Maxim.

Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes

Ontvanger werkt soms met HDMI en dan weer met scart.

Ik heb de Schakel mee naar digitale kabel tv check gedaan en hieruit blijkt dat mijn tv niet over een Digitale ontvanger (DVB-C) beschikt.

Dus heb ik de Digitale ontvanger aangevraagd en ontving daarna de 5100C.
Mijn TV is een Sharp LC42XL2E.



Nadat ik de digitale ontvanger met een HDMI kabel te had aangesloten op mijn TV bleef het probleem dat ik alleen beeld kreeg als ik telkens de voeding los maakte van de ontvanger. Hierna is er een monteur geweest en heeft alles met een scart kabel aangesloten en werkte het. Nu doet het probleem zich echter weer voor.

Het heeft 3X gewerkt.

Het leek mij aan de ontvanger te liggen.

Inmiddels de tweede ontvanger binnen en aangesloten.
Blijft nu wel werken maar alleen met de scart aansluiting.
Mijn vraag is waarom de ontvanger niet met HDMI werkt maar alleen met scart.

Beeld en geluid vindt ik toch minder met de scart aansluiting dan met de HDMI.

Zijn er nog andere mogelijkheden te verzinnen?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
JCvanderMeer Wat je nog kan proberen . Bij de action voor 4,00€ een hdmi switch aanschaffen. Dit kan handshake probleempjes oplossen . Ik zeg er bewust bij kan. Maar vaak helpt dit.

Bekijk in context

71 Reacties 71
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Heb je beide HDMI aansluitingen al geprobeerd.
Er lijkt verschil te zitten in de mogelijkheden van deze HDMI aansluitingen.

GEBRUIKSAANWIJZING:
https://www.sharp.nl/cps/rde/xbcr/documents/documents/om/11_lcd-tv/LC42XL2E-S-46XL2E-S-52XL2E-S_OM_NL.pdf
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Ja, net nog eens geprobeerd. Ik kies dan de ingangsbron ext.5.
Geen beeld geen geluid. Zojuist ext.6 gebruikt maar kan dan op de TV deze ingangsbron niet kiezen.
Met ext.5 lukt het soms wel alles werkend te krijgen maar dan moet ik wel eerst de stroom van de ontvanger af halen. Is alles uit geweest dan moet ik dit weer opnieuw doen wil het weer werken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ik weet van niks, hoor, maar heb toch een suggestie.

Zou het kunnen zijn, dat als je het Boxje tegelijk met Scart en HDMI aansluit, er onverwachte rare dingen gebeuren.
Mijn advies is dan ook bij het testen: altijd 1 van 2 aansluiten & voor de zekerheid ook maar een restart van het Boxje.

De praktijk moet leren of dit een onzinnig advies is.
Helaas mis ik die praktijk.

Uiteraard heeft HDMI de voorkeur boven Scart ivm de kwaliteit van het beeld.

Gr Han
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
JCvanderMeer Zoals ik het verhaal goed lees, heb je de scart en zowel de hdmi aangesloten.
Ik zou dus even alleen de hdmi aansluiten. Nu moet je dus zelf ( handmatig) de hdmi bron kiezen op de tv waar de box is aangesloten. ( Even van uitgaande dat hdmi poorten ok zijn)

In tegenstelling tot scart kiest hdmi NIET automatisch de bron. dus even een test uitvoeren. Zolang de scart is aangesloten zal deze zorgen dat automatisch de scart bron wordt gekozen. Verder is van belang welke resolutie heb je gekozen. Heb je een hdmi ready tv of full HD tv. Nu kunnen de meeste hd ready tv's de 1080i /p weergeven, maar enkele oudere modellen niet. : maar ik zou in dit geval dan in ieder geval als je geen full hd tv hebt ea wordt niet ondersteunt, , de resolutie zetten op 720p in het menu van de ontvanger. Test ea even uit. succes gr Rob
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
robbo
Laten we nou in dezelfde richting denken en ongeveer tegelijk posten.
Beter kan TS het niet hebben.
Han
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
JCvanderMeer wrote:
Ja, net nog eens geprobeerd. Ik kies dan de ingangsbron ext.5.
Geen beeld geen geluid. Zojuist ext.6 gebruikt maar kan dan op de TV deze ingangsbron niet kiezen.
Met ext.5 lukt het soms wel alles werkend te krijgen maar dan moet ik wel eerst de stroom van de ontvanger af halen. Is alles uit geweest dan moet ik dit weer opnieuw doen wil het weer werken.



