eric68

Level 1
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes

Mediabox XL ventilator aanslaan

M'n box heeft voldoende ventilatie,staat niet in een kast of zo. Desondanks de laatste tijd slaat, om de minuut of zo, steeds de ventilator aan als hij een tijdje (na 1 of 2 uur) aanstaat 's avonds. Zeer irritant geluid.
Ik weet dat hier meerdere klachten over zijn geweest als ik Google, maar ik lees nergens een echte oplossing. Verder ben ik heel tevreden over de Horizonbox

Ik heb nog de UPC Horizon box, ik weet dat ze nu weer de naam in Horizon Media box (xl) hebben veranderd, maar ik vermoed dat dit nog steeds dezelfde box is. Hij is stofvrij. Hij staat al los etc.

Vraag: zijn er meer mensen die dit aanslaan van de ventilator irritant vinden? Ligt het aan de warmere temperaturen? En moet ik me hier overheen zetten of is er iets aan te doen?

Met vriendelijke groet,
77 Reacties 77
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Hierover lopen al wat topics. Het ligt dus niet alleen aan de temperaturen van nu, al kan ik me goed voorstellen dat er nu nog wat extra koeling nodig is.

Maar zoek dus eens wat info over dit fenomeen op dit forum.
eric68
Topicstarter
Level 1
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes
Klopt! vandaar mijn vraag op dit forum.
Alleen weinig antwoorden tot nu toe, zal wel niks aan te doen zijn.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Zag net een topic waarbij men een minifan achter de ontvanger had geplaatst. Gevoed via de usb aansluiting. Misschien ook nog een idee voor jou.

Met mijn dank aan de plaatser van dat bericht.
Neuhaus1

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ik heb een Horizon box en maakt de laatste tijd steeds meer herrie. Je hoort de televisie en de box, heel vervelend. Ik heb al eerder gebeld en dan zeggen ze dat er niets aan te doen is. Zelfs een keer omgeruild en dat ging al heel moeilijk en dan weer eentje die herrie maakt. Ik heb nu weer gebeld en ze zeiden dat ik de stekker een paar minuten eruit moest halen. Gewoon hetzelfde. Waarom pakt Ziggo deze klachten niet op? Is er nu helemaal geen oplossing?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag Neuhaus

Als het te erg is ruilt men vaak de box om, maar wellicht kan een moderator hierin wat voor je betekenen.
eric68
Topicstarter
Level 1
  • 73Posts
  • 1Oplossingen
  • 15Likes
@Willem-A,een mini fan achter de box plaatsen als oplossing gaat hem niet worden, maar wel bedankt voor je reply! ;).

@Neuhaus1, ja "stekker eruit halen"(reset/restart) is vaak waar ze (Ziggo) mee aankomen en dan weet je eigenlijk al dat er geen oplossing voor is of het gewoon niet weten. En heb ik uiteraard al geprobeerd, maar helpt geen moer. Bedankt voor je reply!
Friso

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Het geluid heb ik zelfs als de mediabox in stand-by modus staat. Ik vraag Ziggo om advies. Je kunt de fan wel stil krijgen als je er een saté prikker insteekt:D
Ik vind de box ook erg warm moet wel een gigantische processor inzitten maar waarvoor als ie uit staat?
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Als de box in stand- by staat is ie niet uit. En zeker als de box op midden of hoog staat blijft er veel gewoon in werking.

De Humaxen worden niet zo warm, maar als je deze, indien mogelijk, want dat kan niet altijd, uit de energiespaarstand haalt, verbruiken ze ook bijna hetzelfde in stand-by als in gebruik. En dat geeft dus wel aan dat een groot deel van de elektronica gewoon in werking blijft.
CreativeS

Level 13
  • 812Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Friso wrote:
Het geluid heb ik zelfs als de mediabox in stand-by modus staat. Ik vraag Ziggo om advies. Je kunt de fan wel stil krijgen als je er een saté prikker insteekt:D
Ik vind de box ook erg warm moet wel een gigantische processor inzitten maar waarvoor als ie uit staat?

