HuizeTurk

Level 1
  • 1Posts
  • 0Oplossingen
  • 0Likes

Is het mogelijke om analoge telefonie te gebruiken met een jaren 90 telefoon(Sharp CL-5405)

Beste lezer,

Graag wil ik de Sharp CL-5405 analoge telefoon gebruiken als vaste lijn. Nu lees ik op internet veel over nieuwe technieken in vaste telefonie. Daarnaast lees ik dat analoge telefonie helemaal gaat verdwijnen. Nu vraag ik me af of ik de Sharp CL-5405 nog kan gebruiken als vaste telefoon. Zo ja, hoe lang nog? Is dit over 2 jaar ook nog mogelijk?

Meer informatie over deze telefoon: http://www.phone-master.nl/Draadloos/Sharp/Sharp-CL410-SPECIFICATIES.pdf

Als dit niet mogelijk is, dan wil ik graag een telefoon gebruiken met een antwoordapparaat, waarbij het mogelijk is om met de ingesproken voicemail mee te luisteren, en eventueel de telefoon kan worden opgenomen.

Ik hoop dat iemand mij hierbij kan helpen.

Met vriendelijke groet,

Daan
6 Reacties 6
Bert

Level 21
T.E.A.M.
  • 75179Posts
  • 5145Oplossingen
  • 21925Likes
Volgens mij moet je deze telefoon gewoon kunnen blijven gebruiken, de uitgang van de modems is analoog POTS (Plain Old Telephone Service, Post Office Telephone Service of Post Office Telephone System.) en niet ISDN.
Integrated Services Digital Network (ISDN) is een vorm van digitale telefonie. Het is de opvolger van het analoge POTS.
Folkert
Community Testspecialist
Community Testspecialist
  • 7450Posts
  • 630Oplossingen
  • 3978Likes
Welkom op de Ziggo Community, HuizeTurk!

Alle analoge telefoontoestellen met een RJ-11 kun je op al onze modems aansluiten en gebruiken, dit verandert niet. Ik kan niet specifiek vinden of de Sharp CL-5405 een RJ-11 aansluiting heeft. Deze informatie staat niet in de link die je hebt meegestuurd. Heeft de telefoon wel een RJ-11 aansluiting, dan kun je de telefoon gebruiken.

Het plan is om de komende jaren met analoge tv en radio te stoppen, niet met telefonie. Meer hierover lees je in dit topic.

Heb je hier wat aan?
Havanna

Level 17
  • 3264Posts
  • 120Oplossingen
  • 260Likes
De Sharp heeft voor zover ik weet een rj-11 aansluiting aan de onderkant.
Maar ik neem eigenlijk aan dat HuizeTurk de telefoon nu al in gebruik heeft. En wenst te houden.
Kate and Bill

Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Hallo HuizeTurk ,

Dat je die Sharp in leven wenst te houden lijkt bijna op het werk van een conservator in een museum.
Dat soort telefoons kom je niet vaak meer tegen (tenzij je er heel bewust voor kiest omwille van de volgens zeggen lagere hoeveelheid hoogfrequente straling, wat ik mij bij gebruikers van WiFi niet kan voorstellen).

Ziggo en telefoons, wellicht handig om e.e.a. eens voor je op een rij te zetten:

