pakikje

Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes

Optisch audio Mediabox XL

Hallo allemaal,

Ik heb pas een home cinema set (dolby/versterker/speakers) gekocht met een optische ingang. Als ik de versterker aansluit op de tv (optische kabel/toslink) dan word het geluid ietsje vertraagd weergegeven. Idem als ik de horizon box rechtstreeks aansluit op de versterker. Vooral bij reclame merk ik dat de versterker tijd nodig heeft om "over te schakelen" (?) als een nieuwe reclame begint. (eerste paar seconden geen geluid). Waarom gebeurt dit? (ik dacht optisch/licht, er is niks snellers, dus waarom vertraging?)

ps: Horizon box is via hdmi aangesloten op de tv (is net nieuw, sony KDL-48WD640)
66 Reacties 66
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
pakikje wrote:
Als ik de versterker aansluit op de tv (optische kabel/toslink) dan word het geluid ietsje vertraagd weergegeven. Idem als ik de horizon box rechtstreeks aansluit op de versterker.

Het lijkt erop dat deze versterker wat "trager" is in het verwerken van het optische signaal. Waar die vertraging precies ontstaat is zo niet te zeggen. Het kan bijv. de geluids-"processing" zijn, dus ingeschakelde speciale effecten en dergelijke. De ene versterker is sneller dan de andere. Ter compensatie van de vertraging kan je vaak in de bron wat ms. beeldvertraging instellen om het beeld weer synchroon te krijgen met het geluid.



Vooral bij reclame merk ik dat de versterker tijd nodig heeft om "over te schakelen" (?) als een nieuwe reclame begint. (eerste paar seconden geen geluid). Waarom gebeurt dit? (ik dacht optisch/licht, er is niks snellers, dus waarom vertraging?)
Ook dit duidt op het traag zijn van de versterker. Elke uitzending (programma/reclame) kan een ander geluidsformaat hebben.. Stereo, 5.1 en dergelijke. De versterker schakelt dus voor en na een uitzending naar het juiste formaat, en doet dit in uw geval wat trager.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Level.

Je kan het beeld niet vertragen. Het geluid wel. Daarom noemt men een lipsync functie ook wel een audio delay of audio vertraging.

Doorgaans zal het geluid ook sneller zijn, daar dit te maken heeft met de tijd die nodig is voor de beeldopbouw.

Een versterker of receiver is nooit zo traag dat vertraging van het beeld nodig is, maar zoals gezegd kan dat laatste dus ook helemaal niet.

Op receivers etc. Is tegenwoordig ook zeer vaak een lipsync functie aanwezig en deze zal altijd alleen het geluid vertragen. Hoe moet je anders met een receiver het beeld vertragen? Dat lukt natuurlijk niet, en in de zeldzame gevallen dat het beeld sneller is dan het geluid, kun je daar niets mee. Maar dat komt bijna nooit voor.

Maar een lipsync functie is een audio delay.

Mvg. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Pakikje.

Een processor in een surround receiver is razendsnel en kan dus niet de vertraging verklaren die je waarneemt. Als men uitzend in 5.1 is alles in 5.1, ook de reclame. Het kan voorkomen dat je wel even een korte onderbreking waarneemt als je overschakelt van zender, waarbij b.v. een overgang moet plaatsvinden van 5.1 naar 2.0, maar hetgeen je hier noemt is zeker niet te wijten aan de traagheid van een rwceiver.

Je hebt het hier zelfs over seconden!! Het zou toch niet best zijn als een receiver zo traag zou zijn...

Iets wat wel kan spelen is dat het signaal even wordt onderbroken en de receiver dus ook even niets binnen krijgt. Dat komt vaker voor als een bron, zoals b.v. een dvd of Blu-ray speler overgaat van b.v. de starttune, naar een ander deel van het discmenu, en daarna b.v. weer naar de film.

Na een layerswitch laten sommige receivers hetzelfde issue soms zien, maar dit kan ook voortkomen uit de bron. De ene receiver geeft dan even 'no signal' aan, de ander blijft gewoon aangeven wat deze daarvoor ook aangaf.

