stephanhoekstra

Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Philips HUE bridge + Ziggo Connect box = drama?

Hallo allemaal!

Ik worstel al enige dagen met een probleem, misschien kan iemand mij hier de goede richting op helpen.
Ik heb enkele philips hue producten aangeschaft en deze toegevoegd in mijn netwerk. Sindsdien valt mij internet verbinding soms (gemiddeld om het half uur) spontaan uit.

Het probleem is vermoedelijk ontstaan sinds ik de HUE producten heb toegevoegd, daarvoor werkte alles prima. Ik heb contact gehad met de helpdesk en op hun advies de connectbox gereset.

Daarnaast heb ik alle hue producten tijdelijk verwijderd om te valideren of dit echt de oorzaak van het probleem was. Voila, alles werkte weer stabiel zonder hue.

Probleem
Iedere zoveel tijd (gemiddeld half uur a 1 uur) valt de internetverbinding weg. Na enige tijd wachten (gemiddeld 10 minuten a half uur) herstelt de verbinding zich weer. Na een reset van de connectbox herstelt de verbinding zich ook tijdelijk, maar het probleem kom daarna opnieuw terug.

Symptomen
- Internet valt weg
- Lampjes van de connect box veranderen van kleur,
-- Power wordt dan groen in plaats van wit (dit geeft volgens mij aan dat de router in bridge modus staat???)
-- Internet knippert dan groen
-- Wifi wordt dan groen

Als de situatie hersteld is, bijvoorbeeld door een reset, dan keert de connectbox terug naar de normale situatie (power lampje kleurt wit, overige lampjes gaan uit)

Situatie voordat de problemen zich voordeden
Voordat ik HUE heb toegevoegd was de situatie als volgt
- Ziggo connect box als enige router in mijn netwerk
- Zowel 5Ghz als 2.4Ghz actief op de connect box
- situatie is Amsterdam 3 hoog achter, dus vrij druk qua buren en wifi signalen

Enkele apparaten maken draadloos gebruik van het netwerk:
- 2 laptops
- 2 telefoons
- Nest rookmelder (2.4 Ghz)
- Playstation 4
- Chromecast (slaapkamer)
- Chromecast (woonkamer)
- Chromecast audio (woonkamer)

Het netwerk en internet zijn al maandenlang lekker stabiel, snel, en verder geen problemen.

Situatie sinds de problemen zich voordoen
Zoals gezegd heb ik wat philips HUE spul opgehangen, het betreft
- Philips HUE bridge (bekabeld)
- 2x Philips HUE spots
- Philips HUE motion sensor (activeert de spots)

De installatie ging vrij soepel, zoals je het zou verwachten.
De bridge via ethernetkabel aan de connectbox gekoppeld (dit is de enige manier om aan te sluiten) en vervolgens via wifi door middel van de bijbehorende app de bridge geconfigureerd.


Hypothese
Het lijkt er dus op dat:
- als philips HUE in het netwerk aanwezig is
- dan raakt de connectbox in de war
- en valt het internet weg

Verdere aanwijzingen heb ik nog niet kunnen identificeren.

Wat heb ik geprobeerd?
- tijdelijk alle HUE apparaten verwijderd. Dit werkt, maar ik zou de apparaten graag willen gebruiken :blush:
- connectbox resetten (zowel power-off als via knop aan de achterkant) - dit werkt tijdelijk maar het probleem komt steeds terug
- Connectbox en HUE bridge configureren zodat deze op verschillende kanalen communiceren. Ik heb online gelezen dat het zigbee protocol van HUE in hetzelfde frequentie-spectrum werkt als 2.4GHz wifi. Bij wijze van experiment heb de HUE bridge ingesteld om zigbee kanaal 26 te gebruiken. De connectbox heb ik ingesteld om 2.4Ghz kanaal 1 te gebruiken. Maakt geen verschil.
- Philips HUE bridge een statisch IP adres toegewezen ipv DHCP, dmv de app en de connect box web interface. Ik heb dit zojuist gedaan, dus ik weet nog niet of dit effect heeft.

Ik kan op internet verder vrij weinig vinden over deze problematiek.

Ik hoop dat iemand anders dit probleem al ondervonden heeft en misschien zelfs opgelost! (onwaarschijnlijk maar je mag dromen!)
Zo niet dan hoop ik dat jullie mij aanwijzingen kunnen geven die ik wellicht zelf over het hoofd heb gezien.

Bij voorbaat dank!
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je downstream is veel te laag en de SNR zit ook net op het randje.
Heb je het modem aangesloten met een korte kabel, van ongeveer een meter, op het AOP, de plek waar Ziggo je huis binnenkomt of heb je het modem ergens anders staan?
En aan de melding te zien in je modem, partial bonding US, is je upstream waarschijnlijk ook niet in orde.
Kun je daar ook een screenshot van posten?

Zelf zou ik dit eerst op orde (laten) brengen en dan pas verder kijken, want als er signaalproblemen zijn, en die heb je zo te zien, dan kan het modem ook uitvallen/herstarten/de verbinding opnieuw proberen te maken.

