Jasper007

Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

MAC adres veranderen

Hallo iedereen.
Ik zou graag een ander IP adres willen hebben, ik heb ook al met ziggo contact gehad en ze hadden verteld dat ik mijn mac adres kan veranderen. nou heb ik met mijn vader op de webinterface gekeken maar wij konden de optie daarvoor niet vinden, weet iemand waarom??
Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Jasper007 ik heb even in mijn modem gekeken, een Cisco, daar kun je het niet veranderen. Vermoedelijk kan het in geen enkel Ziggo modem.

Wat je wel kunt doen is modem in bridge laten zetten en een eigen router gebruiken. Dan meld je je aan met een ander Mac adres en krijg je een nieuw ip adres.

Overigens in een losse router kun je vaak wel een Mac adres aanpassen dit heet inderdaad spoofing. Doe dit liever niet een Mac adres hoort in een netwerk uniek te zijn anders ga je een ip adres met iemand delen en heb je om de beurt internet. Dat lijkt me niet handig.

Waarom wil je het veranderen, waarom wil je een ander ip adres. Wordt je lastig gevallen bij het gamen of ben je ergens gebanned indien ja zorg er dan wel voor dat je nieuwe ip adres wel geheim blijft

Gr. Eddy

Bekijk in context

15 Reacties 15
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
Jasper007
Een Mac adres zit ingebakken in de Hardware van elke communicatie Chip van je Router, PC, Laptop, Tablet, Smartphone, enz.
Dit adres is hierdoor voor elk apparaat uniek en kan (gelukkig) niet worden verandert. Wel kan in je Router/Modem aangeven welk Mac-adres toegang heeft tot je systeem. Dit heet Mac-adres filtering. Hiermee kun je apparaten met een ongewenst Mac adres eventueel blokkeren voor je Netwerk. Misschien wordt dat bedoeld.
Gr, Arie
jarielcapitain

Level 13
  • 778Posts
  • 31Oplossingen
  • 244Likes
broekhua
broekhua wrote:
Jasper007
Dit adres is hierdoor voor elk apparaat uniek en kan (gelukkig) niet worden verandert.
Gr, Arie

Wel eens van mac address spoofing gehoord.
Spoofing
Eddy

Level 13
  • 848Posts
  • 162Oplossingen
  • 90Likes
Jasper007 ik heb even in mijn modem gekeken, een Cisco, daar kun je het niet veranderen. Vermoedelijk kan het in geen enkel Ziggo modem.

Wat je wel kunt doen is modem in bridge laten zetten en een eigen router gebruiken. Dan meld je je aan met een ander Mac adres en krijg je een nieuw ip adres.

Overigens in een losse router kun je vaak wel een Mac adres aanpassen dit heet inderdaad spoofing. Doe dit liever niet een Mac adres hoort in een netwerk uniek te zijn anders ga je een ip adres met iemand delen en heb je om de beurt internet. Dat lijkt me niet handig.

Waarom wil je het veranderen, waarom wil je een ander ip adres. Wordt je lastig gevallen bij het gamen of ben je ergens gebanned indien ja zorg er dan wel voor dat je nieuwe ip adres wel geheim blijft

Gr. Eddy
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Eddy wrote:
Jasper007 ik heb even in mijn modem gekeken, een Cisco, daar kun je het niet veranderen. Vermoedelijk kan het in geen enkel Ziggo modem.

Wat je wel kunt doen is modem in bridge laten zetten en een eigen router gebruiken. Dan meld je je aan met een ander Mac adres en krijg je een nieuw ip adres.

Overigens in een losse router kun je vaak wel een Mac adres aanpassen dit heet inderdaad spoofing. Doe dit liever niet een Mac adres hoort in een netwerk uniek te zijn anders ga je een ip adres met iemand delen en heb je om de beurt internet. Dat lijkt me niet handig.

Waarom wil je het veranderen, waarom wil je een ander ip adres. Wordt je lastig gevallen bij het gamen of ben je ergens gebanned indien ja zorg er dan wel voor dat je nieuwe ip adres wel geheim blijft

Gr. Eddy


ik ben gebanned op een spel en op video's heb ik gezien hoe je mac adres veranderd maar mijn vader had me inderdaad ook al verteld over dat je hetzelfde ip bedankt trouwens
gr Jasper
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
jarielcapitain
Nee ik had inderdaad niet van spoofing gehoord. Dank voor je informatie. Mogelijk geldt dit alleen voor het interne (lokale) Netwerk. Anders lijkt mij dan ook een uiterst dubieuze manier van handelen. Hiermee zou je dan ook je indentiteit van je Router kunnen omzeilen waardoor je mogelijk niet meer bent te traceren.
Gr, Arie
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
broekhua wrote:
jarielcapitainHiermee zou je dan ook je indentiteit van je Router kunnen omzeilen waardoor je mogelijk niet meer bent te traceren.
Gr, Arie


Hallo naamgenoot,

MAC adressen werken op layer 2 niveau, dus in principe alleen voor je lokale netwerk. Het MAC adres van je modem (of eigen router in bridge mode) wordt door Ziggo gebruikt om in hun DHCP server een extern IP aan te vragen.
Het aanpassen van het MAC address is niet dubieus, sterker nog, het wordt steeds meer een standaard feature (MAC address randomization) in mobiele OS-en (voor WiFi). Dit omdat reclame-bedrijven het MAC address gebruiken om mensen te volgen.

Jasper007 als je een eigen router hebt kun je zonder problemen het (WAN) mac address aanpassen. Elke fatsoenlijke router heeft die feature. Kan ook weinig kwaad, zolang je maar een uniek adres genereert.
Als je geen eigen router hebt (geen bridge mode dus) dan kan het helaas niet.
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArieKanarie ik heb een router en een modem van welke moet ik dan het MAC adres veranderen en hoe moet dat precies want ik heb de optie daarvoor niet in de modem gevonden.

iedereen bedankt voor jullie tips ik ben een stuk verder gekomen, hopelijk kan ik straks weer met mijn vrienden spelen.
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Jasper007 wrote:
ik heb een router en een modem van welke moet ik dan het MAC adres veranderen en hoe moet dat precies want ik heb de optie daarvoor niet in de modem gevonden.


De WAN poort van je router. En je modem moet in bridge mode staan, welk modem heb je?
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArieKanarie ik heb een modem van Ubee en een router van cisco
broekhua

Level 9
  • 240Posts
  • 4Oplossingen
  • 57Likes
ArieKanarie
Hallo andere naamgenoot.
Dank voor je heldere uitleg. Weer wat geleerd vandaag.
Gr, Arie
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Jasper007 wrote:
ArieKanarie ik heb een modem van Ubee en een router van cisco
verbetering geen router ik heb geen router het is een switch van cisco
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Jasper007 wrote:
verbetering geen router ik heb geen router het is een switch van cisco

Ah, dan is het niet mogelijk je MAC adres aan te passen en een IP verandering te forceren.

Een tijd je modem van de stroom afhalen kan helpen, kan wel zomaar een dag duren.
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArieKanarie aha bedankt, stel je voor ik doe er een router bij krijg ik dan een ander IP?
ArieKanarie

Level 9
  • 324Posts
  • 15Oplossingen
  • 154Likes
Jasper007 wrote:
ArieKanarie aha bedankt, stel je voor ik doe er een router bij krijg ik dan een ander IP?


Ja als je een router aansluit (en je Ubee in bridge staat) krijg je een ander extern IP.
Jasper007
Topicstarter
Level 1
  • 7Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
ArieKanarie okay bedankt ik zal gaan kijken.

Uitgelicht topic