Maar als er soms wel een of 2 seconden stilte valt, is er iets niet in orde.

Ik zou je aanraden eens een andere bron, zoals b.v. een cd, dvd, Blu-ray speler aan te sluiten op de optische ingang van de receiver/home cinema set om eens te zien wat deze dan doet.

Het issue kan n.l. ook te maken hebben met de horizon, maar het kan ook aan de receiver liggen. Het is zeker niet normaal en dat je receiver gewoon 'iets trager' zou zijn, is wel heel kort door de bocht.

Wat ook nog wel voorkomt is een niet correct werkende mute. Die zorgt ervoor dat er geen schakelklikken en bijgeluiden te horen zijn als de receiver b.v. omschakelt van het ene formaat naar het andere. Dat werkt soms niet lekker waardoor de mute te lang actief blijft.

Dat kan overigens ook voorkomen in een bron.

Je kan d.m.v. het aansluiten van andere bronnen zien of het de receiver is die het issue veroorzaakt. En is dat zo, moet je daar echt even mee terug gaan.

Wat je noemt hoort absoluut niet. De ene receiver kan wat vlotter reageren als de ander, maar processors zijn razendsnel. Hier klopt dus duidelijk iets niet.

Mvg. Willem
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
@ pakikje,

Welk merk reciever heb je? wordt er ook aangegeven wat de modes is ? Pcm of AC 3 3/2.1 of bij sommige kleine cijfertjes die de geselecteerde box aangeeft. Omdat je aangaf dat dit zowel de tv als bij de horizon hier problemen geeft Kan je ook aangeven hoe de audio instellingen van de horizon is ingesteld? Staat de digital output ingeschakeld? Ga naar het munu van de horizon. Ga naar uitgebreide instellingen geluid. Daar kan je diverse instellingen doen. Kijk even hoe deze op dit moment zijn in gesteld.

Edit met name de instelling spdif audio syn. Staat deze wel op +0 ms. Dit bij mij ook zo ingesteld.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"Vooral bij reclame merk ik dat de versterker tijd nodig heeft om "over te schakelen" (?) als een nieuwe reclame begint. (eerste paar seconden geen geluid). Waarom gebeurt dit? (ik dacht optisch/licht, er is niks snellers, dus waarom vertraging?)"

"Ook dit duidt op het traag zijn van de versterker. Elke uitzending (programma/reclame) kan een ander geluidsformaat hebben.. Stereo, 5.1 en dergelijke. De versterker schakelt dus voor en na een uitzending naar het juiste formaat, en doet dit in uw geval wat trager".

Dit zou toch niet best zijn. Een receiver of HC/HT set die een paar seconden geen geluid weergeeft, omdat deze traag is? Nee, dit duidt echt niet op het traag zijn van de receiver. En als dat wel zo is, is er echt iets mis. Het naar de juiste modus schakelen gaat razendsnel, en normaal gesproken is er dan vrijwel meteen geluid te horen. Dat kan een fractie van een seconde duren, niet eens altijd veroorzaakt door de receiver zelf, maar door de bron, of de weer te geven software (DVD/Blu-ray, maar een receiver pakt het signaal buitengewoon vlot op. Als mijn receiver is ingesteld op b.v. Dolby Digital EX THX, zal deze vaak eerst weergeven in Dolby Surround Prologic II, afhankelijk van het bronmateriaal, maar schakelt razendsnel over naar DD EX THX zodra de film start. Je kan dat even waarnemen, maar dan heb je het ook wel gehad. Niet elke DVD doet dat ook even netjes, maar dat is nu ook niet aan de orde.

Bij Tv kijken via de Humax en de Marantz receiver, heb ik nog nooit gehad dat het even stil werd bij reclames, zoals pakikje aangeeft. Zap ik van een DD 5.1 zender, naar een stereo zender, duurt het omschakelen tevens niet langer dan een fractie van een seconde.

Schakel ik op een DVD om van DD 5.1 naar b.v. DTS , pakt de receiver ook dat signaal vrijwel meteen op. Datzelfde geld voor DTS ES. Bij DTS kan het wel iets langer duren, maar dan praat je nog over minder dan een seconde. En dat is bij de Horizon box niet aan de orde.