Op de achtergrond blijft de Mediabox XL gewoon werken. Er wordt onder andere gekeken of er opnames gedaan moeten worden. Bij het gebruik van een Extra Mediabox XL moet de box beneden ook gewoon actief zijn, want de Extra Mediabox XL maakt gebruik van een tuner in de Mediabox XL. De processors hebben misschien niet veel kracht, maar de fan is ook vrij klein 40x40x25. Er wordt dus niet al te veel warmte 'verwijderd'. Daarnaast heb je natuurlijk in fUPC-gebied dat je de Mediabox XL als modem kunt gebruiken. Dan moeten internet en telefonie ook actief blijven en kan je in dat gebied niet de ECO-modus gebruiken. Er gebeurt achter de schermen meer dan je denkt...
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
@Neuhaus1
Er is ooit een melding geweest van iemand die had de schroefjes aan de buitenkant van de fan iets losser/vaster gedraaid waardoor het geluid vrijwel geheel verdween.
CreativeS

Level 13
  • 812Posts
  • 16Oplossingen
  • 161Likes
Be rt wrote:
die had de schroefjes aan de buitenkant van de fan iets losser/vaster gedraaid

Zonder de box te openen, kun je niet bij de schroefjes komen... en de box mag niet open gemaakt worden.
Friso

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Er gebeurt idd veel achter de schermen in de box als ik de berichten zo lees. Bedankt daarvoor met name het actief zijn voor de extra media box in andere ruimte had ik niet aan gedacht.
Eigenlijk zou het beter zijn om een grotere fan te monteren door de producent of twee naast elkaar met ieders halve flow. Heb je meteen een beetje redundantie.
Het bericht van Neuhaus1 is interessant het kan zijn dat de mechanische trilling het geluid veroorzaakt en niet de luchtverplaatsing in het eerste geval zal het flexibel opstellen van de fan dan echt helpen. Heeft iemand een idee of het mechanische trillingen zijn?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
CreativeS wrote:
Be rt wrote:
die had de schroefjes aan de buitenkant van de fan iets losser/vaster gedraaid

Zonder de box te openen, kun je niet bij de schroefjes komen... en de box mag niet open gemaakt worden.

Bij mij zitten de schroefjes aan de onderkant, maar er zijn boxen daar kun je niet bij en de box mag niet open gemaakt worden.
Mocht het geluid boven de TV uitkomen zijn in het verleden de Horizon/Mediaboxen XL omgewisseld.
Friso

Level 1
  • 3Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Ja hoor ik heb een media box met schroeven van de fan aan de zijkant. Ik heb ze zojuist iets los gedraaid en het werkt. Het geluid is aanzienlijk verbetert komt denk ik ook vanwege dat de fan iets naar achter wordt geduwd waardoor luchtstroom wat meer ruimte krijgt en daardoor minder geluid produceert:$
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Friso wrote:
Ja hoor ik heb een media box met schroeven van de fan aan de zijkant. Ik heb ze zojuist iets los gedraaid en het werkt. Het geluid is aanzienlijk verbetert komt denk ik ook vanwege dat de fan iets naar achter wordt geduwd waardoor luchtstroom wat meer ruimte krijgt en daardoor minder geluid produceert:$


Dus eruit laten halen en plaatsen op rubbers zou wellicht een oplossing zijn.

Bij Philips gebruikten we destijds rubbers die je ook wel als ophangrubbers ziet: een rubber met aan 2 zijden een draadeindje of inwendige schroefdraad die door het rubber van elkaar zijn gescheiden. Dat voorkomt zeer veel trilling.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75167Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21920Likes
Het is de ruis van de fan.
Ik had continu een kleine stofzuiger in huis, rubbers hielpen niet.:(
Wist toen nog niets van schroefjes draaien, fan zat bij mijn eerste Horizon box 7400 aan de zijkant, box is toen direct omgewisseld voor een andere 7400 en zit nu aan de onderkant.
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Gewoon waterkoeling inbouwen. :cool:
Haegenees

Level 4
  • 26Posts
  • 1Oplossingen
  • 14Likes
Anno 2017 zou er toch gewoon een SSD in de mediabox xl moeten zitten ?
Nick999

Level 17
  • 3918Posts
  • 225Oplossingen
  • 1081Likes
Heeft weinig zin. Een SSD heeft weinig tot geen invloed op het aanslaan van de ventilator. verder is een SSD nog altijd minder geschikt voor gebruik waarbij vrijwel continu grote hoeveelheden data niet alleen gelezen maar ook geschreven worden. Je zit dan waarschijnlijk binnen een of anderhalf jaar al aan het einde van de levensduur van de SSD en dus met een enorm aantal boxen die je dan jaarlijks kunt gaan vervangen.

Het zou wel helpen als de fans vervangen zouden worden door stillere modellen, maar aan de andere kant zullen mensen moeten gaan beseffen dat het hier niet meer om een simpele mediabox gaat, maar eerder om een compleet media-PC-systeem, inclusief dubbele WiFi, router, meerdere tuners en ook nog eens een harddisk recorder.
En dat soort dingen produceren toch warmte die moet worden afgevoerd. Misschien dat daar nog een taak voor Ziggo ligt om mensen duidelijk te maken dat deze boxen, in tegenstelling tot de normale boxen zonder alle extra's, geluid maken.

Mensen die dit niet willen, kunnen dan altijd nog voor een normale mediabox kiezen.

Uitgelicht topic