bobob21

Level 3
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes

Opnames overzetten naar nieuwe mediabox

Hoi

Ik krijg binnenkort een nieuwe mediabox (XL) en moet mijn oude mediabox terug sturen (CISCO - HD | 1210449472). Is er een manier op de opnames die daarop te staan te kopieren naar mijn PC of naar de nieuwe mediabox?

Ik vrees het ergste. Maar het is toch erg dat je bij elke mediabox wissel om de zoveel jaar al je opnames verliest...
10 Reacties 10
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je vreest goed, want is inderdaad niet mogelijk. Nu weet ik niet of de Cisco opgenomen kan worden in je netwerk, maar als dat kan zou je op die manier de opnames kunnen bewaren.

Is er scart aanwezig, gebruikt men daarvoor ook wel een DVD recorder. Dan wel de opnames meteen op DVD zetten. Niet eerst op de harde schijf.
bobob21
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ah. Dat heb ik nooit geprobeerd. Heb de UTP die van mijn router naar de smart TV gaat er uit gehaald en in de mediabox gestopt. Er gebeurt bar weinig. In Windows zie ik niks verschijnen in 'network places'. Zou toch out-of-the-box moeten werken of zijn er zaken die eerst ingesteld moeten worden? Normaliter zie je aangesloten devices meteen verschijnen.

De mediabox heeft idd een scart. En mijn ouders hebben een DVD recorder. Het signaal via de SCART is niet beveiligd met HDCP of andere content protection zoals bij HDMI?

Ik heb het idee dat je vroeger altijd gewoon opnames voor eigen gebruik mocht maken (met VHS bijv.), maar dat Ziggo, Netflix e.d. nu licenties met contentproviders afsluiten waarbij hun klanten alleen maar zaken 'tijdelijk' mogen opslaan op media dat in beheer is van de provider; niet op media in beheer van klanten waar ze geen controle meer over hebben.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag bobob21

Het opnemen in je netwerk van een decoder/ontvanger, als dat al kan vergt wel enige inzet. Doe je dat nooit is het nog niet zo eenvoudig. Het werkt dus niet zomaar meteen bij het aansluiten van een UTP kabel.

Maar als je het toch op DVD wil zetten, dan is een DVD recorder een prima optoe, mits je alles op de juiste manier instelt. Want pas dan zien opnames er uitstekend uit. Maar een DVD blijft uiteraard SD.

Scart is niet beveiligd met HDCP, want dat is enkel voorbehouden aan HDMI. Dat wil echter niet zeggen dat opnemen onbeperkt kan. Daarom dus ook de eerdere opmerking de opnames meteen op DVD te zetten en niet eerst op de harde schijf van de recorder. Anders ga je doorkopieren en dat lukt vaak niet.

Met de Humax kun je nog de opnames bewaren door deze op te nemen in je netwerk. Maar waar Humax straks mee gaat komen is nog onbekend. Wellicht gaan er dan ook wel wat zaken veranderen inzake het bewaren en delen van bestanden.

Gebruik je een DVD recorder doe dan het volgende:

Sluit de DVD recorder middels de AV2 aansluiting op de decoder aan met een zeer goede scartkabel. Gebruik op de decoder liefst de Tv scart.

Stel de Tv scart op de decoder in op RGB.

Stel de AV2 INGANG van de DVD recorder ook in op RGB. Dit doe je via het menu.

S-video is ook een optie, maar zorgt voor een iets mindere kwaliteit. Soms kan dat echter niet anders. In alle gevallen dienen de uitgang op de decoder en de ingang! Van de DVD recorder identiek te worden ingesteld.

Let op: Laat je de instellingen op de standaard standen staan, dan zorgt dat (CVBS/Composiet) voor de slechtste beeldkwaliteit.

Heb je de instellingen voor elkaar, kies dan voor AV2 op de DVD recorder via de kanaalkeuze toets.

Start het opnemen en start de decoder op bij het bestand dat je wilt opnemen.

Thats all
bobob21
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
dank Willem voor de uitgebreide uitleg!

Ik denk echter niet dat ik de opnames (direct) wil overzetten naar DVD. Zo belangrijk zijn de opnames niet (films die ik nog moet zien).

Als ik echter de opnames over kan zetten naar de harde schijf van computer, dan zou dat mooi zijn. Dan kan ik de video's een keer kijken wanneer ik er aan toe kom, en dan wissen.