Daarnaast heb ik ook nog nooit gezien dat een film in DD 5.1 is, en de reclames en andere uitzendingen op diezelfde zender niet. Niet alles is zo opgenomen, maar zelfs Dolby Prologic word al vaak omgezet naar DD 5.1. En zou je al van DD 5.1 naar stereo gaan, wat dan DD 2.0 is, behoor je nog niet de vertraging te hebben zoals pakikje noemt. Dat is veel te lang.

Dus of het gaat mis in de Horizon, of in de receiver/HC set. Is het die laatste, dan is daarmee absoluut wat mis. Kan de mute zijn, maar dat zal onderzoek dan moeten uitwijzen.

Mvg. Willem
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Robbo schreef:

"Edit met name de instelling spdif audio syn. Staat deze wel op +0 ms. Dit bij mij ook zo ingesteld".

Ik weet niet wat voor lipsync instelling jij hebt, maar daarop red je het doorgaans echt niet een audiovertraging in te stellen van 2 seconden. Overigens lopen beeld en geluid dan wellicht niet helemaal synchroon, maar pakikje geeft aan dat er 2 seconden geen geluid is. Dat kan dus niet aan de lipsync correctie, of audio delay liggen. Er moet dan iets misgaan met het uitgestuurde signaal bij de Horizon, of bij de verwerking van de receiver. En ligt het aan de mute van de receiver, komt het signaal al wel binnen, maar hoor je nog niets.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het is nu even afwachten op de aanvullende informatie van pakikje.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Inderdaad,

ik hoop dan ook nog wat te lezen. Maar als een receiver echt zo traag is, komt ie uit 1840 en loopt ie nog op stoom:$
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
(net zoiets als de Horizon boxen dus)

:$

:$
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Willem-A wrote:
Ik weet niet wat voor lipsync instelling jij hebt, maar daarop red je het doorgaans echt niet een audiovertraging in te stellen van 2 seconden.


Wie heeft het hier over 2 seconden dan buiten jijzelf ?
De TS noemde "een paar seconden" bij het schakelen van de bron A naar bron B op de versterker. Dat is verder niet zo gek bijzonder, behalve dat moderne versterkers dit sneller doen. M.b.t. audiovertraging noemde TS "ietsje vertraagd" en dat is in mijn boek geen 2 seconden.

Verder, ik wil eigenlijk niet meer reageren op deze lappen tekst. (kost echt bakken met tijd om overal op te verdedigen) De probleemstelling is helder en simpel. De oorzaak mijninziens ook.

Ik laat het er verder bij, aan een ieder of hij dit wil geloven of niet :). Fair enough.

groet!
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17421Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A wrote:
Robbo schreef:

"Edit met name de instelling spdif audio syn. Staat deze wel op +0 ms. Dit bij mij ook zo ingesteld".

Ik weet niet wat voor lipsync instelling jij hebt, maar daarop red je het doorgaans echt niet een audiovertraging in te stellen van 2 seconden. Overigens lopen beeld en geluid dan wellicht niet helemaal synchroon, maar pakikje geeft aan dat er 2 seconden geen geluid is. Dat kan dus niet aan de lipsync correctie, of audio delay liggen. Er moet dan iets misgaan met het uitgestuurde signaal bij de Horizon, of bij de verwerking van de receiver. En ligt het aan de mute van de receiver, komt het signaal al wel binnen, maar hoor je nog niets.


Gaat om de instellingen die je kan doen. Van 0 ms oplopend naar meer ik gaf aan hoe die nu bij mij staat.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Level,

dit is toch echt wat pakikje schreef:

"Vooral bij reclame merk ik dat de versterker tijd nodig heeft om "over te schakelen" (?) als een nieuwe reclame begint. (eerste paar seconden geen geluid). Waarom gebeurt dit?"

-->Dat is dus heel wat anders als jij schrijft, en TS gezegd zou hebben:

"De TS noemde "een paar seconden" bij het schakelen van de bron A naar bron B op de versterker. Dat is verder niet zo gek bijzonder".

