tkooman

Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes

Na aansluiting mediabox alleen NPO 1, 2, 3, Ziggosport en Regionale zenders

Sinds afgelopen dinsdag abonnement uitgebreid naar TV-Complete met de Mediabox XL.
Vanwege het monteren van een nieuw WiFi-modem een Ziggomonteur het werk laten doen. Deze constateerde dat we een verkeerde mediabox hadden.
De monteur heeft wifimodem geplaatst met een nieuwe splitter. Ook is de oude coaxkabel vervangen. Vervolgens alles aangesloten op de oude Ciscoreceiver en alles werkte behalve Movies en series/on demand, maar dat was mede de reden voor de nieuwe mediabox.
Telefonisch geregeld dat ik een nieuwe mediabox zou krijgen en gisteren aan de slag gegaan om die te installeren. Was volgens mij een kwestie van de kabels die op de Cisco waren aangesloten ook weer aansluiten op de Mediabox. Netjes alles volgens de handleiding geïnstalleerd en vervolgens heb ik wel NPO 1, 2, 3, Ziggosport en een hele reeks regionale zenders. Maar bij de zenders RTL4, RTL5, SBS etc komt steeds de opmerking dat de zenders niet bij mijn abonnement horen en dat ik contact op moet nemen met Ziggo. Dat heb ik gedaan en daar bleek in eerste instantie dat mijn abonnementswijziging niet was geactiveerd. Dat is hersteld en de verwachting was dat het dan gisteravond wel zou werken. Dus niet. Vervolgens opnieuw 3x contact gehad (per chat) met de helpdesk maar dat gaf geen resultaat. Conclusie was dat er nogmaals een monteur moet komen omdat de aansluiting mogelijk niet goed was !
Maar wat me nu vreemd voor komt is dat bij onze 2e tv op zolder die ik heb aangesloten op de oude Cisco wel gewoon rtl etc wordt weergegeven. Gaat het dan toch niet om een probleem in de mediabox ipv de aansluiting? Ik heb nu zo het idee dat as donderdag(!) die monteur de aansluiting checkt en zegt, sorry mevrouw maar alles is goed het ligt aan de mediabox! Wellicht dat er dan een andere moet komen, maar eer die in huis is ben ik ondertussen een week verder.
Ik ga vandaag de oude Cisco weer naar beneden halen en installeren en hoop dat dan beneden ook alles werkt qua weergave van tv-zenders, zodat we voorlopig gewoon tv kunnen kijken.
Zijn er echter nog zaken die ik kan proberen? Niet al te ingewikkeld want dan schiet mn kunde tekort.
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Balen zeg dat het zo lang duurt! Ik lees inderdaad dat er meer klanten zijn die met dezelfde problemen kampen na een abonnementswijziging of omruilen van de Mediabox XL, blijkbaar worden de rechten voor de zenders uit je abonnement niet goed verwerkt in één van de systemen.

Mocht je hierover contact opnemen kun je refereren aan INC2324804, daarin worden deze voorbeelden verzameld. Dit is een probleem waar dagelijks aan gewerkt wordt door achterliggende afdelingen, zo is nu na verschillende voorbeelden het desbetreffende systeem als oorzaak gevonden en wordt de beheerder daarvan ingeschakeld om het onderzoek voort te zetten.

Edit: Inmiddels is dit specifieke incident opgelost. Mocht jij hetzelfde probleem ervaren, zoek nog eens op de Community of er een recent topic over is gestart of start je eigen topic.

Bekijk in context

61 Reacties 61
Mess89

Level 1
  • 226Posts
  • 28Oplossingen
  • 22Likes
Dan is de activatie van de mediabox niet goed doorgelopen. De KS kan dat zien doordat de serie nummers van de box overeen komen met de box. Hopen dat je een goede medewerker aan de lijn krijgt die dat wel ziet.
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Kun je hier je signaalsterkte of een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Daar gaat het probleem toch helemaal niet over.
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Heb inmiddels met 4 medewerkers vd klantenservice contact gehad!,! Laatste gaf aan dat het signaal vanuit Ziggo goed was en die adviseerde opnieuw de monteur! Maar omdat de oude box wel goed werkt (op zolder nog) blijft bij mij het gevoel hangen dat t idd de nieuwe mediabox is?
youriy

