CaptainD

Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes

iTV op Humax gaat regelmatig naar zwart beeld

Ik ben nu toe aan mijn vierde Humax met hetzelfde probleem. Er is al een monteur langs geweest die eigelijk niets kon vinden. Hier mijn relaas bij de ontvangst van Humax#4:

16 aug. op de vorige Humax 5300C (actief sinds maart dit jaar):
Eerst alle kabels nagelopen. Daarna terug op de WiFi gezet (stond via een TLP-link aangesloten. Dit zorgde mogelijk voor het probleem. Dacht ik).
Hele avond 1 film en 1 documentaire gezien. Geen problemen. De verdenking dat het mogelijk toch niet de Humax was behoort tot de mogelijkheden.

17 aug. nieuwe Humax 5300C geplaats en 's avonds een film opgestart van 109 minuten.
Zwart beeld na 21 minuten (Humax uit met de AB; dan weer aan; wachten; dan weer iTV; verder kijken)
Idem na 28 minuten; dito
Idem na 14 minuten; dito
Idem na 14 minuten; dito
Idem na 12 minuten; dito
Idem na 14 minuten; aan/uit/aan als hiervoor; kon niet meer verder kijken; dus Fast Forward to bijna einde film
Tot einde film gekeken.

Vermoeden dat er niets mis is met de Humaxen (4 stuks)
Het patroon was in het verleden ook al een reden om de Humax te vervangen.
Ik heb zelfd een 15 meter lange UTP kabel door het huis gehad (rechtstreeks meterkast naar de Humax in de woonkamer). Zelfde probleem.

Dit kan m.i. worden veroorzaakt door:
A. Een storing in de datafeed waar computers wèl en de Humax niet tegen kan.
B. Vuile stroom.

iTV kijken is dus niet zonder problemen. Althans niet altijd.

Wie heeft een oplossing.
32 Reacties 32
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Willem-A weet veel van Humax. Wellicht kan hij helpen 🙂
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag CaptainD

vuile stroom geloof ik niet in als reden voor dit probleem. En 4 keer een Humax met hetzelfde issue lijkt me ook niet geheel waarschijnlijk. Kan een keer, maar 4 keer is wel erg heftig. Hier moet iets misgaan met de Internet verbinding, maar het kan evenzogoed aan de coax verbinding liggen. I-TV verloopt nl. niet alleen maar via het Internet. De ontvangst ervan verloopt gewoon via de kabel. Zonder smartcard werkt dat bv. ook niet. De opdrachten verlopen wel via het Internet. Beiden moeten dus absoluut in orde zijn.

Geef dus de waarden eens door welke de Humax laat zien. Het gaat dan om de BER, sterkte en kwaliteit. Geef anders ook even een duidelijke uitleg van de situatie, en maak eens wat foto's van het geheel.

Een verbinding met het Internet via een UTP kabel is overigens wel mijn voorkeur. Een dongel kan, maar werkt niet altijd feilloos. Gebruik je deze wel, kan het baten er een stukje kabel aan te verbinden zodat de dongel even iets verplaatst kan worden. Bij een UTP kabel kunnen ferrietringen zorgen voor een signaal zonder HF storingen.

Hoe dan ook moet dit op te lossen zijn.

Wat heeft de monteur overigens allemaal gedaan?
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Dag Willem,

We zijn net afgereisd naar onze stacaravan. Op 27 augustus zijn we weer thuis. Dan ga ik er direct mee aan de slag.
De monteur heeft alle kabels en connectors gecontroleerd en in orde bevonden. Qua signaal was er toen niets mis. Maar ja, als ik de ene avond storingsvrij kan kijken en de andere avond niet dan roept dat vragen op. Vandaar mijn gedachte aan vuile stroom. Misschien zit iemand in de flat met een lasapparaat te spelen. 😉
De coax die van de meterkast naar de woonkamer loopt is van 1989 toen de flat is gebouwd. Maar ik wil wel heel erg zeker weten dat het daar aan ligt voordat ik die ga vervangen. Het is namelijk een sociale huurwoning en de corporatie gaat het niet betalen. Zeker weten.

