cspeets

Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Kleurverlies Mediabox XL

Sinds een half jaar heb ik een mediabox XL en een toenemend probleem met de kleuren.

Ik weet niet of er verband tussen is, maar het is nu zo dat na een uur kijken het rood begint te verdwijnen. Na anderhalf uur is het geel ook bijna weg en kijk ik zo ongeveer zwart-wit.

Wat kan dit probleem veroorzaken?

(De bekabeling is goedgekeurd en ik heb een nieuwe aansluiting).

Na aanzetten
Na anderhalf uur.

 

Oplossing

Geaccepteerde oplossingen
cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank allemaal, ik ben er uit!


Na de suggestie van @Pasi e.a. werd de oorzaak duidelijker.
De scartingang op de tv is al vanaf het begin erg 'krap', je krijgt de kabel er bijna niet in. Verder hoort er een klep voor het aansluitkastje in de tv, maar die had ik niet bevestigd omdat die scartkabel nogal in de weg zat.
Toen ik de mediabox een half jaar geleden geïnstalleerde, heb ik (die scartkabel er niet uit gehad, maar wel) die klep weer bevestigd en daarbij de scartkabel wat verbogen, anders paste hij er niet in.

Jullie opmerkingen en adviezen wezen in de richting van een probleem met de scartkabel. Dus ik heb die kap erafgehaald en de kabel recht gebogen en nog eens extra aangeduwd, en nu heb ik weer prima beeld!

Dus óf hij zat er niet (meer) goed in, óf hij werd afgekneld door de kap. En dat verklaart ook waarom de problemen begonnen zijn na installatie van de mediabox.
Zo simpel, maar je begrijpt het pas als je het door hebt 😉

De tips van robbo en Dolfff heb ik dus niet meer uitgevoerd. Maar je hebt gelijk Dolfff: Lubach via de mbxl. Dat had ik erbij moeten zetten.

Veel dank allemaal! Geweldig dat er zoveel mensen te hulp zijn geschoten. Heel blij mee. Had ik bijna een prima werkende TV ingeruild! Alleen vanwege een instabiele stekker. Thnx!

 

Bekijk in context

18 Reacties 18
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75178Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes

Dit is voor mij een geheel nieuw fenomeen van de Mediabox XL.

Het enige wat ik kan adviseren is 30 seconden van de stroom en bij geen resultaat de fabrieksinstellingen, dan moet je wel je geplande opnames opnieuw instellen.

Laat even weten of dit effect heeft?

Anders moeten er andere acties volgen.

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Ook het vermelden van de leeftijd van de TV, alsmede het merk en typenummer, kan wellicht helpen om een oplossing te vinden.

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Hij gaat elke nacht van de stroom af. Ik heb deze (mijn 3e) box nog geen 2 weken en daarvoor deed de TV ook al moeilijk. Dus ik vermoed zelf ook dat de TV het probleem is, maar ik hoopte dat hier iemand zou zeggen dat het aan de box ligt, dan hoef ik geen nieuwe TV te kopen 😉

Het is een ‘antieke’ Sharp LC-32GA5E die in 2005 (!) €1499 kostte, dus hij heeft zijn geld natuurlijk al lang opgebracht. Maar toch jammer.

Dank voor jullie reactie!

KBX458

Oud Community-lid
  • 8462Posts
  • 377Oplossingen
  • 2929Likes

Zoals @Be rt  ook al opmerkte, kwam uw omschrijving van het probleem met de box,  ook voor mij voor het eerst hier op de community voorbij.  Daardoor was de tv dan ook het meest voor de hand liggend als oorzaak.

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Daarom schreef ik er bewust bij: “ik weet niet of er verband tussen is” 😉

 

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes
cspeets wrote:

...Het is een ‘antieke’ Sharp LC-32GA5E die in 2005 (!) ...


Zo maar een hersenspinsel, maar makkelijk te doen: misschien eens de Tv goed doorblazen ( natuurlijk wel eerst van de spanning afhalen ).

Gezien de leeftijd van de tv, heeft deze tijd genoeg gehad om ‘wat’ stof te verzamelen en raakt er daardoor na een tijdje een onderdeel oververhit, waardoor de aansturing van slag raakt.
 

Jan F.

Level 20
  • 17046Posts
  • 1330Oplossingen
  • 2617Likes

Heeft u nog een analoog signaal op de kabel? Dan zou u de TV rechtstreeks, zonder tussenkomst van een mediabox, kunnen aansluiten en kijken of de verkleuring dan ook optreedt. 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
cspeets wrote:

Hij gaat elke nacht van de stroom af.

Misschien goed voor het milieu, maar niet voor electronica….

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Pasi: misschien eens de Tv goed doorblazen

Dat is vast een hele goeie tip! Ik heb meteen de stofzuiger erbij gehaald, maar u bedoelt natuurlijk dat ik hem open moet maken en met de compressor erop. Helaas is dat voor mij praktisch onhaalbaar, vanwege de plek en het gewicht van het apparaat versus mijn rug enzo. Nog even over nadenken...

Jan F. Heeft u nog een analoog signaal op de kabel?

Nee helaas, anders was ik nooit op die mediabox overgestapt.

Max H. Misschien goed voor het milieu, maar niet voor electronica….

