King006

Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes

Mediabox XL live TV hapert (blokjes) tijdens opnemen

Hallo Ziggo, mede forumgebruikers,

Al enkele weken lang valt het op dat als de mediabox XL opneemt, live TV kort hapert (blokjes), vast hangt en dan weer doorgaat. Het probleem doet zich ongeveer 5 seconden voor. Het probleem zit hem op verschillende TV zenders zoals RTL 7 HD, Ziggo Sports HD, Veronica HD en FOX Sports Eredivisie 1 HD. Mogelijk zijn er nog meer zenders welk niet zijn opgevallen.

Het signaal is volgens Ziggo FB in orde (moet toch onder goed?)



Mijn buurman heeft 'gelukkig' exact hetzelfde probleem. De problemen lijken begonnen te zijn na uitschakeling analoge TV eind oktober 2018. Raar maar waar heb ik ook al regelmatig op de Ziggo website gezien dat er een storing actief zou zijn. De storing duurt meestal enkele minuten tot circa 2 uur en betreft heel toevallig alleen onze straat. Als ik de postcode pak van de straat voor onze straat is er niets aan de hand. Ziggo FB kan al die tijd als ik er om vraag niets vinden over een storing en verwijst naar de SMS optie als de storing is opgelost. Dat is allemaal leuk en aardig, maar die optie (SMS) lost niets op. Wat is er aan de hand? wanneer gaat Ziggo actie ondernemen en dit voor eens en voor altijd oplossen? We willen best 1 keer een monteur ontvangen samen met mijn buurman, maar dan moet dat op zaterdag zijn en geen enkele andere dag.

Modem waardes:






Beschikbaarheid modem (ik heb hem toen handmatig gereset) : 2 days 1h:31m:1s

Aansluit informatie:

Braun AOP (de nieuwste) -> POA 01 -> Modem
Braun AOP (de nieuwste) -> POA 01 -> Tratec FRA-752/N
Tratec FRA-752/N -> Poort 0 DB naar mediabox XL
Tratec FRA-752/N -> Poort 2 DB naar TV's boven
Tratec FRA-752/N -> Poort 4 DB is leeg en afgedekt
Tratec FRA-752/N -> Poort 8 DB is leeg en afgedekt

Uiteraard heb ik de mediabox XL ook al eens rechtstreeks aan de POA01 aangesloten, maar het probleem blijft. Ik verwacht dat als je de POA01 weghaalt en de mediabox XL rechtstreeks aansluit op de Braun AOP dat het balkje van signaalkwaliteit bij UITMUNTEND gaat staan. Voor uitschakeling analoge TV stond het balkje signaalkwaliteit overigens altijd onder GOED.

1 maand geleden heb ik https://community.ziggo.nl/internetverbinding-102/signaal-waardes-modem-lopen-op-33012 aangemaakt maar nooit een reactie gehad van Ziggo. Ik snap best dat dit een klant helpt klant forum is, maar een beetje Ziggo zou toch moeten reageren bij zo'n melding? Vooral aangezien ze bij Ziggo FB continu roepen 'signaal is ruim in orde' en 'Je hebt problemen? probeer even een nieuwe kabel, hier heb je er 1'. De kast ligt hier inmiddels vol met kabels en POA01's maar dat helpt niets 😉 het probleem moet toch echt in die Ziggo kast gezocht worden. Wellicht dat iemand van Ziggo nu wel op dit topic wil reageren? en dat ze intern uitzoeken waarom er zovaak storing in onze kast is? en wat de reden van de storing is? wellicht zijn er wel meer klanten uit mijn straat met hetzelfde probleem/klacht.

Voor ik het vergeet, internet en telefonie werken goed net als de twee CI+ modules en de extra Pace (UPC gebied) mediabox.
57 Reacties 57
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Als test de mediabox XL direct aan AOP. Dan krijg je zulke waardes:


Dit is toch veelste hoog allemaal?
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
Ja, je signaalsterkte is te hoog, je versterker misschien niet gebruiken maar met een splitter werken zal het signaal wat dempen evt na de spltter versterken.
. Midden in goed is het best. Te hoog kan inderdaad dit soort storingen opleveren.

Signaalkwaliteit dient uitmuntend te blijven.

Je hebt ook last van instraling op kanaal 2 & 3 op je modem. Is dat nog steeds zo als je je modem rechtstreeks op je AOP aansluit ?
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Je gebruikte schijfruimte is ook 91%, hierdoor kan zowel je live-tv als de opnames "hikken"!