-->Hij heeft het helemaal niet over overschakelen van A naar B gehad.

En genoemde hoort simpelweg niet te gebeuren. Zou dat normaal zijn, zou het wemelen van de klachten. Daarnaast geeft hij/zij aan dat de receiver/HC set pas is aangeschaft. Kan 2e hands zijn, maar dan nog...

En ik vind dit wat lullig overkomen, sorry dat ik het zeg:

"Verder, ik wil eigenlijk niet meer reageren op deze lappen tekst. (kost echt bakken met tijd om overal op te verdedigen) De probleemstelling is helder en simpel. De oorzaak mijninziens ook".

De oorzaak is helemaal nog niet bekend. Je kan dan wel zeggen dat het aan de traagheid van de receiver ligt, en dat je het beeld daarop kan aanpassen door dat te vertragen, maar dat kan helemaal niet. Je kan om in lip-sync te komen, alleen het geluid vertragen. Dat is nooit anders geweest. Het kleine verschil wat pakikje in het begin van zijn vraag noemt, zou wellicht kunnen samenhangen met het feit dat de lip-sync/audio delay al vrij hoog is ingesteld, maar een paar seconden geen geluid horen bij de overgang van reclames is niet zoals het hoort.

Ik heb al veel receivers gehad, maar dit heb ik nog niet aan de hand gehad. Wel dat er iets mis was in de mute van bron of receiver. Dat is later veranderd bij veel types, maar ook dat ging niet altijd goed, want dan kon je een forse plop waarnemen bij b.v. overschakelen, of het opstarten van een bron. Sterker: dat is zelfs bekend geworden onder de 'pop of death'. Er was dan soms zo'n harde knal te horen, dat deze het einde van de receiver inluidde. http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=97140.0

Ik wil graag de oorzaak achterhalen, maar dat deze al duidelijk is ben ik pertinent niet met je eens. Overschakelen van A naar B duurt even, maar dat heeft TS immers niet genoemd...

Mvg. Willem
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Waar het mij eigenlijk om gaat:

- De genoemde seconden zijn niet gerelateerd aan het lipsync probleem zoals jij eerder concludeerde.

- De HDMI audio(format)-stream kan wel degelijk "in-line" (tussen twee programma's) door de aanbieder worden aangepast, zonder te "zappen" naar een ander kanaal, en dit kost "wat" tijd. Mijn (verouderde) Sony 5.1 versterker doet er een seconde over ongeveer.

- DAC en Audioprocessing is de meest voorkomende bron van asynchroniteit tussen geluid en beelld, waar die ook veroorzaakt moge worden. (kan in de versterker zijn, maar ook in de bron). Gezien de informatie die hij gaf, is het aannemelijk dat in dit geval de versterker de oorzaak is.

- Synchronisatie gebeurd bij moderne versterkers automatisch, omdat het beeld via HDMI dan ook door de versterker heen loopt, en deze op basis van die data zelf kan syncen.

- Handmatige synchronisatie kan bij veel apparaten wel degelijk twee kanten op kan worden bijgesteld. Dit impliceert dus dat het geluid verder kan worden 'achtergesteld' t.o.v. het beeld, en ook kan worden vooruitgesteld t.o.v. het beeld. Het zou best kunnen zijn dat de horizon specifiek dit niet kan, ik heb niet gekeken naar de mogelijkheden. Maar bijv. mijn schotelontvangers kunnen dit wel.

-

We zijn het dus op veel delen niet eens, en dat geeft niet. Het zou een technische discussie moeten blijven, dus er is ook niets om je lullig over te voelen. Dat ik geen tijd heb om kilometers lange antwoorden te schrijven, daar kies ik zelf voor. Vat het niet persoonlijk op.

Ik heb alleen wel geleerd niet meer van meningen af te wijken, zonder dat ik er een onderbouwde motivatie voor zie. Best kans dus dat ik op delen de plank missla, maar "persoonlijke ervaring" is helaas ook niet altijd de waarheid gebleken.

Feitelijk verweer is dus altijd welkom, en ik hoop dat dat nog gebeurd, want ik ben ook nieuwschierig 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"- De genoemde seconden zijn niet gerelateerd aan het lipsync probleem zoals jij eerder concludeerde".