Je geeft aan dat het niet een zaak is van plug-and-play met de UTP kabel. Kan jij aangeven hoe ik dit kan aanpakken? Is er ergens een stappenplan te vinden?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
De Cisco DVR kun je (helaas) niet opnemen in het netwerk.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag bobob21

Ik zie dat je al antwoord hebt gehad op je vraag.

Dan blijft dus DVD nog over. Zou de DVD recorder van jezelf zijn zou je de opnames ook nog op de harde schijf daarvan kunnen plaatsen. Maar of dat nu handig is?

Maar veel opties zijn er dus helaas niet.
bobob21
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Mijn ouders gebruiken de DVD recorder eigenlijk helemaal nooit, dus ik zou dat ding wel voor onbepaalde tijd kunnen lenen. Maar eerlijk gezegd vind ik dat niet helemaal de moeite waard. Het zijn voornamelijk films die ooit eens op TV kwamen en ik na een paar jaar nog steeds niet heb gekeken en steeds denk 'oh ja. moet ik nog zien. maar niet nu'. Of ik dat wel ga doen als ik alles heb overgezet is nog maar de vraag 😉

Kortom, ik moet het maar laten schieten. De suffe TV films kan ik vast nog wel een keer downloaden o.i.d. als ik het echt mis. Op zijn hoogst zonde van een paar goede documentaires die je niet zo snel meer terug vindt.

Voor in de toekomst: kan je wel opnames van de nieuwe mediabox XL (=horizon?), zonder SCART, afhalen als dat ooit nodig is? Zo niet, dan is het wel slim als er echt iets belangrijks komt om te vragen of mijn ouders het op de DVR willen opnemen. Dan weet ik zeker dat het geborgd is (helaas is dat ding niet op afstand aan te sturen, anders was het helemaal ideaal)

[edit]
Ah. Ik lees in andere topics dat je niet via een netwerk de bestanden van de mediabox kan afhalen. Jammer. Alleen met sommige Humax. Ik weet niet precies wat dat voor een ding is, maar extra hardware aanschaffen voor de zeldzame keer dat ik iets voor eeuwig vast wil leggen gaat me iets te ver.

Ik ga er vanuit dat je de Mediabox XL ook niet kan aansluiten op een DVR (via HDMI) die dan de opnames bewaart. Mocht dat toch wel kunnen, dan hoor ik het graag. Maar ik denk het niet.[/edit]
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
He he he... :grin: Humax... wat is dat voor ding? Dat kan niet hoor... :thinking:

Mijn handtekening al eens gezien? De Humax is een prima decoder/pvr (personal video recorder) een naam die soms voor verwarring zorgt, maar het gaat dan om ontvangers zonder harde schijf (de oudere) en daar ook geen mogelijk toe, modellen zonder ingebouwde harde schijf, maar wel de mogelijkheid voor de aansluiting van een externe schijf, en modellen met 2 tuners en een ingebouwde harde schijf.

In fZiggo gebied te gebruiken met en zonder smartcard (in dat laatste geval inzetbaar voor de vrije zenders) en dat laatste geld tevens in fUPC gebied. Maar het is wel lastig om nu nog aan een smartcard te komen, of je moet b.v. al een module bij Ziggo huren.

De 5200 en 5400 zou ik het meest aanbevelen, en deze zijn tevens op te nemen in je netwerk.

Dat kan echter ook met de 5100, 5300 en de oudere 5050. Op de laatste na zijn deze tevens allen Interactief (fZiggo).

Opnemen via HDMI kan nooit. Er zijn ook geen DVD recorders etc. met HDMI INGANGEN. Dat gaat dus niet lukken...
bobob21
Topicstarter
Level 3
  • 53Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
had het inderdaad in je signature gezien, maar nu weet ik ook wat het is :-). Weer wat bijgeleerd :blush:

Ok. Goed om in mijn achterhoofd te houden. Opnames met de Mediabox XL zijn 'tijdelijk' en niet voor onbepaalde duur (mediabox omwisselen = opnames kwijt). Wat dat betreft deden de VHS recorders van vroeger het beter 😉

Dank voor alle hulp!
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Google ook eens op de Humax Tv+H3. Ook erg fraai.

En op de site van Humax vind je uiteraard van alles over hun producten. En ze werken samen met Quantis, welke sinds kort een eigen site hebben en tevens producten verkopen van andere merken.

[Einde reclame... :grin: ]

De VHS... Dat waren inderdaad nog eens tijden. Ik heb er nog een... :vhs:

En... graag gedaan.

Uitgelicht topic