Frankozz

Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Oplossing voor koeling in tv-meubel zodat het modem niet te warm wordt

Hoi allemaal,

 

Ik heb naast mijn next box een aparte modem voor internet. Dit alles heb ik netjes weggewerkt in een tv meubel maar nu word deze steeds te warm waardoor hij in storing gaat.

 

Hebben jullie tips om dit te voorkomen? Meest makkelijke lijkt mij een mini ventilator maar ik kan er geen een vinden die je in het stopcontact kan pluggen.

 

Ben benieuwd of jullie tips hebben.

 

Gr. Frank

 

5 Reacties 5
Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Hallo,

Dit is een Ziggo forum, waar Ziggo klanten elkaar proberen te helpen. Tevens komen Ziggo moderators ( zij hebben “Ziggo” achter hun naam staan ) om de zoveel tijd langs in ieder topic. Zij hebben t.o.v. de helpdesk, meer kennis, mogelijkheden & rechten en kunnen 'dieper' het Ziggo-systeem inkijken.


U zou een b.v. 12V ventilator van een computer kunnen gebruiken. Als u deze aansluit op een +/- 7V == gelijkspannings-adapter, dan moet dat werken.

Er zijn heel veel soorten en maten 12V ventilatoren ( let op: hoe kleiner, hoe meer lawaai ze maken ) en bijna iedere onderdelen zaak heeft ze wel te koop. Ik gebruik o.a. deze omdat deze erg stil is. Als u dan een kleine 7 tot 9V (  +/-150, mA ) gelijkspannings ( er staat dan b.v. ‘7V ==’  ) adapter koopt, dan draait de fan op ‘halve’ snelheid wat vaak al genoeg is.
Als u wat meer geld wilt uitgeven, kan kan u een fan regeling erbij kopen, waardoor de fan geheel te regelen is ( dan wel een 12V == adapter nemen ). En bent u een beetje handig met een soldeerbout, dan is zo'n regeling met 3 onderdelen ( C1 en C2 kan u weglaten ) zo in elkaar te freubelen.

Ik gebruik de bovenstaande fan & regeling om o.a. m'n HTPC ( in de tv-kast ) wat frisse lucht te geven. Ik gebruik dan gewoon de 12V van de computer voeding.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Welk modem heb je in gebruik? @Frankozz 

Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes

Ik heb ook een paar fans achter audio apparatuur en heb daar maar 5 Volt op staan. Bij 3 Volt draaien deze echter al prima en zijn dan eigenlijk niet hoorbaar, maar heb de fans niet echt aan het meubel gekoppeld. Maar zorg wel dat er een luchtstroom kan plaatsvinden. Nadeel is wel dat in jou geval die fan 24-7  moet blijven draaien. 

Ik heb het modem ook in een vrij krappe kast staan, maar geen last van de warmte. Die kan er in mijn geval ook wel uit aan de bovenzijde. 

Cecilia
Community Moderator
Community Moderator
  • 8055Posts
  • 2393Oplossingen
  • 3927Likes

Hi @Frankozz. Leuk dat je een kijkje neemt op de Ziggo Community. Welkom!

Allesbehalve handig dat je modem regelmatig in storing gaat 😞 Ontzettend goed dat je hier komt kijken voor tips met betrekking tot ventilatie. Misschien een gekke vraag, maar heb je jouw Ziggo modem ook buiten het tv-meubel getest? Dit om er zeker van te zijn dat de storing ontstaat doordat de warmte niet wegkomt. Ik zie dat @Pasi en @Willem-A hun ervaringen al met jou hebben gedeeld. Heel fijn! Hopelijk heb je wat aan deze tips. Laat het ons vooral weten! 🙂 

 

Frankozz
Topicstarter
Level 1
  • 2Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Hoi @Pasi, @Willem-A & @Cecilia Ziggo ,

 

Hartelijk bedankt voor jullie tips! Wij zijn onlangs verhuisd en daarvoor stond de modem niet in een kast en toen hadden wij er geen last van. In het nieuwe huis (na een stoffige en grondige verbouwing) staat deze nu in de kast en heb ik er wel last van.

 

Ik zal hem voor de zekerheid nog even buiten het meubel testen, wanneer dit niet werkt zal ik overgaan op de tips van @Willem-A & @Pasi .

 

Nogmaals hartelijk bedankt voor het meedenken en fijne dagen 🙂

Gr. Frank

Uitgelicht topic