Pierre64

Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Mediabox Next 4K en audio beeld synchonisatie

Sinds een maand de mediabox. Ik las dat dit item al eerder is vermeld hier. 

Maar ik ondervind ook een vertraging geluid bij audio dolby instelling. Mondbewegingen op tv zijn eerder.

Dit kijkt niet prettig. Er is een optie om vertraging in milliseconde in te stellen, MAAR ik moet juist GEEN vertraging

instellen  maar een kleine versnelling van het geluid!!!…..Helaas is deze mogelijkheid NIET aanwezig!!!!…

Heel jammer want het geuild is bij dolby een stuk ruimetelijker alsmede de verhoogde bastonen, die een film

indrukwekkender maakt!... Komt hier ook nog een oplossing voor??  Ziggo software versie is de laatste 4.22!....

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Pierre64
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok bedankt voor je antwoord! Aansluiting is

1: Vanaf Next-HDMI naar TV :  

2: Vanaf TV-HDMI (arc) naar Sony soundbar HDMI

Ik had optische kabel van TV naar soundbar: Bij beiden aansluitingen ( Op Next: Dolby ingesteld) op TV  geen synchroniteit met geluid. Dus zowel HMDI als OPTISCH met genoemde aansluiting. 

Vanmiddag eea. uitgetest. Wat WEL werkte was optische kabel vanaf  NEXT rechtstreeks op de soundbar aansluiten en geluid liep synchroon! 🙂  Dus de sony soundbar zorgt voor de millisecondes vertraging!...

Alleen:

HDMI kabel moet aangesloten blijven om de soundbar automatisch in- en uit te schakelen bij aan of uitzetten TV. (ideaal) 

minpuntje: Na inschakelen TV is de audio uitvoer aut. HDMI , dan  moet ik via settings TV (samsung) audio HDMI uitzetten zodat de audio via het NEXT kastje optisch actief wordt!

EN DAN IS ALLES IN ORDE,!!

 

Bekijk in context

16 Reacties 16
hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Je laat helaas niet weten hoe de boel is aangesloten & welke apparatuur daarbij is betrokken.

Toch een poging tot antwoord, dat werkt in allerlei gekozen aansluitsituaties met diverse apparatuur die je in huis kunt hebben.

Als andere manieren van Audio/Video aansluiten voor de Next een lip-sync Audio probleem geeft, dan is dit een workaround:

  • Next met HDMI aan TV
  • extra te gebruiken  optische Audio  verbinding maken Next → Soundbar of Receiver; de rest kun je laten zoals je gewend was voor andere bronnen dan de Next. DD+ is dan niet mogelijk, maar daar is toch erg weinig Video/Audio content voor.

 

Pierre64
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Ok bedankt voor je antwoord! Aansluiting is

1: Vanaf Next-HDMI naar TV :  

2: Vanaf TV-HDMI (arc) naar Sony soundbar HDMI

Ik had optische kabel van TV naar soundbar: Bij beiden aansluitingen ( Op Next: Dolby ingesteld) op TV  geen synchroniteit met geluid. Dus zowel HMDI als OPTISCH met genoemde aansluiting. 

Vanmiddag eea. uitgetest. Wat WEL werkte was optische kabel vanaf  NEXT rechtstreeks op de soundbar aansluiten en geluid liep synchroon! 🙂  Dus de sony soundbar zorgt voor de millisecondes vertraging!...

Alleen:

HDMI kabel moet aangesloten blijven om de soundbar automatisch in- en uit te schakelen bij aan of uitzetten TV. (ideaal) 

minpuntje: Na inschakelen TV is de audio uitvoer aut. HDMI , dan  moet ik via settings TV (samsung) audio HDMI uitzetten zodat de audio via het NEXT kastje optisch actief wordt!

EN DAN IS ALLES IN ORDE,!!

 

hanh

Oud Community-lid
  • 17054Posts
  • 661Oplossingen
  • 3463Likes

Ok. Toch mooi zo. Het blijft behelpen. Maar goed, als je op een of andere wat lastige manier van dat lip-sync probleem kunt afkomen: omarm de oplossing. Minder ergernis, is ook wat waard.

Een betere oplossing is er (nog) niet. Wel weer gaan testen na een software Update. Finale oplossing moet wel komen, natuurlijk. Wanneer precies weet niemand, laat staan jij en ik.