Level 17
  • 2998Posts
  • 152Oplossingen
  • 709Likes
Het is de abo-status van de XL-box, daar kan een monteur niets aan doen.
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Nou, inmiddels de oude Cisco receiver weer aangesloten en we kunnen weer naar alle zenders kijken.
Dus bekruipt me het gevoel dat het gewoon aan de nieuwe mediabox ligt en dat de huisaansluiting goed zou moeten zijn. Of is dat te simpel geredeneerd???
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Wat Mess89 ook al aangaf; het zit hem in de activatie van de smartcard van de box. Wat ik nu begrijp is dat je het hebt over zenderproblemen op de Mediabox XL (die standaard wordt geleverd met TV Complete; deze heeft een 'virtuele' smartcard ingebouwd zitten). Een monteur gaat dit probleem niet verhelpen; de activatie moet doorlopen. Misschien zit er een vertraging op de activatielijn, maar dat kan de klantenservice beter vertellen dan ik.
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Ja dat idee heb ik ook. Maar voorlopig hou ik het even bij mijn oude Cisco. Morgen moet er een programma worden opgenomen en dat kan met de Cisco. Dat scheelt een hoop ergernis. De monteur komt as donderdag pas en misschien dat ik dan daarvoor nog een poos met de klantenservice aan de lijn aan de slag ga! Vrijdag duurde het bijna 3 kwartier, zonder de wachttijd voor je iemand aan de lijn had. Heb er nu even geen zin meer in.
Monique S

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Hallo tkooman,

Onze Mediabox die we een week geleden ontvangen hebben is na een hoop gedoe, zie dit topic: https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/foutcode-1060-1090-pr-op-manual-resolution-33147/index1.html eindelijk geactiveerd.
Ook wij ontvangen alleen de zenders NPO1, NPO2, NPO3, de zenders 13 en 14 en nog wat regionale zenders. Ik had hierover naar Ziggo gebeld en de optie in getoetst dat de box geupdate zou worden. Als dit voltooid zou zijn, dan zou ik een sms ontvangen, maar nog niks dus.

De helpdeskmedewerker die ons afgelopen zaterdag uitermate goed heeft geholpen, belde vanochtend op of de box werkte. Toen ik vertelde dat we alleen de publieke zenders en wat regionaal spul ontvingen, zei hij dat hij de rest ook ging activeren, maar dit lukte niet. Hij ging dit weer doorzetten naar de afdeling die ons activatieprobleem heeft opgelost en hij zou me op de hoogte houden, maar voorlopig werkt het nog steeds niet en ik heb nog niks van de medewerker van de helpdesk verder gehoord.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi tkooman, welkom op onze Community maar wat irritant dat je Mediabox XL niet direct goed werkt.

Ik lees dat mijn collega's op 2 november de mediabox correct in de administratie hebben gezet, de activatie daarvan hing daarvoor nog vast.
Daarna zie ik ook dat de mediabox online is geweest, dus er was retoursignaal mogelijk. Dat heeft deze mediabox nodig (net zoals je Cisco overigens). Het signaal naar het modem in de Mediabox XL zag er op dat moment prima uit.

Daarna heb je opnieuw contact gehad (nog steeds op 2 november), want de rechten om de zenders te bekijken waren nog steeds niet goed.
Mijn collega's hebben toen meerdere malen geprobeerd om die rechten opnieuw naar je Mediabox XL toe te sturen, dat is normaal gesproken een kwestie van 15min wachten.

Helaas werkt dat in jouw geval niet en dat kan liggen aan de mediabox zelf, maar ook aan het signaal. Als de frequentie waarop we deze updates sturen verstoord is kan de mediabox ze niet goed ontvangen en blijft de status ongewijzigd.

Dat werkt anders op de Cisco, die ontvangt deze rechten op de smartcard via het tv-signaal terwijl de Mediabox XL daar zijn ingebouwde modem voor gebruikt.

Ik ben benieuwd of de monteur het lek boven kan krijgen!

Monique S - bij jou is er iets anders aan de hand, jouw mediabox XL staat nog niet goed in de administratie geregistreerd en daarvoor zijn al de benodigde acties uitgezet.
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Vandaag opnieuw gebeld met de helpdesk, waar opnieuw n poging zou worden gedaan om de mediabox te activeren, maar juist op dat moment viel de telefoonverbinding weg en was de helpdesk n poos niet te bereiken. Via de chat nog contact gehad met een Saskia, maar die adviseerde me alleen om verder te wachten, maar dat ik wel de Cisco opnieuw kon aansluiten om vanavond normaal tv te kijken en dan als we naar bed gingen de mediabox opnieuw aan te sluiten en hem dan aan te laten staan.
Maar uit bovenstaande reactie van Mark Ziggo maak ik op dat ik toch het bezoek van de monteur moet afwachten. Jammer maar voorlopig dan maar kijken via de Cisco-receiver.
Maar iemand een idee hoe het dan met mijn abonnement zit? Dat is omgezet van tv Start naar tvComplete maar daar kan ik dan nog geen gebruik van maken. Krijg ik dan restitutie over de periode dat het niet werkt?
Monique S