Volgens de gebruiksaanwijzing ( met dank aan Be rt moet je ext 5 gebruiken.

Als het niet werkt draai de hdmi kabel eens om ( wat in tv zat in de ontvanger en andersom )

Download de handleiding https://www.ziggo.nl/klantenservice/televisie-radio/ontvangers/humax-irhd-5100c/

En kijk kies in de humax voor hdmi




Het zou kunnen dat je deze instelling moet wijzigen terwijl je naar de scart aansluiting kijkt en de scart kabel dan ook moet gebruiken op het moment van wijzigen.
Ik weet dit > niet zeker maar het kan dan zijn dat je beeld wegvalt en je dan voor ext 5 moet kiezen en dan zou je beeld moeten zien.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Terwijl ik zit te tikken zie ik nog meer adviezen , kijk maar wat voor jou het beste werkt 🙂
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Hier sinds kort ook een Humax-ontvanger ipv een defect geworden Samsung.
Deze geeft hetzelfde probleem. Wat het hier heeft opgelost is het volgende:
Haal tv en ontvanger van het stroomnet.
Verbindt de tv met het stroomnet en zet 'm op de HDMI-ingang waarop de Humax zit.
Verbindt de Humax met het stroomnet en zet deze aan. Als het goed is heb je nu beeld.
Daarna volgorde van uitzetten: Eerst Humax op standby zetten, daarna tv op standby/uit.
Volgorde aanzetten: Eerst tv aanzetten op HDMI-ingang waarop Humax zit, daarna Humax aanzetten.
Verder consequent deze volgorde's hanteren bij aan en uitzetten.
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
@Youriy
Heb het nu een paar keer geprobeerd zoals je beschreef en het werkt hooguit 3X en daarna kun je alles weer opnieuw van de stroom af halen het hele ritueel herhalen. Maar blijvend goed lukt niet.
Heb weleens iets gelezen dat dit probleem shake hands genoemd wordt.
Ontvanger en TV geven geen handjes aan elkaar.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als eerste vraag ik me toch af hoe een monteur er bij komt een decoder (het gaat overigens om een 5500c) middels scart aansluit op een moderne Tv. Dat is in mijn ogen geen oplossing.

Ik zou je JCvanderMeer, aanraden de Humax 5500c eens even geheel van de spanning te halen, vervolgens de kabels los te nemen en deze na zo'n 20 minuten weer aan te sluiten en na opstarten, meteen een fabrieksreset uit te voeren.

Let ook even op of de stekker van de HDMI kabel ver genoeg in de decoder schuift. Bij testen zag ik nl dat de aansluiting vrij diep ligt en als het kunststof van de stekker dan wat ver doorloopt zit deze niet diep genoeg in de decoder. Een andere kabel kan dan soelaas bieden. Het best is het als je nog een klein stukje van het metaal van de stekker ziet als deze geheel in de decoder zit.

Bij HDMI is er voorts alleen maar sprake van een 'handshake', dat is er bij scart niet. Bij scart zou er dus altijd beeld moeten zijn, ook al kan het heel soms voorkomen dat je dan evengoed handmatig de juiste ingang dient te selecteren op de Tv.

Bij HDMI moet er dus sprake zijn van een 'handshake' het moment waarop beide apparaten elkaar 'zien' en met elkaar communiceren. Daardoor ontstaat een verbinding tussen deze 2. Maar hier komt het vaak voor dat je handmatig de juiste ingang dient te selecteren. Doe je dat ook als er geen verbinding is? Ik doel dus op het kiezen van een HDMI ingang op de Tv, middels AV/Ext. of soortgelijk.

Ook is het natuurlijk handig de Humax 5500c eens op een andere Tv aan te sluiten als je die mogelijkheid hebt. Je kan op die manier bepaalde dingen uitsluiten. Met scart aansluiten op een moderne Tv is alleen maar even een optie voor een test, niet om het zo te laten. Het beeld is middels HDMI veel beter en als dat dus kan moet je scart snel vergeten.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd

Ziggo geeft de al wat oudere Humax 5100c helemaal niet meer uit, dus het zal hier zeer waarschijnlijk om de 5500c gaan. Zeker als ik de tekst "schakel mee" zie, en men een Humax heeft aangevraagd heeft men echt wel een 5500c gehad. Daarnaast geeft Ziggo in fZiggo gebied alleen de 5300c nog uit.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
Willem-A T’s spreekt over de 5100 c en daar zoek ik dan op
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ronihd wrote:
Willem-A T’s spreekt over de 5100 c en daar zoek ik dan op


Ronihd , snap ik helemaal. Ik neem je ook niets kwalijk. Maar daar TS aangeeft de decoder van Ziggo te hebben kan dat de 5100c niet zijn. Vandaar dus mijn reactie.

