RGJ

Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes

Nieuw modem met dynamisch ip en printen lukt niet meer

Ik heb Ziggo Zakelijk en heb zojuist mijn oude Hitron modem met vast ip wegens problemen met mijn telefoonlijnen moeten vervangen door een Connect box (met dynamisch ip). Vanaf dat moment kan ik niet meer printen, zowel draadloos (airprint) als bekabeld. Mijn OKI printer MC562dw zal wel op een vast ip ingesteld staan, maar ik ben inmiddels ten einde raad hoe e.e.a. weer met elkaar te laten communiceren. Moet erg veel printen voor morgen en dat gaat op deze manier niet lukken... Wie o wie helpt mij uit de brand?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Verwijderd account
Niet van toepassing
RGJ wrote:
Ik heb Ziggo Zakelijk en heb zojuist mijn oude Hitron modem met vast ip wegens problemen met mijn telefoonlijnen moeten vervangen door een Connect box (met dynamisch ip). Vanaf dat moment kan ik niet meer printen, zowel draadloos (airprint) als bekabeld. Mijn OKI printer MC562dw zal wel op een vast ip ingesteld staan, maar ik ben inmiddels ten einde raad hoe e.e.a. weer met elkaar te laten communiceren. Moet erg veel printen voor morgen en dat gaat op deze manier niet lukken... Wie o wie helpt mij uit de brand?

Hallo RGJ,
de printer als nieuwe printer installeren en géén vast ip-adres geven.
Vaak eerst de oude software verwijderen van de pc en dan een 'nieuwe' installatie doen.
Het kan ook zijn dat je via de printertools op de printer kunt inloggen en het vast ip-adres om kunt zetten naar automatisch via DHCP.
Vergeet niet de gewijzigde instelling in de printer te 'saven' en de printer opnieuw op te starten.
De juiste volgorde vaan aan/uitzetten devices:
aanzetten: eerst modem, daarna pc en als laatste de printer.
uitzetten: in omgekeerde volgorde.
Succes.

Bekijk in context

38 Reacties 38
Verwijderd account
Niet van toepassing
RGJ wrote:
Ik heb Ziggo Zakelijk en heb zojuist mijn oude Hitron modem met vast ip wegens problemen met mijn telefoonlijnen moeten vervangen door een Connect box (met dynamisch ip). Vanaf dat moment kan ik niet meer printen, zowel draadloos (airprint) als bekabeld. Mijn OKI printer MC562dw zal wel op een vast ip ingesteld staan, maar ik ben inmiddels ten einde raad hoe e.e.a. weer met elkaar te laten communiceren. Moet erg veel printen voor morgen en dat gaat op deze manier niet lukken... Wie o wie helpt mij uit de brand?

Hallo RGJ,
de printer als nieuwe printer installeren en géén vast ip-adres geven.
Vaak eerst de oude software verwijderen van de pc en dan een 'nieuwe' installatie doen.
Het kan ook zijn dat je via de printertools op de printer kunt inloggen en het vast ip-adres om kunt zetten naar automatisch via DHCP.
Vergeet niet de gewijzigde instelling in de printer te 'saven' en de printer opnieuw op te starten.
De juiste volgorde vaan aan/uitzetten devices:
aanzetten: eerst modem, daarna pc en als laatste de printer.
uitzetten: in omgekeerde volgorde.
Succes.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dat het externe IP dynamisch is geworden heeft niets te maken met je probleem.

Vermoedelijk heeft je printer een vast IP buiten het subnet van de ConnectBox.
Dat subnet is 192.168.178 en dat kan bij de Hitron anders zijn geweest.

Geef je Printer bv het Ip 192.168.178.2 en stel dat Ip ook in aan de Client side.
Dan zal het wel weer gaan werken.

Gr Han
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Dank voor de snelle reactie! Ik tracht Dynamisch IP in te stellen direct op de printer maar dat lukt niet. Op de Netwerkinformatiepagina van de printer staat 'Dynamic DNS Disable'. Waarschijnlijk moet ik het via de computer/configuratiescherm/netwerkcentrum wijzigen maar ik zoek mij suf. Kan het niet vinden
Verwijderd account
Niet van toepassing
RGJ wrote:
Dank voor de snelle reactie! Ik tracht Dynamisch IP in te stellen direct op de printer maar dat lukt niet. Op de Netwerkinformatiepagina van de printer staat 'Dynamic DNS Disable'. Waarschijnlijk moet ik het via de computer/configuratiescherm/netwerkcentrum wijzigen maar ik zoek mij suf. Kan het niet vinden