Als geschreven, ik kom er op terug na de 27e.

Groet

Dirk
Evert

Level 18
T.E.A.M.
  • 6906Posts
  • 788Oplossingen
  • 1997Likes
Geniet van je vakantie! :sunglasses:
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag CaptainD

fijne vakantie!

Dat is wel een heel oude kabel... Die is zeker niet 4G afgeschermd. Maar of het daaraan ligt is natuurlijk wel te controleren door de Humax eens met een korte, zeer goede kabel aan te sluiten op het AOP. Maar dat later.

Eerst vakantie!:relaxed:
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Dag Willem-A

Na een week afwezig, waarin alles stroomloos stond (ik houd niet van rooie lampies als ik langer niet thuis ben), de boel weer aangeslingerd. De Humax reageert niet op de rode knop. Wel op alle ander knoppies van de AB. Geen rode knop symbool op het scherm. Gelijk even gechecked:
Via Instellingen SIgnaaldetectie:
Sterkte 77-78%
Kwaliteit 100%
WiFi: Verbonden met netwerk, Snelheid 54.0 Mbps
Dat was gisterenavond. Vanmorgen verder.
Alles aan via de AB. Geen 'Ziigo on demand'. Humax stekker er uit en na een halve minuut weer aan. Nu wel Ziggo on demand. Geselecteerd, direct menu, film geselecteerd en die loopt normaal (maar ja, voor hoe lang. we zullen het zien, terwijl ik verder type)


Oké. Dit is mijn meterkast. Behalve mijn WD netwerkschijf is op één van de routerpoorten ook aangesloten een UniFi Wifi access point. De WiFi van de Ziggo router is dermate slecht, dat mijn mobieltje in de woonkamer steeds op 4G sprong. Te weinig signaal.Dat kost mobiele data en dus geld. Vandaar de UniFi. Het mooi daarvan is dat ik kan zien of er problemen zijn. NADA! Nooit geweest. De TP-Linkjes (linksonder) zijn werloos. Die hebben randaarde nodig en dat heb ik niet in de woonkamer. Zoals je ziet zit er glasvezel in de kast. Ik kan dus zo naar T-Mobile. Is nog goedkoper ook. Dan moet alleen wel de coax naar de woonkamer worden vervangen door UTP. Voorlopig dus nog even niet.
De Ziggo monteur heeft all bedrading en connectors gecontroleerd. Eentje opnieuw aangesloten. Alle connectors zijn van topkwaliteit, dus geen Gamma spul. Bovendien heeft de moteur in de woonkamer de wandcontactdoos vernieuwd. De coax loopt door een gele buis door het beton. Gewono (digitale) TV doet het prima. Nooit problemen. Dus de coax verdenken lijkt me wel heel vergezocht. Om dan maar de TV met de Humax in de hal naast de meterkast de zetten om met een kort kabeltje te gaan testen gaat me ook wat ver.
Bedbk wel, dat ik soms een hele aavond zonder storing iTV kan kijken en dat het overdag ook meestal storingvrij is. (De film loopt nog steeds).
Om te testen heb ik van Ziggo een 15 meter lange UTP kabel gekregen. Die haalt het maar net rechtstreeks van de meterkast (router) dwars door het huis naar de Humax. De ingebouwde coax zal dus wel langer zijn.

Hier is de snodaard. De TV is een ongeveer 9 jaar oude Samsung. Dus geen smart en geen C-module mogelijk. De kabel van de WCD naar de Humax is van topkwaliteit inclusief (metalen connectors). Ook gecheckt door de Ziggo monteur. Voor het geval je dat gaat zeggen, ik heb ook al de meegeleverde Ziggo kabel geprobeerd. Zelfde onaangename resultaat.