No hard feelings! (Da's Engels)
Maxim.
Topicstarter
Level 6
  • 82Posts
  • 2Oplossingen
  • 21Likes
Sorry voor de verwarring. Het is idd de 5500c.
De tv is HD geen smart tv en staat op 1080i.

De monteur verbond alles direct met de scart omdat de HDMI niet werkte.
Zijn reactie was dat sommige tv`s niet werkte met de HDMI. Binnen 10 min. was het gepiept.

Na 3x met de scart gewerkt te hebben stopt dit er ook weer mee.

Heb nu alle handelingen gedaan zoals door jullie beschreven en dit niet 1x maar tig keer maar het lukt niet.
Het lukt in zoverre, nadat ik alle stroom eraf heb gehaald, fabrieksinstelling gedaan werkt het allemaal, maar zodra ik alles in de juiste volgorde weer uit en daarna weer aan zet werkt het 1 of 2x en daarna heb ik bijv. alleen geluid en geen beeld of er gebeurt helemaal niets.

Zou het nu niet meer weten.
Een nieuwe tv kopen lijkt mij een beetje ver gezocht.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
JCvanderMeer Ik heb plots het idee dat het met de energiebeheer en opstarten te maken heeft. ga naar instellingen> energie beheer. en zet daar bv alles op nooit. Kijk nu of het wel meteen beeld geeft. ( toen bij de test als de energie besp. aanstond duurde het een tijd dat je beeld zag. ) om alles op nooit te zetten zag je WEL meteen beeld. ( brainwave:relaxed:)

En sluit hierna alleen de HDMI kabel aan.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
JCvanderMeer wrote:
Sorry voor de verwarring. Het is idd de 5500c.
De tv is HD geen smart tv en staat op 1080i.

De monteur verbond alles direct met de scart omdat de HDMI niet werkte.
Zijn reactie was dat sommige tv`s niet werkte met de HDMI. Binnen 10 min. was het gepiept.

Na 3x met de scart gewerkt te hebben stopt dit er ook weer mee.

Heb nu alle handelingen gedaan zoals door jullie beschreven en dit niet 1x maar tig keer maar het lukt niet.
Het lukt in zoverre, nadat ik alle stroom eraf heb gehaald, fabrieksinstelling gedaan werkt het allemaal, maar zodra ik alles in de juiste volgorde weer uit en daarna weer aan zet werkt het 1 of 2x en daarna heb ik bijv. alleen geluid en geen beeld of er gebeurt helemaal niets.

Zou het nu niet meer weten.
Een nieuwe tv kopen lijkt mij een beetje ver gezocht.



Oké de 5500c dus. Wat voor Tv gebruik je? is dat een Full HD Tv kun je de Humax instellen op 1080P. Op een Tv kun je geen resolutie instellen, dus als je in de, meestal, linker bovenhoek 1080I ziet, betekent dit dat de Humax 5500c op 1080I is ingesteld.

Ik ga maar geen uitspraken over de monteur, maar als je een Tv hebt met HDMI is het wel heel makkelijk aan te geven dat HDMI soms niet werkt en je dus maar met scart aansluit. Ik vind dat persoonlijk een zeer vreemde reactie en actie. Je gaat dan naar een oorzaak zoeken, en niet zomaar met scart werken op een HD Tv. Dat doe je alleen in uiterste noodzaak.

Maar ik zie eigenlijk geen reactie op wat ik eerder vroeg en noemde, zoals de vraag of de HDMI stekker goed in de 5500c zit en bij wat bewegen niet zorgt voor uitval. Maar ga nog even terug naar die vragen/reacties, daar het anders een herhaling van zetten gaat worden.

