immetjes

Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

"Packet Loss" en uitvallend internet om de ~170min.

Naar aanleiding van regelmatige internet uitval (ook na installatie van een nieuw Arris modem vorige week) zijn er 29 oktober twee Ziggo monteurs langs geweest. Deze hebben de connector in de straatkast vernieuwd, het AOP vernieuwd, de splitter vernieuwd en alle COAX aansluitingen in de meterkast voorzien van nieuw RF connectors. Alles door gemeten en alles prima bevonden.

Het nieuwe Arris modem staat in bridge en is verbonden met een Netgear R7000 router met Xvortex firmware.

Het leek goed te gaan, geen internet uitval meer. Tot ik gisteren thuis werkte en besloot voor de zekerheid eens pingplotter te laten draaien. 's Middags om 12:15u viel de internet verbinding weer weg voor ~50s.

Pingplotter (plaatje laat google.nl zien, maar nu.nl en eagames.nl geven hetzelfde beeld) laat zien dat ongeveer om de 170min. er packet loss op treedt wat resulteert in een gedropte internetverbinding. Na 23:19 gaat alles de hele nacht goed. Bij het packet loss moment geeft het log in m'n modem altijd de volgende twee fouten: RSC Partial Service en SYNC Timing Sync failure. De tweede dikke rode lijn in de pingplotter afbeelding is geen fout maar het modem dat ik op aanraden van Ziggo chat resette.

Nu komt er as dinsdag weer een monteur. Die meet dan de lijn weer en die is dan denk ik goed (zou toeval zijn als hij net op dat moment uitvalt) Nu zeggen mijn buren a/d overkant dat bij hen ook elke dag het internet wel eens uitvalt.

Zou dit kunnen komen door een straatversterker die kaduuk is of is het iets in m'n router wat terug kaatst het modem in? Nog nooit van gehoord of zo iets kan, maar ja.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
De Ziggo monteurs mogen misschien van mening zijn dat alles in orde is nadat ze alles vervangen hebben, maar jouw Arris modem laat duidelijk zien aan de hand van de pre en post Reed Solomon errors dat een deel van de DOCSIS packets onherstelbaar corrupt binnenkomen op alle downstreams. Ofwel geen goede signaalkwaliteit. Als gevolg van de onherstelbaar corrupte packets gaat het modem DOCSIS management packets missen zoals de packets die nodig zijn voor de SYNC timing, vallen er downstream kanalen uit (Receive Channel Set (RCS) fouten) en zal het modem af en toe pogingen ondernemen om de boel te herstellen waardoor je uitvallend internet ervaart. Ook gaan er packets verloren op andere protocol niveaus waarbij het de vraag is of die andere protocollen resend mechanismes ondersteunen om corrupte packets opnieuw te laten verzenden.

Bekijk in context

34 Reacties 34
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je plot vertoont geen Packet Loss bij de Target Host www.google.com. Je hebt dus geen Loss.
De Packet Loss bij Hop 5 is normaal en niks om je zorgen over te maken.
Hop 5 geeft expres weinig response op Ping Try Packets met TTL = 5.
De Round Trip bij www.google.com is ok, maar er is wel op gezette tijden flinke vertraging in het spel. Dat zijn de rode lijnen: Ping Spikes.

Om uit te sluiten dat die door de Netgear worden veroorzaakt, kun je een test doen rechtstreeks aangesloten op de ConnectBox. Denk op grond van wat volgt dat het niet aan de Netgear zal liggen. Eerder aan de ConnectBox resp de verbinding met het Ziggo Network in de buitenwereld.

De waarden van de ConnectBox geven op zich ook geen aanleiding tot grote zorg.
Maar dit wel:
Bij het packet loss (EDIT van mij: moet zijn: 'ping spike') moment geeft het log in m'n modem altijd de volgende twee fouten: RSC Partial Service en SYNC Timing Sync failure.

Ervaar je behalve de uitval verder nog andere problemen bij het gebruik van de Internet-verbinding? Of met deze speedtest?
http://www.dslreports.com/speedtest
Moet om en nabij je abo-snelheid geven.
Test bekabeld aan de Netgear & als dat niet ok is, aan de ConnectBox.
Gr Han

Zie ook:
Hoe Pingplotter werkt
https://en.wikipedia.org/wiki/Traceroute
Modem waarden
http://www.dslreports.com/faq/16085
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Bedankt voor de info Hanh. Ik zelf ben wel bekend met "ping" maar niet met "pingplot" eigenlijk. De roundtrip bij google is ok. En het beeld bij de DNS server van Ziggo, nu.nl en eagames.nl is hetzelfde met ping spikes op hetzelfde moment.