* Van buitenaf tot aan je Ziggo modem/router is de telefonie digitaal (een vorm van zogenaamde "Voice over IP" VoIP), daar heb jij echter verder geen last (of direct voordeel) van tenzij je speciale dingen met je Ziggo telefoonnummers zou willen doen.
* Je Ziggo modem/router zet vervolgens die digitale telefonie om in "ouderwetse" analoge telefonie en vice versa) zoals je heel vroeger je KPN aansluiting in huis had (dus niet de ISDN aansluitingen die er ook nog geweest zijn, die behoren inmiddels ook bijna tot het verleden). En die analoge telefonie wordt voor jou zichtbaar door de TEL1 en TEL2 (TEL2 alleen actief wanneer je 2 nummers hebt) aansluitingen op je modem/router. Dat zijn aansluitingen op basis van een zogenaamde RJ11 stekker (zo'n mini plastic stekkertje waarover Folkert Ziggo spreekt, vroeger gebruikte de KPN daarvoor die dikke ronde stekkers).
De Ziggo kant (dus tot aan je modem/router) is dus digitaal, voor Ziggo is er dan ook geen reden om binnenkort het concept te wijzigen. De oude analoge telefoonlijnen zoals KPN die nog wel in leven houdt worden wel binnenkort uitgefaseerd en omgezet aar digitale lijnen (opheffen ISDN-lijnen is al in gang gezet).
Enige reden voor Ziggo om wat te gaan veranderen zie ik in het aanbod aan nieuwe analoge telefoons dat zou kunnen gaan opdrogen omdat er steeds minder vraag naar is, maar dat is vooralsnog niet te voorzien daar er nog veel landen zijn die bij lange na niet zo ver zijn als Nederland.
* Je gaat dus van je Ziggo modem/router naar je telefoon op basis van analoge signalen (dat is wat Be rt POTS noemt).
* JE TELEFOON MOET DUS INKOMEND (EN UITGAAND) ANALOGE TELEFONIE ONDERSTEUNEN.
* Maar daarmee is het verhaal niet compleet omdat analoge telefonie in die zin ook weer in een aantal smaken bestaat.
* Het is ook van belang dat je Ziggo modem/router vanuit de telefoon de juiste signalen krijgt om een nummer te kiezen en daarvan bestaan er 2 smaken: het oeroude PULS-kiezen (ook wel IDK genoemd, ontworpen in de tijd van die bakelieten draaischijftelefoons) en TOON-kiezen (ook wel TDK of DTMF genoemd, tijdens het kiezen van het nummer hoor je toontjes). De Ziggo modem/router ondersteunt alleen TOON-kiezen.
* JE TELEFOON MOET DUS STANDAARD GESCHIKT ZIJN VOOR TOON-KIEZEN OF DAARVOOR INGESTELD KUNNEN WORDEN (op oudere telefoons was dat vaak een schakelaartje).
* Maar we zijn er nog niet. Gaat het namelijk om een draadloze telefoon dan kan de overdracht tussen het basis-station en de handset ook weer analoog of digitaal (zogenaamde DECT telefoons) verlopen, en dat is dan op zich onafhankelijk van de wijze waarop de basisset met je Ziggo modem/router "praat".
De tijd van een analoge verbinding tussen het basisstation en de handset (volgens zogenaamde CT0 of CT1 standaard) liggen al weer ver achter ons en zijn in nagenoeg alle gevallen vervangen door telefoons die gebruik maken van een digitale verbinding (DECT standaard). Waarom ? Analoog is erg eenvoudig af te luisteren en er zijn storingen in het geluid te horen (en ze worden mogelijk gestoord door GSM signalen). De door jou genoemde Sharp serie is echter nog wel van die analoge (CT1) soort en naar ik begrijp mogen die telefoons formeel niet meer in de handel gebracht worden juist i.v.m. het verstoren van GSM communicatie.
De type verbinding tussen basisstation en handset is echter op zich niet van belang voor het gebruik met je Ziggo modem/router.
* Wat wel belangrijk is om te beseffen is dat draadloze telefoons met een analoge verbinding nooit de zelfde functionaliteit zullen bieden als die met digitale verbinding (DECT).
Met name zaken als nummerherkenning bieden grote kans om spaak te lopen. Voor gebruik van nummerweergave (weergave nummer beller in display van basisstation dan wel handset) en voice-mail meldingen gaat er namelijk een signaal van je Ziggo modem/router naar je telefoon dat bij Ziggo gebaseerd is op FSK (Frequency Shift Keying volgens de Nederlandse standaard, er bestaat geen sluitende wereldwijde standaard) en is je telefoon daarvoor niet geschikt (maar bijvoorbeeld voor DTMF dat KPN nog steeds gebruikt op zijn ouderwetse analoge lijnen) dan zal er geen nummerweergave plaatsvinden.
* JE TELEFOON MOET DUS VOOR NUMMERWEERGAVE STANDAARD GESCHIKT ZIJN VOOR (NEDERLANDSE) FSK OF DAARVOOR INGESTELD KUNNEN WORDEN (op oudere telefoons was dat vaak een schakelaartje, in nieuwere een instelling in de setup van de telefoon of een keuze die de telefoon automatisch zelf maakt). Let wel: FSK telefoons uit andere landen werken veelal niet, en er bestaan converters die de FSK signalen uit de Ziggo modem/router naar DTMF kunnen omzetten maar dan wordt het erg houtje-touwtje en kun je beter een goedkope nieuwe DECT set kopen die wel geschikt is.

Terug naar de jouw Sharp CL-5405 (of andere leden uit die familie zoals de 405/410/5410) waarover ik echter helaas niets eenduidigs kan vinden (zeker geen handleidingen die toch echt nodig zouden zijn voor de details):
ONDERSTEUNT DEZE INKOMEND EN UITGAAND IN DE BASIS ANALOGE TELEFONIE:
Waarschijnlijk wel, en zeker wanneer je die nu al op een bestaande telefoonlijn van KPN gebruikt (dan wellicht aangesloten met zo'n dikke ronde stekker).
Zit er zo'n dikke ronde stekker aan de kabel van de telefoon ? Gewoon laten zitten zodat je geen discussie krijgt over het stekkertje dat in het basisstation van de telefoon zelf zit (of wellicht zit de kabel er vast aan) en een verloopkabel extra kopen die verloopt van de RJ11 van de Ziggo modem/router naar een vrouwtje van die dikke ronde stekker (bouwmarkt e.d., kabel zo kort mogelijk houden).
ONDERSTEUNT DEZE DTMF TOON-KIEZEN:
Op zich bestaat toon-kiezen al tientallen jaren maar je toestel moet het wel kunnen gebruiken (al dan niet door het doen van een instelling). Als je het toestel op een oude analoge KPN lijn in gebruik had en je hoorde bij het drukken van de nummertoetsen in de hoorn die pieptoontjes dan is de kans groot dat je inderdaad toon-kiezen hebt (hoor je ze niet: dan is wellicht toon-kiezen alsnog in te stellen op het toestel, maar strikt theoretisch kan het zo zijn dat het toestel het niet ondersteunt).