Edit: ik zie dat je ook de upstream waardes erbij hebt staan. Die zijn inderdaad ook echt niet goed. Je hebt te weinig upstream kanalen en daarbij is de waarde van 61 ook echt veel maar dan ook veel te hoog. Ik verwacht dat je Hue lampen niet het probleem is, maar het signaal.
Zou je een foto van het AOP willen posten?

Bekijk in context

21 Reacties 21
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Dit is een rare. Het lijkt dat de connectbox zich reset als een van de heu apparaten wat doet, Ik zou ze eens een voor een aansluiten om te kijken of het probleem zich dan ook voordoet.
harmroest

Level 1
  • 228Posts
  • 0Oplossingen
  • 52Likes
beste stephan, ik heb zelf ook een connectbox en een huebridge en herken het probleem niet. Misschien een hele simpele vraag maar heb je al uitgesloten dat het echt aan de huebridge ligt. Dus als je deze er tussenuit haalt dan ontstaat je netwerk probleem. Heb je overigens de huebridge al voorzien van de meeste recente firmware?
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
harmroest wrote:
beste stephan, ik heb zelf ook een connectbox en een huebridge en herken het probleem niet. Misschien een hele simpele vraag maar heb je al uitgesloten dat het echt aan de huebridge ligt. Dus als je deze er tussenuit haalt dan ontstaat je netwerk probleem. Heb je overigens de huebridge al voorzien van de meeste recente firmware?


Hi harmroest , Steefb
Klopt, de firmware van de huebridge is up-to-date. Hij updatet zichzelf bij de eerste installatie.

Ik heb alle hue spullen uit het netwerk gehaald en op dat moment werkt de connectbox, internet en wifi perfect. Ik ben nu de individuele apparaten aan het testen (proces van eliminatie door ze 1-voor-1 toe te voegen).

Op dit moment is alleen de bridge aangesloten. De lampen hebben geen spanning (lichtschakelaar aan de muur uitgedaan), en de motion sensor staat ook uit (batterijtje eruit gehaald)


(even afwachten)
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Interessant!

Nulmeting - geen hue bridge aangesloten. dit gaat een uur lang goed (daarna gestopt)
Poging 1 - Alleen Hue bridge aangesloten. dit gaat een uur lang goed (daarna gestopt)
Poging 2 - Hue bridge aangesloten en de motion sensor geactiveerd (op een plek waar lekker veel beweging is, in de woonkamer)
Na 20 minuten verlies ik mijn internet verbinding.
Op dit tooltje (pingplotter) is goed te zien dat ik google niet meer kan pingen (wegens geen verbinding)


Als ik op dat moment op de connectbox wil inloggen dan krijg ik dit te zien:



Misschien heeft het wel niks met Hue te maken, maar waarom zou mijn connectbox spontaan gaan updaten? :thinking:

Na enige tijd kan ik er weer in, en zie ik de volgende informatie in de webinterface (geen idee of dit relevant is maar ziet er verdacht uit)

stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Na wat rondzoeken op het forum vraag ik mij af of de "critical T3/T4" meldingen gerelateerd kunnen zijn aan het probleem.

Zijn de waardes onder downstream power OK? (-16dbmv?)

Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Niet te ver zoeken. On 18.11.23 gaat de router zoeken naar een update (Die gaat hij dan zoeken maar die is er niet, staat even later, daar krijg je waarschijnlijk de foutmeldingen van).
Ik vermoedt dat de Hue een signaal afgeeft aan de router dat er een update beschikbaar is. Of dit een fout van de Hue of router is kan ik niet beoordelen. Daar moet je een expert voor zien te vinden.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ik bedenk me nog iets. Omdat sommige apparaten erg slecht zijn beveiligd Kan er ook iemand aan het proberen te zijn om de firmware van je router aan te passen.
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Even ter verificatie zodat ik je goed begrijp....

Volgens jou roept de Huebridge "hee jongens er is een update"
(die boodschap zou dan bedoeld zou zijn voor de aangesloten hue devices?)

En vervolgens denkt de connect box "ik hoor dat er een update is, laat ik is eens proberen een update te downloaden/installeren!" wat dan vervolgens misgaat.

begrijp ik dat goed?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Je downstream is veel te laag en de SNR zit ook net op het randje.
Heb je het modem aangesloten met een korte kabel, van ongeveer een meter, op het AOP, de plek waar Ziggo je huis binnenkomt of heb je het modem ergens anders staan?
En aan de melding te zien in je modem, partial bonding US, is je upstream waarschijnlijk ook niet in orde.
Kun je daar ook een screenshot van posten?

Zelf zou ik dit eerst op orde (laten) brengen en dan pas verder kijken, want als er signaalproblemen zijn, en die heb je zo te zien, dan kan het modem ook uitvallen/herstarten/de verbinding opnieuw proberen te maken.

Edit: ik zie dat je ook de upstream waardes erbij hebt staan. Die zijn inderdaad ook echt niet goed. Je hebt te weinig upstream kanalen en daarbij is de waarde van 61 ook echt veel maar dan ook veel te hoog. Ik verwacht dat je Hue lampen niet het probleem is, maar het signaal.
Zou je een foto van het AOP willen posten?
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Hi Evert!

