D4rKy

Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes

Onscherp beeld met de Next mediabox in 4k en Netflix stottert

Na lange tijd de Horizon XL gebruikt te hebben, was het eindelijk tijd voor de next mediabox.
Maar ik kan nou niet zeggen dat ik erg tevreden over ben.

Aantal kinderziektes die Ziggo mogelijk snel oplost binnen een paar maanden met firmware updates anders ga ik terug na de horizon xl.

De next mediabox stottert in netflix [signaal is goed] allemaal groene vinkjes en boven de 330mbs.

De next mediabox geeft een onscherp wazig beeld op 4k soort van wax effect op mijn samsung qled tv of het ingesmeert is met vaseline [wazig]

Als ik de next op 1080p zet ipv 4k of tv resolutie is het meeste onscherpte weg maar nog steeds niet zo mooi als op de horizon xl.

Ander probleem is netflix werkt niet lekker met 1080p met de ap op de next, ik heb een abbonement van netflix voor 4K ik moet dus altijd het wazige 4k inschakelen op de next als ik ook daadwerkelijk 4k wil kijken.

En nee Ziggo alles is goed aangesloten hier het signaal is dik in orde [goed] alles werkte ook perfect op horizon.

Helaas moet ik netflix nu weer gaan gebruiken op mijn samsung tv wat wel een veel scherper beeld geeft en ook een stuk sneller is, en geen micro stotters.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Next geeft een slechter beeld op de 4K-TV van D4rKy bij de Resolutie 'Van de TV' dan bij resolutie1080. Wat zegt dit?
'Van de TV': Next doet Upscale naar 4K.
1080: TV doet Upscale naar 4K.
De TV doet het dus beter.

Het gestotter bij Netflix 4k Content heeft te maken met dat veel Netflix 4K Content 24p is.
Dat converteert de Next naar 50p. Dat geeft gestotter.

Heeft niks te maken met waar je Modem/Router staat.
Het is sowieso wel beter de Modem/Router niet in de buurt van een magnetisch veld te zetten. Zou problemen kunnen geven met lokaal netwerk en/of de Internetverbinding.
Daar zijn echter geen klachten over.

NB Daarom zou het goed zijn dat er 'passthrough' opties zijn op de Next voor het bronsignaal: geef exact door wat binnenkomt.

Bekijk in context

28 Reacties 28
Toonen

Level 1
  • 16Posts
  • 1Oplossingen
  • 11Likes
Heb je HDMI deepcolor aan staan op je tv voor de ziggo ingang?
D4rKy
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Toonen wrote:
Heb je HDMI deepcolor aan staan op je tv voor de ziggo ingang?

@ Toonen ben nooit echt fan geweest van HDMI deep color de kleuren zijn al vol op 4k met deep color wordt het nog erger, en het beeld wordt dan nog onscherper. Ik heb het altijd uitstaan ook met films met HDR.

De reden dat het een stuk onscherper is in 4k op next is omdat het alle signalen upscaled na 4k, wat er niet beter op gaat worden.

Er is ook een speciaal 4k kanaal [ben ff de naam kwijt] dat ook geprobeerd met 4k aan, maar dat beeld maakt het net zo wazig als nederland 1 soort van alsof je door een beslagen bril kjikt.

4k bluray en 4k netflix op mijn tv met de app ipv de next mediabox is haarscherp.
Mijn grootste reden voor de next mediabox was dat ik netflix zonder stotters kon kijken, maar blijkbaar bestaat het probleem nog steeds net als de horizon box.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
D4rKy e.a.
Als je de Next instelt op 1080 dan doet je 4K TV de Upscale naar 4k
Stel je hem in op 'van de TV' dan doet de Next de Upscale naar 4k.
Je TV doet het kennelijk beter dan de Next.

Bij instelling op 1080 onstaat een interessant probleem bij de nu nog beperkte hoeveelheid 4k bronnen die er zijn.
Die krijgen dan een Downscale van de Next die vervolgens op de TV weer een Upscale krijgt.
Lijkt me niet echt de bedoeling.

Wat gemist wordt is een optie: passthrough. Geef het bronsignaal As is door.
Wat het ook is, SD HD 4k, laat de TV regelen hoe de boel in beeld gaat komen.

