Belle71

Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Ineens geen geluid meer 5.1

Sinds een week problemen met netflix via de horizonbox.
Nooit problemen gehad om Dolby Digital 5.1 geluid te horen via kanaal 150 of via de app
Echter sinds een week geen Dolby Digital 5.1 geluid meer
Horizonbox is aangesloten via hdmi op tv.
Horizonbox gereset, ook tijdje van stroom afgehaald maar niets helpt, ook nieuwe hdmi kabel geprobeerd.
Net alsof er een nieuwe update is geweest en het nu niet meer werkt?
Als ik gewoon engels selecteer ipv engels 5.1 dan wel geluid.
Iemand enig idee wat hiervan de oorzaak kan zijn?
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes
N.N. wrote:
twigger wrote:
N.N. wrote:
Bij bij werkt de app hardware.info op mijn Samsung Smart TV al ruim een half jaar niet meer.
Dat klopt, staat ook op de site van Hardware.info.

Bedankt, kun je s.v.p. ook een link vermelden, op hardware.info kan ik er niets over vinden.
Je moet gewoon dit typen: hardware.info app werkt niet meer op smart tv en hoppa eerste link gelijk raak. 😛

https://nl.hardware.info/forum/threads/hardware-info-tv-app-samsung-tv-werkt-niet-meer.286908/

Bekijk in context

39 Reacties 39
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Netflix zend d.d + uit. Dit gaat inderdaad via de hdmi kabel.

( dus anders dan de optische aansluiting die d.d + niet ondersteunt) het geluid zal dan gewoon wel digitaal zijn bv pcm of digitaal stereo maar geen dolby 5.1 bij netflix.

Wel bv via reciever/ versterker met hdmi ondersteuning, wel d.d + dolby 5.1 weergeeft. De meeste tv's ondersteunen de dolby 5.1 niet omdat deze stereo zijn . Er zijn wel enkele merken die dit signaal om kunnen vormen naar een stereo signaal. De normale situatie is zo dat bv bij gewoon tv kijken en de de hd zenders, die dolby digitaal uitzenden ook geen geluid geven bij een gewone stereo tv. Als dolby digital is geselecteerd( uiteraard wel dan via versterker, reciever) via optische aansluiting, of hdmi kabel.

Bij netflix is dit dus even anders. Ik denk dan ook dat het geluid niet specifiek de dolby 5.1 was via de tv. Maar gewoon stereo, of vermoedelijk via versterker/ reciever? Of kijk eens de instellingen van de tv na wat de mogelijkheden zijn. Wellicht de instellingen in het menu van de horizon ook even nakijken. Verder kan het zijn. Dat door onderhouds updates wat in de audio sporen is veranderd. Kan je uberhaupt wel de hd zenders het geluid horen? Geef evt wat specifiek door hoe de instellingen zijn. Van zowel tv en horizon.

Je gaf aan dat je anders wel audio geluid hoorde, per a buis iets veranderd?

Edit: ik heb bij mij ook even gesheckt en dit speel bij mij ook als ik via tv het geluid af laat spelen. Dus op dit moment, even dan idd voor stereo kiezen. Ik hoop dan tijdelijk. En is er een verstoring in de audio spoor vermoedelijk. Aangezien ik altijd via versterker/ reciever luister heb ik hier geen last van.

En nogmaals de dolby digitaal 5.1 via jou tv was dus niet echt dolby digtaal, maar ook gewoon stereo in jou situatie ondanks de app dit aangaf. Dus de mogelijkheid bestaat ,dat dit ook in de toekomst zo blijft.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Robbo schreef:

"De meeste tv's ondersteunen de dolby 5.1 niet omdat deze stereo zijn . Er zijn wel enkele merken die dit signaal om kunnen vormen naar een stereo signaal. De normale situatie is zo dat bv bij gewoon tv kijken en de de hd zenders, die dolby digitaal uitzenden ook geen geluid geven bij een gewone stereo tv".

