ISoren

Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes

Mediabox Next bekabeld (i.c.m. bridge mode) werkt niet…

Korte uitleg:
Modem (in bridge mode) gaat onderuit zodra de Mediabox Next via een kabel in het netwerk komt.


Lange uitleg :):
Ik heb van het weekend de Next gekregen samen met een nieuw modem. Helemaal blij want de horizon box was traag en maakte een hoop herrie :-).

Het begon helaas met allerlei problemen, geen snelle/stabiele download (tussen 3 en 15MB) en de verbinding viel regelmatig weg, terwijl de upload en ping gewoon prima waren.
Daarnaast kreeg ik de Next via een kabel maar niet aan de praat, continu foutcode CS9994. Diagnose op de Next gaf aan wel verbinding te hebben met de Connectbox, maar niet met internet. Raar, want de rest van de apparaten hadden wel gewoon (slecht) internet….
De Next direct op de modem leek heel even goed te gaan, echter een te trage verbinding waardoor het niet lekker liep. Daarnaast was het ook geen echte oplossing, maar moest het even uitsluiten.

Aangezien een computer direct op de modem ook een ramp was, dacht ik dat het echt aan de modem lag en heb Ziggo gebeld. Van afstand helaas niet veel te zien, er was wel twijfel over iets (geen idee meer wat), maar ze zouden een monteur sturen.

Vervolgens (uiteraard) zelf nog wat zitten testen, resetten etc etc en uiteindelijk de Next alleen aangesloten om Live tv te kunnen kijken en de rest gelaten zoals het was (modem in bridge mode en eigen router hierachter).
Na enkele uren leek de verbinding weer goed en snel, nog niet extreem stabiel, maar down ging weer over de 200.

Vervolgens toch nog wat zitten klooien met de Next, maar kreeg hem maar niet aan de praat. Uiteindelijk via Wifi geprobeerd en dat ging zonder problemen!

Nu werkt alles prima (via Wifi) en het internet is weer snel en stabiel, maar kon het toch niet laten om toch weer via een kabel te proberen. De Next staat bijna naast de router, dus een kabeltje heeft mijn voorkeur. Echter zodra ik de kabel in de router stop gaat het heel even goed. Next herkent verbinding, maar vervolgens gaat de router onderuit en reset die. Daarna is het internet ook weer traag, ook al is de Next niet meer aangesloten en de modem en router een reset hebben gekregen…

Het is verder geen ramp, het werkt en ik verwacht dat de downloadsnelheid ook weer terug zal komen, maar ik ben toch benieuwd of er meer mensen met het probleem zijn en of er iets aan te doen is.

Ik weet niet of het iets uitmaakt, maar de router dit ik gebruik is de ASUS RT-AC87U.

Ik kon verder geen vergelijkbaar probleem/topic vinden, mocht niet goed genoeg gezocht hebben, sorry...
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Schiet mij maar lek... Voor de zoveelste keer aangesloten in de volgorde modem reset zonder kabels / router reset / router aansluiten / Next inpluggen en wachten tot de modem in de restart gaat.... en wachten... en wachten... en uh wat... Hij blijft het doen?!?!

Download snelheid is nog wel dramatisch (variërend van 5 tot 40MB down) echter had ik dit zondag ook en toen kwam het ook ineens goed. Dat wacht ik dus nog even af... Net zoals ik af ga wachten hoe lang dit goed gaat (inmiddels toch al enkele uren).

Misschien is het 'probleem' dus magisch gefikst, al weet ik echt niet hoe...

Bekijk in context

36 Reacties 36
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes
Heb je al eens een andere netwerkkabel geprobeerd?
Het lijkt wel of de utp kabel niet helemaal lekker is.
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Beste Borry,
Dank voor je reactie! Ik heb ook verschillende kabels geprobeerd, kabels getest tussen andere apparaten, verschillende aansluitingen op de router geprobeerd, allemaal hetzelfde probleem. Ook de netwerkaansluiting op de Next bekeken en de pinnetjes staan allemaal goed/normaal recht... Ik snap er zelf ook helemaal niks meer van aangezien het via wifi via diezelfde router probleemloos gaat.
borry52

Level 15
  • 1201Posts
  • 18Oplossingen
  • 418Likes
Dan zou je bijna denken dat de netwerkaansluiting van de Next niet lekker is, ik bedoel niet de stekker maar elektronisch intern.
Beste is dan toch de monteur af te wachten.
Suc6 verder.
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Thanks!
Die kant dacht ik ook al een beetje op. Volgens mij heb ik inmiddels zo'n beetje alles uitgesloten waar het verder aan kan liggen. Het netwerk hoort ook niet onderuit te gaan zodra er een apparaat bij komt en dat is precies wat er nu gebeurt. Waarom ik vervolgens nog last heb van traag internet zodra alles een reset heeft gehad is me wel een raadsel.

De monteur had ik alleen al afgezegd. Het internetprobleem was immers verholpen, tot ik vanavond weer met een kabeltje aan de slag ging... Wellicht toch maar weer een afspraak maken :-).
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Beste ISoren

Zou je misschien een foto van je internet aansluiting kunnen plaatsen waar het de woning binnenkomt, woonkamer of meterkast.

