa WiFi signaal.

De Compal is niet de voorganger van de Arris, de Arris is er naast de Compal bijgekomen.
Zijn beide gelijkwaardige modems.
Ziggo kan niet afhankelijk zijn van één fabrikant, vandaar dat ze tevens Arris in de arm genomen hebben als alternatief.


Dit snap ik ook wel :wink:
Is deze opmerking misschien niet een beetje overbodig?
Gelijkwaardig is een betrekkelijk iets.........Verschil in firmware is er zeker, tot op heden.

Gr, Geert
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ozz wrote:
Hallo Jan
Wifi Analyser:
1) Dikke zendervervuiling op kanaal 1. Interferentie van de gebruiker op kanaal 2. Waarom zet je deze niet handmatig op een vrij kanaal..... 8 of nog beter 13?
2) Jou signaal is 40Mhz breed. Maak er eens 20Mhz van, in modem instellingen.
3) De Up + downstream waardes zien er redelijk netjes uit. Kanaal 12 & 16 Down is een uitschieter met 2Dbv
4) De WiFi analyse van de 5Ghz band.........die mis ik helaas.
Gr, Geert.


Dag Geert,

Ik heb je aanbevelingen uitgeprobeerd; echter met ongeveer dezelfde resultaten. Het maakt bij mij kennelijk niet veel uit of ik nu kanaal 1, 13, 7 of 8 neem. Ook op het drukste kanaal 2 werd het niet veel meer of minder. Mijn Samsung Note N7000 haalt maximaal 11,4 Mbps, maar meestal is het (veel) minder. De LG90 komt aan de 20 Mbps. Maar die kan sinds vandaag alleen maar communiceren met het gast-netwerk op 2,4 Ghz. Onverklaarbaar.
N.B. Ik heb de kanaalbreedte weer teruggezet naar 20. En met opmerking 3 begeef je je op voor mij onbekend terrein. Maar da's niet erg hoor.:wink:

Dan had je nog tegoed een analyse van de 5 MHz. Ziehier:


Wat mij hier opvalt is dat hetzelfde SSID Ziggo-gastnetwerk is te zien in zowel 2,5 als 5 MHz. Terwijl die op de mobiel maar één keer te zien is. Klopt dit?

Groet, Jan
Ozz

Level 1
  • 50Posts
  • 1Oplossingen
  • 9Likes
Ik denk dat hier een van de moderators Thijs Ziggo Sander Ziggo Jesse Ziggo Marianne Ziggo effe moet meekijken.

Iets zit er niet goed in die CB Box.

Gr, Geert.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Janqui wrote:

Wat mij hier opvalt is dat hetzelfde SSID Ziggo-gastnetwerk is te zien in zowel 2,5 als 5 MHz. Terwijl die op de mobiel maar één keer te zien is. Klopt dit?
Ja dat klopt. Wanneer netwerken dezelfde naam hebben, geeft je telefoon/laptop/printer/welk apparaat slechts één netwerk weer. Het apparaat zal dan zelf kiezen voor de beste frequentie.

Wat je nog zou kunnen proberen is het modem terug laten zetten naar IPv4, puur als test of dat wel goed gaat werken. Maar dat kunnen de moderators doen wanneer ze dat nodig achten 🙂

Groet,
Evert
Marianne
Community Developer
Community Developer
  • 1600Posts
  • 139Oplossingen
  • 1821Likes
Janqui, ik heb het signaal op je modem uitgelezen en dat ziet er stabiel uit. Je geeft zelf ook al aan dat de bekabelde verbinding goed gaat. Ik zie dat Ozz al een uitleg geeft over de stoorfactoren van een 2.4 GHz draadloze verbinding en verdere factoren. Die verdwijnen helaas niet zomaar, maar kan je zoveel mogelijk omzeilen door het aanpassen van de kanalen. Ik zie in de wifi analyzer dat er genoeg andere netwerken van de partij zijn. Dit is moeilijk te voorkomen. Een extra wifi-punt zou een uitkomst zijn, wanneer de 2.4 GHz verbinding alleen in de buurt van het modem wordt verstoord. Door een ander wifi netwerk in te zetten, kan het 2.4 GHz netwerk op een andere plek in huis stabieler werken. Dat is een kwestie van uitproberen!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Janqui
Wat ik in je prima info mis is een opmerking
over hoe de Wifi van de UBEE was.

Als het vroeger beter was, dan zou je toch wel
meer prestatie van de ConnectBox mogen verwachten.
Het is dan niet gek te denken dat er welllicht
toch iets niet helemaal Ok is met de ConnectBox.
Gr Han
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Janqui

Zoek eens uit welke wifi protocollen de android apparaten gebruiken.

Hou ouder de netwerkaarten zijn die in de apparaten zitten des te trager de wifi is.