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard geeft een Tv geen DD 5.1 geluid weer, maar anders dan je aangeeft, zijn er juist veel Tv's welke het DD signaal kunnen converteren naar stereo. Met DTS signalen hebben zij doorgaans wel problemen. Maar dat wordt via een decoder (nog) niet doorgegeven. Of dat ook ooit gaat gebeuren? Ik weet het niet.
Belle71
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Hartelijk dank voor jullie reactie
Ik zal mij nog een keer in de instellinen verdiepen
Verder heb ik op alle HD zenders gewoon geluid
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Willem-A wrote:
Robbo schreef:

"De meeste tv's ondersteunen de dolby 5.1 niet omdat deze stereo zijn . Er zijn wel enkele merken die dit signaal om kunnen vormen naar een stereo signaal. De normale situatie is zo dat bv bij gewoon tv kijken en de de hd zenders, die dolby digitaal uitzenden ook geen geluid geven bij een gewone stereo tv".

Hier ben ik het niet helemaal mee eens. Uiteraard geeft een Tv geen DD 5.1 geluid weer, maar anders dan je aangeeft, zijn er juist veel Tv's welke het DD signaal kunnen converteren naar stereo. Met DTS signalen hebben zij doorgaans wel problemen. Maar dat wordt via een decoder (nog) niet doorgegeven. Of dat ook ooit gaat gebeuren? Ik weet het niet.


Dat had ik toch ook gezegd? Er zijn tv's die dit omvormen naar stereo signaal? ... Veel of weinig merken bij TS doet in dit geval niet ter zake. En is ook in dit geval dat er veel of weinig merken zijn niet relavant. En bij de horizon speelt dit als je dolby digital selecteerd, je bij de hd dolby geen geluid hebt, in tegenstelling bij bv humax..maar daar ging het niet om.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Belle71 wrote:
Hartelijk dank voor jullie reactie
Ik zal mij nog een keer in de instellinen verdiepen
Verder heb ik op alle HD zenders gewoon geluid
dan heb je vermoedelijk de dolby digital uitstaan. Dus wat in jou geval ok is. Zijn zo mijn gedachten.
Belle71
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
dan heb je vermoedelijk de dolby digital uitstaan. Dus wat in jou geval ok is. Zijn zo mijn gedachten.