Facultatief gaat de Humax dus op zwart. Maar als hij dat doet dan is het frequent (zie mijn eerste bericht). Oh ja, en ik heb hetzelfde gehad met de 15 meter kabel rechtstreeks router-humax.

Wie het weet mag het zeggen. Zo langzamerhand heb ik er al vele uren in zitten. Nee, ik wil geen duurder abonnement met een ander apparaat wat mogelijk NIET deze problemen geeft. Ik vind dat Ziggo's spullen gewoon moeten werken zoals in de TV reclame:
Aansluiten en klaar.

Ben benieuwd. Ik ben (nog) niet boos, maar wel verdrietig. By the way, vanavond ga ik weer en route. Het is veel te mooi weer om niet weg te gaan.

Groet

Dirk

P.S.
De film loopt nog steeds Maar ja, het is overdag hè, dan stoort het meestal niet.
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Willem-A
Nog even dit. In 25 jaar IT heb ik wel zo het één en ander meegemaakt. Als ik nuchter naar het probleem kijk dan is mijn conclusie dat het in de beperkte buffering van de Humax zit. After all, Ziggo is een (coax-)kabelaar en de capaciteit daarvan heeft beperkingen. Anders was glasvezel niet uitgevonden. 'sAvonds zit 'de hele buurt' wellicht films te kijken, te downloaden, etc. Coputers (kijk maar naar Youtube) hebben een buffer en die krijgen geen hickups als de datastream stagneert. Dus op 1 PC + 1 Notebook, + 2 Android tablets + 2 Android telefoons is dat in ons huis nooit een probleem. Niet dat alles tegelijk aan staat, maar toch. Ik verdenk de datastream van Ziggo ervan dat het af en toe hapert (te druk) en dat de Humax daar gewoon niet tegen kan. Een andere reden kan ik echt niet verzinnen.

Dirk
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
CaptainD

het niet werken van de rode toets is een oud probleem dat eigenlijk niet meer mag voorkomen. Ik heb dit nl. ooit aangekaart en dit is toen meegenomen in een software update. En dan spreek ik al over geruime tijd geleden. Nu zou de Humax altijd zelf moeten aangeven dat er een update is, maar kijk toch even in het menu of je de laatste versie erop hebt staan. Is de optie 'software update' grijs, en dus niet aanklikbaar, heb je de laatste versie.

Maar als het nog voorkomt dat de rode toets niet werkt, haal dan de spanning van de in werking zijnde decoder. Daarna werkt de rode toets weer. De Humax moet dan dus aan staan en niet in stand-by.

Ik mis bij de waarden overigens de BER. Deze vind je boven de sterkte in het menu. Ook deze is zeer belangrijk! De BER dient altijd op 0 te blijven staan. Loop dat getal op, is er iets mis, of gaat het mis.

"Voor het geval je dat gaat zeggen, ik heb ook al de meegeleverde Ziggo kabel geprobeerd". klinkt ietwat onvriendelijk, want je wil niet weten hoe vaak het kabels en/of aansluitingen zijn welke zorgen voor storingen en het niet goed werken van apparaten. Niet voor niets raad ik vaak aan de Humax dan even rechtstreeks op het AOP aan te sluiten met een zeer goed, zo kort mogelijke kabel.

Voorts snap ik dat je langzamerhand boos word, maar ook ik ben gewoon een kant die anderen belangeloos helpt. Echter werk ik al zeer lang met Humax producten en speel regelmatig nog bepaalde issues door aan Humax/Quantis. Echter heeft dat nu helaas niet veel zin meer, daar Ziggo geen nieuwe updates meer uitrolt en dus ook verbeteringen en/of wijzigingen niet meer worden doorgevoerd.