Jamyla
Community Moderator
Community Moderator
  • 5792Posts
  • 685Oplossingen
  • 2412Likes

Goedemorgen @Pierre64 

Allereerst welkom hier op de Ziggo Community. Top dat je ons hebt gevonden 🙂
Er zijn inderdaad aardig wat problemen bekend met audio en beeld synchronisatie op de Next box in combinatie met een soundbar. Dit is bij ons bekend en we werken eraan dit in een komende update op te lossen. 
Super dat je het inmiddels al zelf hebt weten op te lossen door de soundbar uit te schakelen. Voor nu zal de tijd het ons leren. @hanh Bedankt voor je reacties 🙂

Pierre64
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

hallo, bedankt voor je berichtje.

Ik heb de soundbar NIET uitgeschakeld hoor, maar via de TV settings het HDMI audio signaal NIET via de soundbar te laten gaan. Ik kies hiervoor audio via optische uitgang, echter op de TV ZIT GEEN OPTISCHE kabel meer  aangesloten naar de  soundbar!

WEL via de NEXT box rechtstreeks naar de soundbar. Dus in NEXT settings audio gekozen DOLBY D. en alles

loopt synchroon! 

tis een workaround, for the time beeing! 

thx voor je antwoord, moderator.

Frefde

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes
Jamyla Ziggo wrote:

Goedemorgen @Pierre64 

Allereerst welkom hier op de Ziggo Community. Top dat je ons hebt gevonden 🙂
Er zijn inderdaad aardig wat problemen bekend met audio en beeld synchronisatie op de Next box in combinatie met een soundbar. Dit is bij ons bekend en we werken eraan dit in een komende update op te lossen. 
Super dat je het inmiddels al zelf hebt weten op te lossen door de soundbar uit te schakelen. Voor nu zal de tijd het ons leren. @hanh Bedankt voor je reacties 🙂


Ik moet zeggen dat er zeer weinig vertrouwen in heb Jamyla, aangezien het lipsync probleem al jaren aanwezig is bij Ziggo. Het begon bij de XL media box: veel over gediscussieerd nooit een oplossing gekomen. Toen overgestapt (tegen meerprijs) op de Next. Dan denk je dat ze het wel opgelost hebben 2019. Maar nee hoor het is er nog steeds. Zolang je gewoon stereo geluid aan hebt staan is er niet veel aan de hand maar wie wil dat nu anno 2020. De meeste mensen willen 5.1 of hoger (bv via soundbar)  en dan gaat het fout je geluid blijft achter bij het beeld. Bij de meerkanaals instelling krijg je direct de vertraging op je audio of je nu wel of niet een soundbar of een versterker aansluit. Dus het ligt puur aan Ziggo. En dan moet je met een optisch kabeltje direct op de Next je audio gaan omleiden en elke keer je instelling gaan aanpassen. Als het opgelost kon worden had Ziggo dat al lang gedaan of men vindt het probleem niet belangrijk genoeg.

wewanl

Level 16
  • 2307Posts
  • 23Oplossingen
  • 855Likes

Ik kan me niet voorstellen dat Ziggo het probleem niet wil oplossen. Dolby Digital 5.1 is toch vrij standaard in 2020. Dat kunnen ze niet negeren.

Pierre64
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Het was voor mij allemaal nieuw maar na al die verhalen gelezen en geanalyseerd te hebben kom ik tot de volgende conclusie wat Frefde hierboven al aanhaalde:

ZIGGO zou een oplossing moeten bieden om de audio DOLBY D. via de HDMI kabel goed te laten verlopen mbt. lipsynchronisatie. Deze aansluiting HDMI (arc) verzorgt ook automatisch dat de soundbar uitgaat nadat de TV en NEXT uit wordt gezet.

 

Wat Frefde zegt klopt, zolang de optische kabel gebruikt wordt NEXT-SOUNDBAR zal op de TV iedere keer de instelling audio moeten worden aangepast, wat niet super is. Gewoon met 1 aansluiting zou alles juist moeten werken. software vd NEXT zou dit moeten regelen.

 

Het is idd. wachten op een oplossing van ZIGGO.

 

 

Frefde

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Liberty Global, de eigenaar van Ziggo is dusdanig groot dat een duizend abonnees (die 5.1. willen horen) meer of minder, maakt hun niets uit. Zij bepalen wat er gebeurt en wat de gemiddelde klant wil, daar richten zij zich op. Het wordt pas anders als er meer echte concurrentie komt.