ik heb zelf niets aan de instellingen veranderd. Ik zelf heb het vermoeden dat het aan de horizonbox zelf ligt?
Voorheen had ik nooit dit probleem , serie of film altijd geluid (dd5.1) hoefde nooit wat te veranderen aan de audio instellingen op netflix , nu dus wel. Kijk ik bijv van een serie paar afleveringen achter elkaar dan moet ik bij elke volgende aflevring weer instelling audio aanpassen omdat netflix standaard 5.1 pakt
Krijg dan namelijk de melding van tv "niet onderstend audiosignaal controleer de uitgang van uw apparaat"
Ook netflix app ps4 uitgetest, geen probleem met geluid en is op dezefde manier met hdmi op dezelfde tv aangesloten.
HDMI out bij audioinstellingen op horizonbox staat aan .
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Nogmaals het kan zo zijn dat de app "nu echt het" het verschil ziet van dolby 5.1. en weergave apparaat of deze het kan weergeven. Wellicht aangepast door een onderhouds update. .
Belle71
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dat zou zo kunnen zijn , maar dan door een onderhoudsupdate van ziggo dan? ,lijkt mij . Dit aangezien app netflix op playstation 4 geen problemen geeft.
Is hier iemand van ziggo die dit kan bevestigen dat er recent een onderhoudsupdate is gedaan?.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
onderhouds updates (maintanace ) gebeurt vaker. Niet te verwarren met de firmware update! Als deze klaarstaan gebeurt dit na 15 min uitzetten/standby . Ook wordt de tv gids up dates dan plaats. Het is gewoon zo dat 5.1 jou tv niet kan weergeven. En ja de mediabox xl is daar wat aparter in dat bv de humax in fziggo gebied. Een horizon is dan ook niet te vergelijken met playstation etc. Qua audio instellingen. Sluit je de horizon aan op een versterker reciever, via optische kabel of hdmi zal je geen problemen ondervinden. Ik heb het ook als ik via de tv luistert. Het is nogmaals zo, hoewel je de 5.1 had/hebt geselecteerd dan tocht niet daadwerkelijk 5.1 wordt weergegeven via de tv. Omdat deze 2 speakers heeft en stereo is. Nu moet je dus echt voor voor stereo kiezen via de app. Dus eigenlijk zie ik het probleem niet zo. 5.1 over 2 tv speakers wordt uberhaupt nooit 5.1 en is dan gewoon stereo. Natuurlijk wat lastig dat je dit steeds handmatig moet doen. Stel dit dan zo in op de website van Netflix bij je account gegevens, waar je dit vermoedelijk in kan stellen. Maar nogmaals is dit voor mij ook even een eigen visie, en is het idd een bugje waarom het opeens nu niet meer kan wat jij gewend bent. Ik weet dat er meer mensen last van hebben, en wie weet komt ziggo wederom met een update om dat wederom te verhelpen.
Belle71
Topicstarter
Level 1
  • 9Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Dank je robbo voor je hulp , zal dan inderdaad door onderhouds update zijn gekomen.
Heb nog gekeken bij instellingen op netflix website maar hier is helaas alleen instellingen beeldkwaliteit/data gebruik: automatisch , laag, normaal en hoog.
Ga eerste tijd de netflix app van ps4 wel gebruiken en hopen dat binnenkort ziggo met update komt om het probleem op te lossen 😉
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Ok succes verder!
josdavids

Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes
Ik denk wel dat het aan de horizon app ligt. Mijn situatie is als volgt, mede daarom bovenstaande conclusie.

Audio: Sonos playbar.

- Mijn tv is via spdif optisch verbonden met de playbar. Dit is de enige audio verbinding in de hele installatie. Sonos heeft ook niet meer ingangen.

- De apple tv via HDMI aan de tv. De apple tv geeft ook 5.1, blijkbaar dus gewoon via de HDMI aan de tv en die zet het door op de optische aansluiting naar de Sonos playbar. Netflix via apple tv geeft ook 5.1.

- De Horizon via HDMI aan de tv. Horizon geeft daar waar mogelijk 5.1 door via HDMI aan de tv en die zet het door op de optische aansluiting naar de Sonos playbar.

- Samsung smarttv Netflix app geeft ook 5.1.

Alleen de Netflix app/kanaal op de horizon doet dat niet. Allemaal getest met dezelfde film. Dolby digital output staat aan.

Vrgr, Jos.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Het is ook de horizon dit heb ik ook niet ontkent:$ ik heb dit ook aangegeven dat de horizon, anders omgaat met audio instellingen in combinatie met tv. En dat zo geprobeerd uit te leggen.
josdavids

Level 7
  • 151Posts
  • 1Oplossingen
  • 41Likes
Zo had ik je antwoord niet geïnterpreteerd. Ik zag voornamelijk de relatie tussen 5.1 en de onmogelijkheid van de tv om dit weer te geven.:8 Het is gewoon vreemd dat ziggo een box laat ontwerpen met bijbehorende software en ervoor kiest om alles netjes in 5.1 te doen en besluit om dat met Netflix niet te doen. In mijn asnsluit verhaal heb ik nog niet gemeld dat ik zelfs nog eens geprobeerd om de optische kabel rechtstreeks tussen horizon en sonos aan te sluiten en zelfs dat geeft geen 5.1 geluid. Uiteraard staat de spdif instelling juist.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
josdavids wrote:
Zo had ik je antwoord niet geïnterpreteerd. Ik zag voornamelijk de relatie tussen 5.1 en de onmogelijkheid van de tv om dit weer te geven.:8 Het is gewoon vreemd dat ziggo een box laat ontwerpen met bijbehorende software en ervoor kiest om alles netjes in 5.1 te doen en besluit om dat met Netflix niet te doen. In mijn asnsluit verhaal heb ik nog niet gemeld dat ik zelfs nog eens geprobeerd om de optische kabel rechtstreeks tussen horizon en sonos aan te sluiten en zelfs dat geeft geen 5.1 geluid. Uiteraard staat de spdif instelling juist.


