bonnie2019

Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox XL (Horizon) aansluiten op modem met utp

Momenteel horizonbox XL aangesloten met Coax op versterker; werkt niet goed , bijvoorbeeld apps you tube kijken via tv: instabiel, verspringen, enz. Advies helpdesk Ziggo: box met utp op modem aansluiten. Alles bedraad. Helaas: werkt niet.
Wie kan mij vertellen of dit überhaupt kan, en hoe ik dat dan moet aansluiten. Ben een leek, graag jip en janneke taal. Voorbaat bedankt.
10 Reacties 10
Steefb

Level 20
  • 15868Posts
  • 2991Oplossingen
  • 7264Likes
De helpdesk verkoopt ditmaal onzin, de box aansluiten op je netwerk geeft allemaal problemen en heeft nauwelijks voordelen.
https://community.ziggo.nl/deel-je-tips-en-suggesties-91/thuisnetwerk-storing-of-werkt-niet-of-niet-...

Je hebt een signaal probleem en dat moet op te lossen zijn.

Welke versterker gebruik je? Type en nummer graag.
Wat is je signaalsterkte en kwaliteit?
Kun je hier foto's plaatsen van je coax aansluitingen? Goede kabels en aansluitingen zijn erg belangrijk tegenwoordig.

Heb je de box al eens een fabrieksreset gegeven?
https://www.ziggo.nl/klantenservice/installeren/televisie/opnieuw-installeren/hoe-kijk-je/#mediabox/...
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
FRA-752/N
modem: ubee EVW 321B
Alles bedraad, geen wifi
signaalsterkte en kwaliteit resp goed en uitmuntend
circa 10 kabel / coax aansluitingen zijn (zelf aangelegd) uitstekend.
Internet gaat goed; bellen via vaste lijn vraagt af en toe om reset modem.
tv gaat allemaal goed, maar netflix of interactief op xcite gaat minder; je maakt een keuze, en dan verspringt de box 1 - 8 keer, random en wordt een ander fragment getoond. Ook moet ik regelmatig na verspringen even de pauze knop indrukken om de box gelegenheid te geven "bij te komen" .
fabrieksreset (terug naar oorspronkelijke instelling ?) heb ik nog niet gedaan; wifi heb ik uitgezet (met laptop) en dat moet ik dan opnieuw doen. Maar wil wel proberen.
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Zojuist gereset naar fabrieksinstellingen; heb ik spijt van. Nu heb ik soms zomaar gekleurd beeld (alsof de zon op je tv schijnt); nooit gehad. Van de drup in de stortregen. En het verspringen bij YouTube is nog volledig aanwezig: je kiest een liedje, drukt op o.k. en vervolgens verspringt hij 5 tot 10 keer. Beeld kwaliteit volgens diagnostics: uitstekend; signaalsterkte: goed. Ga begin volgende week helpdesk nog eens bellen.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
Hi bonnie2019, zoals Steefb al aangeeft heeft de Mediabox XL helemaal niets aan een UTP koppeling naar het modem en levert dit zelfs problemen op.

De Mediabox XL maakt verbinding met internet via de coax kabel met een eigen modem (in de Mediabox XL). Die verbinding wordt (o.a.) gebruikt voor Replay, On Demand en ook de apps. De aansluiting tussen onze hoofdaansluiting en de Mediabox XL is hiervoor erg belangrijk, zeker als die twee ver uit elkaar liggen (bijv. van de meterkast naar de woonkamer 5m verderop).

Hoe ziet deze bekabeling eruit bij jou?
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
bekabeling met rechte stekkers, metaal, aan beide kanten. Enkele jaren de best verkrijgbare kwaliteit gekocht. Lijkt mij niet de veroorzaker. De problemen werden groter toen ik met snelheid omlaag ging (op mijn verzoek). Maar ik heb ook op internet gezien (ik dacht ook dit forum) dat YouTube of Ziggo dit systeem niet langer ondersteunt.
Verder duikt er ineens weer een Wifi signaal op: HZN502954460. Dat wil ik eerst weg hebben, is mijn grootste prioriteit. Weet niet zeker of het van de modem, tv of horizonbox vandaan komt. Als het goed is staan alle radiosignalen uit. Weet iemand hier waar dit HZN signaal vandaan komt ?
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Het signaal kan van de Horizon komen.