-->Dat heb ik ook nergens vermeld. Alleen even genoemd toen Robbo het over de lip-sync instellingen had. Maar een paar seconden uitval zijn niet gebruikelijk, en mag niet voorkomen als er 2 commercials op elkaar volgen.

- De HDMI audio(format)-stream kan wel degelijk "in-line" (tussen twee programma's) door de aanbieder worden aangepast, zonder te "zappen" naar een ander kanaal, en dit kost "wat" tijd. Mijn (verouderde) Sony 5.1 versterker doet er een seconde over ongeveer.

-->Ik heb hiervan nog nooit iets opgemerkt. Het geluid blijft continue aanwezig. En ik heb al met veel receivers gewerkt. Wel heb ik dus te maken gehad met het mute issue, waarbij het geluid te laat, of zelfs niet terug keerde, en helaas tevens ervaring gehad met de 'pop of death'.

- DAC en Audioprocessing is de meest voorkomende bron van deze vertraging, waar die ook moge optreden. (kan in de versterker zijn, maar ook in de bron). Gezien de informatie die hij gaf, is het aannemelijk dat in dit geval de versterker de oorzaak is.

-->Ik weet niet of het aannemelijk is of het issue voortkomt uit de receiver. Daarom heb ik geopperd daarop ook eens wat andere bronnen aan te sluiten. Ik heb laatst bij buren een Horizon aangesloten op een Marantz receiver en deze laatste verder aangesloten en ingeregeld, maar ook daar is het door TS genoemde issue nooit aanwezig.

- Handmatige synchronisatie kan bij veel apparaten wel degelijk twee kanten op kan worden bijgesteld. Dit impliceert dus dat het geluid verder kan worden 'achtergesteld' t.o.v. het beeld, en ook kan worden vooruitgesteld t.o.v. het beeld. Het zou best kunnen zijn dat de horizon specifiek dit niet kan, ik heb niet gekeken naar de mogelijkheden. Maar bijv. mijn schotelontvangers kunnen dit wel.

--> zoals gezegd is een Lip-sync correctie doorgaans een audio delay. Dat is bij de Humax het geval, maar naar mijn weten ook bij de Horizon. Ook bij receivers kan het geluid alleen maar worden vertraagd. Andersom is ook zelden of niet nodig. Ik gebruik daarnaast zelf nog een Felston DD 740 audio delay: http://www.felston.com/ En ook hier zie je dus dat het om een delay, dus vertraging gaat. Niet andersom. Het beeld kun je sowieso niet vertragen. Dat is dus echt onjuist. Zie ook hier:

https://www.homecinemamagazine.nl/2012/06/de-oplossing-voor-wanneer-beeld-en-audio-niet-synchroon-lopen/

Dat is wat ik eerder al vermeldde. Ik heb 10 jaar ondersteuning verleend voor Panasonic, m.n. voor de Plasma, en de eerdere types zonder lip-sync correctie werden zo gebouwd dat het geluid werd vertraagd, zodat beeld en geluid vrijwel altijd synchroon liepen. Sluit je daarop dus een externe weergever aan, en geef je het geluid via beiden weer, zul je vrijwel altijd een echo waarnemen. Die kun je wegnemen, door, indien mogelijk, ook het geluid van de externe weergever te vertragen. De audio uitgangen op dergelijke toestellen gaven dus onvertraagd weer. Nadeel was dan wel dat beeld en geluid nogal eens uit sync gingen bij een externe weergever. Maar dat werd steeds vaker opgelost door een audio delay in receivers etc. in te bouwen.

- We zijn het dus op veel delen niet eens, en dat geeft niet. Het zou een technische discussie moeten blijven, dus er is ook niets om je lullig over te voelen.