Onderstaande even gepikt 😉

http://www.kabelnetveendam.nl/helpdesk/faqs/wat-is-het-verschil-tussen-de-standaarden-802-11b-en-802-11g/

Er zijn verschillende wifi-standaarden:

IEEE 802.11a werkt in de 5,8GHz-band en de bandbreedte is maximaal 54 Mbps.
IEEE 802.11b werkt in de 2,4GHz-band en de bandbreedte is maximaal tot 11 Mb/s. Deze technologie is al geruime tijd (sinds medio 2005) niet meer in de handel en wordt als achterhaald beschouwd. Toch worden er nog veel laptops gemaakt die dit type wifi-standaard ondersteunen.
IEEE 802.11g is de opvolger van 802.11b en werkt in de 2,4GHz-band, de bandbreedte is maximaal 54 Mbps. De producten die gebruikmaken van 802.11g kunnen ook met de 802.11b-standaard overweg.
IEEE 802.11n werkt in de 2,4- en de 5,8GHz-band en meerdere antennes. De bandbreedte van de n-versie is minimaal 150 Mb/s, en kan oplopen tot 600 Mb/s. Dit is 10 keer sneller dan de voorloper van de standaard (802.11g). In augustus 2009 werd de IEEE 802.11n een officiële standaard. Tot die tijd bestond er al enkele jaren apparatuur die met de voorlopige standaard werkte (IEEE 802.11n draft 2.0). Het Engelse woord 'draft' staat voor 'concept'. Van 2006 tot 2009 was er allerlei apparatuur die voldeed aan de IEEE 802.11n draft.
IEEE 802.11u maakt roaming over wifinetwerken mogelijk. Een apparaat kan daarvoor gebruikmaken van externe wifinetwerken om automatisch contact te leggen met internet.
IEEE 802.11ac werkt in de 2,4- en de 5,8GHz-band, dit via meerdere antennes.


Ik weet uiteraard niet zeker of dit oorzaken zijn bij jou maar als je schrijft dat de LG 90 bv geen 5 ghz ondersteund dan is de snelheid op de 2,4 nooit hoger dan 50Mb ( schat ik in )
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
hanh wrote:
Janqui
Wat ik in je prima info mis is een opmerking
over hoe de Wifi van de UBEE was.

Als het vroeger beter was, dan zou je toch wel
meer prestatie van de ConnectBox mogen verwachten.
Het is dan niet gek te denken dat er welllicht
toch iets niet helemaal Ok is met de ConnectBox.
Gr Han


Op 19 november heb ik aan Ziggo gevraagd voor een andere modem omdat mijn Ubee EVW320 het steeds slechter ging doen. O ja, tot pak weg 4 of 5 maanden geleden deed hij het nog prima. Daarna werd het tobben; regelmatig wegvallende verbinding en traag internet (maar niet altijd). Dat resulteerde in verplaatsen (uiteindelijk hoog in de meterkast), uit- en aanzetten, kanalen wisselen etc. Soms leek het even te helpen, maar telkens ging het weer fout.
Het resultaat was een nieuwe Connectbox die het helaas zeer slecht doet met alleen de android-apparaten :slight_frown: :slight_frown: :tired_face: .
Met de iphone en bekabeld gaat het echter uitstekend :grinning: :grinning: :smile: !
De exacte down- en uploadsnelheden weet ik niet meer; maar het was (regelmatig) ver onder de maat. Als de Ubee het goed deed: bekabeld oké, maar ook de Iphone hield niet over. Zo'n beetje dezelfde waarden als bij de Connectbox op 2,4 GHz.

Groet, Jan
Janqui
Topicstarter
Level 3
  • 32Posts
  • 0Oplossingen
  • 5Likes
Ronihd wrote:
Janqui

Zoek eens uit welke wifi protocollen de android apparaten gebruiken.

Ik weet uiteraard niet zeker of dit oorzaken zijn bij jou maar als je schrijft dat de LG 90 bv geen 5 ghz ondersteund dan is de snelheid op de 2,4 nooit hoger dan 50Mb ( schat ik in )


Goedemiddag Ronidh,
Het was wel even zoeken op internet, maar ik heb wel wat dingen gevonden op https://www.gsmarena.com. Op de apparaten zelf kon ik het niet vinden.
Ziehier:


Ik heb er ook de release- en aankoopdatum bij vermeld, alsmede de versie van ios en android.
Voor mij opvallend:
- Iphone en Sam tab pro hebben dezelfde standaard, maar toch een groot verschil in downstream. De tab heeft niet eens de helft van de Iphone (2,4 GHz 95,3 vs 43,7; 5,0 GHz 199,8 vs 81,7)
- Vreemd is dat de relatief nog niet zo oude LG90 geen 5,0 GHz ondersteunt.
- Tab 3 en N7000 hebben dezelfde wi-fi standaard, maar ook een erg groot verschil in de cijfers.
- Alle apparaten ondersteunen IEEE 802.11n.

Hoe kijk jij hier tegenaan?

Groet, Jan

N.B. Op http://www.gsmhelpdesk.nl/helpdesk/108/wi-fi-hotspots-en-draadloze-netwerken staat ook nog wat interessante informatie over wi-fi in het algemeen.

Uitgelicht topic