Je plot vertoont geen Packet Loss bij de Target Host www.google.com. Je hebt dus geen Loss.

Nogmaals ik ben niet bekend met pingplotter, maar de "Focus:" ligt tussen 6:42:33 en 7:12:33 en op dat moment was er niets aan de hand (ik had dus beter een andere focus moeten selecteren?). Rechts op de as vd grafiek staat "Packet Loss %" in het rood. Dan denk ik dus dat de rode spikes een pakket loss aan geeft.

Maar goed, Speedtest die ik altijd gebruik is Ookla op m'n mobiel op 5Ghz WiFi naast m'n netgear.. Die staat eigenlijk altijd op ~25MB/s down en 2,54MB/s up met een ping van 10ms. Ervaar ook verder geen download problemen of latency met gamen (behalve dan dat ie soms uitvalt dus).

Wat er wel gebeurt is dat mijn draadloze Sonos radio uitvalt en dat beide PS4s boven (bekabeld en op WiFi) allemaal tegelijkertijd de verbinding met internet verliezen. Als ik dan snel genoeg ben dan doet de speedtest op m'n mobiel het niet omdat hij geen server kan vinden. Dat duurt ongeveer 50s en dan doet alles het weer full speed. In m'n modem log staan dan altijd de genoemde twee fouten. Het is verschrikkelijk irritant, ook omdat je uit online games wordt geknikkerd.

Dit gebeurt dus soms 3x per dag, soms ook niet. Vandaag tot een half uur geleden is er helemaal niets aan de hand. Tot voor een half jaar geleden gebeurde dit -voor zover ik me kan herinneren- niet.

De waardes vd Connectbox zijn stabieler en beter dan dat ze waren voor de monteurs langs zijn geweest. Er is dus goed werk verricht.

Ik breek er dus m'n hoofd over wat dit kan zijn:

  • Netgear router doet iets raars en zorgt dat het modem lagged met ping spikes tot gevolgd
  • Modem doet iets raars met ping spikes tot gevolg (Puma 6 chipset probleem?)
  • In de straatkast of wijkkast gebeurt iets raars met ping spikes tot gevolg.
  • Kabels/connectors tussen modem en straatkast zijn toch niet goed

Is het mogelijk om als test weer het oude modem te activeren? Die viel weliswaar ook uit maar dat kwam waarschijnlijk door een slechte connector waardoor de upstream waardes boven de 51dBmV kwamen.

Zijn dit zaken die een monteur kan checken/uitsluiten as dinsdag?
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
De Ziggo monteurs mogen misschien van mening zijn dat alles in orde is nadat ze alles vervangen hebben, maar jouw Arris modem laat duidelijk zien aan de hand van de pre en post Reed Solomon errors dat een deel van de DOCSIS packets onherstelbaar corrupt binnenkomen op alle downstreams. Ofwel geen goede signaalkwaliteit. Als gevolg van de onherstelbaar corrupte packets gaat het modem DOCSIS management packets missen zoals de packets die nodig zijn voor de SYNC timing, vallen er downstream kanalen uit (Receive Channel Set (RCS) fouten) en zal het modem af en toe pogingen ondernemen om de boel te herstellen waardoor je uitvallend internet ervaart. Ook gaan er packets verloren op andere protocol niveaus waarbij het de vraag is of die andere protocollen resend mechanismes ondersteunen om corrupte packets opnieuw te laten verzenden.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
ArChie.DVB wrote:
De Ziggo monteurs mogen misschien van mening zijn dat alles in orde is nadat ze alles vervangen hebben, maar jouw Arris modem laat duidelijk zien aan de hand van de pre en post Reed Solomon errors dat een deel van de DOCSIS packets onherstelbaar corrupt binnenkomen op alle downstreams. Ofwel geen goede signaalkwaliteit. Als gevolg van de onherstelbaar corrupte packets gaat het modem DOCSIS management packets missen zoals de packets die nodig zijn voor de SYNC timing, vallen er downstream kanalen uit (Receive Channel Set (RCS) fouten) en zal het modem af en toe pogingen ondernemen om de boel te herstellen waardoor je uitvallend internet ervaart. Ook gaan er packets verloren op andere protocol niveaus waarbij het de vraag is of die andere protocollen resend mechanismes ondersteunen om corrupte packets opnieuw te laten verzenden.


