Jee Gee

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Pakket verlies / Packet loss

Ik heb al een tijdje last van pakket verlies, er zit geen regelmaat in dus ik kan het thuis niet herleiden. Er is al enige keren contact geweest met de klantenservice en er zijn aan de Ziggo zijde wat handelingen zoals de modem verplaatsen naar een ander kanaal op het landelijke(?) netwerk. Het heeft allemaal weinig geholpen, de laatste medewerker wist ook niet wat pakket verlies inhoud.

Ik heb PingPlotter losgelaten op google.com en als ik het goed begrijp is mijn pakket verlies 57%(!?). Er zit verder geen andere hardware tussen modem en verbinding. Heeft er iemand nog ideeen?
18 Reacties 18
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Ik ken deze tool zelf niet, maar als ik de tool goed begrijp treed de packet loss bij de eerste hop al op. Dat is jouw Ziggo modem.

Ervaar je ook problemen met de bereikbaarheid van websites?
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Soms is het bereiken van een site traag. Ik merk het ook in software als Discord (tekst blijft een paar seconden grijs voordat het verzonden wordt) en ik merk het tijdens online gamen en in spraak software (teamspeak/mumble) waar iedereen even wegvalt.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Packet loss bij tussengelegen Hops in de Route van een trace zegt niets over een slechte verbinding.
Kijk alleen naar de Target Host.
Je plaatje ziet er prima uit.
Bestudeer bv:
https://en.wikipedia.org/wiki/Traceroute
http://www.pingman.com/kb/5
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Goeie tip, zoveel weet ik niet over netwerken. Maar ik heb evengoed nog steeds last van onregelmatig pakket/verbinding verlies.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Jee Gee wrote:
Goeie tip, zoveel weet ik niet over netwerken. Maar ik heb evengoed nog steeds last van onregelmatig pakket/verbinding verlies.


Is deze test via WiFi uitgevoerd? Of via LAN?
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Deze test liep via LAN maar ik begrijp nu dat ik het resultaat verkeerd gelezen heb. Het probleem bestaat jammer genoeg nog steeds.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Jee Gee Wat ervaar je precies voor probleem? Je hebt het over "verbinding-verlies" Wat gebeurt er dan?

De pingplotter hierboven is natuurlijk maar een momentopname van 10 minuten.

Je kan ook eens inloggen in je modem, en kijken of er foutmeldingen zijn.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tip-91/waar-vind-ik-de-up-en-downstreamwaardes-van-mijn-modem-29212
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Modem geeft zowiezo foutmeldingen maar die kloppen niet helemaal, foutje in de firmware denk ik. De up en downstreamwaardes zeggen mij verder niets.

Wat ik ervaar is een duidelijk merkbare vertraging in b.v. online games, het uitvoeren van een actie en merken dat deze actie na een behoorlijke vertraging wordt uitgevoerd. Een game zoals Battlefield geeft een hoge ping aan, soms tot wel 10 seconden. Bij spraaksoftware merk ik dat mensen even wegvallen waarna iedereen met vertraging allemaal tegelijk weer binnenkomt. Het lijkt mij toch echt een vorm van packet loss maar ik weet het ook niet meer.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Jee Gee wrote:
Modem geeft zowiezo foutmeldingen maar die kloppen niet helemaal, foutje in de firmware denk ik. De up en downstreamwaardes zeggen mij verder niets.


Kun je de waardes, foutmeldingen en logs eens posten?
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Er zijn wat meldingen van lage signaalwaardes van wat met wifi verbonden apparaten. De stomste melding is de melding dat er eerst gemeld wordt dat internet werkt en een paar stappen later dat ik totaal geen internet verbinding heb (wat dus niet klopt), verder niks belangrijks.