Hallo RGJWe hebben het over IP-adressen en niet over DNS-adressen, het standaard Gateway- en DNS-adres bij de Connect Box is 192.168.178.1
Als je de printer een vast IP-adres kunt geven, zoals hanh, voorstelde, kun je de Gateway- en DNS-adressen als hierboven ook ingeven.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Een aantal netwerkinstellingen van de printer:
IP Address Set: Manual
IP Address: 192.168.0.109
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway Address: 192.168.0.1
DNS Server (primary) 192.168.0.1
DNS Server (Secondary): 168.95.192.1
Dynamic DNS: Disable

@hanh: waar stel ik dat Ip aan in de Client side?
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo RGJ
IP-adres moet worden 192.168.178.2
Gatewayadres moet worden 192.168.178.1
DNS server primary moet worden 192.168.178.1
DNS server secondary kun je leeg laten
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het IP adres moet in de printer gewijzigd worden, niet in Windows.

*** overbodige tekst verwijderd ***
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Wat het moet worden.

Edit: zie ook N.N

IP Address Set: Manual
IP Address: 192.168.178.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway Address: 192.168.178.1
DNS Server (primary) 192.168.178.1
DNS Server (Secondary): 192.168.178.1
Dynamic DNS: Disable

Enkele vermoedens over de Client side.
Als het goed is zal op een computer de printer weer in beeld komen in het netwerk.
Bij Airplay zal, denk ik, een Ip moeten worden opgegeven via instellingen.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Dank voor al het meedenken; toch nog ergens een probleempje want printen lukt nog niet. Moet ik hier nog iets wijzigen in de computer? Of wellicht de computer opnieuw opstarten?

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ja want er staat nog 192.168.0.109 bij Ip-address
Moet het nwe Ip 192.168.178.2 worden
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
RGJ schreef: "Een aantal netwerkinstellingen van de printer:
IP Address Set: Manual
IP Address: 192.168.0.109
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway Address: 192.168.0.1
DNS Server (primary) 192.168.0.1
DNS Server (Secondary): 168.95.192.1
Dynamic DNS: Disable"

Deze instellingen moeten in de printer gewijzigd worden.
Inloggen in je printer en hier de wijzigingen aanbrengen, er is voor deze printer een zeer uitgebreide gebruiksaanwijzing te downloaden op de site van OKI.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Be rt
Ik heb de instellingen inderdaad op de printer gewijzigd. Nu nog de poortnaam wijzigen.

@hanh : Als ik klik op 'Poort configureren' kan ik enkel de 'Printernaam of IP-adres' wijzigen, de Poortnaam blijft ongewijzigd. Kies ik dan Poort toevoegen of Poort verwijderen?

Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo RGJ,
heb je de printer na de wijzigingen al een keer opnieuw opgestart? En de computer en het modem ook in de juiste volgorde, daarmee worden de instellingen automatisch bijgewerkt.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
N.N. Nog niet, denk dat ik eerst de poortnaam nog aan dien te passen, toch?
Verwijderd account
Niet van toepassing
RGJ wrote:
N.N. Nog niet, denk dat ik eerst de poortnaam nog aan dien te passen, toch?

Nee, start eerst alles maar eens op zoals eerder beschreven, dat deel in je laatste printscreen kun en hoef je in de regel niet zelf invullen, wordt door de software gedaan
.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Nu ja. Eigenlijk geen idee, wat hier wijsheid is.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Alles in de juiste volgorde afgesloten en opnieuw in omgekeerde volgorde opgestart. De poortnaam is echter ongewijzigd gebleven. De aangepaste instellingen op de printer gecontroleerd en die zijn als volgt:
IP Address: 192.168.178.2
Subnet Mask: 255.255.255.0
Gateway Address: 192.168.178.1
DNS Server (primary) 192.168.178.1
DNS Server (Secondary): 192.168.178.1

Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75177Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
In Windows moet ook alles weer opnieuw ingesteld worden, maar dat moest eerst in de printer.
Opnieuw de printer in Windows installeren is het makkelijkst en dan de oude weggooien.
RGJ
Topicstarter
Level 5
  • 58Posts
  • 3Oplossingen
  • 11Likes
Be rt Tot nu toe heb ik alles alleen nog maar in de printer aangepast, en in Windows verder nog niets

Uitgelicht topic