PapaDena

Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes

Nieuwe tv aansluitingen

Beste leden van de community,

De afgelopen week een nieuwe tv gekocht Sony KD-49X8309C.
Aanwezig Sony 2.1 Home Cinema Systeem DAV-F310-HDMI en optische geluidskabel naar de tv?
Aanwezig Sony RDR-105 HDD/DVD-Coax kabel Ziggo vanuit de muur naar RDR optie in?
Coax kabel vanuit de RDR out naar de tv en een HDMI?

Er zijn 4 HDMI opties:
HDMI 1 in
HDMI 2 MHL
HDMI 3
HDMI 4 in-ARC

Welk apparaat sluit ik aan op de 4 HDMI opties?

En kan ik het geluid van de tv gelijk met de DAV-F310 beluisteren?

Groet,

Geert
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je kan in principe elk apparaat met HDMI op een willekeurige HDMI ingang van de Tv aansluiten. Alleen zijn er tegenwoordig wat extra opties aanwezig bij HDMI, maar die hoef je niet noodzakelijk te gebruiken. Maar heb je een receiver, of andere audioset welke ARC ondersteund, dan kun je deze aansluiten op de HDMI ingang op de Tv, met de ARC functie. ARC staat voor Audio Return Channel, en betekent eigenlijk alleen dat het geluid vanaf de Tv via dezelfde kabel naar de geluidsset kan worden gevoerd, waardoor ook het beeldsignaal van de geluidsset naar de Tv wordt gezonden. Je hebt in dat geval dus geen extra kabel meer nodig om het Tv geluid via de set weer te geven.

Maar dat werkt dus alleen als een geluidsset/receiver voorzien is van HDMI en ook ARC ondersteund. De optische kabel naar de Tv vervalt in dat geval dus.

De DVD recorder heeft een analoog signaal nodig vanuit de kabel en dus dien je deze inderdaad op de coaxkabel aan te sluiten. Er is zowel een RF in, als een RF uitgang aanwezig op de recorder en de uitgang kun je aansluiten op de Tv. Maar let op: Niet altijd voert een DVD recorder het signaal correct door, en het kan dus nodig zijn, om zowel de Tv als de DVD recorder apart aan te sluiten met een coax kabel, b.v. door middel van een splitter. Je kan dan het best een splitter gebruiken met schroefaansluitingen, ofwel F connectors.

Vanaf de RDR-105 DVD recorder leg je tevens een HDMI kabel naar de Tv welke je b.v. op HDMI 1 of 2 aansluit. Gebruik je een dedicated decoder/ontvanger, sluit ik die altijd het liefst aan op de HDMI 1 ingang. Deze laat ik ook niet altijd via een receiver met HDMI lopen, daar deze óf altijd aan moet als je Tv wilt kijken, óf veel meer verbruikt in stand-by, om zo het beeldsignaal door te kunnen voeren naar de Tv, en dat heeft niet altijd mijn voorkeur. Maar die keuze is persoonlijk.

Daarnaast kun je de RDR-105 natuurlijk nog op de geluidsset aansluiten voor het weergeven van het geluid via die set, wat toch fraaier is als via de Tv zelf.

Mvg. Willem.

Bekijk in context

5 Reacties 5
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Je kan in principe elk apparaat met HDMI op een willekeurige HDMI ingang van de Tv aansluiten. Alleen zijn er tegenwoordig wat extra opties aanwezig bij HDMI, maar die hoef je niet noodzakelijk te gebruiken. Maar heb je een receiver, of andere audioset welke ARC ondersteund, dan kun je deze aansluiten op de HDMI ingang op de Tv, met de ARC functie. ARC staat voor Audio Return Channel, en betekent eigenlijk alleen dat het geluid vanaf de Tv via dezelfde kabel naar de geluidsset kan worden gevoerd, waardoor ook het beeldsignaal van de geluidsset naar de Tv wordt gezonden. Je hebt in dat geval dus geen extra kabel meer nodig om het Tv geluid via de set weer te geven.

Maar dat werkt dus alleen als een geluidsset/receiver voorzien is van HDMI en ook ARC ondersteund. De optische kabel naar de Tv vervalt in dat geval dus.

De DVD recorder heeft een analoog signaal nodig vanuit de kabel en dus dien je deze inderdaad op de coaxkabel aan te sluiten. Er is zowel een RF in, als een RF uitgang aanwezig op de recorder en de uitgang kun je aansluiten op de Tv. Maar let op: Niet altijd voert een DVD recorder het signaal correct door, en het kan dus nodig zijn, om zowel de Tv als de DVD recorder apart aan te sluiten met een coax kabel, b.v. door middel van een splitter. Je kan dan het best een splitter gebruiken met schroefaansluitingen, ofwel F connectors.

Vanaf de RDR-105 DVD recorder leg je tevens een HDMI kabel naar de Tv welke je b.v. op HDMI 1 of 2 aansluit. Gebruik je een dedicated decoder/ontvanger, sluit ik die altijd het liefst aan op de HDMI 1 ingang. Deze laat ik ook niet altijd via een receiver met HDMI lopen, daar deze óf altijd aan moet als je Tv wilt kijken, óf veel meer verbruikt in stand-by, om zo het beeldsignaal door te kunnen voeren naar de Tv, en dat heeft niet altijd mijn voorkeur. Maar die keuze is persoonlijk.

Daarnaast kun je de RDR-105 natuurlijk nog op de geluidsset aansluiten voor het weergeven van het geluid via die set, wat toch fraaier is als via de Tv zelf.

Mvg. Willem.
PapaDena
Topicstarter
Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes
Beste Willem,

Bedankt voor de door jou duidelijke omschrijving van hetgeen ik had vermeld hier kan ik wat mee als ik weer een vraag hebt dan zal ik reageren op de community.

Groet,

Geert
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag PapaDena (Geert)

heel graag gedaan.

Let er ook nog even op dat je bij een nieuwe Tv voor elke ingang apart de beeldinstellingen kan aanpassen. Doorgaans werkt dat pas als er weergave is op de betreffende ingang. Zo is het dus mogelijk andere instellingen te maken voor b.v. een decoder, een DVD recorder/speler, een Blu-ray speler etc. Is wel een stuk ingewikkelder als voorheen om de juiste instellingen te vinden, maar doordat er toch verschillen zitten in de weergave van bronnen, kun je zo wel het beste uit je Tv en randapparatuur halen.

Bij BCC verkoopt men volgens mij nog steeds calibratie DVD's en die zou je al een stuk op weg kunnen helpen.

Mvg. Willem.
PapaDena
Topicstarter
Level 3
  • 81Posts
  • 1Oplossingen
  • 26Likes
Goedenavond Willem-A,

Bedankt voor je uitleg ik ga informeren bij BCC. Voor een leek blijft het toch moeilijke materie om e.e.a. goed te laten werken met verschillende apparatuur, maar ik ben al een stuk wijzer geworden hoe het aansluiten/koppelen werkt mede door de duidelijke uitleg van jou.

Groet,

Geert
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Geert,

nogmaals graag gedaan en succes. Ik ben op het moment niet altijd in staat vlot te reageren, maar doe mijn best.

Je kun in ieder geval aan de slag.

Fijne avond.
Mvg. Willem

Uitgelicht topic