Probeer eens wat opnames te verwijderen waardoor je weer rond de 50% uitkomt, werkt voor mij het beste 🙂
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Steefb,

Als er een splitter (POA01) tussenzit krijg je de waardes uit mijn 1e post. Die blijft dus te hoog. Ik kan hem zelf niet verlagen en snap dan ook niet dat Ziggo dat niet zelf even doet in de kast 😉 bij mijn buurman staat hij namelijk ook zover.

AlexHelpt,

Dank! dat ga ik proberen. Al staat hij bij mijn buurman op 16% en hij ervaart hetzelfde.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Is niet te hoog. Ik heb al jaren een Konig ANT AMP-PRO20M versterker er tussen en kan de uitgangssterkte van het signal regelen. Wanneer ik de uitgangssterkte omlaag breng komen de blokjes ed, bij omhoog ook. Wanneer er midden tussenin zit, is het beeld/geluid perfect. De signaalsterkte staat dan half Uitmuntend en de Kwaliteit helemaal Uitmuntend.
Ik denk ook eerder dat het aan de schijfruimte ligt. Zet Automatisch schijfbeheer op uit en verwijder wat (oude) opnames.
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
MaxH,

Maar ze zeggen vaak dat hij onder GOED moeten staan en niet bij UITMUNTEND 😉

Edit: Automatische schijbeheer staat uit. Ik ga de opnames eens bekijken om te verwijderen.
MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
Dat wordt inderdaad soms gezegd, daar ben ik het niet mee eens. Jaren lange ervaring met verschillende boxen. Misschien dat dit niet voor iedereen werkt, voor mij in ieder geval wel.
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Inmiddels samen met Ziggo FB een monteur ingepland voor zaterdag 29 december 2018. In het signaal viel op dat de upstream waarde af en toe omhoog schiet en niet stabiel blijft. Ben benieuwd of er iets gevonden gaat worden.
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Had het verwijderen van wat opnames (en box even uit de stroom) nog geholpen King006 ?
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
AlexHelpt,

Dat heeft helaas niet geholpen 😞 ik moet je eerlijk bekennen dat dat ook erg knap zou zijn aangezien mijn buurman hetzelfde probleem heeft en daar is hij net voor 16% gevuld.

Er zit niets anders op dan de monteur van 29 december af te wachten, deze komt ook bij mijn buurman. (tegelijk)
Michael Z1
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 2609Posts
  • 346Oplossingen
  • 522Likes
King006 wrote:
AlexHelpt,

Dat heeft helaas niet geholpen 😞 ik moet je eerlijk bekennen dat dat ook erg knap zou zijn aangezien mijn buurman hetzelfde probleem heeft en daar is hij net voor 16% gevuld.

Er zit niets anders op dan de monteur van 29 december af te wachten, deze komt ook bij mijn buurman. (tegelijk)

Heb je nog een update voor ons na de komst van de monteur? We zijn benieuwd!
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Michael Ziggo wrote:

King006 wrote:
AlexHelpt,

Dat heeft helaas niet geholpen 😞 ik moet je eerlijk bekennen dat dat ook erg knap zou zijn aangezien mijn buurman hetzelfde probleem heeft en daar is hij net voor 16% gevuld.

Er zit niets anders op dan de monteur van 29 december af te wachten, deze komt ook bij mijn buurman. (tegelijk)
Heb je nog een update voor ons na de komst van de monteur? We zijn benieuwd!


Die heb ik zeker! De monteur kwam erachter dat diverse connectoren niet goed gemonteerd waren aan de standaard kabels welk ik compleet heb gekocht. Hij bewoog o.a. de kabel van de mediabox XL en de blokken vlogen door het beeld. De monteur heeft tegen vergoeding van € 50,- euro alle connectoren opnieuw aan de kabels gemonteerd. Opnieuw zat hij aan alle kabels en de blokken keerde niet terug. Helaas beantwoordde hij mijn vragen over de vele T3 errors, de vele pre read errors en de upstream waarde dat “wankelt” volgens Ziggo op FB niet. Volgens de monteur zegt zo’n modem wel vaker iets, maar heeft de klant geen problemen met internet. Dat laatste klopt, internet en telefonie werken prima. Aan de logs van het modem heb je vaak ook niets aldus de monteur.

Ik weet niet of hij gelijk heeft, mij lijken zoveel errors niet normaal als pre read en T3 binnen 1 week. Wellicht weet jij dat beter Michael Ziggo? Helaas kampen zowel mijn buurman als wij nog steeds met wegvallend geluid zoals beschreven op https://community.ziggo.nl/ziggo-mediabox-xl-154/haperend-geluid-tijdens-de-uitzending-in-plaats-van... speelt daar nu wel of geen probleem mee?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Als ik andere topics over de vele "pre read errors" goed begrijp zijn dit geen errors, maar ontvangen pakketten en wordt dat niet goed aangegeven.
Het gaat fout als er veel "post read errors" ontstaan.