4K bronnen via de Next voor een 4K TV met resolutieinstelling 'Van de TV':

  • bij Live kijken naar de zender Love Nature HD, schakelt de Next over naar een 4k stream over het Internet;
  • Netflix App in combinatie met het duurste Netflix Abo geeft 4k opties; je meldt dat de Netflix App van de TV een beter beeld geeft; dat geeft stof tot nadenken;
  • Youtube App geeft diverse 4k bronnen;
  • Enkele Films in het Ziggo On-demand pakket. Heb geen details.
E. J. B

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Inderdaad een optie met passthrough zou beter zijn. Dan is een netflix 4k film zoals ie is (wordt nu max HD). En is er bijvoorbeeld met av-receivers ook geen probleem meer want die hebben ook een 4k passtrough en komt het signaal rechtstreeks bij de tv terecht en die bepaald dan hoe het 4k beeld verwerkt wordt.
Nu bepaald de next box dat de receiver bv het signaal niet op 4k 50p (hdmi 2.0) aan kan en downgrade de box het naar 1080P. Terwijl hdmi 1.4 signaal weldegelijk 4k 25p kan doorgeven.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
E. J. B schreef: "Inderdaad een optie met passthrough zou beter zijn. Dan is een netflix 4k film zoals ie is (wordt nu max HD)."

Als hier de Next op "Van je TV" staat komt er op mijn TV/monitor 3840x2160 50 Hz (die kan tot 60 Hz) en met Netflix HDR schakelt de TV/monitor automatisch naar HDR.
Dat gaat niet lukken met max HD.
E. J. B

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik heb er een marantz sr7008 receiver tussen zitten. De tv kan het signaal vd box rechtstreeks goed aan op 4k hdmi hdcp 2.2
alleen de marantz heeft hdmi 1.4 30p passtrough.
Als ik de box op “van je tv zet” en ik open de netflix app dan heb ik alleen in HD kwaliteit films.
Verbind ik de next rechtstreeks op de samsung tv dan he ik dus wel netflix in 4k
de box kan oo de een of andere manier niet met de 1.4 hdmi vd marantz omgaan.
Ik zou niet weten hoe ik de instellingen moet veranderen om wel het juiste beeld te hebben.
E. J. B

Level 1
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 2Likes
Ik gebruik voor alle hdmi in en uitgangen wel de juiste 4k@60p hdcp 2.2 kabels.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
D4rKy wrote:

Toonen wrote:
Heb je HDMI deepcolor aan staan op je tv voor de ziggo ingang?
@ Toonen ben nooit echt fan geweest van HDMI deep color de kleuren zijn al vol op 4k met deep color wordt het nog erger, en het beeld wordt dan nog onscherper. Ik heb het altijd uitstaan ook met films met HDR.

De reden dat het een stuk onscherper is in 4k op next is omdat het alle signalen upscaled na 4k, wat er niet beter op gaat worden.

Er is ook een speciaal 4k kanaal [ben ff de naam kwijt] dat ook geprobeerd met 4k aan, maar dat beeld maakt het net zo wazig als nederland 1 soort van alsof je door een beslagen bril kjikt.

4k bluray en 4k netflix op mijn tv met de app ipv de next mediabox is haarscherp.
Mijn grootste reden voor de next mediabox was dat ik netflix zonder stotters kon kijken, maar blijkbaar bestaat het probleem nog steeds net als de horizon box.



Ik heb de next al poosje staan en herken jou beeldervaring zeker niet, op mijn philips Oled 4 K is alles super scherp en mooi ook netflix in 4 k en kan 205 die 4 k uitzend is super scherp.

Dus als ik jou was zou ik het toch nog eens gaan zoeken in de instellingen van de TV/Next of alles goed staat en de meegeleverde HDMI kabel gebruiken.

Kijk ook eens of je TV voorzien is van de laatste firmware ?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Er zijn zeker issues met de beeldverwerking via de Next, zoals die in dit Topic gemeld en besproken worden.
Je kunt dit op twee manieren benaderen.

(1) Vanaf de bank voor de algemene kijkbeleving. Dan is het meestal wel ok voor het oog. Is dat het niet, dan kan er wel iets met instellingen worden gedaan. Lastig.

(2) Het kan ook op basis van analyse van wat er technisch eigenlijk gebeurt en vergelijkenderwijs met andere afspeelmogelijkheden. Ik noem dit Expert View.
Niet iedereen hoeft zo'n view te hebben.
De harde feiten hebben bewezen nadelige visuele effecten.

Als je dat niet ziet, dan is er niks aan de hand. Dat geldt voor veel mensen.
Besef en zie je het wel, dan doet dat pijn als je weet dat het beter zou kunnen worden gemaakt.

Gr Han
D4rKy
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Ik hoop echt dat ze de 4k kwaliteit nog gaan verbeteren het ziet er nu te natuurlijk en te onscherp uit vind ik. Op 1080p is het beeld ook weer iets te helder en soms te scherp, dan krijg je dus een soort van halo effect.

