motjoo

Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox XL en dolby digitaal

Sinds een paar weken heb ik een Samsung soundbar HW K950 aangesloten op de mediabox xl.
Probleem is dat ik geen dolby digitaal signaal krijg. Instellingen mediabox gecheckt en ook elke zender.
Staan allemaal op Nederlands dolby digitaal.
Vanavond de zender (Veronica) op nederlands stereo gezet en...zowaar dolby digitaal geluid uit de soundbar.
Blijkt dat voor dolby digitaal moet ik de zender op stereo zetten, en voor stereo op dolby digitaal???????
Heeft iemand dit zelfde probleem?
6 Reacties 6
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Er bestaat ook Dolby Stereo, ofwel Dolby 2.0 wat staat voor stereo zonder subwoofer. Wellicht vergis je jezelf hiermee?
motjoo
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Nee. De subwoofer doet wel degelijk mee. Als ik het op dolby digitaal zet heb ik geen subwoofer.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Ik heb zelf geen ervaring met de mediabox, maar het zou toch echt zo moeten zijn dat er Dolby Digital 5.1 geluid moet zijn als je de box zo instelt.

Maar er komen vast nog wat reacties van ervaringsdeskundigen.
motjoo
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
Heb de mediabox middels hdmi op de tv aangesloten en optisch met de soundbar. Dit werkt wel.
Gebruik hdmi-arc (tv-soundbar) alleen voor de Chromecast,
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Kijk, dat zijn berichten. Maar ook via HDMI kan er Dolby Digital 5.1 worden weergegeven. Alleen dien je dat apart in te stellen en wellicht is dat niet gedaan.

Maar als het zo naar tevredenheid werkt, niet meer aankomen...:grin:
motjoo
Topicstarter
Level 1
  • 4Posts
  • 0Oplossingen
  • 1Likes
De Samsung soundbar zet het hdmi signaal (dolby digitaal) blijkbaar om in stereo, en een hdmi stereo signaal in dolby 2.1. Waarschijnlijk wil de soundbar een bitstream signaal hebben.
Volgens Samsung is het inderdaad het beste om de decoder op de tv aan te sluiten en dan via hdmi-arc naar de soundbar te gaan. Echter, mijn Panasonic tv geeft geen arc signaal door van tv programma's. Wel van een aangesloten Chromecast. Vandaar dat ik optisch van de decoder naar de soundbar moet gaan.
Maar het werkt in ieder geval.

Uitgelicht topic