En als je overdag zelden of zelfs geen problemen ervaart, lijkt het issue voort te komen uit het signaal van Ziggo. Als er echt iets mis is met de Humax, komt dat er ook overdag uit. Wat wel kan, en ook regelmatig voorkomt, is dat de installatie niet echt goed is afgeschermd tegen straling. Dat is er doorgaans 's avonds veel meer dan overdag, omdat er dan doorgaans veel meer (draadloze) apparaten worden gebruikt. Is de installatie echt in orde, zal een monteur de boel nogmaals goed moeten nazien. De Humax word ontzettend vaak gebruikt en doorgaans zie ik hier niet veel problemen mee, dus ook nu moet het goed kunnen werken.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
CaptainD

sorry, werkzaam in de IT of niet, staat hier denk ik buiten. Maar bij I-TV is er een constante stroom data aanwezig via Internet en moeten, zoals eerder gezegd, het signaal via Internet en coax absoluut in orde zijn. Word een ervan verstoord gaat het mis. Nu komt dat helaas nogal eens voor vanaf de kant van Ziggo, maar doorgaans zijn er niet heel veel klachten over. Natuurlijk zul je deze vinden als je gaat zoeken, maar alles wat goed gaat zie je dan niet. Dat is niet om het goed te praten, want ik baal ook als de boel niet goed werkt, maar k heb dan vaak wel weer het voordeel dat ik het zelf kan oplossen. Soms echter is Ziggo aan zet, en dan is het natuurlijk vervelend als het lang duurt, of maar niet wil lukken.

Ik zal hierbij Lycke Ziggo vragen of ze contact met je opneemt, nogmaals een monteur naar je toe te sturen. Men moet natuurlijk kunnen vinden waar het misgaat. Maar nogmaals, zorg dat alles in huis goed op orde is, daar er anders kosten zitten aan het monteursbezoek.
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Willem-A

Goedemorgen en dank voor je uitgebreide reacties. Het was helemaal niet onvriendelijk bedoeld hoor. Ik kan alleen de toon niet meesturen. 😉
De ontbrekende waarde: BER[E-6]: 0. Dat is dus OK, lijkt me.
Ben benieuwd waar Ziggo mee komt. Als een monteur alle kabels al eens gecheckt en in orde bevonden heeft, dan lijkt het me meer voor de hand liggend dat ze eens naar hun eigen datafeed in de avond gaan kijken. Gisteren overdag heb ik 1 programma gemist plus een hele film bekeken zonder storing. Ik zit nu weer van het mooie weer te genieten. Zo te zien aan de weersverwachting ben ik volgende week wel weer thuis.

Groet en nogmaals bedankt

Dirk
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Dag CaptainD /Dirk,

is goed hoor. Schrijven kan inderdaad soms wat verkeerd overkomen, terwijl het zo niet is bedoeld. Maar men kan soms best geïrriteerd zijn als je over kabels etc. begint, omdat het bv. altijd heeft gewerkt. Maar zeker met de overgang van analoog naar digitaal veranderd er nogal wat. Wat toen eerder goed werkte, doet het dan vaak niet meer...

Een BER van 0 is uitstekend. Daar moet deze dan wel op blijven staan en niet fluctueren. Ik heb wel gezien dat monteurs aangeven dat 0 niet mogelijk zou zijn, maar dat is echt onjuist.

Ik hoop dat Lycke Ziggo spoedig even contact met e opneemt en inderdaad is het zaak dat het signaal, vooral 's avonds eens goed word nagekeken. Ik hoop uiteraard net als jij op een goede oplossing.

Succes.

Mvg. Willem
Ondersteuning Humax
Anne H
Community Developer
Community Developer
  • 3866Posts
  • 225Oplossingen
  • 1576Likes
Hallo CaptainD ik haak even op de issues in.

Je signaal is op elk moment van de dag goed. Ik kan de signaal-sterkte en de signaal-ruis-verhouding van de modem gedetailleerd zien. Interferentie met eventuele draadloze signalen zie je niet terug in metingen.