Maar op 4k kan zeker nog wel aan getweaked worden, het zal mooi zijn als dat nog gebeurd, want ik gebruik nu nog gewoon 1080p, het beeld is er ook gewoon mooier op, alles is meer levendig in 1080p.

Voor hetzelfde geld netflix die gewoon niet lekker loopt op de next, kleine stotters [frame pacing] geen last van met de ingebouwde ap op de tv met netflix.
wvkreg

Level 5
  • 108Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Zie ook voor 4k en issues:

https://www.homecinemamagazine.nl/2016/12/alles-kleurbereik-tvs-is-wide-color/
https://gathering.tweakers.net/forum/list_message/58731196#58731196
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
D4rKy Gebruik je een coax versterker?
D4rKy
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
D4rKy Gebruik je een coax versterker?

Geen coax versterker, vandaag is er nog een monteur geweest en alles was kwa aansluiting in orde.

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Dan is het aan de Ziggo moderators, vermoed ik, als er al een monteur is geweest.
Zij komen eens in de paar werkdagen langs in ieder topic.
D4rKy
Topicstarter
Level 1
  • 38Posts
  • 2Oplossingen
  • 2Likes
Be rt wrote:
Dan is het aan de Ziggo moderators, vermoed ik, als er al een monteur is geweest.
Zij komen eens in de paar werkdagen langs in ieder topic.

Hij had het er wel over om mijn connectbox uit bridge mode te zetten en dan kijken wat netflix doet op de mediabox, maar dan gaan al mijn verbinden eraan, heb een ps4 een xbox one x een pc en ook nog eens een switch.

Als ik hem rechtstreeks aansluit via de connectbox zelf heb ik ook nog steeds micro stutters. via de netflix app op de box, maar de app ingebouwd in de tv werkt het uitstekend.

Heb een goede router een d link https://eu.dlink.com/nl/nl/products/dir-890l-ac3200-ultra-wifi-router.

Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Wat is de reden eigenlijk om de TV app niet te gebruiken?
joepke-m

Level 14
  • 1040Posts
  • 1Oplossingen
  • 610Likes
D4rKy wrote:

Be rt wrote:
Dan is het aan de Ziggo moderators, vermoed ik, als er al een monteur is geweest.
Zij komen eens in de paar werkdagen langs in ieder topic.
Hij had het er wel over om mijn connectbox uit bridge mode te zetten en dan kijken wat netflix doet op de mediabox, maar dan gaan al mijn verbinden eraan, heb een ps4 een xbox one x een pc en ook nog eens een switch.

Als ik hem rechtstreeks aansluit via de connectbox zelf heb ik ook nog steeds micro stutters. via de netflix app op de box, maar de app ingebouwd in de tv werkt het uitstekend.

Heb een goede router een d link https://eu.dlink.com/nl/nl/products/dir-890l-ac3200-ultra-wifi-router.


Als je nou eens eerst je modem op een andere plek zet... Hij staat naast een subwoofer die een flink magnetisch veld produceert, wat heel goed van invloed zou kunnen zijn. Al is het maar om eea uit te sluiten
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
De Next geeft een slechter beeld op de 4K-TV van D4rKy bij de Resolutie 'Van de TV' dan bij resolutie1080. Wat zegt dit?
'Van de TV': Next doet Upscale naar 4K.
1080: TV doet Upscale naar 4K.
De TV doet het dus beter.

Het gestotter bij Netflix 4k Content heeft te maken met dat veel Netflix 4K Content 24p is.
Dat converteert de Next naar 50p. Dat geeft gestotter.

Heeft niks te maken met waar je Modem/Router staat.
Het is sowieso wel beter de Modem/Router niet in de buurt van een magnetisch veld te zetten. Zou problemen kunnen geven met lokaal netwerk en/of de Internetverbinding.
Daar zijn echter geen klachten over.

NB Daarom zou het goed zijn dat er 'passthrough' opties zijn op de Next voor het bronsignaal: geef exact door wat binnenkomt.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Aha, daar is ineens veel meer informatie over apparatuur die ertussen zit.

Ik zou ook eerst de router ertussenuit halen om te kijken of het rechtstreeks op het modem hetzelfde is of verbeterd.
Want als er een monteur komt en het werkt wel op je modem, dan zijn de kosten voor jezelf en niet voor Ziggo.
Het hoeft geen verschil te maken, maar soms hebben bepaalde instellingen in een router vreemde effecten op de apparatuur erachter.

Eerst je eigen apparatuur altijd uitsluiten, daarna pas naar Ziggo kijken, als het dan aan Ziggo ligt, kun je dat ook uitleggen.

Uitgelicht topic