John1971

Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes

Mediabox XL start niet op.

Mediabox XL heeft veel moeite met opstarten. Dagen lang blijft de MB zoeken als ik hem opstart pas na 3 a 4 keer de stroom aan en uit gezet te hebben pakt de MB het signaal op.

Eenmal opgestart heb ik met regelmaat last van bit errors terwijl de signaal kwaliteit en ontvangst na genoeg uitmuntend zijn.

Via webcare al de nodige oplossingen geprobeerd. Maar geen soelaas.
Ook bij Film1 vaak een smooth skin op beeld. ( beeld loopt niet soepel ) wat is er aan de Han d met de MB.

Deze stappen gevolgd via webcare van Ziggo via twitter.

Gelukkig is er veel te doen aan die storingen. Mijn advies aan jou is om deze stappen hiervoor op te volgen:

- Haal de box minimaal 1 minuut van de stroom door de stekker uit het stopcontact te halen.
- Haal de aansluiting (coaxkabels en/of splitters e.d.) tussen de box en het hoofdaansluitpunt een paar minuten los en sluit desnoods de box rechtstreeks aan met een vervangende coaxkabel/splitter.
- Check of de box genoeg schijfruimte heeft.
- Check of de box genoeg ruimte heeft om te koelen.
- Verwijder desnoods een aantal ingestelde opnames of voorkeuren.
- Pas waar nodig de opnametijd aan.
- Controleer of de 'Energieverbruik in stand-by' op HOOG staat ingesteld (via OPTIES > VOORKEURSINSTELLINGEN > ENERGIEVERBRUIK IN STAND-BY).
- Als bovenstaande niet werkt: zet de box terug naar de Fabrieksinstellingen (OPTIES > UITGEBREIDE INSTELLINGEN > FABRIEKSINSTELLINGEN: pincode is standaard 0000).
- Als bovenstaande niet werkt: Stel Automatisch Schijfbeheer in op ''s nachts' / 'Bij conflicten waarschuwen' (via Voorkeursinstellingen).


38 Reacties 38
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Hoe is de Media Box XL verbonden?

Coax - HDMI en Adapter of zit er nog een internet kabel bij.

En haal de Media Box even 30 minuten van de Stroom, dan komt alles tot rust en daarna opnieuw opstarten, wat doet hij dan.

Kun je hier je signaalsterkte met een foto plaatsen of een nauwkeurige omschrijving als de box op NPO1 staat?
Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.
DennyW

Level 17
  • 3150Posts
  • 251Oplossingen
  • 921Likes
De MB staat op zijn kant. De MB heeft al moeite om het te veel aan warmte kwijt te raken. Vermoedelijk nu wordt hierdoor de luchtdoorstroming en dus de koeling beperkt.
Lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de elektronica.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Beste is de Media Box XL zo neerzetten. Dan kan de luchtstroming overal weg. Dit is mijn eerste Media Box als voorbeeld ( ben er ondertussen al een paar verder )

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes
Wat mij in het verhaal opvalt is dat de kwaliteit en ontvangst nagenoeg uitmuntend wordt genoemd. De sterkte van het signaal is dan mogelijk te hoog. Die zou ergens in goed moeten staan. Is er een versterker gebruikt?
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Geen versterkers zit rechtstreeks op AOP van ziggo. Losse modem.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
DennyW wrote:
De MB staat op zijn kant. De MB heeft al moeite om het te veel aan warmte kwijt te raken. Vermoedelijk nu wordt hierdoor de luchtdoorstroming en dus de koeling beperkt.
Lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van de elektronica.

In tegendeel. Zolang de MB de warmte kwijt kan is de plaatsing niet zo van belang. Horizontal neemt de warmte in het apparaat alleen maar toe.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Is hij opgenomen in een Thuisnetwerk, dat zie ik ook niet uit de omschrijving.

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-...

Daar kunnen de storingen ook nog vandaan komen.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
xGarfieldx-Dave wrote:
Is hij opgenomen in een Thuisnetwerk, dat zie ik ook niet uit de omschrijving.

https://community.ziggo.nl/mag-ik-je-een-tip-geven-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-te-...
Daar kunnen de storingen ook nog vandaan komen.

niet opgenomen in een thuisnetwerk.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Dan is er een ander probleem, misschien de down en upstream waarde even bekijken van de Media Box XL door te inloggen daar heb je wel kabel voor nodig. Inloggen kan via 192.168.192.1 of via http://gwlogin.net dan de inlog die de MBXL heeft Admin en wachtwoord.
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Ik zou de box toch anders neerzetten. Zo kan er minder dan wel te weinig koele lucht in de box gezogen worden en dat gaat nooit een positieve uitwerking hebben.

Had je de box ook al teruggezet naar de fabrieksinstellingen?
Weisselberger

Level 5
  • 205Posts
  • 8Oplossingen
  • 54Likes
Beetje kort door de bocht, maar misschien gewoon de box vervangen?
robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes
John1971 Wat jan F al aangaf ik zou de signaal "sterkte" iets dempen zodat deze rond 50 % staat Kwaliteit moet wel op maximaal staan. Mijn ervaring is dat dit het beste resultaat oplevert.

Probeer eens het signaal te dempen met een goede splitter ( Kabelkeur en retour geschikt) en evt meerdere gebruiken. Test dit even uit. Een te hoog signaal kan ook storingen geven. Met name inz mbxl. Die is daar erg gevoelig voor.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Heb fabriek reset gedaan. Nu maar even aan kijken hoe het gaat. Tijd voor de Next box.
John1971
Topicstarter
Level 8
  • 226Posts
  • 0Oplossingen
  • 73Likes
Na fabrieks reset heeft het geen effect gehad. Vanmorgen bij starten van MB. Blijft de box weer hangen in opstarten. Na twee keer van stroom te hebben gehaald start de box weer op. ?
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
Ik ga het voorleggen bij een Ziggo Moderator die dan dit topic oppakt en kijkt wat er gedaan kan worden.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75182Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het zou toch handig kunnen zijn om de downstream en de upstream dBmV waarden te kunnen zien.
Dit zegt veel over de werkelijk signaalsterkte en signaalkwaliteit, zowel heen als retoursignaal.

De linken naar de pagina's staan links in het menu van de Mediabox XL en met klikken te bereiken.
Hoe inloggen op de Ziggo Mediabox XL

Kun je ook een foto hier plaatsen van de AOP, als dit een niet hedendaagse standaard AOP is, kan deze gratis vervangen worden door een nieuwe en kan een monteur meteen meekijken hoe de box zich verder gedraagt.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23615Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7506Likes
***Aangepast in goed overleg ***:blush:
joost.tiel

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
John1971 wrote:
Na fabrieks reset heeft het geen effect gehad. Vanmorgen bij starten van MB. Blijft de box weer hangen in opstarten. Na twee keer van stroom te hebben gehaald start de box weer op. ?


ook ik heb dit weer sinds een week ofzo, wordt er een beetje moe van telkens de box te moeten resetten.

Uitgelicht topic