Als er iets mis is met de data waaruit het digitale beeld bestaat dan hebben duizenden mensen in jouw buurt exact dezelfde issues op alle type mediaboxen, dit is niet het geval.

Je modem krijgt een stevig signaal binnen. Heb je een versterker? Probeer dan ook je tv eens anders aan te sluiten, misschien eens zonder splitter en versterker en met een korte kabel. Als het dan goed gaat weten we dat het niet in het signaal van buiten zit. iTV film bestellingen komen via de Coax binnen, op frequenties de net iets gevoeliger zijn voor signaal situaties.

Ik zie dat je 2 digitale decoders hebt geactiveerd bij ons. Is op de andere ook iTV aanwezig?
p.hoekwater

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes
Zou het niet handiger zijn als je een nieuwe (geen Humax ) Connectbox aanvraagt.
na 3 humaxen versleten te hebben heb ik er om gevraagd en gekregen ,
Er zou toch een uitrol vervanging van de humax naar de Connectbox zijn .
Met de connectbox heb ik er soms nog maar last van geen wifi te hebben ,
ff reset is dan de oplossing .
Modem en dus signaal gaat hier nooit meer op zwart :grin:
succes
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
p.hoekwater

deze snap ik niet helemaal, want de Humax is/doet iets anders dan de Connectbox. De Humax is een decoder/ontvanger/PVR. De Connectbox een modem. Je zal dus een ander apparaat hebben voor de Tv dan een Connectbox.

En de Humax kan uitstekend werken met I-Tv. Er zijn er gigantisch veel van in omloop, en lang niet iedereen ervaart er problemen mee. En gaat er iets mis met het signaal, dan moet dat sowieso worden opgelost.
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Beste Anne H Ziggo

Dank voor je reactie. Ik heb één digitaal systeem en ik heb één splitter, namelijk deze:
.... maar die is volgens mij noodzakelijk voor het sginaal naar de de Ubee en naar de TV.
Er is geen versterker, althans niet iets wat ik zelf heb geïnstalleerd en geen 2e TV of zo.
Ik begrijp even niet wat het verhaal is van de 'korte kabel'. Willem-A had het daar ook al over. Als ik bovenstaande splitter er tussenuit haal doet mijn Ubee niks meer want die zit dan zonder signaal. Lijkt me niet handig bij iTV. Toch? Als eerder geschreven, de TV en de Humax door het huis heen gaan slepen om met een kort kabeltje in de hal bij de meterkast neer te zetten voor een test? Lijkt me niet erg comfortabel iTV kijken trouwens. Bovendien kan het zo maar zijn dat het spul 'toevallig' niet stoort. Dat zegt dus niks, want ik kijk ook wel eens (nagenoeg) storingvrij. Gisterenavond ging het spul trouwens in een film na 63% weer op zwart. Eén keertje maar. Hoera!
Ik ben best bereid om al het andere WiFi spul in huis tijdelijk uit te zetten, maar dan nog. Als coax dermate gevoelig is, dan is het misschien niet zo geschikt in deze mobiele tijd met SmartThings. Dan wordt het misschien tijd voor een leverancier als T-Mobile. Moet ik wel éénmalig de coax in huis door UTP vervangen, maar dan kan ik wel normaal iTV kijken. Zonder dat het spul op zwart gaat.
Dus ZIGGO, los het op, of jullie zijn mogelijk een klant kwijt.
Nogmaals, ik ben echt niet boos of gefrustreerd. Maar ik ben het gedoe gewoon zat. Of, zoals Davina Michelle zingt: 'Het duurt te lang......'