Duidelijk. De kabel tussen m'n straatkast en m'n huis is gemeten (ik was erbij en dat was een soort ultrasoon(?) meter met display vanaf de connector in de straatkast , afstand 50m) en die was prima, er was geen rimpeltje te zien. De bedrading tussen m'n modem en AOP in m'n huis is opnieuw gemaakt en ziet er goed uit. Zou de versterker of hoofdaansluiting in de straatkast kapot kunnen zijn? Foto's straatkast en installatie in de meterkast bijgevoegd. Witte modem is nieuw, zwart is het oude modem.
efok

Level 17
  • 4014Posts
  • 219Oplossingen
  • 1592Likes
Aan de foto’s zie ik niks raars, maar je modem geeft inderdaad errors aan. Nog maar even doorzeuren bij Ziggo.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
immetjes
Ok. Ik was wat relaxed over je Modem waarden.
Archie is de enige echte expert op dit terrein, en ik doe op dit punt een stapje terug.

Van mijn kant nog dit.
Als je je Netgear niet helemaal vertrouwt dan kan een Pingplot naar www.google.com op de ConnectBox je daar iets over vertellen. Ik verwacht: net zo 'slecht' als aan Netgear.

Ik vroeg nog: wat ervaar je verder nog.
Cijfertjes zijn belangrijk maar als je niks merkt, dan is het 'goed'.
Dat je met Gamen soms best vooruit kunt, stelt enigszins gerust.

Zoals gezegd: het verband tussen Ping Spikes en de foutmeldingen in de ConnectBox
stelt helemaal niet gerust. Laat staan de uitval van je verbinding zo nu en dan.

Gr Han
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
hanh wrote:
immetjes
[...]
Ik vroeg nog: wat ervaar je verder nog.
Cijfertjes zijn belangrijk maar als je niks merkt, dan is het 'goed'.
Dat je met Gamen soms best vooruit kunt stelt enigszins gerust.

Zoals gezegd: het verband tussen Ping Spikes en de foutmeldingen in de ConnectBox
stelt helemaal niet gerust. Laat staan de uitval van je verbinding zo nu en dan.

Gr Han


Snelheid is prima, geheel volgens abonnement. Ping van mijn verbinding die ik zie als ik een gameroom ben bv is goed. Over de PS4 met WiFI wordt wel eens geklaagd over latency; maar dat komt gewoon door die beroerde WiFi chip die in de PS4 zit. Alleen die uitval elke dag en daar dan vaak chagrijnige kinderen bij is niet goed. Ook lekker radio luisteren kan niet.

Ik bespreek de conclusie van ArChie.DVB wel met de monteur as dinsdag. Wel vreemd allemaal. De Ziggo monteurs gingen echt niet over 1 nacht ijs afgelopen maandag (monteur en hoofdmonteur).
ArChie.DVB

Level 1
  • 1306Posts
  • 19Oplossingen
  • 552Likes
immetjes wrote:

Duidelijk. De kabel tussen m'n straatkast en m'n huis is gemeten (ik was erbij en dat was een soort ultrasoon(?) meter met display vanaf de connector in de straatkast , afstand 50m) en die was prima, er was geen rimpeltje te zien.

Ik vermoed dat ze alleen kijken naar de analoge aspecten van signaal overdracht. Helaas gaat het hier niet om het signaal voor een analoge TV, maar om de overdracht van digitale data packets die door de CMTS geproduceerd worden en ergens in het coaxsegment op de lijn worden gemoduleerd. Het modem demoduleert het ontvangen signaal weer om daar de digitale data packets uit te halen zodat die verwerkt kunnen worden. Dat lukt niet in alle gevallen zoals het modem via de post RS errors laat weten.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
ArChie.DVB wrote:
[...]
Ik vermoed dat ze alleen kijken naar de analoge aspecten van signaal overdracht. Helaas gaat het hier niet om het signaal voor een analoge TV, maar om de overdracht van digitale data packets die door de CMTS geproduceerd worden en ergens in het coaxsegment op de lijn worden gemoduleerd. Het modem demoduleert het ontvangen signaal weer om daar de digitale data packets uit te halen zodat die verwerkt kunnen worden. Dat lukt niet in alle gevallen zoals het modem via de post RS errors laat weten.