Level 1
  • 10Posts
  • 1Oplossingen
  • 0Likes
Mark Ziggo ,
Klopt! Ik heb vanmiddag weer een paar keer contact grhad met Jason van de helpdesk.
Onze zaak is doorgezet naar OCR. Zijn zouden binnen 24 uur de ontbrekende zenders toe moeten voegen aan onze box

inmiddels heeft Ziggo van onze kleine box het signaal weggehaald, dus rest ons alleen naar de publieke zenders te kijken?
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Monique S Gelukkig doet de Cisco het nog steeds. Dat is nog n receiver met n smartcard die bedoeld is om naar boven te verhuizen voor de tv op zolder. Normaal gezien kan ik die gewoon blijven gebruiken, ook na activatie vd mediabox xl maar minder uitgebreid. Zo heb ik nu ook de decoder die ik daarvoor gebruikte nog aangesloten voor de extra tv.
Dus we zijn nu in ieder geval niet veroordeeld tot dat beperkte zenderaanbod op de mediabox xl.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Normaal gezien kan ik die gewoon blijven gebruiken, ook na activatie vd mediabox xl maar minder uitgebreid.

Hoezo 'minder uitgebreid'?
Had je 5 SmartCards in gebruik, waarvan je er 1 moest deactiveren door de komst van de MediaBox XL?
Gr Han
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
De Cisco geeft geen On Demand meer. En ik weet ook niet wat er met het oudere model tv boven nog mogelijk is. Deze heeft bijv ook geen hdmi-aansluiting.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
tkooman wrote:
De Cisco geeft geen On Demand meer. En ik weet ook niet wat er met het oudere model tv boven nog mogelijk is. Deze heeft bijv ook geen hdmi-aansluiting.


Geen On-Demand kan wijzen op een niet optimale Coax-verbinding zonder Retour-signaal.
Inspectie van de Coax-verbinding en verbetering ervan kan dit oplossen.
De Cisco heeft een Scart-uitgang voor oudere TV's

Gr Han
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
@Hanh. Ik weet dat de Cisco n scartaansluiting heeft. Ik heb hem vorige week ook al een keer aangesloten toen ik de nieuwe mediabox had aangesloten en we daar alleen de analoge kanalen ontvingen. En hij werkte boven als vanouds.
de opmerking mbt het retoursignaal is ook door de helpdesk gemeld, vandaar dat ik nu het bezoek van de monteur afwacht.
Zie ook hierboven de reactie van Mark Ziggo.
On demand heeft eerder wel gewerkt overigens. We maken er niet zo vaak gebruik van dus ik weet ook niet wanneer het precies is uitgevallen. Ik ga wel zien wat de monteur ontdekt.
tkooman
Topicstarter
Level 5
  • 57Posts
  • 2Oplossingen
  • 11Likes
Ff een update! Gisteren een monteur op bezoek gehad, die heeft alles in huis doorgemeten getest en de mediabox is goed, evenals de aansluiting en het signaal. De monteur heeft ook contact gehad met de helpdesk en ook daar zijn weer de nodige tests gedaan. De enige optie bleek het abonnement opnieuw opbouwen, waarbij zou worden gecheckt of alles goed staat. Daarvoor moest de mediabox stand-by blijven. Omdat ik de Cisco op een andere aansluiting in de breedbandaansluitingen in de muur wilde aansluiten, zodat ik beide mediaboxen tegelijk aan kon laten staan is de monteur nog terug geweest om een goede coaxkabel te brengen én aan te sluiten.
Vanochtend gekeken maar het probleem was nog niet opgelost. Bleek het opnieuw opbouwen van het abonnement nog te lopen en dat kon ook nog wel even duren. Afwachten tot morgenavond en dan hopen dat het probleem is opgelost.
We kunnen nu nog wel tv kijken met de oude Cisco (met smartcardje) maar nu blijken de extra zenders zoals Sport Totaal ineens niet meer te merken. Een tegenvaller omdat mn man altijd naar alle formule I trainingen etc kijkt.
Kan dit verband houden met het opbouwen van het abonnement en kan dat betekent dat we straks misschien alleen npo 1,2,3 overhouden om naar te kijken, zoals nu bij de haperende mediabox?
De Cisco gaat straks naar zolder en dan zou die normaal moeten werken zoals hij altijd gedaan heeft dus mét SportTotaal. Deze zender heb ik trouwens gratis vanwege mn Vodafoneabonnement.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Klopt helemaaltkooman. Bij het 'opnieuw opbouwen' moeten ze alle abonnementsregels (welke smartcards, welke apparaten in bruikleen, welke extra zenderpakketten) handmatig toevoegen. Kan soms helaas wel een aantal daagjes duren. Er zit iig schot in de zaak!

Uitgelicht topic