Wil je ook nummerweergave e.d.:
ONDERSTEUNT DEZE FSK VOOR NUMMERWEERGAVE:
Waarschijnlijk heeft je toestel helemaal geen mogelijkheden voor nummerweergave e.d.. Dan behoef je je er niet druk om te maken. Is er wel iets van nummerweergave en werkte dat al op een oude oude analoge KPN lijn dan is dat op basis van DTMF signalen geweest, en daarmee ongeschikt voor Ziggo telefonie.

Overigens, kom je in contact met Ziggo (bij installatie of storing) of verwacht je hulp vanuit de community dan adviseer ik je om toch de aanschaf van een nieuwe (of zeer recente datum, zeker niet ouder dan 5 jaar) DECT (digitale) draadloze telefoon met antwoordapparaat die aan de beschreven eisen voldoet te overwegen zodat er weer meer gegevens van het toestel bekend zijn en er met je meegedacht kan worden.
Er is helaas geen eenduidige lijst met door Ziggo ondersteunde DECT telefoons beschikbaar. Zo heb ik zelf na een zoektocht (achteraf veroorzaakt doordat Ziggo een instelling niet juist had staan) via community gebruikers de keuze gemaakt voor een eenvoudige Gigaset A415A telefoon. Maar zorg er in ieder geval voor dat je zeker weet dat het toestel bedoeld is voor specifiek de Nederlandse markt en het daarbij behorende FSK voor nummerweergave (dus geen vergelijkbare import-modellen uit (bedoeld voor) Duitsland, Engeland etc.).

Afsluitend nog een waarschuwing: mocht je overwegen om bestaande bekabeling te gaan hergebruiken die gelegd is in de KPN tijd dan kun je nog tegen wat vraagtekens aanlopen, zeker wanneer die nog gebaseerd is op die oude ronde stekkers (dus niet de RJ11 stekkertjes). Zeker wanneer je ook zaken als een extra bel gebruik (formeel worden die door Ziggo niet ondersteunt) of meerdere telefoons actief wenst te hebben. Maar dat is allemaal weer een ander onderwerp ...

Vriendelijke groeten,

Bill
Verwijderd account
Niet van toepassing
Hallo Kate and Bill
Interessant verhaal, leerzaam voor hetgeen ik nog niet wist.
Ik maak soms nog gebruik van een oud PTT-toestel met draaischijf, de alom bekende T65 en kan daar prima mee bellen en gebeld worden, de enigste aanpassing die ik in de stekker heb gedaan is het draadje van EB verplaatst naar de B aansluiting anders hoorde ik de bel niet als de telefoon over gaat.
Kate and Bill

Level 1
  • 37Posts
  • 1Oplossingen
  • 13Likes
Hall N.N. ,

Als ik je goed begrijp heb jij dus een T65 telefoon op een Ziggo modem/router aan de praat. Tja, dat moet dan ook PULS-kiezen zijn.
Nou dan spreekt daar ook de eerder door Ziggo aan mij verstrekte info de praktijk weer tegen. Maar goed, het opent wel meer mogelijkheden voor telefoonmuseum-beheerders ( 🙂 ).
Blijft wel dt die telefoons allemaal een mechanische bel hadden (vandaar dat jij ook extra bel aansluiting, EB, moest aanpassen) en juist in die mechanische bel schuilt ook een technisch gevaar. Zo is er bekend dat ze de elektronica van een router kunnen beschadigen door de hoge inductiespanningen die een mechanische bel kan veroorzaken.
Daarnaast hebben de aansluitingen van een router maar een zeer beperkte aansluitfactor, De aansluitfactor werd vroeger gebruikt om van telefoontoestellen aan te geven hoevel belasting een specifiek type toestel voor de lijn betekenden (zodat de centrale niet teveel stroom moest leveren).
Die aansluitfactor is met de elektronische telefoons in de vergetelheid geraakt omdat die nieuwe telefoons veel mnder belasting vormen. Maar ga je bij de fabriknat van de router e.e.a. nazoeken dan bestaat die aansluitfactor nog steeds en zie je dat er maar zeer beperkt telefoons parallel (of van een oud model) aangesloten kunnen worden. In de praktijk wordt daar dan echter weer niet naar gekeken en wordt het bij een storing afgedaan als een defecte router maar de oorzaak kan dan zeker ook in de telefooninstallatie liggen.

Genoeg voor vandaag ....

Groet,

Bill

Uitgelicht topic