Ik vind het wel heel opmerkelijk dat het steeds na 3 keer misgaat. Daarom dus ook de opmerking de Humax eens op een andere Tv aan te sluiten, zodat je iets kan uitsluiten. Blijft de Humax op een andere Tv wel goed werken weet je al wat meer. Op die manier moet je er achter kunnen komen wat er speelt. En als een Tv het toelaat, altijd aansluiten middels HDMI. Dan is het beeld stukken beter. Vergeet dus scart.

natuurlijk kan het ook aan de Humax liggen, maar dan zou dat er bij een andere Tv uit moeten komen. Nu heeft niet iedereen deze zomaar staan, maar wellicht is het dan mogelijk de Humax eens bij een kennis oid aan te sluiten welke Ziggo als provider heeft. Wat dat betreft is het plug en play.

Maar kijk dus ook eens of de Tv wel op de juiste ingang staat als er geen beeld is. Als er wel geluid is, dan zal de juiste ingang zeker actief zijn. Maar houd er ook rekening mee dat de Humax even moet opstarten.

En kom je er helemaal niet uit, vraag dan nogmaals om een monteur, welke dan ook even een ander Humax 5500c kan meenemen. En ga niet akkoord met aansluiten middels scart, want dat is geen optie, maar een noodoplossing welke niet gewenst is.

Misschien kan er ook even een moderator naar dit topic kijken en een monteursbezoek regelen.

Veel succes!

Anne B Ziggo kun jij hier anders eens naar kijken? Dank!
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo JCvanderMeer! Wat gek dat het niet werkt via HDMI! Zou je in willen gaan op de vragen van willem over het aansluiten van de HDMI? Het zou best aan de kabels kunnen liggen of aan een HDMI poort op je tv. Werkt die poort wel met een ander apparaat?

Kun je de Digitale Ontvanger ook eens op je eerste TV aansluiten? Dan weten we of HDMI goed werkt.

De gratis Digitale Ontvanger is bedoeld om problemen met het kijken van Analoge TV op te vangen. Wanneer de ontvanger werkt via Scart dan is dat afdoende, houd immers het Analoge signaal in gedachten. Via Scart is het beeld al vele malen mooier dan Analoog! 🙂 Een monteur is niet kosteloos, en kan de HDMI problemen niet oplossen ben ik bang.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Anne H Ziggo
Anne H Ziggo wrote:
.........
De gratis Digitale Ontvanger is bedoeld om problemen met het kijken van Analoge TV op te vangen. Wanneer de ontvanger werkt via Scart dan is dat afdoende, houd immers het Analoge signaal in gedachten. Via Scart is het beeld al vele malen mooier dan Analoog! 🙂 Een monteur is niet kosteloos, en kan de HDMI problemen niet oplossen ben ik bang.


Ik lees hier een duidelijke begrenzing van wat installatiehulp in dit geval inhoudt.
Scart aansluiting: ons probleem; HDMI eigen probleem.
Handelen alle monteurs vlgs deze procedure? Hebben alle monteurs voldoende kennis in huis om een goede HDMI aansluiting voor elkaar te krijgen en een expert opinie te hebben over of het niet werken van de HDMI poort wel of niet aan de TV ligt? Het Boxje moet dit kunnen, maar kan ook stuk zijn. De Monteur moet dit m.i. goed kunnen beoordelen en aan de klant kunnen uitleggen.
Bovendien: een HDMI aansluiting is m.i een punt van primaire zorg. De Scart is geen vluchtweg voor een modernere TV, maar is er voor het relatief geringe aantal aan te treffen TV's die geen HDMI hebben.

Ja, ik weet en begrijp al te goed dat er verschil moet worden gemaakt tussen verantwoordelijkheid van Ziggo en die van de klant voor eigen apparatuur.

Ik kan de redenering over beeldkwaliteit wel volgen, maar vraag me toch af, of die in ons geval wel billijk is en, ook belangrijk, verstandig ivm klanttevredenheid.
Publieke helderheid over de hier beschreven grens bestaat vlgs mij niet.

Gr Han
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
De monteur installeert natuurlijk bij voorkeur HDMI. Werkt dat niet en is de box goed werkend? Dan ligt Scart voor de hand 🙂

Ik ben benieuwd of JCvanderMeer kan testen of de box op de hoofd tv wel goed werkt via HDMI.

Omdat het model LC-42XL2E helaas niet meer te vinden is bij Sharp support, is niet te controleren of de firmware/software up to date is.

Uitgelicht topic