 

kidd

Level 7
  • 163Posts
  • 2Oplossingen
  • 28Likes

We worden een beetje afgeschippert met,we werken eraan en wachten op de nieuwe software update,een fatsoenlijk bedrijf,wat neem ik aan Ziggo is,wil dit probleem toch niet en zorgt dat er snel mogelijk een oplossing hiervoor is!

Ik vrees dat er voorlopig niks gaat gebeuren en we maar naar de ouderwetse manier van geluid moeten luisteren(stereo)anders was het allang opgelost geweest.

Ze zouden alles op alles moeten zetten om het opgelost te krijgen,maar nee het is geen prioriteit voor hun,ze zorgen wel tijdig voor prijsverhogingen,dat lukt allemaal precies op tijd!!

Frefde

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Helemaal mee eens kidd. De meestal jonge (en onervaren) helpdeskmedewerkers van dit soort aanbieders maar bijvoorbeeld ook service medewerkers van bijv. autodealers enz. krijgen een cursus hoe om te gaan met klanten en ook hoe je boze klanten moet behandelen zonder daarbij al te diep in te hoeven gaan op de techniek en ze zo met een kluitje het riet in te sturen. Er wordt eerst gezegd dat het allemaal spijtig is dat het juist hun overkomt: Sorry voor de overlast enz. en ik ben hier om te helpen. Daarna ligt het aan je instellingen of kabels of heb je net een TV die erg gevoelig is en als dat niet voldoende is dan wordt er uitgekeken naar een update oplossing waarvan niemand weet wanneer deze komt. Heel herkenbaar of niet?
Heeel af en toe tref je een pareltje bij de helpdesk waarvan je kunt merken dat hij of zij er echt verstand van heeft maar meestal niet.
Bij de facturatie zitten kennelijk wel goede mensen...

AlexHelpt

Level 16
  • 1536Posts
  • 249Oplossingen
  • 680Likes

Hey @Pierre64, fijn om te lezen dat het bij jou werkt! Heb hier dezelfde opstelling als jij (Next via optisch op soundbar) maar helaas blijft het probleem bij mij.. Welk merk tv/soundbar heb je? 

Frefde

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

@Alex64 je vraagt het aan Pierre64 maar ik zal je zeggen hoe het bij mij werkt:
Next naar TV => HDMI
TV naar Soundbar => optische kabel (Toslink)
Next naar Soundbar => optische kabel (Toslink)

Nu heb je twee Toslink kabels en één Toslink ingang op de soundbar (Sonos bij mij) en dit is op te lossen door een Toslink switch (ik heb die van Marmatek TS41 met afstandsbediening.
Normaal TV uitzendingen gaan via de Toslink rechtstreeks naar  de soundbar en als ik gebruik wil maken van de TV apps (bijvoorbeeld Netflix of YouTube) dan moet ik overschakelen naar de andere Toslink naar de TV met de TS41 afstandsbediening.
Dan heb je alles lipsync.

kidd

Level 7
  • 163Posts
  • 2Oplossingen
  • 28Likes

Dit is compleet onbegrijpelijk voor de leek @Frefde,mensen willen gewoon tv kijken en luisteren zonder grote technische fratsen uit te moeten halen en extra kabeltjes bij te kopen,hier moet Ziggo een oplossing voor vinden en hebben.

Het liefst heeft Ziggo dat je alles maar zelf oplost en materialen bijkoopt dan kijken zij lekker af en vinden dat wel prima!

Frefde

Level 3
  • 35Posts
  • 0Oplossingen
  • 4Likes

Ja klopt @kidd ik deel je mening maar de realiteit is anders. Bij Ziggo aankloppen helpt niet.

Pierre64
Topicstarter
Level 1
  • 5Posts
  • 1Oplossingen
  • 1Likes

Hey @Pierre64, fijn om te lezen dat het bij jou werkt! Heb hier dezelfde opstelling als jij (Next via optisch op soundbar) maar helaas blijft het probleem bij mij.. Welk merk tv/soundbar heb je? 

Hey @AlexHelpt Alexhelpt  TV is samsung en soundbar SONY HT-S350: 

Vergeet niet na aanzetten van TV bij instellingen \geluid de audio van HDMI uit te zetten of zoals ik de  uitvoer zetten naar optisch audio ( maar er loopt geen optische kabel van TV naar soundbar) dus dan wordt het signaal actief van de NEXT optische kabel naar soundbar!!.…

Wat een gedoe eigenljjk 😉

Uitgelicht topic