--> Inderdaad, want je ziet toch duidelijk wat TS heeft geschreven. Die had het nergens over omschakelen van A naar B. En ik kan zeggen dat ik toch wel wat ervaring heb op dit vlak. Ook voor Marantz ben ik destijds behoorlijk in de weer geweest, en daarom ook, gebruik ik nog veel van hun apparatuur, waaronder nog enkele CD recorders. Het lullig voelen zit hem in het feit dat het erop lijkt dat ik geen kennis zou hebben van dergelijke zaken, en de oorzaak al bekend zou zijn. En dat is het allerminst. Wat TS aangeeft hoort niet te gebeuren, zeker niet als deze een nieuwe, of vrij nieuwe set heeft. Ik heb hier ook nog een Marantz SR8500. Prachtig gebouwde receiver, maar al wel afkomstig uit 2005. Doch zonder genoemde issues. Maar wel veel fraaier gebouwd dan veel nieuwere exemplaren.

- Ik heb alleen wel geleerd niet meer van meningen af te wijken, zonder dat ik er een onderbouwde motivatie voor zie. Best kans dus dat ik op delen de plank missla, maar "persoonlijke ervaring" is helaas ook niet altijd de waarheid gebleken.

--> Maar geef dan ook toe dat je er wellicht naast zit op sommige vlakken. Maar eerder gaf je aan dat het jou duidelijk was en het deed er dus helemaal niet meer toe, wat TS precies had gezegd, en wat ik bedoelde. Je wilde het er zelfs bij laten. En dat vond ik knap lullig overkomen. Dat komt dan op me over als "ik heb gelijk, dus ik ben klaar met deze discussie. Het ligt aan een trage receiver een dat is dus de oorzaak". Niet heel tactvol...

Maar goed, dat zie ik vaker. Ik voel me er niet lekker bij, maar laat het dan maar weer van me afglijden. Er worden me vaak vragen gesteld over de Humax, maar zelfs dan komt het voor dat men bij alles wat ik aangeef, zegt dat het niet klopt. En dat, terwijl ze dus zelf met vragen komen.

Maar ik heb helemaal geen zin in ja/nee discussies. Twijfelt men aan me, of aan wat ik zeg/uitleg, houdt het ook wel een keer op. Ik hoef me niet constant te bewijzen. Ik hoop dat TS het e.e.a. leest en gaat uitproberen, maar als je zoiets niet kan oplossen, en het ligt aan de receiver, zou deze bij mij de deur uit vliegen.

Mvg. Willem
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
Okay Willem, laten we er maar over ophouden. Ik hoop dat er hier wat meer mensen zijn met (feitelijke) kennis op dit gebied. Daar kunnen we dan beiden nog wat van leren. Dit voegt voor mij en de TS weinig toe.

desondanks een fijne avond gewenst!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dus ik heb geen kennis op dit gebied? Waar maak je dat uit op? Ik reageer lang niet op elk topic, en hou me alleen bezig met zaken waar ik wel van op de hoogte ben, en dan wordt me eventjes verteld dat ik geen (feitelijke) kennis in huis heb?

Dat het voor jou niet veel toevoegt, oké, dat zal dan wel, maar wie zegt dat het niets toevoegt voor pakikje (TS)?

Maar goed, ik weet waar ik aan toe ben... Jij hebt gelijk en ik ben dom. Laat maar verder.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
"- Synchronisatie gebeurd bij moderne versterkers automatisch, omdat het beeld via HDMI dan ook door de versterker heen loopt, en deze op basis van die data zelf kan syncen."

Maar wat als je een CI module gebruikt, of een receiver zonder HDMI? Of een oudere receiver die nog niet in staat was het HDMI signaal door te voeren als deze in stand-by stond/staat of geen HDMI 1.3 ondersteund? Dan sluit/sloot men vaak toch de bron, meestal de decoder/ontvanger rechtstreeks aan op de Tv, omdat men niet altijd de receiver wilde inschakelen en laat men alleen het geluid via de receiver lopen.

De latere modellen kunnen wel het HDMI signaal doorvoeren in stand-by, maar dan ligt het stand-by verbruik wel een stuk hoger. Maar ook dan gaat het lang niet altijd automatisch, of ook nog anders gezegd, goed, bij een ingeschakeld apparaat. Dat hierna noemende.