Vriendelijk groet,

Dirk
Beeblebrox

Level 14
  • 884Posts
  • 50Oplossingen
  • 153Likes
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
Inderdaad Beeblebrox . Het gaat hier zeker niet om een splitter. Maar de Tratec is wel een goede, veel gebruikte versterker. CaptainD een splitter maakt geen gebruik van van een voeding. Daardoor zijn splitter en versterker dus eenvoudig uit elkaar te houden.
Willem-A

Level 1
  • 14718Posts
  • 479Oplossingen
  • 2790Likes
CaptainD schreef:

"Ik begrijp even niet wat het verhaal is van de 'korte kabel'. @Willem-A had het daar ook al over".

Het gaat hier om een goede, zo kort mogelijke kabel die rechtstreeks op het AOP, de aansluiting van Ziggo, en de Humax word geplaatst. Dan kun je zien of er nu wat in de kabel is opgenomen wat het issue kan veroorzaken. Niet iedereen is hiertoe in staat, of bereid, maar het is echt een heel goede manier zaken op te sporen. maar ik lees dat ook jij daar eigenlijk niet voor voelt en dat is jammer.

Voorts kan het modem gewoon op het AOP worden aangesloten d.m.v. een splitter welke Ziggo levert, nl. de POA***. Dat is dus echt een splitter welke rechtstreeks op het AOP word geplaatst, en waarop je de kabel van de Tv en het modem kan aansluiten. De versterker, de Tratec, is alleen nodig als de kabel(s) erg lang is/zijn, of als er meer toestellen staan aangesloten. Nu kan de Ubee nog weleens teveel aan signaal ontvangen. Sluit je deze aan op een signaalversterker, dan moet dat gebeuren op een uitgang die niet, of heel weinig versterkt. Maar nodig is dat niet. Maar het modem, de Ubee dus, moet natuurlijk wel aangesloten zijn en werken, want anders is er geen I-Tv mogelijk. De Humax kan dan immers geen verbinding maken met het Internet, hetgeen nodig is voor de opdrachten.

Voorts worden Coax kabels steeds meer toegerust op 4G etc. Moet ook wel, want anders vangt een Coax kabel inderdaad externe storingen op. Kabels zijn daarom minstens 2-voudig afgeschermd, of zelfs 3- of 4-voudig. En de connectors moeten eveneens van zeer goede kwaliteit zijn. het is dus niet helemaal rechtvaardig om hierom naar een andere provider te gaan kijken, maar om kabels te gaan vervangen voor goede exemplaren. Daar heeft nou eenmaal vrijwel iedereen mee te kampen. Dus zeggen dat Ziggo het moet oplossen, of anders een klant kwijt te zijn is eveneens niet helemaal rechtvaardig, want je dient nou eenmaal zelf te zorgen voor een goede binnenshuisinstallatie. Maar als de kabel niet al te lang is, kun je via Ziggo een goede Hirschmann kabel verkrijgen, tot ik dacht, 5 meter.

Kortom: het is nu nog niet helemaal gezegd dat de bal bij Ziggo ligt.
CaptainD
Topicstarter
Level 1
  • 21Posts
  • 0Oplossingen
  • 12Likes
Willem-A

Beste Willem,

Kennelijk heb ik dus een soort van versterker. Beter kan niet, dacht ik zo. Met 5 meter ga ik het niet halen als ik de oude coax zou vervangen. Dat wordt eerder een metertje of twintig. Kostbare grap. Vooral als het daar niet aan zou liggen is het weggegooid geld.
Merkwaardig genoeg had mijn oude cisco decoder (met harde schijf), tot hij de geest gaf nooit problemen op iTV. De 4 volgende humaxjes op hetzelfde draadje wel. Toen was er ook al 4G trouwens.
Eigenlijk heb ik nu de keuze tussen:
Nieuwe coax en Ziggo
Nieuwe utp en glasvezel van ?
Of alles zo laten en af en toe hinderlijk herstarten

Ok. In house netwerk is verantwoordelijkheid gebruiker. Snap ik. Maar dat lijkt in de verste verte niet op ziggo's tv reclame, ook al is die gericht op wifi.

Dirk

Uitgelicht topic