Klopt. Daarom om mijn uitleg. 5.1 wordt verwerkt. Naar stereo via het luisteren naar tv. Ik heb aangegeven dat de horizon daar anders mee omgaat dan bv de humax en ander aparatuur. ( lees mijn reacties maar terug) heel veel tv's gebruikers die een humax hadden, en naar de horizon overgingen hadden dus als zij dolby hadden geselecteerd geen geluid bij hd zenders die dolby uitzende. ( hier vele mensen hier op het forum die dit hadden en heb ik geadviseerd op de dolby uit te schakelen. ) Ook is het zo dat de horizon een zeer uitgebreide instellings mogelijkheid heeft. Gemiddeld meer dan een standaar mediabox etc. Nogmaals via de spdf zal netflix gewoon pcm uitzenden. Hier is echt een hdmi kabel nodig en zo de dd+ uit kan dragen.

Edit:Maar het is ook weer niet zo dat ik perse mijn gelijk wil hebben hoor:$ ik sta altijd open voor andere sugesties. Ook als tester geef ik mijn tips tot zover dit mij toelaat inz beperking van wat ik mag zeggen. Gr Rob
twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes
Netflix werkt hier niet meer op de mediabox. Zie alleen Netflix logo.
Ik heb zelf geen abonement maar wilde dit toch even melden.
Trouwen op smart tv (Samsung) werkt die ook al een tijdje niet meer, krijg daar een melding dat die geen verbinding kan maken. Ik kan dan een netwerk test uitvoeren (in netflix) en dat verloopt goed, alle 4 de servers werken en snelheid is ook ok. Videoland werkt wel.

veel storingen lees ik:
http://allestoringen.nl/storing/netflix
Ben blij dat ik geen abo heb.
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
Zolang ik netflix gebruik zowel smarttv app mob apparaten nooit noemenswaardige storingen gehad. Ook via de mediabox xl op kleine verstoring na, en die ik in de meeste gevallen gewoon kon oplossen. ( dus dit was dan te verwijten aan de mediabox xl) verder kan je netflix ook via site kijken, ook dat gaat ook prima hier.
twigger

Level 1
  • 2288Posts
  • 18Oplossingen
  • 765Likes
robbo wrote:
Zolang ik netflix gebruik zowel smarttv app mob apparaten nooit noemenswaardige storingen gehad. Ook via de mediabox xl op kleine verstoring na, en die ik in de meeste gevallen gewoon kon oplossen. ( dus dit was dan te verwijten aan de mediabox xl) verder kan je netflix ook via site kijken, ook dat gaat ook prima hier.
Nou hier op mijn Samsung smart tv nog steeds die melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Mediabox werkt het nu wel
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
twigger wrote:
robbo wrote:
Zolang ik netflix gebruik zowel smarttv app mob apparaten nooit noemenswaardige storingen gehad. Ook via de mediabox xl op kleine verstoring na, en die ik in de meeste gevallen gewoon kon oplossen. ( dus dit was dan te verwijten aan de mediabox xl) verder kan je netflix ook via site kijken, ook dat gaat ook prima hier.
Nou hier op mijn Samsung smart tv nog steeds die melding dat er geen verbinding gemaakt kan worden.
Mediabox werkt het nu wel


Mmm ik heb ook een samsung smart tv. Zijn de apps up to date? In mijn geval de app selecteren, de ok ok toets ingedrukt houden enkele secondes, je komt in een menu, vandaar uit kan je de apps bij werken.

Uitgelicht topic