Nog even wat gezocht over wat ik al uit 2005 van mijn ondersteuning aan Panasonic weet, de vertraging van het geluid, t.o.v. het beeld, en wat ik dus ook eerder al aangaf:

"Ook in onze thuisbioscoop kan er soms een synchronisatieprobleem ontstaan. Onze gloednieuwe flatscreens voeren dikwijls heel wat bewerkingen uit op het videosignaal, zoals de-interlacing, ruisonderdrukking en het creëren van extra beelden voor b.v. 100Hz- of 200Hz- technieken. Die bewerkingen kunnen voor een aanzienlijke vertraging van het beeldsignaal zorgen die soms oploopt tot 200ms".

En dit is dus wat ik eerder net zo noemde: "Gelukkig houden de televisies daar intern rekening mee, en passen ze dezelfde vertraging toe op het audiosignaal. Je zal die vertraging dan ook nooit opmerken als je de luidsprekers van de televisie gebruikt. De vertraging wordt echter wel duidelijk voor wie een av-receiver gebruikt".

Hier zie je dus nogmaals dat het geluid moet worden vertraagd. Niet versneld. En dat tevens ook niet de video/het beeld wordt vertraagd. Logisch nadenkend kan dat ook niet, want doe je dat, zou de weergave van de video, dus het Tv beeld, immers nog trager worden?!

Door bepaalde videobewerkingen, en beeld verbeterinstellingen aan te passen, kun je iets oplossen, maar niet alles. Inderdaad kunnen bepaalde receivers dan uit de info welke deze ontvangt van de Tv, het lipsync issue oplossen, maar ... dat is geen garantie voor succes:

"Wanneer zo'n televisietoestel en een av-receiver met een HDMI-verbinding op elkaar worden aangesloten, speelt het scherm een hele hoop informatie door aan de av-receiver, onder andere welke resoluties het ondersteunt. Sinds HDMI 1.3 kan het scherm tijdens die uitwisseling ook de videolatentie rapporteren. De av-receiver kan die informatie gebruiken om automatisch de juiste vertraging voor het geluid in te stellen. Het proces gebeurt dan volledig automatisch".

"Het is echter niet evident dat die functie ook echt werkt in de praktijk. In de eerste plaats moet zowel het scherm als de av-receiver over HDMI 1.3-aansluitingen beschikken. Is je av-receiver iets ouder en heeft hij nog geen HDMI 1.3-aansluitingen aan boord, val je dus buiten de boot".

"Maar ook al zijn beide toestellen voorzien van HDMI 1.3 aansluitingen, dan nog is het niet zeker dat alles volgens plan verloopt. De lip-sync-feature in de HDMI 1.3-specificaties is namelijk optioneel. Een fabrikant kan dus zelf beslissen of hij die feature al dan niet implementeert bij een toestel.
Als consument heb je dus niet genoeg aan de wetenschap dat je televisie en av-receiver beide over een HDMI 1.3-verbinding (of nieuwer) beschikken. Je moet ook de specificaties doornemen om te verifiëren of de lip-sync-functie aanwezig is. Dat is absoluut geen ideale situatie, vooral omdat fabrikanten van televisietoestellen zelden duidelijk aangeven welke features al dan niet ondersteund worden door de HDMI-aansluitingen van een tv-toestel".

En dan komt dus wellicht alsnog het lipsync issue aan bod. Het geluid is, door de videobewerkingen van het beeld, sneller, en moet dus vertraagd worden: hier genoemd, OPLOSSING 2: AUDIO-DELAY ACTIVEREN OP DE AV-RECEIVER. Wel degelijk een audiovertraging dus. Maar voorheen ging die soms niet verder dan 80/100ms en dat is vaak te weinig. Zeker bij een Plasma die vooral voorheen veel vertragende videobewerkingen toepasten, en ondanks de vlotte reactietijd van het panel, dus wel traag waren in de video opbouw. Bij die toestellen was 100ms vaak veel te weinig.

De dedicated audio delays gaan vaak veel verder. De Felston, die ikzelf nog gebruik, gaat zelfs tot 680ms delay (340ms voor 96kHz signalen). Dat doet men echt niet omdat het beeld zoveel voor loopt op het geluid.