En bij het aansluiten van de Next en je modem, hoe ben je te werk gegaan als ik vragen mag, heb je eerst modem en daarna meteen de Next of eerst de Next en daarna het modem gedaan.
En en foto van je upstream en downstream waardes van je modem.

Beste advies door moderators omschreven > Eerst het nieuwe modem aansluiten, dan 30 minuten tot langer wachten en alles online en werkt. Dan de Next bekabeld via UTP aansluiten om de installatie te voltooien. Zo te zien heb je modem in Bridge gezet of laten zetten, dan kan het niet goed gaan.

Laat het maar even weten, ik probeer zoveel mogelijk informatie te verzamelen, dan kan een moderator altijd nog een afspraak met de monteur maken.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Je hebt een opmerkelijk probleem met de bekabelde aansluiting van de Next op je Router.
Het lijkt er sterk op dat er iets niet goed is met de Ethernet Poort van de Next, gezien je uitvoerige tests.
Het zou nog een Firmware kwestie kunnen zijn. Wat je nog kunt proberen is een Factory Reset van de Next.

Als je buiten de Next geen andere problemen hebt met je internetverbinding, dan zie ik geen noodzaak daar verder onderzoek naar te doen, zoals Dave voorstelt.

Ik krijg echter niet helemaal scherp uit je probleemstelling hoe het daarmee gesteld is.
Door een serie speedtests te doen kun je daar achter komen.
Gebruik een testSysteem dat met een UTP-kabel is aangesloten op je Router.
Test de speed met: http://www.dslreports.com/speedtest
Het is de bedoeling dat je om en nabij de speed van je abo te zien krijgt.
Mocht dat niet zo zijn, test dan rechtstreeks aangesloten op de ConnectBox, om een probleem met de Router uit te kunnen sluiten.
Wat zijn de uitkomsten?

Mocht dit alles slechte/wisselende resultaten opleveren, dan heeft verder onderzoek naar je Internetverbindng uiteraard wel zin.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Post mislukt. nog maar een keer.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Je hebt een opmerkelijk probleem met de bekabelde aansluiting van de Next op je Router.
Het lijkt er sterk op dat er iets niet goed is met de Ethernet Poort van de Next, gezien je uitvoerige tests.
Het zou nog een Firmware kwestie kunnen zijn. Wat je nog kunt proberen is een Factory Reset van de Next.

Als je buiten de Next geen andere problemen hebt met je internetverbinding, dan zie ik geen noodzaak daar verder onderzoek naar te doen, zoals Dave voorstelt.

Ik krijg echter niet helemaal scherp uit je probleemstelling hoe het daarmee gesteld is.
Door een serie speedtests te doen kun je daar achter komen.
Gebruik een testSysteem dat met een UTP-kabel is aangesloten op je Router.
Test de speed met: http://www.dslreports.com/speedtest
Het is de bedoeling dat je om en nabij de speed van je abo te zien krijgt.
Mocht dat niet zo zijn, test dan rechtstreeks aangesloten op de ConnectBox, om een probleem met de Router uit te kunnen sluiten.
Wat zijn de uitkomsten?

Mocht dit alles slechte/wisselende resultaten opleveren, dan heeft verder onderzoek naar je Internetverbindng uiteraard wel zin.
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Dank voor de reacties wederom!
Ik zal vanavond als ik thuis ben van het een en ander screenshots maken en een foto.

Dave- Ik weet wel dat ik niet een half uur gewacht heb met het aansluiten van de Next. Ik heb eerst de modem ingeprikt, daarna gelijk de Next aangesloten en volgens mij daarna de modem geactiveerd.
Mijn oude modem stond ook al bijna 2 jaar in de bridgemode en de nieuwe stond ook al direct in de bridge mode. Dit is niet later pas aangepast. Daarnaast heb ik later nog wel een keer alles stap voor stap aangesloten.

  • Dus modem een reset gegeven zonder verdere aansluitingen.
  • Router een reset gegeven, daarna aangesloten op de modem -> ging goed
  • Next een reset gegeven, daarna bekabeld aangesloten op het netwerk -> netwerk plat
Probleem bleef dus...


hanh
Internet lijkt prima te werken, ook als met de Next verbonden via wifi. Heb de laatste dagen via dslreports al diverse testjes gedaan. Weliswaar via wifi, maar ook dan was het gewoon iets meer dan 250/25. Volledige snelheid dus.

De Next heb ik ook al enkele keren gereset, als ik het goed gedaan heb ging dat via de schakelaar omzetten (naar aan) en de - knop aan de voorkant indrukken. Las ook nog ergens dat het de - EN + moest zijn, uiteraard ook die poging gewaagd.
Een factory reset via het menu gaf steeds een CSxxxx melding vanwege geen internet (sorry ben het nummer vergeten, wel opgezocht, maar kon er niet veel mee).
Bedenk me nu dat ik eigenlijk nog geen factory reset gedaan als dat ding op wifi staat, want dan zou die melding niet moeten/mogen komen. Ga ik vanavond eens proberen!
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ok. Dan blijft de Ethernet Poort van de Next volgens mij de verdachte.
Vervanging door een andere Next moet uitsluitsel geven.
Gelukkig draait ie goed via Wifi.
Haast heeft het dus niet, maar ik zou in jouw geval bekabeld toch wel in orde willen zien.
Dave!