Thanks! Heb je een tip over wat ik met de monteur moet bespreken as dinsdag om te zorgen dat het goede wordt gemeten en dit goed opgelost gaat worden?
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Update: 2e monteur is vandaag geweest. Nieuw AOP geplaatst, kabel opnieuw en beter getermineert, nieuwe splitter geplaatst. In "mijn" multitab in de straatkast bleek een terminator plug te missen op een van de niet in gebruik zijnde aansluitpunten een onder die van mij; dus terminator plug geplaatst. Nu kijken of de 3x dag uitval niet meer voorkomt.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Weer dezelfde problemen. Vanochtend weer 2x de combinatie “SYNC timing synchronisation failure” en “RCS Partial Service”. Was zelf niet aanwezig om te constateren dat internet eruit lag, maar gezien de RS-errors herhaalt het patroon zich gewoon. Ergens gecorrodeerde connectors in de straatkast???
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
Ik zie nog te veel Post reed Solomon Errors.

De chat is de snelste weg:
De chatbox (24 uur per dag/365 dagen per jaar te gebruiken) komt rechtsonder in beeld van de pagina hieronder, als er iemand beschikbaar is, soms even wachten:
https://www.ziggo.nl/chat

Deze link kun je erbij zetten, gaat naar je laatste bericht: https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/packet-loss-en-uitvallend-internet-om-de-170min-33078?postid=331761

Laat SVP hier het vervolg weten.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Ben nu in de chat en vraag nav advies vd monteur een nieuw modem aan. Hoop dat het helpt. As vrijdag 9-nov komt er hier een nieuw modem als alles goed gaat.

De monteur wist trouwens gisteren verder te melden dat de hogere frequenties beter door kwamen dan de lage. Dit is vreemd omdat de hogere frequenties als eerste weg dempen. Iemand een idee wat hier de oorzaak van kan zijn?
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
immetjes wrote:
Ben nu in de chat en vraag nav advies vd monteur een nieuw modem aan. Hoop dat het helpt.

Als ik een gokje mag wagen? Dat gaat met 99,99% zekerheid je probleem niet oplossen.
Als je nog bezig bent met chatten, ik zou een netwerkmonteur laten komen.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Gevaarlijk die 99,9% Ik zou gaan voor 99,8.
We wachten af.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Ziggo chat wist niet waar ze het over hadden en na wachten toch maar weer contact gezocht met de chat en modem wat niet verstuurd en komt nu as dinsdag 13-nov binnen als het goed is. Ondertussen elke dag 2-4 keer uitval van internet. RS-errors rijzen de pan uit.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Nieuw modem geinstalleerd. Na een uur viel internet weer uit met hetzelfde probleem. Hierop in de Ziggo-chat gegaan en weer alles uitgelegd.

Ziggo gaat nu een garantie-monteur sturen die niet de straat- of wijkkast in kan. Het is mij onduidelijk wat hij gaat doen, maar volgens de chat is deze stap nodig voor een verdere oplossing (ik heb om een 2e lijns gevraagd, maar dat was niet mogelijk).

Treurig maar waar. Kan ik weer een middag thuis werken as woensdag en wachten op monteur 4 die binnenshuis NIETS gaat oplossen daar alles al vervangen is.
immetjes
Topicstarter
Level 6
  • 81Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Vandaag is er weer een monteur geweest. Lijn naar de straatkast gepinged en kwaliteit van het signaal gemeten. op 274MHz is de SNR 26 dB terwijl dit minimaal 33 dB moet zijn. Splitter vervangen en alle pre-fab jumper COAX-es vervangen door zelf determineerde kabels.

Straatkast doorgemeten en nog steeds het probleem op 274MHz. COAX kabels tussen versterker en multitabs vervangen door betere buitenkabels.

Wijkkast verderop geopend en doorgemeten. Nog steeds de 274MHz die slecht is.

Er is nu een lijnmeting aangevraagd door de monteur die as vrijdag waarschijnlijk wordt uitgevoerd. Als het internet nog steeds uitvalt na dinsdag 20-nov moet ik opnieuw bellen.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21922Likes
OK gelukkig adequate actie.

Ik hoop hier na 20 november niets meer van je te lezen.
Succes gewenst.:relaxed:

Uitgelicht topic