Af en toe een T3 zonder uitval of storing zou ik niet wakker van liggen.
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Be rt, Michael Ziggo,

Ik plaats de waardes nog even opnieuw zoals ze nu zijn. Op kanaal 3 en 4 zitten sinds gisteren "Post Reed Solomon Errors". Deze errors zijn denk ik gekomen door interventie van 4G van Vodafone. Gisteren ochtend stond de teller namelijk op 0 en gisterenavond hebben we visite gehad met 4G van Vodafone en de teller stond niet meer op 0. Dat betekend dus, dat er ergens een 'lek' moet zitten waar 4G in kan? vreemd dat de monteur dit lek niet heeft gevonden. Hij heeft de connectoren van alle kabels vervangen, blijven eigenlijk alleen nog de standaard kabel van Ziggo over (die wordt geleverd in de doos) welk naar het modem gaat, de POA01 of toch het AOP van Braun welk mogelijk niet goed is aangesloten. Dat laatste heb ik gevraagd afgelopen zaterdag aan de monteur, die zag niets vreemds en heeft AOP + groene kabel zo gelaten.

Ik moet wel zeggen dat de waardes van kanaal 2, 3 en 4 wat achterblijven in zowel vermogen als SNR. Volgens mij heeft ArChie.DVB hierover al een keer geschreven dat de kans op 'Post Reed Solomon Errors' dan kan toenemen omdat ze minder vermogen/SNR hebben. Is het niet raar dat de monteur ook hiermee niets deed?





Beschikbaarheid modem (herstart deed ik zelf, daarom deze korte uptime): 1 days 1h:27m:53s

Op NPO 1 staat het balkje van 'signaalsterkte' nog steeds op het streepje voor 'uitmuntend'. Uiteraard ook navraag over gedaan bij de monteur, hij gaf aan dat dat geen probleem is zolang hij niet onder 'uitmuntend' komt. Zeer vreemd dat er op het forum vaak wordt geroepen dat hij onder 'goed' hoort.

De monteur was overigens behulpzaam, vriendelijk en nam rustig zijn tijd. Dus hij was verder prima! 🙂
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75180Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
King006 schreef: "Op NPO 1 staat het balkje van 'signaalsterkte' nog steeds op het streepje voor 'uitmuntend'. Uiteraard ook navraag over gedaan bij de monteur, hij gaf aan dat dat geen probleem is zolang hij niet onder 'uitmuntend' komt. Zeer vreemd dat er op het forum vaak wordt geroepen dat hij onder 'goed' hoort. "

Puur gezien, na een uitgebreide test door een groep mensen in de praktijk, beginnen vanaf 25% in Uitmuntend de storingen.
Maar het kan ook, door omstandigheden nog iets eerder zijn, In Goed zit je zeker Goed.:relaxed:

Vermogen mag minstens tot -11 op deze modems zonder problemen en SNR 34 is net boven het minimum van 33.

Om het instralingspunt 4G te vinden is een lastige, het kan geen groot "gat" zijn, anders had je er eerder ook last van moeten hebben.
Dat is lastig te vinden op afstand, je moet dan echt alles kunnen zien en nalopen.
Ergens een nog niet afgesloten splitter of open aansluiting op een versterker of een oudere stekker kan de ingang zijn voor de instraling van 4 G.

Maar als je er geen storing van hebt ondervonden, vangen de andere kanalen dit op.
Heb je er storing van ondervonden?
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Be rt wrote:
King006 schreef: "Op NPO 1 staat het balkje van 'signaalsterkte' nog steeds op het streepje voor 'uitmuntend'. Uiteraard ook navraag over gedaan bij de monteur, hij gaf aan dat dat geen probleem is zolang hij niet onder 'uitmuntend' komt. Zeer vreemd dat er op het forum vaak wordt geroepen dat hij onder 'goed' hoort. "


Vermogen mag minstens tot -11 op deze modems zonder problemen en SNR 34 is net boven het minimum van 33.

Om het instralingspunt 4G te vinden is een lastige, het kan geen groot "gat" zijn, anders had je er eerder ook last van moeten hebben.
Dat is lastig te vinden op afstand, je moet dan echt alles kunnen zien en nalopen.
Ergens een nog niet afgesloten splitter of open aansluiting op een versterker of een oudere stekker kan de ingang zijn voor de instraling van 4 G.

Maar als je er geen storing van hebt ondervonden, vangen de andere kanalen dit op.
Heb je er storing van ondervonden?