Evert96 wrote:
Je downstream is veel te laag en de SNR zit ook net op het randje.

Met downstream bedoel je de waarde "Power", -16 dBmV en met SNR bedoel je signal-to-noise-ratio 32?
Wat zijn "gezonde" waardes?

Ik heb de kabel losgemaakt en opnieuw aangedraaid. Wat zouden de waardes moeten zijn?

Heb je het modem aangesloten met een korte kabel, van ongeveer een meter, op het AOP, de plek waar Ziggo je huis binnenkomt of heb je het modem ergens anders staan?


vanaf AOP (in de meterkast) naar een splitter is ongeveer 2 meter. vanaf daar een korte kabel (1 meter) naar het modem.


En aan de melding te zien in je modem, partial bonding US, is je upstream waarschijnlijk ook niet in orde.
Kun je daar ook een screenshot van posten?





Zelf zou ik dit eerst op orde (laten) brengen en dan pas verder kijken, want als er signaalproblemen zijn, en die heb je zo te zien, dan kan het modem ook uitvallen/herstarten/de verbinding opnieuw proberen te maken.
de helpdesk even gesproken, maandag komt een monteur van ziggo langs!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Hey Stephan,

stephanhoekstra wrote:
Met downstream bedoel je de waarde "Power", -16 dBmV en met SNR bedoel je signal-to-noise-ratio 32?
Wat zijn "gezonde" waardes?
Klopt helemaal!
Gezonde downstream waardes liggen tussen -10 en 10, bijvoorkeur 0 en gezonde upstream waardes liggen tussen 35 en 49, vanaf 50 is te hoog. Jij zit hier dus ver onder en ver boven.


vanaf AOP (in de meterkast) naar een splitter is ongeveer 2 meter. vanaf daar een korte kabel (1 meter) naar het modem.
Welke waardes heb je als je het modem direct op het AOP aansluit, dus zonder splitter ertussen? Officieel moet het modem binnen een meter van het AOP aangesloten zijn. Zo niet en er komt een monteur, dan kan die monteur geld gaan kosten. Vandaar dat het nu even goed is om het modem direct op het AOP aan te sluiten, om te controleren of het binnenkomende signaal goed is. Wanneer je dat hebt gedaan, wil je dan weer even een screenshot posten van de up- en downstream waardes? Wanneer die goed zijn, gaan we stapsgewijs verder door eerst de splitter terug te plaatsen met een korte kabel, weer de waardes checken en zo verder.

Groeten!
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Thanks Evert!

Na wat rommelen met de kabel (in/uit, maar dus nog steeds met de kabel ertussen) heb ik nu de volgende waardes:

Downstream Power 6 dBmV, SNR 38 dB
Upstream Power 42 dBmV

Dat klinkt een stuk dichter bij jouw "normaal" waarden in de buurt. Zou het zo simpel kunnen zijn dat de kabel niet lekker aangesloten zat? Dan zou ik me echt dom (en opgelucht) voelen.

(Foto van mijn AOP en modem / splitter komt eraan, even telefoon opladen)
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Als verder alles, dus de kabels en splitters die je gebruikte, er nog tussen zitten, zijn dit zeker mooie waardes!

Als de kabel niet goed zat, kan het signaal er minder goed doorheen, dus dat zou zeker de oorzaak kunnen zijn. Maar wie weet is er ook wat met het AOP aan de hand, maar dat zien we zo 🙂
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
zo komt ie de meterkast binnen


witte kabel gaat naar het doosje


doosje heeft een splitter die er al jaren zit. Ik vraag me nu eigenlijk af waarom want ik kijk nooit TV en luister geen Radio. zal wel van vroeger zijn.


En van de splitter een een kabel van 1m naar de connectbox
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Die splitter en AOP zijn inderdaad wel op leeftijd. Je zou in principe de afspraak kunnen laten staan, want dan kan de monteur dit even vernieuwen en verbeteren. Ben je direct weer voorbereid op de toekomst en het kost je niets want dit valt onder de verantwoordelijkheid van Ziggo 🙂
stephanhoekstra
Topicstarter
Level 1
  • 18Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Thanks Evert! Ik ga het de komende dagen even in de gaten houden en laat de afspraak voorlopig staan!
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Top! Hopelijk blijft je internet nu ook gewoon up and running terwijl je de Hue lampen aangesloten hebt 🙂

Wil je ons op de hoogte houden van het verloop? 🙂

Edit: hoeveel upstream kanalen heb je nu trouwens? Net had je er 3, maar dat moeten er 4 of 6 zijn. Heb je er nog steeds 3, dan zou ik sowieso die monteur laten komen.
harmroest

Level 1
  • 228Posts
  • 0Oplossingen
  • 52Likes
ben benieuwd of je de oplossing hebt! 🙂
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
Wat een leuk topic om te lezen, zeg :slight_smile: Welkom op de Community, stephanhoekstra. Heb je nog een terugkoppeling voor ons? We zijn benieuwd of alles werkt.

Uitgelicht topic