Maar even nog een vraag over de UTP verbinding tussen Horizon en modem.
Heb je nog een UTP verbinding tussen de Horizon en het modem?
Haal deze verbinding weg, het geeft alleen maar problemen met je internetverbinding en met de Horizon.

Volg alle stappen in dit topic: Thuisnetwerk storing of werkt niet of niet te installeren op Mediabox XL.
bonnie2019
Topicstarter
Level 2
  • 12Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nee, alleen een Coax tussen versterker en horizon-box; wel 2 posities naar rechts verschoven zodat het signaal meer versterkt wordt. YouTube werkt niet meer, en ik heb op internet fora discussies gezien waaruit blijkt dat het niet langer wordt ondersteund. Wifi inmiddels weer uitgezet (gebruik ik niet). Opvallend: alleen 5 GHz radiozender zit erin, geen 2,4. Overweeg minicomputer op te stellen, maar dan moet ik een kabel trekken of home plugs. Dan kan ik naar YouTube kijken op tv.
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75187Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Let op met een te hoge versterking, dit kan dezelfde problemen veroorzaken als een te laag signaal door oversturing.

Als je de Mediabox XL op NPO 1 zet, moet het signaal ergens in Goed staan.
Staat het in Uitmuntend en komt er een beetje signaal bij, dan kun je al oversturing krijgen boven 25% in Uitmuntend.

Druk op de Menuknop van je afstandsbediening.
Ga naar Opties.
Selecteer Diagnostiek en druk op OK.
Klik een paar keer op het pijltje naar beneden totdat je de opties Signaalsterkte en Signaalkwaliteit in beeld ziet.
Wacht even een paar seconden totdat de balk achter de opties wit kleurt.
Je ziet nu of de signaalkwaliteit en signaalsterkte Matig, Goed of Uitmuntend is.
Conforto

Level 10
  • 401Posts
  • 11Oplossingen
  • 228Likes
De MediaboxXL is extreem gevoelig voor teveel of te weinig signaal. Probeer het eens zonder versterker zou ik zeggen. Dat WiFi signaal is inderdaad van de MediaboxXL. Ik heb deze zelfs in de vorm van Horizon Wifispots, ik heb het opgegeven om dit uitgeschakeld te krijgen want dat rotding heeft gewoon z'n eigen wil als het om netwerk opties gaat.

Om te kijken hoe je signaal precies eruit ziet kun je het beste inloggen op de MediaboxXL zelf. Hang je laptop of PC met een UTP-kabel aan de mediaboxXL en ga in je browser naar het IP-adres van je box (dit kun je ook in je diagnostiek menu vinden geloof ik). Inloggen doe je met gebruikersnaam admin, wachtwoord admin. Kijk dan naar de downstream en upstream waardes. Downstream moet zo dicht mogelijk tegen de 0 dBmV zitten en upstream onder de 50. Ik heb bij mij thuis op het AOP een 3-weg splitter aangesloten hoewel ik alleen een 2-weg splitter nodig had (ik krijg een hoog signaal binnen op het AOP), maar ik merkte dat bij mij zo het signaal op de MediaboxXL voor het meest stabiele beeld zorgde.
Mark
Oud Community Moderator
Oud Community Moderator
  • 5774Posts
  • 655Oplossingen
  • 1963Likes
bonnie2019 wrote:
...ik heb ook op internet gezien (ik dacht ook dit forum) dat YouTube of Ziggo dit systeem niet langer ondersteunt.

Nu je het zegt, dat klopt. De Youtube app op de Mediabox XL wordt niet verder geupdate omdat de nieuwere versies niet werken op de hardware van de box. Maar jij ervaart niet alleen problemen in de Youtube app toch?
Dat verkleurde beeld, speelt dat ook alleen in de apps of ervaar je dat ook bij live tv en Replay?

Uitgelicht topic