Level 20
T.E.A.M.
  • 23616Posts
  • 1050Oplossingen
  • 7510Likes
Hier moet zekers even door een moderator op gereageerd worden, kijken of die je van een afstand kan helpen.

Je modem heeft waarschijnlijk de Bridge overgenomen van je vorige modem en dat is niet zo een punt. Die heb je keurig gelaten zoals het is.
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Dave- De 'gevaarlijke' Front Panel Reset van de Next is hier niet uitgevoerd, dacht ik zo. En zelfs al zou dat gedaan zijn....
Er is een kans dat je daardoor in de shit raakt. De Next doet het dan niet meer & moet door Ziggo opnieuw van firmware worden voorzien.
Dat is hier niet het geval. Hij doet het prima, behalve met een bekabelde aansluiting aan het netwerk.
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Oeps, Front Panel reset niet aan te raden begrijp ik? Gelukkig niks gesloopt! Alles wat werkte werkt nog en wat het niet deed doet het nog steeds niet :).
In eerste instantie leek het alsof die de zenders niet meer kon vinden en de afstandsbediening was niet meer gekoppeld. Koppelen van de afstandsbediening was simpel en voor wat betreft de zenders was het even terug naar Ned 1, 2 of 3 en vandaar via het menu de zenders opnieuw ophalen. Gelukkig niks gesloopt, die reset zal ik dan niet meer uitvoeren :).
AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes
Ik heb eerder van dit probleem gehoord (Next icm bridged-mode modem, bekabeld aangesloten op Asus-router)..
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
AlexHelpt wrote:
Ik heb eerder van dit probleem gehoord (Next icm bridged-mode modem, bekabeld aangesloten op Asus-router)..


Ik heb een Asus RT- AC3200 waar een RT-AC68u op zit aangesloten die als accespoint is geconfigureerd uiteraard met utp kabel aangesloten op elkaar en de next hangt aan de AC68 u en geen probleem werkt top bij mij.

ISoren de utp kabels die je hebt geprobeerd zijn wel allemaal minimaal cat 5 ?

En als je alles los haalt wat je via utp aangesloten hebt zitten behalve de next wat gebeurt er dan ? ( als het dan goed werkt per X een andere utp gebruiker aansluiten en als het dan mis gaat moet je het zoeken in dat apparaat ? )
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Ronihd
Ik heb alles inderdaad stap voor stap aangesloten.

  • Modem reset zonder aansluitingen.
  • Router gereset, daarna aangesloten --> Gaat goed
  • Op dat moment waren alleen een laptop en telefoon via wifi verbonden, alle utp kabels waren uit de router.
  • Next in de router geplugd --> Netwerk plat

Als ik deze stappen herhaal en ik sluit bijvoorbeeld een PS4 aan in plaats van de Next, dan is er geen probleem. Sluit in daarna weer de Next aan... Netwerk plat...

Ik heb alleen maar cat5 liggen, ook nog even cat6 kabeltje gebruikt, maar op een halve meter maakt dat toch geen verschil. De kabels zijn 100% zeker goed, tussen andere apparaten werken ze wel....

Voor mij gevoel wijst alles naar een fout in de Next en dan specifiek op de ethernet poort, aangezien de wifi goed gaat...
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
ISoren wrote:
Ronihd


Voor mij gevoel wijst alles naar een fout in de Next en dan specifiek op de ethernet poort, aangezien de wifi goed gaat...


Ja dat zou je dan idd gaan denken..........monteur laten komen met een andere Next is dan voor de zekerheid de enige oplossing die ik nu kan bedenken.

Zeker na wat er al is gedaan en geopperd
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes
Ronihd ISoren
Even een punje van orde. Ik hoop dat overal waar cat5 staat cat5e wordt bedoeld.
1 Gbps over cat 5 kan lukken. Veel mensen denken van niet, maar het staat in de standaard. Er is echter een kans dat dit 100 Mbps wordt bij minder perfekte 1Gbps poorten/Switches voor thuisgebruik. Daar heb je met cat5e geen last van. En met cat6 uiteraard ook niet.
Ronihd

Level 18
T.E.A.M.
  • 8181Posts
  • 311Oplossingen
  • 3210Likes
hanh wrote:
Ronihd ISoren
Even een punje van orde. Ik hoop dat overal waar cat5 staat cat5e wordt bedoeld.
1 Gbps over cat 5 kan lukken. Veel mensen denken van niet, maar het staat in de standaard. Er is echter een kans dat dit 100 Mbps wordt bij minder perfekte 1Gbps poorten/Switches voor thuisgebruik. Daar heb je met cat5e geen last van. En met cat6 uiteraard ook niet.


Wat mij betreft cat 5 E bedoeld 🙂
ISoren
Topicstarter
Level 1
  • 11Posts
  • 1Oplossingen
  • 3Likes
Hier idem :-).

Uitgelicht topic