Zeker geen storingen gehad 😉 voor de monteur kwam was er overigens ook al 4G instraling, dat is niet gekomen na zijn bezoek. Ons modem zit echter gelijk op de POA01 en de POA01 op de AOP van Braun. Dat zou toch betekenen dat het 'lek' het modem moet zijn, de kabel van modem naar POA01, de POA01 of AOP? dan kan het toch niet een andere kabel van een ander apparaat zijn?
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
King006
Instraling kan ook gebeuren op je eigen coax-netwerk.
Niet goed afgeschermde oudere kabels, matig afgemonteerde connectors of wandcontactdozen, slechte eigen splitters buiten het AOP.
Het AOP en Splitter daarop, moeten kloppen voor dit probleem, en dat regelt Ziggo gratis voor je.
De rest kan een Ziggo Monteur doormeten en tegen betaling voor je oplossen.
Goed te weten is wellicht dat 4G instraling niet zo'n vaart hoeft te lopen.
Je kunt wel pech hebben en je gaan afvragen wie eigenlijk verantwoordelijk is voor het nieuwe probleem. Vlgs mij gebruikt Ziggo pas recent voor de Internetverbinding kabel-frequenties in het 4G gebied. Daar hoef je dan geen last van te hebben bij TV kijken, denk ik zo. Etc.
Gr Han
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
hanh,

Duidelijk! 🙂 wij hebben overal 4G kabels liggen en de connectoren zijn van het weekend bekeken en gewijzigd door de monteur. Hij heeft dus een hoop gedaan. Toch blijkt dat Vodafone 4G (T-Mobile 4G niet) nog steeds instraling geeft. Het is op zich niet veel hoor, maar het hoort niet :grinning: ons AOP zat volgens de monteur goed, ik vroeg er specifiek nog naar. Hij heeft deze niet gewijzigd.
King006
Topicstarter
Level 1
  • 490Posts
  • 9Oplossingen
  • 110Likes
Michael Ziggo,

Bedankt voor het openzetten van mijn topic 😉 de problemen met RTL Lounge (zichtbaar blokken) en RTL 5 (10 seconden stilstaand beeld) zijn gekomen na een storing van twee weken geleden dat 48 uur heeft geduurd. Deze storing was overigens niet alleen actief in mijn dorp, maar in meerdere dorpen in de regio. Mij is toen opgevallen dat de SNR waarde na de storing van de 4G ferquenties omhoog is gegaan en dat diagnostiek op NPO 1 HD het eerste balkje onder de i van Uitmuntend liet zien.

Ik ben gisteren zelf aan de slag gegaan en heb wat testen gedaan. De blokken worden minder op RTL Lounge als ik de setup wijzig:

1) AOP -> POA01 -> Modem
2) AOP -> POA01 -> splitter (-4.8 DB)
3) Splitter -> Mediabox XL
4) Splitter -> TV kabel naar boven
5) Kabel naar boven -> Versterker -> drie TV’s boven in 0 DB, 2DB en 4DB versterking

Oude setup:

1) AOP -> POA01 - Modem
2) AOP -> POA01 -> Versterker
3) Versterker -> 0 DB Mediabox XL
4) Versterker -> 2 DB kabel naar boven
4) Kabel naar boven -> drie weg splitter (-6.8 DB) -> Drie TV’s boven

Het probleem met RTL Lounge (af en toe blokken) was ook aanwezig op de CI+ TV’s en de extra mediabox in de oude situatie toen de kabel naar boven op 4 DB versterking zat. De monteur van eind december had hem daarop gemonteerd en toen werkte alles goed. Na de storing van twee weken geleden heb ik hem teruggeschroefd naar 2 DB waarbij alles op de CI+ TV’s en extra mediabox weer goed functioneerde.

Op dit moment zijn de blokken (heel af en toe en slechts 2 seconden) op de CI+ TV’s en extra mediabox weer terug i.v.m mijn nieuwe setup. De mediabox XL heeft het ook nog steeds, op dezelfde manier als boven. Op de mediabox XL staat het balkje in het midden tussen Goed en Uitmuntend.

Er is dus na die storing (buiten ons dorp, maar wat het was geen idee) iets gewijzigd in het signaal waardoor de problemen zijn begonnen. Kan de netwerkafdeling dat niet onderzoeken? Het valt bij andere klanten natuurlijk nauwelijks op omdat het over een “betaald” kanaal gaat en veel mensen zullen RTL Lounge niet kijken als ze het “betaalde” pakket hebben. Ik denk namelijk dat dit probleem bij meer mensen moet spelen.

Uitgelicht topic