Als zoveelste optie noemt men dit: OPLOSSING: AUDIO-DELAY ACTIVEREN IN DE SPELER. Ook hier dus weer de genoemde audio delay.

Voorts zijn er ook nog Tv's met (een) gesynchroniseerde audio uitgang(en), maar ook dan gaat het om geluidsvertraging en ook dat werkt niet altijd perfect. Het, in zeer kleine stapjes aanpassen van de audiovertraging, liefst on-the-fly, werkt dan nog het best, en dat is dus ook wat ik zelf doorgaans doe via de receiver of, meestal, via de Felston, die ook voor alle ingangen voorkeuze opties heeft, met vertragingstijden die je zelf kan invoeren. Maar je kan zelfs stapjes maken van 1 ms. Niet veelzeggend in dit geval, daar dit een wel heel kleine stap is.


*Ik wilde dit alles laten rusten, maar het gaat me toch ook wat te ver me zo aan de kant te laten schuiven door iemand die zijn waarheid als de waarheid ziet, en tevens het recht neemt aan te geven dat wat een ander schrijft, niets toevoegt. Zelfs niet voor een ander, omdat het niet is wat deze persoon wil horen.

Ik hoor vaak dat ik wat strijdvaardiger moet worden, dus bij deze! Wat iemand ermee doet, moet men zelf weten, maar zo heel dom ben ik dus ook weer niet. Maar gelukkig weet ik dat ook wel van mezelf, ook al schreef ik eerder anders. Maar het is natuurlijk van de zotte me zo gemakkelijk in een hoek te laten drijven. Ik heb n.l. ook nog wat eigenwaarde.

Absoluut geen provocatie dus, maar een uitleg waar veel mensen waarschijnlijk wel wat mee kunnen en wat mijn hart even heeft gelucht. Diegenen die me niet geloven: het zij dan maar zo.

Gr. Willem
pakikje
Topicstarter
Level 4
  • 30Posts
  • 2Oplossingen
  • 8Likes
Woh wat een discussie! (bedankt alvast voor alle input)

Even wat data:

mijn tv: Sony Bravia KDL48WD650
home cinema set: Philips HTD3510/12
Horizon box: SMT-G7400/XEN

Tussen de tv en de Home cinema set loopt de Toslink-kabel. Op de tv zitten een hdmi1 (arc) en een 2de hdmi. De horizon box zit op de hdmi1 (arc), op de 2de hdmi heb ik een raspberry pi2 zitten (kodi). Ik heb even in de instelling van de HB gekeken. Staat allemaal goed (0 ms vertraging ingesteld) SPDIF out.

Net even weer naar de reclame op rtl4 gekeken (testje), bij elke nieuwe reclame of start van een nieuw segment/show is er (zeker) 1 volle seconde geen geluid. Op de ab van de Home cinema set zit een audio sync knop waarmee ik de lip sync heb aangepast. Dus enigste "probleem": geen geluid bij start van een nieuwe uitzending met een andere audio instelling (stereo/dolby)

(ik ga nu even alle info nalezen die jullie hebben geplaatst voor het geval ik iets gemist heb)
level4

Level 1
  • 2516Posts
  • 129Oplossingen
  • 153Likes
pakikje wrote:
Net even weer naar de reclame op rtl4 gekeken (testje), bij elke nieuwe reclame of start van een nieuw segment/show is er (zeker) 1 volle seconde geen geluid.
@pakikje
Ik zocht net even vluchtig, en vond een geval wat exact leek op dat symptoom.
Daarin wordt opgemerkt dat dit probleem is ontstaan na een firmware-update, die energie-zuinige modus toevoegd aan de receiver. Of dat zo is weet ik niet natuurlijk, maar je zou in ieder geval ook even kunnen checken of de software op de receiver up to date is. http://www.supportforum.philips.com/en/showthread.php?39068-HTD3510-12-audio-disabled-between-music-tracks-and-between-TV-adds

Op de ab van de Home cinema set zit een audio sync knop waarmee ik de lip sync heb aangepast.
Top, wat compenseren is inderdaad een oplossing.

groet

Uitgelicht topic