Niet uit zuinigheid maar uit angst dat 'ie in de fik vliegt door al dat stof. Al kan 'ie dat ook wel doen zónder stroom 😕 Overdreven?

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
cspeets wrote:

Max H. Misschien goed voor het milieu, maar niet voor electronica….

Niet uit zuinigheid maar uit angst dat 'ie in de fik vliegt door al dat stof. Al kan 'ie dat ook wel doen zónder stroom 😕 Overdreven?

Begrijpelijk, maar kan een reden zijn voor de “teloorgang” van de TV. Lijkt er op dat wanneer de TV opgewarmd is, de onderdelen het begeven.

Pasi

Level 18
  • 9855Posts
  • 493Oplossingen
  • 5477Likes

Misschien hebt u een stofzuiger, die ook andersom aangesloten kan worden en kan u de tv uitblazen.

De achterkant eraf halen is natuurlijk beter, maar dat is soms gewoon ( bijna ) onmogelijk gemaakt door de fabrikant en voor niet techneuten ( sorry ) ook niet wenselijk.

Heb u misschien een dvd/blu-ray speler die u kan gebruiken, om te controleren of de tv ook dan van kleur verschiet?

 

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes
Pasi wrote:

Misschien hebt u een stofzuiger, die ook andersom aangesloten kan worden

Helaas, heb ik niet (meer).

Na het stofzuigen krijg ik wel een derde versie van het testbeeld:

 

Pasi wrote:

Heb u misschien een dvd/blu-ray speler

Goeie tip!

De (analoog opgenomen) beelden van DVD-recorder zijn moeilijk te vergelijken met de mediabox, want geen testbeeld, maar ze lijken goed qua kleur. In elk geval veel beter dan de mediabox, die inmiddels een uitgesproken geel beeld geeft.


Hieronder een aantal stills van de DVD-recorder:

 

MaxH

Level 17
  • 2765Posts
  • 104Oplossingen
  • 774Likes
cspeets wrote:


Hieronder een aantal stills van de DVD-recorder:

 

Via dezelfde ingang op de TV?

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Nee, via een 2e scartkabel.

robbo

Level 20
T.E.A.M.
  • 17423Posts
  • 727Oplossingen
  • 4145Likes

@cspeets Wellicht heb ik iets over het hoofd gelezen… of wel of nog niet gedaan.. In het menu van de mbxl>video signaal:  zet deze eens op RGB ipv automatisch. of probeer ook eens de ycbcr varianten..En van uitgaande met hdmi aansluiting..

 

Dit probleem lijkende probleem ( oa groene waas die ik op de sreenshots zie) kwam ook voor bij de Philips.. ( Men heeft dat vergeten vermoedelijk ) Het op RGB zetten was vaak de oplossing>>wie weet helpt deze oplossing ook bij jou.

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Die laatste 2 screenshots zijn dan weer met de MBXL neem ik aan (Lubach)? Theoretisch kan dat opgenomen zijn met de DVD dus dat wou ik even zeker weten.

 

Je zei dat je de dvd recorder op een andere scart ingang had gezet toch? Zou je ze es willen omdraaien en dan de kleuren testen? Het kan namelijk best liggen aan de scart ingang van je tv. Als dat zo is dan zou je nu dus een groen beeld moeten krijgen via dvd en goed beeld met je mbxl.

 

En als dat niks uitmaakt dan is de volgende stap: alleen de scartkabels omwisselen. Dus de kabel die nu op je dvdr zit gebruiken op je mbxl en vice versa (aan de tv kant mag je ze laten zitten).

cspeets
Topicstarter
Level 2
  • 15Posts
  • 1Oplossingen
  • 8Likes

Dank allemaal, ik ben er uit!


Na de suggestie van @Pasi e.a. werd de oorzaak duidelijker.
De scartingang op de tv is al vanaf het begin erg 'krap', je krijgt de kabel er bijna niet in. Verder hoort er een klep voor het aansluitkastje in de tv, maar die had ik niet bevestigd omdat die scartkabel nogal in de weg zat.
Toen ik de mediabox een half jaar geleden geïnstalleerde, heb ik (die scartkabel er niet uit gehad, maar wel) die klep weer bevestigd en daarbij de scartkabel wat verbogen, anders paste hij er niet in.

Jullie opmerkingen en adviezen wezen in de richting van een probleem met de scartkabel. Dus ik heb die kap erafgehaald en de kabel recht gebogen en nog eens extra aangeduwd, en nu heb ik weer prima beeld!

Dus óf hij zat er niet (meer) goed in, óf hij werd afgekneld door de kap. En dat verklaart ook waarom de problemen begonnen zijn na installatie van de mediabox.
Zo simpel, maar je begrijpt het pas als je het door hebt 😉

De tips van robbo en Dolfff heb ik dus niet meer uitgevoerd. Maar je hebt gelijk Dolfff: Lubach via de mbxl. Dat had ik erbij moeten zetten.

Veel dank allemaal! Geweldig dat er zoveel mensen te hulp zijn geschoten. Heel blij mee. Had ik bijna een prima werkende TV ingeruild! Alleen vanwege een instabiele stekker. Thnx!

 

Dolfff

Level 1
  • 2183Posts
  • 65Oplossingen
  • 496Likes

Mooi zo, die tv gaat zeker nog es 10 jaar mee

Uitgelicht topic