De up en downstream
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Jee Gee,

Dat ziet er eigenlijk vrij 'normaal' uit 🙂 er zitten wel veel errors (pre reed) op de lijn, maar dit is een bug. Andere vragen:

1) Is deze test via WiFi of via LAN? (indien WiFi, kun je dan eens LAN testen)
2) Wat is de uptime van het modem?
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1594Likes
Hmm, het aantal T3 timeouts op kanaal 1 ligt wel hoger dan de rest. Verder zie ik niet zoveel raars.
Jee Gee wrote:

Wat ik ervaar is een duidelijk merkbare vertraging in b.v. online games, het uitvoeren van een actie en merken dat deze actie na een behoorlijke vertraging wordt uitgevoerd. Een game zoals Battlefield geeft een hoge ping aan, soms tot wel 10 seconden. Bij spraaksoftware merk ik dat mensen even wegvallen waarna iedereen met vertraging allemaal tegelijk weer binnenkomt. Het lijkt mij toch echt een vorm van packet loss maar ik weet het ook niet meer.


Vraagje inderdaad, is dit Wifi?
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Hier http://ipv6-test.com/

Alle mogelijke tests doen en natuurlijk ook op hanburgertje ( sorry hanh beetje melig :wink:) menu klikken voor meer info

Ook de speed en ping met meerdere locaties, zo ook de sites die jij langzaam of lastig te bereiken vind.

Dat met diverse netwerk instellingen zowel op router, pc's en netwerkkaarten, wifi , draadjes enz.
Jee Gee
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
King006 efok Dit is bekabeld.

Zpiep Er zijn geen sites die per definitie slecht bereikbaar zijn, het is onregelmatige uitval/pakket verlies/weetikveel. IPv6 sta ik zowiezo al niet op, dat leverde vanaf dag 1 al problemen op. De tests leveren momenteel weinig bijzondere resultaten op.
King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Jee Gee,

Dus je hebt eigenlijk geen probleem? maar je zag dat er pakket verlies is? Het is namelijk mogelijk dat een switch/router een keer niet reageert op ICMP verzoeken omdat de switch/router het dan druk heeft.
Zpiep

Level 1
  • 725Posts
  • 3Oplossingen
  • 65Likes
Jee Gee wrote:
King006 efok Dit is bekabeld.

Zpiep Er zijn geen sites die per definitie slecht bereikbaar zijn, het is onregelmatige uitval/pakket verlies/weetikveel. IPv6 sta ik zowiezo al niet op, dat leverde vanaf dag 1 al problemen op. De tests leveren momenteel weinig bijzondere resultaten op.



Dan dat soort metingen tests doen als probleem er is, die link kan je ook e.a. wat ipv4 testen enz.

Als alles ipv4 is nu is daar waar je heen gaat ipv4 only of ipv4 en ipv6 of ipv6 only enz.
Dat hoeft er allemaal niets mee te maken te hebebn.

Verder als probleem zich voordoet alle andere devices loskoppelen / uit zetten zowel die met als zonder draadje, ook checken of er niet een update van e.a. ander software op de achtergrond loopt.
Erger als die bijv omdat wifi daar vaak niet zo geschikt voor is, dus steeds weer opnieuw begint met updates downloaden en mislukken.

Dat ken ik van en bij diverse maar is maar gissen, alles is dan geheel traag en ja lijkt alsof er storingen zijn, ook bij veel streaming en filesharing....

Daar kan je een scanner mee laten lopen wireshark winpcap nu https://nmap.org/npcap/ enz
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Jee Gee wrote:
Er zijn geen sites die per definitie slecht bereikbaar zijn, het is onregelmatige uitval/pakket verlies/weetikveel.

Je ervaart deze problemen dus niet 24/7, maar soms? Dan ben ik heel benieuwd wanneer je de problemen precies ervaart (datum + tijdstip), zo kan ik opzoeken of er ook kleine dipjes in het signaal zitten of misschien op dat moment een aantal T3's optreden.
Er loopt een gedetailleerde meting aan onze kant gedurende 7 dagen, dus alle voorbeelden tussen nu en komende maandag zijn bruikbaar!
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Geen problemen meer ervaren?

Uitgelicht topic